مقاله پژوهشی
اکبر حسنپور؛ سید امیر رضا ابطحی؛ فرشید خمویی
دوره 6، شماره 2 ، اسفند 1396، صفحه 9-24
چکیده
مدیریت منابع انسانی با تمرکز بر سرمایه انسانی و برنامههای مدیریت محیطزیست و ادغام آنها در فعالیتهای خود، اثرات قابل توجهی را در ارتقای توجه به محیط زیست خواهد داشت. از آنجا که آموزش و توسعه تسهیلگر مدیریت منابع انسانی سبز است، لذا این تحقیق در راستای ارتقای رفتار سبز کارکنان به دنبال شناسایی و اولویتبندی نیازهای (دورههای) ...
بیشتر
مدیریت منابع انسانی با تمرکز بر سرمایه انسانی و برنامههای مدیریت محیطزیست و ادغام آنها در فعالیتهای خود، اثرات قابل توجهی را در ارتقای توجه به محیط زیست خواهد داشت. از آنجا که آموزش و توسعه تسهیلگر مدیریت منابع انسانی سبز است، لذا این تحقیق در راستای ارتقای رفتار سبز کارکنان به دنبال شناسایی و اولویتبندی نیازهای (دورههای) آموزشی سبز سازمانها مبتنی بر رویکرد مدیریت منابع انسانی سبز میباشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و بر مبنای ماهیت و روش در گروه پیمایشی است. در این پژوهش 14نیاز (دوره) آموزشی بر اساس ادبیات تحقیق شناسایی شدند. جامعه آماری این پژوهش10 نفر از کارشناسان صنعت آموزشی کشور بوده که به روش گلولهبرفی انتخاب شدند و با استفاده از مقیاس پنج نقطهای لیکرت نظرات آنها برای تعیین اهمیت این نیازهای (دورههای) آموزشی گردآوری شد. در واقع، با بهرهگیری از تکنیکهای تصمیمگیری چندمعیاره در ابتدا به کمک تحلیل سلسلهمراتبی دلفی فازی 8 نیاز (دوره) آموزشی به عنوان مهمترین نیاز مشخص شد. علاوه بر این با استفاده از روش فرایند تحلیل شبکهای ((ANP نیازهای (دورههای) آموزشی مؤثر در ارتقای رفتار سبز کارکنان به لحاظ عملکرد رتبهبندی شدند که بر اساس آن به ترتیب توسعه پایدار، 14001ISO و خرید سبز به عنوان مهمترین و مؤثرترین نیازها یا دورههای آموزشی شناسایی شدند. بر این اساس مدیران مؤسسات آموزشی میتوانند در جهت پیادهسازی مدیریت منابع انسانی سبز، طبق نتایج این پژوهش به آموزش سبز کارکنان اقدام نمایند.
مقاله پژوهشی
سمیه زارع؛ حسین زینلیپور؛ اقبال زارعی؛ مهدی محمدی
دوره 6، شماره 2 ، اسفند 1396، صفحه 25-36
چکیده
در این پژوهش تلاش شد به طرح محتوای برنامه درسی آموزش توسعه پایدار در نظام آموزش عالی ایران پرداخته شود. طرح پژوهش کیفی و بهطور ویژه مطالعه موردی کیفی است. در این راستا از اعضای هیأت علمی در رشتههای برنامهریزی درسی، مهندسی-عمران، معماری، کشاورزی، اقتصاد و علوم اجتماعی، در دانشگاه شیراز (جامعه آماری: به تعداد 72 نفر) به عنوان خبرگان ...
بیشتر
در این پژوهش تلاش شد به طرح محتوای برنامه درسی آموزش توسعه پایدار در نظام آموزش عالی ایران پرداخته شود. طرح پژوهش کیفی و بهطور ویژه مطالعه موردی کیفی است. در این راستا از اعضای هیأت علمی در رشتههای برنامهریزی درسی، مهندسی-عمران، معماری، کشاورزی، اقتصاد و علوم اجتماعی، در دانشگاه شیراز (جامعه آماری: به تعداد 72 نفر) به عنوان خبرگان تخصصی و استفاده از «رویکرد هدفمند» و با «روش انتخاب صاحبنظران کلیدی» و استفاده از «معیار اشباع نظری»، با 25 نفر به عنوان نمونه مصاحبه صورت گرفت. دادههای بهدستآمده با استفاده از نرمافزار Nvivo از طریق فن تحلیل مضمون مورد تحلیل قرار گرفت و یافتهها در قالب سه مجموع مضامین پایه، سازماندهنده و فراگیر دستهبندی و شبکه مضامین سازماندهی شد. بر اساس نتایج بهدستآمده، یک چارچوب ماتریسی از ابعاد توسعه پایدار (محیطزیستی، اجتماعی-فرهنگی، نهادی، اقتصادی) و عنصر برنامه درسی (محتوا) شکل گرفت. 4 مضمون سازمان دهنده و 73 مضمون پایه شناسایی و شبکه مضامین استخراج شد؛ بدین صورت که طرح محتوای برنامه درسی آموزش توسعه پایدار در نظام آموزش عالی (به عنوان مضمون فراگیر) و مضامین سازمان دهنده شامل 4 بعد: اجتماعی و فرهنگی - محتوا؛ محیطزیستی - محتوا؛ اقتصادی- محتوا و نهادی- محتوا بودند. هر یک از این دستهها خود دارای ابعاد گوناگونی در مضامین پایه (در کل:73 مورد) میباشند که شبکه مضامین به عنوان طرح محتوای برنامه درسی آموزش توسعه پایدار در نظام آموزش عالی سازماندهی شدند. بدیهی است که یافتههای این پژوهش امکان آموزش توسعه پایدار در سطح آموزش عالی را فراهم آورده است.
مقاله پژوهشی
سید محمد شبیری
دوره 6، شماره 2 ، اسفند 1396، صفحه 37-43
چکیده
ﺍﻣﺮﻭﺯﻩ شبکههای اجتماعی ﻋﺎﻣﻞ ﻣﻬﻤﯽ ﺩﺭ ﺍﺛﺮﮔﺬﺍﺭﯼ ﺑﺮ ﺍﻓﮑﺎﺭ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﻭ جهتدهی ﺑﻪ فرهنگهای ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣـﺤﺴــﻮﺏ میشوند. با وجود بحرانهای محیطزیستی فراوان در اقصی نقاط جهان، مسائل محیطزیستی بیش از آنچه جنبه فنی داشته باشند، از محتوایی اجتماعی - فرهنگی برخوردارند بنابراین، هدف نهایی حفاظت محیطزیست در رابطه ...
بیشتر
ﺍﻣﺮﻭﺯﻩ شبکههای اجتماعی ﻋﺎﻣﻞ ﻣﻬﻤﯽ ﺩﺭ ﺍﺛﺮﮔﺬﺍﺭﯼ ﺑﺮ ﺍﻓﮑﺎﺭ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﻭ جهتدهی ﺑﻪ فرهنگهای ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣـﺤﺴــﻮﺏ میشوند. با وجود بحرانهای محیطزیستی فراوان در اقصی نقاط جهان، مسائل محیطزیستی بیش از آنچه جنبه فنی داشته باشند، از محتوایی اجتماعی - فرهنگی برخوردارند بنابراین، هدف نهایی حفاظت محیطزیست در رابطه با محیط اجتماعی، توسعه و افزایش آگاهیهای محیطزیستی در سطح جامعه و نیز تقویت فرهنگ محیطزیستی در سطوح مختلف اجرایی میباشد. بر این اساس هدف اصلی پژوهش، بررسی نقش شبکه اجتماعی تلگرام در فرهنگسازی ارزشها و باروهای محیطزیستی است که به صورت پیمایشی و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی در 3 منطقه از مناطق 19 گانه آموزش و پرورش شهر تهران انتخاب شد. از بین سه منطقه، 340 معلم برای حجم نمونه آماری برگزیده شدند. در این پژوهش از روش پرسشنامه اینترنتی استفاده شد که افراد با استفاده از محتوای ارائهشده در آموزشهای محیطزیستی مورد سنجش قرار گرفتند. برای به دست آوردن یافتههای پژوهش از آزمون تااولندال، کای اسکوئر و مدل رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که بین میزان استفاده و واقعی تلقی- کردن محتوا در تلگرام، رابطه معکوس و بین میزان مشارکت و فعالیت معلمان در استفاده از تلگرام و فرهنگ محیطزیستی معلمان رابطه معنادار مثبتی وجود دارد؛ یعنی هر چه میزان استفاده افزایش پیدا کند از برجستگی فرهنگی محیطزیست آنها کاسته میشود. همچنین یافتهها بر این واقعیت دلالت دارد که معلمان متناسب با نوع نیازهای فرهنگی خود از تلگرام استفاده میکنند.
مقاله پژوهشی
حسین زینتی فخرآباد؛ خلیل کلانتری؛ ناصر مطیعی
دوره 6، شماره 2 ، اسفند 1396، صفحه 45-54
چکیده
این پژوهش با هدف دستیابی به شیوههای جلب مشارکت روستایی در فرایند مدیریت پسماند روستایی در زمره تحقیقات کاربردی- غیرآزمایشی و به صورت میدانی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل خانوارهای روستایی ساکن میشد و روش نمونهگیری به تناسب اطلاعات بهدستآمده به صورت نمونهگیری تصادفی و چند مرحلهای بود. که با استفاده از فرمول کوکران ...
بیشتر
این پژوهش با هدف دستیابی به شیوههای جلب مشارکت روستایی در فرایند مدیریت پسماند روستایی در زمره تحقیقات کاربردی- غیرآزمایشی و به صورت میدانی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل خانوارهای روستایی ساکن میشد و روش نمونهگیری به تناسب اطلاعات بهدستآمده به صورت نمونهگیری تصادفی و چند مرحلهای بود. که با استفاده از فرمول کوکران 181 نمونه برای خانوار انتخاب شد. ابزار اصلی این تحقیق، استفاده از پرسشنامه طراحیشده منطبق با مدل نظری تحقیق و پیشینه پژوهش بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمارههای ضریب تغییرات، تحلیل همبستگی، تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. نتایج یافتهها نشان داد بین برگزاری دورههای آموزشی و میزان زباله تولیدی در سطح 01/0 رابطه وجود داشته و افرادی که از مزیتهای تفکیک اطلاع داشتند بیشتر مایل به همکاری بودند. نتایج اولویتبندی و تحلیل عاملی هم بیانگر این مطلب بود که برگزاری دورههای آموزشی، خرید زباله، شفافیت در هزینهها از مهمترین عوامل تأثیرگذار در جلب مشارکت مردمی میباشد.
مقاله پژوهشی
خداعفو راشد نسب؛ مصطفی احمدوند؛ مریم شریفزاده
دوره 6، شماره 2 ، اسفند 1396، صفحه 55-68
چکیده
مرور مطالعات خشکسالی در جامعه عشایری نشان میدهد رفتار عشایر در مواجهه با خشکسالی تحت تأثیر نگرش آنها به این پدیده است. از اینرو، پژوهش حاضر به دنبال بررسی نگرش عشایر به پیامدهای اجتماعی خشکسالی و شناسایی سازههای مؤثر بر آن بود که از روش کمّی پیمایش استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای محقق ساخته بود که جامعه ...
بیشتر
مرور مطالعات خشکسالی در جامعه عشایری نشان میدهد رفتار عشایر در مواجهه با خشکسالی تحت تأثیر نگرش آنها به این پدیده است. از اینرو، پژوهش حاضر به دنبال بررسی نگرش عشایر به پیامدهای اجتماعی خشکسالی و شناسایی سازههای مؤثر بر آن بود که از روش کمّی پیمایش استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای محقق ساخته بود که جامعه آماری آن را عشایر منطقه دریلا (200 خانوار) در شهرستان گچساران تشکیل دادند. حجم نمونه مورد پژوهش بر اساس جدول بارتلت و همکاران، 132 خانوار تعیین و به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده با انتساب متناسب توزیع شد. روایی پرسشنامه با بهکارگیری پانلی از متخصصان مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن نیز با انجام مطالعهای راهنما در خارج از جامعه آماری و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (73/0- 61/0) تأیید شد. یافتهها نشان داد، نگرش عشایر نسبت به خشکسالی منفی است. آنها خشکسالی را پدیدهای ویرانگر، لیکن قابل کنترل ارزیابی نمودهاند. همچنین نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد، متغیر آگاهی نسبت به خشکسالی، بیشترین اثر مستقیم معنیدار و مثبت را بر نگرش عشایر نسبت به خشکسالی داشت. وضعیت مشابهی نیز برای متغیرهای تعداد دام و تعداد افراد خانوار مشاهده شد. این در حالی است که متغیرهای ظرفیت پروانه چرا و هنجار ذهنی هر دو اثر معنادار مستقیم لیکن منفی بر نگرش نسبت به خشکسالی داشتند. در پایان بر اساس یافتههای پژوهش، سرمایهگذاریهای حمایتی دولت با هدف گسترش فعالیتهای مزرعهمحور توصیه میگردد.
مقاله پژوهشی
لیلا صفا؛ نسرین منگلی؛ محمدمهدی گنجخانلو
دوره 6، شماره 2 ، اسفند 1396، صفحه 69-81
چکیده
امروزه، مسائل محیطزیستی تهدیدی جدی برای پایداری محیطزیست جوامع روستایی ایجاد کردهاند. در این راستا، بسیاری از صاحبنظران بر این باورند که رفتارهای انسانی ریشه اصلی مشکلات محیطزیستی میباشند که ضروری است به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد. با توجه به اهمیت موضوع، این تحقیق توصیفی- پیمایشی با هدف بررسی عوامل تأثیرگذار ...
بیشتر
امروزه، مسائل محیطزیستی تهدیدی جدی برای پایداری محیطزیست جوامع روستایی ایجاد کردهاند. در این راستا، بسیاری از صاحبنظران بر این باورند که رفتارهای انسانی ریشه اصلی مشکلات محیطزیستی میباشند که ضروری است به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد. با توجه به اهمیت موضوع، این تحقیق توصیفی- پیمایشی با هدف بررسی عوامل تأثیرگذار بر رفتار حفاظت محیطزیستی روستاییان بر مبنای تئوری رفتار برنامهریزی شده انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش، 2354 نفر از سرپرستان خانوار در سطح مناطق روستایی بخش سجاسرود در شهرستان خدابنده استان زنجان بود که با توجه به جدول بارتلت و همکاران ((2001، تعداد 259 نفر از آنان از طریق روش نمونهگیری دو مرحلهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه با نظرسنجی از متخصصان تأیید شده و روایی سازه و پایایی ابزار تحقیق نیز از طریق بررسی برازش مدل در سه سطح مدل اندازهگیری، مدل ساختاری و مدل کلی به دست آمد. نتایج توصیفی حاکی از آن بود که رفتار حفاظت محیطزیستی بیشتر روستاییان در سطوح متوسط (5/58 درصد) و پایین (3/29 درصد) بود. همچنین، نتایج تحقیق نشان داد که بین متغیرهای نگرش، هنجارهای اجتماعی و کنترل رفتاری درک شده با قصد انجام رفتارهای حفاظت محیطزیستی و نیز قصد و هنجارهای اجتماعی با رفتار حفاظت محیطزیستی روستاییان رابطه مثبت و معنیدار وجود داشت. با توجه به نتایج تحقیق، پیشنهاد میشود که از طریق سازوکارهای ترویجی مختلف بهویژه برگزاری دورههای آموزشی- ترویجی، سطح دانش و آگاهی روستاییان در زمینه روشها و فنون فعالیتهای حفاظتی از محیطزیست افزایش داده شده و از سوی دیگر، سیاستهای حمایتی برای حفاظت از محیطزیست با تأکید بر مشارکت روستاییان تدوین و اجرا شود.
مقاله پژوهشی
علی رضائی؛ عسکر جلالیان
دوره 6، شماره 2 ، اسفند 1396، صفحه 83-100
چکیده
اساس شکلگیری حقوق بینالملل محیط زیست بر پایه حقوق نرم میباشد. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی نفوذ بیانیه استکهلم1972 بر روند آموزش و نهادینه شدن اصول و مفاهیم حاکم بر محیط زیست به روش اسنادی و درقالب پژوهش توصیفی_تحلیلی انجام شد. کنفرانس سازمان ملل متحد در زمینه محیط زیست انسانی، به عنوان اولین کنفرانس عمده در زمینه مسائل ...
بیشتر
اساس شکلگیری حقوق بینالملل محیط زیست بر پایه حقوق نرم میباشد. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی نفوذ بیانیه استکهلم1972 بر روند آموزش و نهادینه شدن اصول و مفاهیم حاکم بر محیط زیست به روش اسنادی و درقالب پژوهش توصیفی_تحلیلی انجام شد. کنفرانس سازمان ملل متحد در زمینه محیط زیست انسانی، به عنوان اولین کنفرانس عمده در زمینه مسائل بینالمللى محیط زیست، برآمده از رشد سریع آگاهیهاى جهانى در مورد محیط زیست بینالمللى در دهه 1960 میباشد. باتوجه به این که سند پایانی این کنفرانس در ردیف اسناد غیرالزام آور جای دارد، این سؤال مطرح است که آیا این بیانیه در روند آموزش و نهادینه شدن حقوق محیط زیست نافذ بوده است؟ در همین راستا به دلیل ضرورت تبیین هرچه بیشتر اسناد غیرالزامآور در حقوق بین الملل محیط زیست، نسبت به مطالعه و بررسی اسناد و منابع متأثر از این بیانیه اقدام شد. بررسیها نشان داد که این بیانیه به عنوان نقطه عطفی در فرایند آموزش و توسعه حقوق محیط زیست با به رسمیت شناختن حق برخورداری از محیط زیست سالم، ارتباط تنگاتنگ میان محیط زیست و حقوق بنیادین بشر را مورد توجه قرارداده است و با پیشنهاد تشکیل نهادهای بینالمللی، همچون یونپ[1] و صندوق محیط زیست جهانی به روند همکاریهای جهانی در زمینه توسعه ساختاری و آموزش حقوق محیط زیست انسجام بخشیده و با گردآوری اصول و مفاهیم عرفی در یک متن حقوقی غیرالزام آور، زمینه تجلی و تصویب آن را در اسناد الزام آور بعدی فراهم آورده است.
مقاله پژوهشی
صدیقه کیانی سلمی؛ محسن شاطریان
دوره 6، شماره 2 ، اسفند 1396، صفحه 101-116
چکیده
امروزه مسائل زیست محیطی، مفهوم اجتماعی به خود گرفته و میتوان گفت مشکلات زیست محیطی ریشه فرهنگی – اجتماعی دارند. روش تحقیق توصیفی – تحلیلی و پیمایشی است. هدف از تحقیق شناسایی نقش عوامل اجتماعی و فرهنگی در حفاظت از محیط زیست در بین شهروندان کاشانی است. جامعه آماری تحقیق از 275325 نفر ساکنان بافت قدیم و جدید شهر کاشان تشکیل شده ...
بیشتر
امروزه مسائل زیست محیطی، مفهوم اجتماعی به خود گرفته و میتوان گفت مشکلات زیست محیطی ریشه فرهنگی – اجتماعی دارند. روش تحقیق توصیفی – تحلیلی و پیمایشی است. هدف از تحقیق شناسایی نقش عوامل اجتماعی و فرهنگی در حفاظت از محیط زیست در بین شهروندان کاشانی است. جامعه آماری تحقیق از 275325 نفر ساکنان بافت قدیم و جدید شهر کاشان تشکیل شده است که از این بین با استفاده از فرمول کوکران و به روش تصادفی خوشهای تعداد 300 نفر به عنوان جامعه نمونه انتخاب شد. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته میباشد که پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به میزان 84/0 به تأیید رسیده است. نتایج حاصل از کاربرد آزمون تی مؤید معناداری نقش عوامل سرمایه فرهنگی، همبستگی اجتماعی، مشارکت اجتماعی، دانش زیست محیطی، آموزشهای اجتماعی فرهنگی زیست محیطی، دینداری و هویت فرهنگی بر حفاظت از محیط زیست است. ضریب همبستگی پیرسون نشان میدهد که بین عوامل سرمایه فرهنگی، هویت اجتماعی- فرهنگی و همبستگی اجتماعی و تأثیر آنها بر حفظ محیط زیست رابطه معنیداری وجود ندارد. اما بین مشارکت اجتماعی و آموزشهای اجتماعی و فرهنگی در خصوص مسائل زیست محیطی و حفظ محیط زیست رابطه معنادار است، به این صورت که هر چقدر مشارکت اجتماعی افراد جامعه بیشتر باشد، حفاظت از محیط زیست توسط آنها نیز بیشتر میباشد و نیز هر چه افراد جامعه آموزش های بیشتری در زمینه مسائل زیست محیطی دریافت نمایند با قشری روبه رو خواهیم شد که بیشتر به حفظ محیط طبیعی اطراف خود اهمیت میدهد.
مقاله پژوهشی
سیما عباسی؛ مهدی صفری؛ لیلا عسگری
دوره 6، شماره 2 ، اسفند 1396، صفحه 117-126
چکیده
عناصر اربعه و به ویژه آب از اصلیترین عناصر طبیعت و از حیاتیترین پدیدههایی است که بشر با آن مواجه شده و ضرورت و اهمیت آن را دریافته است. در ادیان قبل از زرتشت و نیز در دین زرتشت آب همواره مقدس بوده و الههگان و ایزدانی از آن محافظت و مراقبت میکردهاند. بخش قابل توجهی از اسطورههای ادیان باستانی ایران اختصاص به آب دارد. ...
بیشتر
عناصر اربعه و به ویژه آب از اصلیترین عناصر طبیعت و از حیاتیترین پدیدههایی است که بشر با آن مواجه شده و ضرورت و اهمیت آن را دریافته است. در ادیان قبل از زرتشت و نیز در دین زرتشت آب همواره مقدس بوده و الههگان و ایزدانی از آن محافظت و مراقبت میکردهاند. بخش قابل توجهی از اسطورههای ادیان باستانی ایران اختصاص به آب دارد. در نظام فرهنگی و زیستی دورههای آغازین حیات، انسان برای شناخت و معرفی پدیدههای هستی از شیوههای خاصی بهره میگرفت که یکی از آنها اسطوره است. اسطورهها جزو اولین استدلالها و تبیینهای شناختی بشر اولیه برای مشخص کردن چیستی و جایگاه عناصر در دسترس و ناشناخته طبیعت هستند و بخشی از نظام معرفتی انسان در دوره آغاز زندگی بشری را در بر میگیرند. دامنه کارکردهای اسطوره اغلب شناخت قالبهای رفتاری انسان در همه ابعاد آن و توجیهی عمومی از پدیدههای اجتماعی- فرهنگی پیرامون اوست؛ به عبارتی اسطورهها تصویر نمادین پدیدههای طبیعت به زبانی محسوس و قابل رؤیت و بیان نمادین زیرساختهای اجتماعی و اندیشه مشترک در منابع باستانی و پیش از تاریخاند که در پیوند با آیینها، رفتارها، اخلاقیات و مقررات نظام سنتی اجتماعی و خانوادگی، انعکاس خارجی و عینی مییابند؛ بنابراین می توان با اسطورهها نظام شناختی و معرفتی یک ملت و یا دین را بررسی کرد و دیدگاهها و عملکردهای آنان را سنجید. بر این اساس این پژوهش با رویکرد توصیفی- تحلیلی سعی دارد تا پس از اشارهای اجمالی به اسطوره و کارکردهای معرفتی و هستی شناختی آن به بیان چیستی و هویت آب در باور ایرانیان باستان و در ادیان ایرانی به ویژه دین زرتشت بپردازد و کارکردهای اسطوره شناختی آن را در رابطه با بینش و نگرش ایرانیان به این پدیده طبیعی بیان نماید.
مقاله پژوهشی
سعید کریمی
دوره 6، شماره 2 ، اسفند 1396، صفحه 127-140
چکیده
رفتار محیطزیستگرایانه یکی از عوامل مهم حفظ محیطزیست است. این رفتار تحت تأثیر عوامل زیادی ازجمله نگرش و دانش محیطزیستی افراد قرار دارد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه دانش محیطزیستی با رفتار محیطزیستگرایانه دانشجویان کشاورزی و در نظر گرفتن نقش میانجیگری نگرش محیطزیستی انجام شد. این پژوهش از نوع پیمایشی است. جامعه ...
بیشتر
رفتار محیطزیستگرایانه یکی از عوامل مهم حفظ محیطزیست است. این رفتار تحت تأثیر عوامل زیادی ازجمله نگرش و دانش محیطزیستی افراد قرار دارد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه دانش محیطزیستی با رفتار محیطزیستگرایانه دانشجویان کشاورزی و در نظر گرفتن نقش میانجیگری نگرش محیطزیستی انجام شد. این پژوهش از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر 1850 نفر دانشجوی کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 300 نفر از میان آنان به صورت تصادفی ساده گزینش شدند. دادههای تحقیق با استفاده از پرسشنامه استانداردشده گردآوری شد. روایی ظاهری و محتوایی پرسشنامه توسط اساتید ترویج و آموزش کشاورزی و پایایی آن از طریق مطالعه راهنما و آماره آلفای کرونباخ تأیید شد (72/0 تا 78/0). نتایج نشان داد که نگرش محیطزیستی تأثیر مثبتی بر رفتار محیطزیستی دانشجویان دارد. نتایج همچنین نشان داد که هر دو نوع دانش محیطزیستی عینی و ذهنی با رفتار محیطزیستی رابطه مثبت و معنیداری دارد. به علاوه، نگرش محیطزیستی رابطه بین دانش محیطزیستی عینی و رفتار محیطزیستی را میانجیگری میکند. پژوهش حاضر با بررسی رابطه دانش عینی و ذهنی و نگرش محیطزیستی با رفتار محیطزیستی به درک بهتر و عمیقتر این رفتار کمک میکند.