مقاله پژوهشی
روح اله سهرابی؛ پوریا تدین
دوره 5، شماره 3 ، خرداد 1396، صفحه 9-21
چکیده
توجه به بعد جهانی مسائل محیط زیستی از یکسو و آگاهی پیدا کردن در مورد این مسائل از سوی دیگر، تقاضا برای پاسخگویی سازمانها در مورد مسائل محیطزیستی را افزایش داده است. ارائه افشای اطلاعات محیطزیستی، یک روش برای توضیح سیاستهای مربوط به مسئولیت سازمان برای اعمال فعالیتهای اخلاقی، اجتماعی و محیطزیستی است. پژوهش حاضر با هدف مطالعه ...
بیشتر
توجه به بعد جهانی مسائل محیط زیستی از یکسو و آگاهی پیدا کردن در مورد این مسائل از سوی دیگر، تقاضا برای پاسخگویی سازمانها در مورد مسائل محیطزیستی را افزایش داده است. ارائه افشای اطلاعات محیطزیستی، یک روش برای توضیح سیاستهای مربوط به مسئولیت سازمان برای اعمال فعالیتهای اخلاقی، اجتماعی و محیطزیستی است. پژوهش حاضر با هدف مطالعه حوزههای افشاگری و شناسایی عوامل مؤثر برافزایش انگیزه برای افشاگری اطلاعات محیطزیستی، انجامگرفته است. بدین منظور با استفاده از مدلی در حوزه افشاگری و با استفاده از مصاحبه از خبرگان (کارشناسان، سرپرستان و اعضای هیات علمی دانشگاههای سراسر کشور)، عوامل مهم انگیزشی در سطح افشاگری اطلاعات محیطزیستی و با استفاده از فن دلفی، 64 عامل مؤثر برافزایش انگیزش افراد در 6 بخش؛ رسانهها، قوه قضاییه، کارکنان، نهادها و سایر ارگانها، مصرفکنندگان و سرمایهداران شناسایی شدند. عوامل حمایت دولت از این افراد، عضویت در سازمانهای نظارتی، ترس از مجازات دولتی، امنیت شغلی، عوامل مذهب، وجدان کاری، فرهنگ جامعه، توجه به آینده و دیگران، پاداش مادی، ویژگی تأهل افراد و اهمیت به کار، از مهمترین عوامل در 6 کانال موردنظر هستند.
مقاله پژوهشی
هادی ویسی؛ شیوا قربانی؛ شهروز عسکری فرد؛ هومان لیاقتی؛ پیمان فلسفی
دوره 5، شماره 3 ، خرداد 1396، صفحه 23-37
چکیده
این مطالعه با هدف ارزشیابی سطح سواد کشاورزی پایدار کارشناسان (دانش، نگرش، حساسیت و نگرانی) و ارزیابی اثرات متغیرهای اقتصادی- اجتماعی (جنسیت، سطح سواد، تجربه و منبع اطلاعاتی) بر آن انجام شد. 180 نفر از کارشناسان کشاورزی در استان تهران و البرز با استفاده از پرسشنامهای شامل چهار بخش: دانش (17 گزینه)، نگرش (10 گزینه)، حساسیت (18 گزینه) و نگرانی ...
بیشتر
این مطالعه با هدف ارزشیابی سطح سواد کشاورزی پایدار کارشناسان (دانش، نگرش، حساسیت و نگرانی) و ارزیابی اثرات متغیرهای اقتصادی- اجتماعی (جنسیت، سطح سواد، تجربه و منبع اطلاعاتی) بر آن انجام شد. 180 نفر از کارشناسان کشاورزی در استان تهران و البرز با استفاده از پرسشنامهای شامل چهار بخش: دانش (17 گزینه)، نگرش (10 گزینه)، حساسیت (18 گزینه) و نگرانی (19 گزینه) مورد پرسش قرار گرفتند. این کارشناسان، سابقه شرکت در دورههای آموزشی کشاورزی پایدار را داشتند. تحلیل دادهها نشان داد که کارشناسان، نگرش، حساسیت و نگرانی بالایی نسبت به پایداری کشاورزی داشتند، درحالیکه سطح دانش کشاورزی پایداری، متوسطی داشتند. به منظور بررسی اثرات متغیرهای اجتماعی- اقتصادی بر سطح سواد، شش آزمون تحلیل فاکتوریل یکطرفه انجام شد. نتایج نشان داد که جنسیت بر میزان نگرانی نسبت به پایداری کشاورزی و سطح سواد و تجربه کاری نیز بر دانش و نگرانی نسبت به پایداری کشاورزی، اثر معنیداری دارند. نتایج همچنین نشان داد که کارگاههای آموزشی و رسانهها، اثرات معنیداری بر سطح سواد کشاورزی پایدار کارشناسان داشتند. بر اساس این نتایج، چارچوبی برای برنامهریزی باهدف توسعه سواد کشاورزی پایدار پیشنهاد شد.
مقاله پژوهشی
یداله مهرعلی زاده
دوره 5، شماره 3 ، خرداد 1396، صفحه 39-52
چکیده
در مقاله حاضر ماهیت رابطه جهانگردی و آموزش عالی در پرتو نظریه تقابل بررسیشده است. هدف از مقاله حاضر آن است تا مشخص نماید آیا سیاستهای توسعه گردشگری و آموزش عالی ایران در تعامل یا تقابل نسبت به یکدیگر قرار دارند؟ زیرا ماهیت سیاستگذاری در دو مساله اجتماعی فرهنگی یعنی جهانگردی و آموزش عالی متأثر از مبانی پیچیده علوم اجتماعی مانند ...
بیشتر
در مقاله حاضر ماهیت رابطه جهانگردی و آموزش عالی در پرتو نظریه تقابل بررسیشده است. هدف از مقاله حاضر آن است تا مشخص نماید آیا سیاستهای توسعه گردشگری و آموزش عالی ایران در تعامل یا تقابل نسبت به یکدیگر قرار دارند؟ زیرا ماهیت سیاستگذاری در دو مساله اجتماعی فرهنگی یعنی جهانگردی و آموزش عالی متأثر از مبانی پیچیده علوم اجتماعی مانند قدرت، نظم و تضاد و واگرایی است؛ بنابراین با بهرهگیری از روششناسی تحلیلی- تفسیری و منابع مختلف، منابع و مقالات علمی موجود در مجلات علمی کشور در سال، اسناد برنامههای توسعه کشور بعد از انقلاب اسلامی، دیدگاههای نظری صاحبنظران و مدیران ارشد کشوری در مجلات، بررسی مقالات و مطالب سایتهای اینترنتی، روزنامهها و سایتهای خبری دستگاههای اجرایی وابسته به گردشگری و آموزش عالی کشور و تجربه زیسته نگارنده اطلاعات مستخرجه با بهرهگیری از روش تحلیل محتوا بررسیشده است. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که الف: در پنج برنامه توسعه کشور بعد از انقلاب اسلامی بین سیاستگذاریهای مرتبط با جهانگردی و نظامهای آموزش عالی تعاملی وجود نداشته است. ب- در برنامه ششم توسعه رویکرد تعاملی پیشبینیشده است؛ اما فضای تقابلی کنونی ناشی از ساختارهای پیچیده کنونی و ناهمگرای تثبیتشده طی سالهای گذشته، تضاد منافع سازمانی و مدیریتی، گسستگی نظام سیاستگذاری در این دو حوزه باعث شده که نتوان در برنامه ششم نیز خوشبینانه در خصوص خروج از تقابل بین دو حوزه را پیشبینی کرد. ج- توسعه گردشگری باید به عنوان یک علم با حوزه مشخص و رشتهای بینرشتهای در دانشگاهها و مراکز آموزش علمی کشور موردتوجه جدی قرار گیرد.
مقاله پژوهشی
فاطمه قسامی؛ سید محمد شبیری؛ مریم لاریجانی؛ شهریار فرهمند راد
دوره 5، شماره 3 ، خرداد 1396، صفحه 53-73
چکیده
با توجه به حضور دانشآموختگان فنی و حرفهای در کلیه فعالیتهای اقتصادی، لازم است بهگونهای تربیت شوند که از تأثیر کار و تصمیم خود بر محیطزیست آگاه باشند. در این راستا در پژوهش حاضر سعی میشود با توجه به معیارهای شایستگی محیط زیستی، یک مدل تصمیمگیری چند شاخصه فازی برای انتخاب روش آموزش محیطزیست در مدارس فنی و حرفهای، ارائه ...
بیشتر
با توجه به حضور دانشآموختگان فنی و حرفهای در کلیه فعالیتهای اقتصادی، لازم است بهگونهای تربیت شوند که از تأثیر کار و تصمیم خود بر محیطزیست آگاه باشند. در این راستا در پژوهش حاضر سعی میشود با توجه به معیارهای شایستگی محیط زیستی، یک مدل تصمیمگیری چند شاخصه فازی برای انتخاب روش آموزش محیطزیست در مدارس فنی و حرفهای، ارائه شود. به این منظور ابتدا با جستجو در منابع معتبر علمی و تبادلنظر با خبرگان، معیارهای شایستگی محیط زیستی دانشآموختگان فنی و حرفهای، شناسایی و سپس به منظور تکمیل اطلاعات، سه پرسشنامه متفاوت طراحی شد و پس از توزیع و گردآوری پرسشنامهها میان خبرگان تحقیق، با استفاده از تکنیک آنتروپی شانون و رویکرد ترکیبی دیمتل-فرآیند تحلیل شبکهای به وزن دهی معیارهای مذکور، پرداخته شد. از نتایج حاصل آن به منظور رتبهبندی روشهای آموزش محیطزیست با استفاده از تکنیکهای الکتر فازی، تاپسیس فازی و مجموع ساده وزنی فازی استفاده شد. با توجه به اینکه نتایج حاصل از اجرای تکنیکهای فوق در مواردی با یکدیگر همخوانی نداشت، برای رسیدن به یک اجماع کلی از تکنیک رتبهبندی جزئی استفاده شد و درنهایت یک مدل تصمیمگیری چند شاخصه فازی جهت انتخاب روش آموزش محیطزیست در مدارس فنی و حرفهای ارائه گردید. نتایج تحقیق نشان میدهد اولویت معیارهای شایستگی بسته به نوع تکنیک وزن دهی متفاوت است و بحث گروهی مناسبترین روش تدریس آموزش محیطزیست است.
مقاله پژوهشی
مهدی نوروزی؛ محمدهاشم رضایی؛ محمد سیفی
دوره 5، شماره 3 ، خرداد 1396، صفحه 75-86
چکیده
توسعه پایدار، عرصه نوینی است که همزمان، سیاست، فرهنگ، اقتصاد، تجارت و صنعت را موردتوجه قرار داده و همچنین از محیطزیست، همزیستی با طبیعت و حقوق برابر انسان حمایت کرده و به مسائل داخلی و بینالمللی کشورها میپردازد. ازآنجاییکه در حوزه محیطزیست پاک، رشد مهارتهای اجتماعی، عنصر مهمی در ایجاد یک توسعه پایدار است، در این مقاله، ...
بیشتر
توسعه پایدار، عرصه نوینی است که همزمان، سیاست، فرهنگ، اقتصاد، تجارت و صنعت را موردتوجه قرار داده و همچنین از محیطزیست، همزیستی با طبیعت و حقوق برابر انسان حمایت کرده و به مسائل داخلی و بینالمللی کشورها میپردازد. ازآنجاییکه در حوزه محیطزیست پاک، رشد مهارتهای اجتماعی، عنصر مهمی در ایجاد یک توسعه پایدار است، در این مقاله، مقایسه اثربخشی آموزش الکترونیکی پروژه محور و غیر پروژه محور بر رشد مهارتهای اجتماعی در راستای توسعه پایدار دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز اراک بررسی شد. تعداد 750 نفر از دانشجویان آموزش الکترونیکی دانشگاه پیام نور مرکز اراک، جامعه آماری پژوهش بودهاند. تعداد 30 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. پرسشنامه استاندارد ماتسون و همکاران برای گردآوری دادهها استفادهشده که اعتبار پرسشنامه استاندارد ماتسون و همکاران در تحقیقات گذشته مورد تأیید قرارگرفته است. ضریب پایایی با روش آلفای کرونباخ محاسبه شد. در این روش ضریب پایایی برابر با 0.86 محاسبه شد. در این مقاله، دانشجویان آموزش الکترونیکی پروژه محور و غیر پروژه محور در دو گروه جداگانه موردمطالعه قرار گرفتند. میانگین دو گروه با استفاده از آزمون t نمونههای زوجی (وابسته) مقایسه شده است. نتایج تحقیق نشان داد که بین مهارتهای اجتماعی در راستای توسعه پایدار دانشجویان الکترونیکی پروژه محور و غیر پروژه محور، تفاوت معنیداری وجود دارد.
مقاله پژوهشی
محمدرضا شاه پسند؛ مسلم سواری
دوره 5، شماره 3 ، خرداد 1396، صفحه 87-99
چکیده
در این تحقیق از فرایند سلسله مراتبی برای اولویتبندی گزیدارها و معیارهای موانع مدیریت پایدار منابع آب کشاورزی، بهره گرفتهشده است. بدین منظور در ابتدا با توجه به معیارها و نیز گزیدارهای شناساییشده، دادههای موردنیاز از طریق 29 پرسشنامه از سوی نمونهای برگزیده از کارشناسان تعاونیهای آب بران واقع در حوزه سد در استان کردستان ...
بیشتر
در این تحقیق از فرایند سلسله مراتبی برای اولویتبندی گزیدارها و معیارهای موانع مدیریت پایدار منابع آب کشاورزی، بهره گرفتهشده است. بدین منظور در ابتدا با توجه به معیارها و نیز گزیدارهای شناساییشده، دادههای موردنیاز از طریق 29 پرسشنامه از سوی نمونهای برگزیده از کارشناسان تعاونیهای آب بران واقع در حوزه سد در استان کردستان بر مبنای مقایسههای زوجی گردآوری و دادههای گردآوریشده، تحلیل شد. نتایج حاکی از آن بود که گزینه قانونی و سیاستگذاری بالاترین رتبه را در بین هشت گزینه مطرحشده داشت، درواقع بهعنوان مهمترین مانع مدیریت پایدار مصرف آب کشاورزی شناخته شد و پسازآن به ترتیب گزینههای اقتصادی - حمایتی، آموزشی- ترویجی، نظامهای بهرهبرداری، اجتماعی، نهادی و سازمانی، برنامهریزی و طبیعی قرار دارد. علاوه بر این، نتایج پژوهش در خصوص اهمیت نسبی معیارها برای بررسی وزن گزینههای موانع مدیریت پایدار منابع آب کشاورزی، بیانگر آن بود که اثربخشی آب در سطح مزرعه بیشترین اهمیت را دارد و بعدازآن به ترتیب معیارهای افزایش بهرهوری آب کشاورزی، انتقال بهینه آب کشاورزی، حفظ منبع، بهینهسازی آب، بهبود کارایی آب، نظام آبیاری و مشارکت کشاورزان قرار دارند.
مقاله پژوهشی
محمد دلنواز؛ محمدسینا سرمدی؛ مهدیه یزدانی؛ امیرحسین صادقی
دوره 5، شماره 3 ، خرداد 1396، صفحه 101-114
چکیده
این پژوهش که با هدف آشناسازی نیروی انسانی شاغل در صنعت آب و فاضلاب کشور با ویژگیها و مزایای استفاده از هوادههای عمقی به عنوان جایگزین هوادههای سطحی و نیز امکانسنجی استفاده از آن در فرآیندهای لاگون هوادهی، صورت پذیرفته با استفاده از روش توصیفی از نوع تحلیل اسنادی، گزارششده است. پژوهش حاضر در وهله اول، به منظور ارتقای کیفیت ...
بیشتر
این پژوهش که با هدف آشناسازی نیروی انسانی شاغل در صنعت آب و فاضلاب کشور با ویژگیها و مزایای استفاده از هوادههای عمقی به عنوان جایگزین هوادههای سطحی و نیز امکانسنجی استفاده از آن در فرآیندهای لاگون هوادهی، صورت پذیرفته با استفاده از روش توصیفی از نوع تحلیل اسنادی، گزارششده است. پژوهش حاضر در وهله اول، به منظور ارتقای کیفیت و توانمندی نیروی انسانی، فرایندهای هوادهی در لاگونها را بررسی، انواع روشهای مربوط به هر یک را بیان و سپس انواع هوادهها اعم از هوادههای عمقی، مکانیکی سطحی، زیرسطحی و همچنین هوادههای پمپی، نحوه عملکرد و عوامل تأثیرگذار بر این هوادهها را موردبررسی قرار داده است که آگاهی از این امور میتواند موجب بهبود سطح علمی، آشنایی با پیشرفتهای روز دنیا و درنتیجه بقا و حیات بیشتر سازمانهای مربوطه شود. در انتها نیز با بهره گرفتن از نتایج حاصل از سایر پژوهشها، مقایسهای بین دو روش صورت گرفته است که نتیجه حاصلشده نشان میدهد استفاده از هوادههای عمقی به جای هوادههای سطحی، کاهش حدود 78/ 19 درصد در انرژی مصرفی و درنتیجه صرفه اقتصادی و افزایش راندمان شاخصهای گوناگون سنجش آلودگی پساب را به همراه خواهد داشت که میتوان آن را گامی مؤثر در راستای مدیریت درست و صحیح منابع و ایجاد توسعهی پایدار در صنعت آب و فاضلاب کشور دانست.
مقاله پژوهشی
فریبرز رحیمنیا؛ سعید نصرتی؛ قاسم اسلامی
دوره 5، شماره 3 ، خرداد 1396، صفحه 115-129
چکیده
درحالیکه نگرانی محیطزیستی اغلب به عنوان یک متغیر پیش بین در خرید محصولات محیطزیستی در نظر گرفته میشود، یافتههای تجربی این ارتباط را به صورت قطعی مورد تأیید قرار نمیدهند. درنتیجه بروز این شکاف در ادبیات، این تحقیق، تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم نگرانیهای محیطزیستی بر روی تمایل به خرید محصولات محیطزیستی، بهمنظور درک ...
بیشتر
درحالیکه نگرانی محیطزیستی اغلب به عنوان یک متغیر پیش بین در خرید محصولات محیطزیستی در نظر گرفته میشود، یافتههای تجربی این ارتباط را به صورت قطعی مورد تأیید قرار نمیدهند. درنتیجه بروز این شکاف در ادبیات، این تحقیق، تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم نگرانیهای محیطزیستی بر روی تمایل به خرید محصولات محیطزیستی، بهمنظور درک بهتر این تناقض را موردبررسی قرار داده است. این تحقیق از حیث هدف کاربردی و از حیث روش، پیمایشی و مبنی بر تحلیل کوواریانس با استفاده از الگوی مدل یابی معادله ساختاری است. موردمطالعه این تحقیق، تعداد 386 نفر از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد، به عنوان بخشی از گروه شهروندان با استفاده از فرمول کوکران به صورت تصادفی انتخاب گردید که بر اساس یافتهها و نتایج بهدستآمده نقش میانجیگری استراتژیهای یادگیری ارادی و اتفاقی در رابطه میان نگرانیهای محیطزیستی و تمایل به خرید محصولات محیطزیستی مورد تأیید قرار گرفت. درنتیجه میتوان ادعا کرد که با استفاده از استراتژیهای یادگیری میتوان نگرانی محیطزیستی افراد را به سمت خرید محصولات محیطزیستی هدایت نمود.