مقاله پژوهشی
رکسانا موگوئی؛ بابک ابوالقاسم پور؛ مونا علی ابراهیمی
دوره 4، شماره 2 ، اسفند 1394، صفحه 7-18
چکیده
هدف پژوهش این است که با ارائه الگوی طراحی آموزشی محیط زیست بر اساس مدل ADDIE ، تأثیر اجرای برنامههای آموزش محیط زیست را بر رفتارهای زیست محیطی گردشگران در پارک جنگلی سرخه حصار بسنجد. مسئله اصلی این تحقیق رفتارهای اجتماعی زیست محیطی گردشگران در محدوده پارک جنگلی سرخه حصار است. این پارک دارای تنوع زیستی غنی و منابع طبیعی است اما به دلیل ...
بیشتر
هدف پژوهش این است که با ارائه الگوی طراحی آموزشی محیط زیست بر اساس مدل ADDIE ، تأثیر اجرای برنامههای آموزش محیط زیست را بر رفتارهای زیست محیطی گردشگران در پارک جنگلی سرخه حصار بسنجد. مسئله اصلی این تحقیق رفتارهای اجتماعی زیست محیطی گردشگران در محدوده پارک جنگلی سرخه حصار است. این پارک دارای تنوع زیستی غنی و منابع طبیعی است اما به دلیل عدم بهرهمندی آگاهانه با مشکل مواجه است. بر این اساس جامعه تحلیلی مورد مطالعه، شهروندان منطقه 13 تهران با جمعیتی بالغ بر 284074 نفر، در نظر گرفته شد که نهایتاً با توجه به دادههای موجود و فرمول کوکران حجم نمونه برابر 308 نفر میباشد. مناسب بودن و اثرگذاری الگوی طراحی آموزشی سیستمی در پارک جنگلی سرخه حصار توسط آزمون مقایسه میانگین با عدد ثابت و دادههای مربوط به اثرگذاری دوره از طریق پیش آزمون ـ پس آزمون گردآوری شد، به منظور مقایسه میانگین آزمون پیش آزمونـ پس آزمون، از آزمون ناپارامتری من ویتنی استفاده شده است. نتایج نشان داد که میزان رضایت افراد از دوره مطلوب میباشد که خود مشخص کنندۀ مناسب بودن الگوی طراحی است و به دلیل یکسان نبودن میانگین متغیرها در پس آزمون و پیش آزمون، نشان دهنده تأثیرگذاری دوره بر متغیرهای مورد بررسی میباشد.
محمدحسن صیف؛ سعید مظلومیان؛ احمد رستگار؛ مهناز امراللهی جلال آبادی
دوره 4، شماره 2 ، اسفند 1394، صفحه 19-29
چکیده
با توجه به مشکلات عدیده زیست محیطی مانند: افزایش آلودگیها و نگرانیهای زیست محیطی به نظر میرسد شناسایی عواملی که به حفاظت از محیط زیست کمک کرده و انجام کارهای محیط زیست دوستانه ضروری باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل زیست محیطی و روانشناختی مؤثر بر تمایل به خرید سبز انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کارکنان مجتمع ...
بیشتر
با توجه به مشکلات عدیده زیست محیطی مانند: افزایش آلودگیها و نگرانیهای زیست محیطی به نظر میرسد شناسایی عواملی که به حفاظت از محیط زیست کمک کرده و انجام کارهای محیط زیست دوستانه ضروری باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل زیست محیطی و روانشناختی مؤثر بر تمایل به خرید سبز انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کارکنان مجتمع مس سرچشمه تشکیل میدهند که حجم نمونه از طریق فرمول کوکران برابر با 258 نفر می باشد که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شده است. ابزار گردآوری دادهها در پژوهش حاضر پرسشنامه میباشد که به ترتیب شامل پرسشنامه دانش زیست محیطی هو، کوانگ و کیم (2013 )، مسئولیت پذیری اجتماعی زیست محیطی هو، کوانگ و کیم( 2013 )، کنترل رفتاری ادراک شده چو و هو ( 2001) و تمایل به خرید سبز هو، کوانک و کیم( 2013)، می باشد. نتایج نشان داد که متغیرهای دانش زیست محیطی و مسئولیتپذیری اجتماعی به صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق متغیر واسطهای کنترل رفتاری ادراک شده بر تمایل به خرید سبز اثر معنا دار دارند.
مقاله پژوهشی
الهام شیرانی بیدآبادی؛ مریم لاریجانی؛ مهران فرج الهی
دوره 4، شماره 2 ، اسفند 1394، صفحه 30-37
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تعیین میزان اثرگذاری آموزش محیط زیست شهری بر ارزشگذای و رفتار زیست محیطی دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی ناحیه 5 استان اصفهان است. نوع تحقیق مطرح شده بر اساس اهداف از نوع تحقیقات کاربردی میباشد. روش تحقیق حاضر نیمه تجربی یا طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل است. برای دستیابی به هدف پژوهش، از بین مدارس راهنمایی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تعیین میزان اثرگذاری آموزش محیط زیست شهری بر ارزشگذای و رفتار زیست محیطی دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی ناحیه 5 استان اصفهان است. نوع تحقیق مطرح شده بر اساس اهداف از نوع تحقیقات کاربردی میباشد. روش تحقیق حاضر نیمه تجربی یا طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل است. برای دستیابی به هدف پژوهش، از بین مدارس راهنمایی ناحیه 5 استان اصفهان به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی چند مرحلهای، دو کلاس 25 نفره در دو مدرسه راهنمایی، یکی به عنوان گروه کنترل و دیگری به عنوان گروه آزمایش انتخاب شدند. و سپس به مدت ده جلسه آموزشی (هر جلسه به مدت 75 دقیقه)، گروه آزمایش تحت آموزش محیط زیست شهری قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که، آموزشهای محیط زیست شهری بر رفتار دانش آموزان در گروه آزمایش در سه مبحث حفاظت فضای سبز، مدیریت زبالههای شهری و مدیریت مصرف انرژی به طور مشهودی تأثیرگذار است. همچنین آموزشهای محیط زیست شهری بر ارزشگذاری دانش آموزان در گروه ازمایش در دو مبحث حفاظت فضای سبز و مدیریت مصرف انرژی به طور مشهودی تأثیرگذار است. و بر روی ارزشگذاری دانش آموزان گروه آزمایش در زمینه مدیریت زبالههای شهری بی تأثیر است.
مقاله پژوهشی
محمدرضا سرمدی؛ مرجان معصومی فرد
دوره 4، شماره 2 ، اسفند 1394، صفحه 38-50
چکیده
گسترش جوامع انسانی و توسعه شهرنشینی موجب پیدایش پدیدههایی چون تخریب و آلودگی محیط زیست شده است. این امر تنها به یک کشور و یا یک قلمرو خاص مربوط نیست، بلکه مشکل کل جهان است و در برگیرنده مسائل مختلفی نیز هست، از این رو متخصصان حوزههای مختلف به ارائه راه حلهای متفاوتی پرداختهاند. بر این اساس، هدف از نگارش مقاله حاضر مطالعه ...
بیشتر
گسترش جوامع انسانی و توسعه شهرنشینی موجب پیدایش پدیدههایی چون تخریب و آلودگی محیط زیست شده است. این امر تنها به یک کشور و یا یک قلمرو خاص مربوط نیست، بلکه مشکل کل جهان است و در برگیرنده مسائل مختلفی نیز هست، از این رو متخصصان حوزههای مختلف به ارائه راه حلهای متفاوتی پرداختهاند. بر این اساس، هدف از نگارش مقاله حاضر مطالعه نقش آموزش مبتنی بر فاوا (فناوری اطلاعات و ارتباطات) در کاهش بحران های زیست محیطی است. پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی از نوع تحلیل اسنادی به گردآوری اطلاعات کتابخانهای، شامل شناسایی، مطالعه، طبقهبندی اطلاعات، تجزیه و تحلیل آنها و جمعبندی اطلاعات درخصوص موضوع مورد مطالعه پرداخته و چگونگی بهبود چالشهای زیست محیطی با به کارگیری آموزش مبتنی بر فاوا را مورد بررسی قرار میدهد. نتایج این پژوهش نشان داد که با توجه به ویژگیهای نظام آموزش مبتنی بر فاوا مانند انعطافپذیری در زمان و مکان، این نظام میتواند با حذف بعد مسافت و در نتیجه کاهش مهاجرت از روستاها به شهرها برای دستیابی به نظام آموزشی با کیفیت و جلوگیری از پیامدهای تراکم جمعیت در شهرها، به کاهش مشکلات زیست محیطی به ویژه در محیطهای شهری کمک نماید. همچنین از آنجا که آگاهی کلید اصلی حفاظت از محیط زیست است، نظام آموزش مبتنی برفاوا میتواند با ارائه آگاهیهای زیست محیطی به همه افراد تحت آموزش، به بهبود چالشهای زیست محیطی کمک نماید.
مقاله پژوهشی
مهسا مساعدی؛ رخشاد حجازی؛ مژگان زعیمدار
دوره 4، شماره 2 ، اسفند 1394، صفحه 51-63
چکیده
مفهوم اکوشهر نگرشی جدید در مدیریت شهری از منظر محیط زیست است. پیادهسازی شاخصهای هیجدهگانه اکوشهر نیازمند کنش و واکنش متقابل شهروندان و مدیریت شهری است. سنجش آگاهی شهروندان از شاخصهای اکوشهر، به مدیران شهری کمک میکند تا اجرای این طرح با موفقیت حداکثری انجام شود. شهرداری منطقه یک شهر تهران، ناحیه شش را به عنوان نخستین ...
بیشتر
مفهوم اکوشهر نگرشی جدید در مدیریت شهری از منظر محیط زیست است. پیادهسازی شاخصهای هیجدهگانه اکوشهر نیازمند کنش و واکنش متقابل شهروندان و مدیریت شهری است. سنجش آگاهی شهروندان از شاخصهای اکوشهر، به مدیران شهری کمک میکند تا اجرای این طرح با موفقیت حداکثری انجام شود. شهرداری منطقه یک شهر تهران، ناحیه شش را به عنوان نخستین ناحیه و مبنای اجرای طرح اکوشهر انتخاب کرده است. پژوهش حاضر آگاهی شهروندان ناحیه نام برده را برای شش شاخص فضای سبز، آلودگی هوا، آلودگی صوتی، پسماند، آب و انرژی آزموده است. این بررسی به کمک پر کردن 381 پرسشنامه به صورت حضوری انجام شد و بر اساس نظر کارشناسان، پرسشنامه دارای روایی مناسب و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد که دارای پایایی مناسبی (آلفای کرونباخ برابر با 87/0) بود. تعداد 5 آزمون آماری انجام شد. آزمونهای آماری به کار گرفته شده شامل آلفای کرونباخ، منویتنی، کروسکالوالیس، همبستگی اسپیرمن و رگرسیون خطی بود. نتایج بررسی نشان داد که میزان آگاهی شهروندان ناحیه شش منطقه یک تهران در خصوص شاخصهای آب و آلودگیهای صوتی و هوا در حد قابل قبول بود و در مورد شاخصهای فضای سبز، پسماند و انرژی در حد غیر قابل قبول بود. همچنین بر اساس آزمون رگرسیون خطی چند متغیره، متغیر مستقل سطح درآمد روی متغیر وابسته آگاهی محیط زیستی تأثیر معنیدار داشت و متغیر مستقل سطح تحصیلات روی متغیر وابسته آگاهی محیط زیستی تأثیر معنیداری نداشت. نهایتاً خروجی کار چک لیست نیازهای آموزشی شهروندان ناحیه شش منطقه یک تهران برای پیاده سازی اکوشهر آماده گردید.
مقاله پژوهشی
محمدرضا دهشیری
دوره 4، شماره 2 ، اسفند 1394، صفحه 64-75
چکیده
این مقاله به تبیین ظرفیت جهانی شدن برای تضمین توسعه پایدار میپردازد. نویسنده ضمن بررسی دیدگاههای بدبینانه درباره تأثیرات سلبی جهانی شدن بر توسعه پایدار که این دو متغیر را به مثابه پارادایمهای رقیب و متقابل قلمداد میکنند، در چارچوب رویکرد تحولگرایانه معتقد است که جهانیشدن و توسعه پایدار دو پارادایم مکمل و متعامل ...
بیشتر
این مقاله به تبیین ظرفیت جهانی شدن برای تضمین توسعه پایدار میپردازد. نویسنده ضمن بررسی دیدگاههای بدبینانه درباره تأثیرات سلبی جهانی شدن بر توسعه پایدار که این دو متغیر را به مثابه پارادایمهای رقیب و متقابل قلمداد میکنند، در چارچوب رویکرد تحولگرایانه معتقد است که جهانیشدن و توسعه پایدار دو پارادایم مکمل و متعامل با یکدیگر هستند و جهانی شدن به عنوان "فرایند همپیوندی جهان بدون مرز" میتواند در چارچوب پذیرفته شدۀ پایداری به گونهای مؤثر عمل کند و منجر به تأثیراتی ایجابی بر توسعه پایدار در عرصههای عدالت اجتماعی، حفاظت محیط زیست و امنیت انسانی شود تا راه را برای تحقق "جهانی شدن پایدار" و "جهانی شدن موفقیت آمیز" هموار سازد. جهانی شدن در صورتی پایدار و موفقیت آمیز به شمار میآید که توانایی نسلهای آینده را برای تأمین نیازهای اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی خود مورد مصالحه و سازش قرار ندهد بلکه در عوض باید اقتصادی دانش بنیان را رقم بزند و به ارتقای سطح آگاهیهای عمومی و تخصصی از طریق اهتمام ویژه به نقش عمده آموزش در دستور کارهای توسعه پایدار کمک کند. سپس مقاله به تجزیه و تحلیل چالشها و فرصتهای جهانی شدن برای توسعه پایدار میپردازد و سرانجام راهکارهای ممکن برای دستیابی به جهانی شدن پایدار و موفقیتآمیز را با تأکید بر رشد اقتصادی توأم با برابری و صلح اجتماعی، تعهد سازنده در قبال اقتصاد جهانی، رعایت مقررات زیست محیطی و تحقق نظام موفق آموزشی تبیین میکند.