با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی ایران
مقاله پژوهشی
توسعه پایدار، واکاوی نگرش و دیدگاه های کشاورزان گندم کار

حشمت اله سعدی؛ سارا جلیلیان

دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1395، صفحه 9-23

چکیده
  هدف اصلی پژوهش حاضر، واکاوی نگرش کشاورزان گندم‌کار به توسعه پایدار و عوامل مؤثر بر آن در شهرستان اسلام‌آباد غرب بود. ابزار جمع­آوری داده­ها، پرسش­نامه‌ای بود که روایی و پایایی آن توسط صاحب‌نظران توسعه پایدار مورد تائید قرار گرفت و الفای کرونباخ برای بخش‌های مختلف پرسشنامه بین 65 تا 77 صدم محاسبه گردید. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی تأثیر آموزش محیط‌زیست بر بهبود نگرش دانش آموزان ابتدایی نسبت به حقوق حیوانات

سمیرا سرباز؛ احد ستوده؛ مهدی رحیمی

دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1395، صفحه 25-33

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف «بررسی تأثیر آموزش محیط زیست بر بر بهبود نگرش دانش آموزان ابتدایی نسبت به حقوق حیوانات » به روش نیمه تجربی انجام شد. جامعه آماری شامل دانش آموزان ابتدایی دختر و پسر یک مدرسه دولتی در شهرستان بردسکن بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده 60 نفر دختر و 60 نفر پسر از پایه ­های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی به ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
عوامل تأثیرگذار بر استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در مناطق روستایی شهرستان زابل

مرجان غفران فرید؛ روح‌اله رضائی

دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1395، صفحه 35-48

چکیده
  هدف این تحقیق توصیفی- همبستگی بررسی عوامل تأثیرگذار بر استفاده روستاییان از انرژی­های تجدیدپذیر بود. جامعه آماری این پژوهش، تمامی سرپرستان خانوار در مناطق روستایی شهرستان زابل بودند (63736 =N) که با توجه به جدول بارتلت و همکاران (2001)، تعداد 300 نفر از آنان از طریق روش نمونه ­گیری چند مرحله­ای انتخاب شد. ابزار گردآوری داده­ ها پرسشنامه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مقایسه اثربخشی آموزش محیط‌زیست با استفاده از آموزش رسمی و غیررسمی در دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی

الهام اسماعیلی علویجه؛ لعبت زبردست؛ محمدجواد امیری؛ اسماعیل صالحی

دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1395، صفحه 49-58

چکیده
  هدف از این پژوهش، مقایسه اثربخشی ­آموزش محیط‌زیست در دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی بود. برای اجرای این پژوهش، از آموزش رسمی و غیررسمی استفاده شد. روش تحقیق نیمه ­تجربی بوده که جامعه آماری را کلیه دانش‌آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر کرج تشکیل داده‌اند. از میان مناطق ۱۲ گانه شهر کرج، منطقه ۵ و دبستان دخترانه نگین البرز انتخاب ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
به کارگیری مدل فرکلاف درگونه شناسی گفتمان‌های محیط‌زیستی ایران گفتمان‌های عدالت، حفاظت، مخاطره و نوسازی

امیر ملکی؛ صادق صالحی؛ علی ربیعی؛ رضا یازرلو

دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1395، صفحه 59-76

چکیده
  در ایران، مجموعه ­ای از ارگانها مانند سازمان حفاظت محیط­زیست و شورای عالی محیط­زیست، اقدام به سیاستگذاری در حوزه محیط­زیست می­ کنند، در این میان مجلس شورای اسلامی نقش مهمی در سیاستگذاری و جهت دهی به نهادهای مذکور دارد، بنابراین نمایندگان محترم مجلس در ادوار مختلف، مذاکراتی را در قالب طرح، لایحه یا سوال در حوزه محیط­زیست ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
نیازسنجی آموزش‌های محیط‌زیستی در زنان خانه‌دار –مطالعه موردی: منطقه 15 شهرداری تهران

نغمه مبرقعی دینان؛ آفرین شهریاری

دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1395، صفحه 77-88

چکیده
  زنان به عنوان نیمی از جمعیت جهان، مدیران مصرف منابع در سطح خانوار به شمار می­ آیند. در این میان نقش کلیدی زنان در مدیریت محیط­زیست بر کسی پوشیده نیست. آگاهی از سطح دانش محیط زیستی زنان خانه ­دار و همچنین شناسایی نیازها و خلأهای موجود در این زمینه می­تواند نقش به سزایی در ارتقای فرهنگ محیط­زیستی جامعه داشته باشد. در پژوهش حاضر، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی جایگاه مولفه های اصلی آموزش محیط‌‌‌زیست درکتاب‌های درسی دوره ششم ابتدایی

ابراهیم صالح عمران؛ لیلا پرهیزکار؛ خدیجه حاتمی فر

دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1395، صفحه 89-99

چکیده
  یکی از علل ایجاد بحران‌های محیط‌‌زیستی، عدم ایجاد آگاهی‌های  محیط‌‌زیستی می باشد. به طور یقین یکی از راههای ایجاد آن، آموزش صحیح می باشد. از آنجایی که یکی از پرکاربردترین ابزار آموزشی در کشور، کتاب‌های درسی است بنابراین، پژوهش حاضر در زمینه این مبحث مهم و با هدف بررسی میزان توجه به مولفه­ های اصلی آموزش محیط‌‌‌زیست در محتوای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
برآورد میزان دانش و نگرش محیط‌زیستی و رابطه آن با عوامل سیاسی- اجتماعی (مورد مطالعه: کارکنان شرکت‌های دانش‌بنیان کشاورزی استان‌های همدان و کرمانشاه)

رضا موحدی؛ نسیم ایزدی؛ وحید علی آبادی

دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1395، صفحه 101-115

چکیده
  رشد جمعیت و آلودگی حاصل از فعالیت­های آنها و تغییرات اقلیمی قرن اخیر، نگرانی­ ها را در مورد حفظ محیط زیست برای نسل آینده بیشتر کرده است. به طوری­که امروزه در بیشتر دنیا ترویج دانش و نگرش زیست ­محیطی یکی از گرایش­ های مهم فکری و راهبردهای سیاسی است. توسعه این تفکر در سازمانهای مردم نهاد مثل شرکت­های دانش ­بنیان نیز در صدر ...  بیشتر