مقاله پژوهشی
سید محمد شبیری
دوره 2، شماره 5 ، آبان 1392، صفحه 1-10
چکیده
مسایل و مشکلات زیست محیطی، گسترش دانشها و پیشرفت فناوریهای جدید نیاز را برای برنامه درسی زیست محیطی در آموزش عالی و تفکر را در برنامه ریزی توسعه دانشگاهی جهت پویایی ارتباط گذشته، حال و آینده مضاف میکند. در این راستا این پژوهش به بررسی «تحلیل برنامههای آموزش زیست محیطی برای شناسایی فرصتها و تهدیدها در آموزش عالی» میباشد. ...
بیشتر
مسایل و مشکلات زیست محیطی، گسترش دانشها و پیشرفت فناوریهای جدید نیاز را برای برنامه درسی زیست محیطی در آموزش عالی و تفکر را در برنامه ریزی توسعه دانشگاهی جهت پویایی ارتباط گذشته، حال و آینده مضاف میکند. در این راستا این پژوهش به بررسی «تحلیل برنامههای آموزش زیست محیطی برای شناسایی فرصتها و تهدیدها در آموزش عالی» میباشد. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری شامل اساتید و دانشجویان زیست محیطی در دانشگاههای کشور به تعداد 759 نفر میباشد که 40 نفر اساتید و 719 نفر دانشجو است. روش نمونه گیری برای دانشجویان بطور تصادفی ساده بوده که بنا بر پیشنهاد جدول کرجیسی و مورگان تعداد نمونه برابر با 250 نفر انتخاب شد. و برای اساتید از شیوه سرشماری استفاده گردید. در این پژوهش ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه پژوهشگر ساخته میباشد که برای تعیین روایی از نظرات صاحبنظران و براساس فرمول لا و شه 8/0 و برای پایایی آن بر اساس ضریب آلفای کرونباخ برابر 806% بدست آمد، و تحلیل و تفسیر دادهها براساس ماتریس EFE میباشد. با استناد نتایج حاصل از 8 فرصت و 8 تهدید شناسایی گردید که به استناد به همین نتایج از میان مولفههای مورد پژوهش، در استراتژی کنونی نظام آموزش عالی در برنامه درسی زیست محیطی وضعیت نسبتا متعادل بین فرصتها و تهدیدهای پیش روی سازمان وجود دارد. که با استفاده از فرصتها به منظور پیشبرد اهداف سازمان تدوین پیش میرود. اینگونه استراتژی، استراتژی مطلوب میباشد.
مقاله پژوهشی
آموزش محیط زیست
هانی حمزه کلکناری؛ محسن جمالیپور؛ محمد قربانی
دوره 2، شماره 5 ، آبان 1392، صفحه 11-18
چکیده
با توجه به افزایش تولید زباله و کمیابی اراضی تخصیص یافته برای دفن زباله در حوزه شهری، دل نگرانیهای حاصل از خسارات اکولوژیکی ناشی از زبالههای خطرناک و زیان وارده به محیط زیست، مدیریت زبالههای شهری از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است. گرایش افراد به بازیافت و مدیریت پسماند تحت تأثیر عوامل مختلف از جمله اقدامات تشویقی و آموزش ...
بیشتر
با توجه به افزایش تولید زباله و کمیابی اراضی تخصیص یافته برای دفن زباله در حوزه شهری، دل نگرانیهای حاصل از خسارات اکولوژیکی ناشی از زبالههای خطرناک و زیان وارده به محیط زیست، مدیریت زبالههای شهری از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است. گرایش افراد به بازیافت و مدیریت پسماند تحت تأثیر عوامل مختلف از جمله اقدامات تشویقی و آموزش میباشد. لذا در این پژوهش با استفاده از اطلاعات پیمایشی 391 خانوار شهر مشهد در سال 1391 به بررسی سیاستهای هفتگانه کاهش تولید زباله توسط خانوارها پرداختهایم. نتایج حاصل بیانگر این است که در درجه اول آموزش زیستمحیطی و بعد از آن در نظر گرفتن انگیزه اقتصادی و در درجات بعدی مدل قیمتگذاری متغیر بر اساس وزن و حجم زباله، مناطق شهری، فصول و نهایتاً افزایش نرخ ثابت خدمات جمعآوری زباله برای کاهش تولید زبالههای شهری مؤثر میباشد. با توجه به یافتهها، به منظور کنترل و کاهش میزان زباله تولیدی توسط خانوارها و کاهش آلودگیهای زیستمحیطی، مجموعهای از سیاستها به صورت توأم مبنی بر آموزش زیستمحیطی و ایجاد انگیزههای مناسب اقتصادی به برنامهریزان این عرصه پیشنهاد شد
مقاله پژوهشی
آموزش محیط زیست
الهام کوهی؛ حسین میبودی؛ مصطفی طالشی؛ الهه کوهی
دوره 2، شماره 5 ، آبان 1392، صفحه 19-30
چکیده
پژوهش حاضر، با هدف بررسی نقش رسانههای ارتباط جمعی در توسعه و پیشرفت صنعت گردشگری پایدار در شهرستان آمل انجام گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن توسط کارشناسان و متخصصین مربوطه مورد ﺗﺄیید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه بر اساس آزمون کرونباخ با ضریب 74/0تعیین اعتبار گردید. تجزیه و تحلیل داده ...
بیشتر
پژوهش حاضر، با هدف بررسی نقش رسانههای ارتباط جمعی در توسعه و پیشرفت صنعت گردشگری پایدار در شهرستان آمل انجام گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن توسط کارشناسان و متخصصین مربوطه مورد ﺗﺄیید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه بر اساس آزمون کرونباخ با ضریب 74/0تعیین اعتبار گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آماره توصیفی (فراوانی،درصد خالص و..)، آماره استنباطی (آزمون t تک نمونهای) و نیز نرمافزار SPSS انجام شد. یافته ها حاکی از آن بودکه (بین میزان دسترسی به رسانه های جمعی، اثرگذاری فرهنگی ،تبلیغات رسانه ای و دسترسی به امکانات رفاهی (سمعی وبصری) رابطه وجود دارد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در منطقه مورد مطالعه با توجه به برداشتهای میدانی توزیع شده بین گردشگران، رسانههای جمعی نقش اثرگذاری را در معرفی، توسعه و پیشرفت گردشگری پایدار آن منطقه داشتند.
مقاله پژوهشی
آموزش محیط زیست
فروزان فرخیان؛ محمد حسین پور؛ آتوسا سلیمانی
دوره 2، شماره 5 ، آبان 1392، صفحه 31-38
چکیده
آموزش محیط زیست به عنوان فرایندی مادامالعمر که بخش مهمی از آن در محیط مدرسه صورت میپذیرد در بهبود مشکلات زیستمحیطی نقشی انکار ناپذیر دارد. از اینرو سرمایهگذاری در محیط مدرسه جهت پرورش کودکانی آگاه نسبت به مسائل زیست محیطی، حضور معلمانی حساس و دارای نگرشی مثبت در این زمینه را میطلبد. این پژوهش با هدف بررسی نگرش زیست محیطی ...
بیشتر
آموزش محیط زیست به عنوان فرایندی مادامالعمر که بخش مهمی از آن در محیط مدرسه صورت میپذیرد در بهبود مشکلات زیستمحیطی نقشی انکار ناپذیر دارد. از اینرو سرمایهگذاری در محیط مدرسه جهت پرورش کودکانی آگاه نسبت به مسائل زیست محیطی، حضور معلمانی حساس و دارای نگرشی مثبت در این زمینه را میطلبد. این پژوهش با هدف بررسی نگرش زیست محیطی معلمان مقطع راهنمایی شهر اهواز، به بررسی معیارهای چهارگانه نگرش زیستمحیطی با توجه به متغیر میزان تحصیلات پرداخته است. روش این پژوهش توصیفی است و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه سنجش نگرش زیست محیطی فرناندز منزانال و همکاران (2007) بوده است. این پرسشنامه دارای چهار معیار نیاز به آموزش درباره مسائل زیست محیطی، اهمیت فعالیت و کار میدانی جهت آموزش محیط زیست، آلودگی محیط زیست و نیاز به حفاظت، و نیز اقدامات حفاظت زیست محیطی است که میان 331 نفر از دبیران مقطع راهنمایی توزیع شده است. نتایج حاصل از تحلیل توصیفی دادهها و آزمون (ANOVA) گویای این است که اختلاف معنادار میان میزان تحصیلات دبیران و معیارهای «نیاز به آموزش درباره مسائل زیست محیطی» و اهمیت فعالیت و کار میدانی برای آموزش محیط زیست» وجود دارد.
مقاله پژوهشی
آموزش محیط زیست
محمد رضوانی؛ مهدی نوجوان؛ افـروز اخـتیاری رودسری
دوره 2، شماره 5 ، آبان 1392، صفحه 39-52
چکیده
در سالهای اخیر به دلیل تخریب و از بین رفتن منابع طبیعی خاص و برای جلوگیری از گسترش تخریبات و حفاظت از منابع موجود، اکثر جوامع به روشهای آموزشی گرایش پیدا کرده و حفاظت پایدار را در گرو آن میدانند. لذا هدف از این تحقیق، بررسی ملاحظات محیطزیستی موجود در آموزشهای غیر رسمی ارائه شده به تورگردانان و انطباق آنها با معیارهای محیطزیستی ...
بیشتر
در سالهای اخیر به دلیل تخریب و از بین رفتن منابع طبیعی خاص و برای جلوگیری از گسترش تخریبات و حفاظت از منابع موجود، اکثر جوامع به روشهای آموزشی گرایش پیدا کرده و حفاظت پایدار را در گرو آن میدانند. لذا هدف از این تحقیق، بررسی ملاحظات محیطزیستی موجود در آموزشهای غیر رسمی ارائه شده به تورگردانان و انطباق آنها با معیارهای محیطزیستی و سپس سنجش میزان اثربخشی آموزشها و تأثیرآنها بر تورگردانان میباشد. جامعه آماری این تحقیق 50 نفر تورگردانان استان گیلان بودند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامهای بود که بر اساس محتوای محیطزیستی دورههای آموزشی تهیه شد. این پرسشنامه شامل30 سؤال چهار گزینهای مشتمل بر سوالات قبل و بعد از دوره آموزشی بود. سپس بر اساس روشهای آماری، اطلاعات پردازش شدند. نتایج تحقیق تشان داد که محتوای آموزشی دورهها از نظر میزان وجود آگاهیهای محیطزیستی نسبتاً قابل قبول بوده و بیشترین ضعف اطلاعاتی تورگردانان پس از گذراندن دورههای آموزشی در مورد قوانین و مقررات محیطزیستی بود. در نهایت با توجه به تحصیلات تورگردانان طبیعت گردی و رده سنی آنان و حضور موفق زنان در عرصه گردشگری و محتواهای آموزشی، میتوان مفاهیم و قوانین تخصصیتری را درون محتواهای آموزشی قرار داد که این موضوع منجر به افزایش بازخورد دورهها و ارتقاء صنعت گردشگری و طبیعت گردی در زمان کوتاهتر در استان گیلان خواهد شد.
مقاله پژوهشی
آموزش محیط زیست
فاطمه سادات علوی پور؛ امیر هوشنگ احسانی؛ مرضیه ثالثی؛ فائزه چهرآذر
دوره 2، شماره 5 ، آبان 1392، صفحه 53-72
چکیده
در این پژوهش ابتدا به بررسی آماری استفاده کشورها از فناوری اینترنت در موارد مختلف پرداخته و سپس با روش تجزیه و تحلیل نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها، تهدیدها(سوات)، آثار این فناوری بر توسعه ی پایدار محیط زیست بررسی می گردد. نتایج نشان داد که این آثار هم به صورت مثبت و هم به صورت منفی وجود دارند. به عنوان مثال امکان پایش محیط زیست، ایجاد سیستم ...
بیشتر
در این پژوهش ابتدا به بررسی آماری استفاده کشورها از فناوری اینترنت در موارد مختلف پرداخته و سپس با روش تجزیه و تحلیل نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها، تهدیدها(سوات)، آثار این فناوری بر توسعه ی پایدار محیط زیست بررسی می گردد. نتایج نشان داد که این آثار هم به صورت مثبت و هم به صورت منفی وجود دارند. به عنوان مثال امکان پایش محیط زیست، ایجاد سیستم های شبکه ای هوشمند، امکان دانلود دیجیتال جهت کاهش کالای فیزیکی سنتی و تغییرات سبک زندگی(مصرف گرایی سبز) از آثار مثبت و مصرف بالای انرژی تجهیزات هاستینگ فناوری ارتباطات و اطلاعات مراکز داده، پسماندهای الکترونیک، انتشار امواج مضر از آثار منفی استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در روند توسعه ی پایدار می باشند. به طور کلی استفاده درست از فناوری اطلاعات و ارتباطات باعث ارتقای ظرفیت مدیریت و برنامه ریزی محیط زیست، مدیریت بحران های طبیعی، افزایش بهره وری انرژی در مقیاس جهانی، ظهور «اقتصاد سبز» به عنوان یک موتور جدید رشد اقتصاد در سراسر جهان می شود. از طرف دیگر عوامل محدود کننده ای مانند دسترسی به این فناوری، وجود زیر ساختها و قابلیت به اشتراک گذاری و امنیت اطلاعات، هزینه و نبود امکان بازیافت صحیح وسایل الکترونیکی مانع استفاده از تمامی پتانسیلهای این فناوری می گردد. بنابراین به جهت حفظ و ارتقای کیفیت محیط زیست در راستای توسعه ی پایدار استفاده ی درست از این فناوری ها همراه با در نظر گرفتن تمامی جنبه های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی امری ضروری است.
مقاله پژوهشی
آموزش محیط زیست
مصطفی ویسی؛ مریم لاریجانی؛ الهه جهاندیده
دوره 2، شماره 5 ، آبان 1392، صفحه 73-81
چکیده
سالانه بخش زیادی از منابع انرژی کشور به دلایلی چون مناسب نبودن فناوری، ارزان بودن انرژی و عدم دقت در مصرف از بین میرود. زنان میتوانند مسیر بسیاری ازفتارهای پرخطر بر ضد محیط زیست را تغییر دهند. این مطالعه نیمه آزمایشی بوده است. نمونهگیری به عمل نیامد و تمامی زنان بالای 13 سال روستای چشمهسفید شهرستان کرمانشاه که تعداد آنها ...
بیشتر
سالانه بخش زیادی از منابع انرژی کشور به دلایلی چون مناسب نبودن فناوری، ارزان بودن انرژی و عدم دقت در مصرف از بین میرود. زنان میتوانند مسیر بسیاری ازفتارهای پرخطر بر ضد محیط زیست را تغییر دهند. این مطالعه نیمه آزمایشی بوده است. نمونهگیری به عمل نیامد و تمامی زنان بالای 13 سال روستای چشمهسفید شهرستان کرمانشاه که تعداد آنها 68نفر بود، مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گرد آوری دادهها پرسشنامهای شامل23سوال زمینهای، آگاهی سنجی و عملکردی بوده است. نمونهها به صورت تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه مساوی برای آزمون تأثیر دو مشوق مادی و غیرمادی قرار داده شدند آموزش در افزایش آگاهی زنان روستایی دارای تأثیر مثبت بوده است. در زمینه افزایش آگاهی تفاوتی بین میزان یادگیری و نوع مشوق تعیین شده وجود نداشت. هر دو گروه عملکرد خود را در مورد حاملهای انرژی پس از مداخله بهبود بخشیدند اما به نظر میرسد تاثیر مشوق مادی بیشتر از مشوق غیرمادی بوده است.