مقاله پژوهشی
امیر نعیمی؛ روح الله رضائی؛ سیده کوثر موسی پور
دوره 6، شماره 3 ، خرداد 1397، صفحه 9-22
چکیده
هدف اصلی این تحقیق تحلیل رابطه بین میراث کشاورزی و پایداری محیطزیستی گردشگری بود. روش این تحقیق، توصیفی و پیمایشی میباشد. جامعه آماری تحقیق، سرپرستان خانوارهای روستایی شهرستان باغملک و ایذه استان خوزستان بودند (484N=). حجم نمونه با استفاده از جدول بارتلت و همکاران (2001) 218 نفر تعیین شد. برای مطالعه افراد نمونه از روش نمونهگیری طبقهای ...
بیشتر
هدف اصلی این تحقیق تحلیل رابطه بین میراث کشاورزی و پایداری محیطزیستی گردشگری بود. روش این تحقیق، توصیفی و پیمایشی میباشد. جامعه آماری تحقیق، سرپرستان خانوارهای روستایی شهرستان باغملک و ایذه استان خوزستان بودند (484N=). حجم نمونه با استفاده از جدول بارتلت و همکاران (2001) 218 نفر تعیین شد. برای مطالعه افراد نمونه از روش نمونهگیری طبقهای تناسبی استفاده شد. ابزار تحقیق، پرسشنامه بود. روایی محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظرات جمعی از متخصصان مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. همچنین مقادیر محاسبهشده روایی تشخیصی (AVE)، آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی (CR) برای قسمتهای مختلف پرسشنامه در حد مطلوب بود. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان میدهد میراث کشاورزی تأثیر مثبت و معنیداری در سطح خطای یک درصد بر روی پایداری محیطزیستی گردشگری دارد. بهطوریکه میراث کشاورزی و مؤلفههای آن (میراث مادی و معنوی) 3/21 درصد از واریانس پایداری محیطزیستی را تبیین کردند؛ بنابراین ضروری به نظر میرسد مسئولان، برنامهریزان و همه ذینفعان تأثیرات توسعه گردشگری روستایی بر روی میراث فرهنگی و جوامع محلی در شهرهای تاریخی و نواحی اطراف پایگاههای میراث کشاورزی را همواره مدنظر قرار دهند.
مقاله پژوهشی
هادی ویسی
دوره 6، شماره 3 ، خرداد 1397، صفحه 23-36
چکیده
هدف اصلی این مطالعه تبیین عوامل مؤثر بر رفتار محیطزیستی کشاورزان تولیدکننده خیار در بوم نظامهای پاکدشت و ورامین استان تهران است. در این تحقیق بر اساس نظریه سلامت مزرعه، رفتار محیطزیستی کشاورزان در چهار محور مدیریت تلفیقی آب، آفات، خاک و مواد مغذی تبیین و عوامل مؤثر بر آن با استفاده از مدل رفتار برنامهریزیشده واکاوی گردید. ...
بیشتر
هدف اصلی این مطالعه تبیین عوامل مؤثر بر رفتار محیطزیستی کشاورزان تولیدکننده خیار در بوم نظامهای پاکدشت و ورامین استان تهران است. در این تحقیق بر اساس نظریه سلامت مزرعه، رفتار محیطزیستی کشاورزان در چهار محور مدیریت تلفیقی آب، آفات، خاک و مواد مغذی تبیین و عوامل مؤثر بر آن با استفاده از مدل رفتار برنامهریزیشده واکاوی گردید. در این رابطه، مطالعه پیمایشی با نمونهای 124 نفری از کشاورزان که با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند اجرا گردید. یافتهها نشان داد که در کشت بومهای گلخانهای خیار، کشاورزان بیشتر در زمینههای مدیریت تلفیقی و مدیریت مواد مغذی و خاک به رفتار سازگار با محیطزیست مبادرت کردهاند. نتایج تحقیق در مورد عوامل مؤثر بر رفتار محیطزیستی با رگرسیون گام به گام، نشان داد که رفتارهای محیطزیستی کشاورزان تحت تأثیر عوامل بیرونی مثل خدمات ترویجی و همچنین سن، سطح تکنولوژی، مشارکت اجتماعی و باور به عملی بودن رفتارها هستند. با این وجود اثر عوامل فردی مانند نگرش و شرایط اقتصادی بر رفتارهای محیطزیستی تولیدکنندگان خیار به ترتیب معنیدارتر بود. در پایان با توجه به تأثیر عوامل تبیین شده، رهیافت سیاستی هدفمند شامل دو پیشنهاد برای ارتقای رفتارهای محیطزیستی کشاورزان ارائه گردید.
مقاله پژوهشی
محمد صادق جمشیدیراد
دوره 6، شماره 3 ، خرداد 1397، صفحه 37-46
چکیده
هدف از این پژوهش تعیین «تأثیر آموزش مباحث فقه شیعی در ارتباط با گیاهان و درختان بر میزان آگاهی، نگرش و رفتار محیطزیستی دانشجویان» است. نوع پژوهش، کاربردی است و از لحاظ روش اجرا، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه مداخله و شاهد است. نمونه موردمطالعه شامل 40 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب است ...
بیشتر
هدف از این پژوهش تعیین «تأثیر آموزش مباحث فقه شیعی در ارتباط با گیاهان و درختان بر میزان آگاهی، نگرش و رفتار محیطزیستی دانشجویان» است. نوع پژوهش، کاربردی است و از لحاظ روش اجرا، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه مداخله و شاهد است. نمونه موردمطالعه شامل 40 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب است که به روش نمونه در دسترس انتخاب شدند و بهطور تصادفی ساده در قالب دو گروه مداخله و شاهد به تعداد هر یک 20 نفر، گروهبندی شدند. مداخله انجامگرفته شامل آموزش تلفیق مباحث دینی و فقه شیعی مربوط به گیاهان و درختان برای دانشجویان گروه آزمایش به میزان 8 ساعت، طی یک دوره 3 ماهه است. برای هر دو گروه پیش آزمون و پس آزمون انجام گرفت. ابزار گردآوری دادهها، پرسش نامههای محقق ساخته بود که روایی صوری و محتوایی آنها از طریق افراد متخصص محیطزیست، استادان علوم قرآن و حدیث، فقه و حقوق اسلامی و الهیات تأیید شد و پایایی پرسشنامهها نیز با اجرای آزمایشی بر روی یک گروه 20 نفری و استفاده از آلفای کرونباخ که معادل 78/0 برای آگاهی، 74/0 برای نگرش و 82/0 برای رفتار به دست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمارههای توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی چون آزمونهای t وابسته و t مستقل صورت گرفت. بر اساس نتایج آزمونهای آماری، آموزش مباحث فقه شیعی مرتبط با حفاظت گیاهان و درختان بر هر سه متغیر آگاهی، نگرش و رفتار محیطزیستی گروه مداخله تأثیر مثبت و معناداری داشت.
مقاله پژوهشی
ندا رجاییان؛ نرگس کشتی آرای؛ محمدعلی نادی
دوره 6، شماره 3 ، خرداد 1397، صفحه 47-60
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، بررسی تجارب زیسته دانش آموزان ابتدایی در رابطه با مصرف آب بود. این پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از راهبرد پدیدار نگاری انجام شد. محیط پژوهش، دانشآموزان دختر پایه سوم ابتدایی مدارس دولتی ناحیه 3 شهر اصفهان بود که از میان آنها 22 نفر به عنوان اطلاعرسان از راه نمونهگیری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش، بررسی تجارب زیسته دانش آموزان ابتدایی در رابطه با مصرف آب بود. این پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از راهبرد پدیدار نگاری انجام شد. محیط پژوهش، دانشآموزان دختر پایه سوم ابتدایی مدارس دولتی ناحیه 3 شهر اصفهان بود که از میان آنها 22 نفر به عنوان اطلاعرسان از راه نمونهگیری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مصاحبههای عمیق نیمه ساختاریافته گردآوری و پس از پیادهسازی به کمک کدگذاری در سه سطح باز، محوری و گزینشی مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها در سه بخش نگرش، آگاهی و عملکرد طبقهبندی شد. نتایج نشان داد که در بخش نگرش، دانشآموزان آب را بهمثابه مایه حیات و نعمت قابل ارزش و احترام تلقی میکنند. در بخش آگاهی، نحوه تولید آب در طبیعت، روشهای استفاده بهینه و مضرات آلوده سازی آنها را درک کردهاند. در بخش عملکرد، روشهایی مانند مسئولیتپذیری، ترویج فرهنگ مصرف صحیح، تذکر تربیتی، آموزش مصرف بهینه، صرفهجویی، رعایت بهداشت آب و اجتناب از اسراف و آلوده سازی آب، میتواند در تغییر عادات رفتاری نامطلوب موثر باشد. در مجموع، توجه به سه جنبه فوق میتواند دانشآموزان را به سمت الگوی صحیح مصرف آب سوق دهد.
مقاله پژوهشی
رسول حیدری سورشجانی؛ رضا دهقانی بیدگلی؛ عظمت عاشری؛ الهام رحمانی آزاد
دوره 6، شماره 3 ، خرداد 1397، صفحه 61-78
چکیده
آموزش محیطزیستی مناسب از ضروریات مهم جهت حفاظت محیطزیست است. یکی از مهمترین مسائل آموزش محیطزیست این است که چگونه با راهکارهای مؤثر تغییر رفتار مشهودی را در افراد نسبت به محیطزیست ایجاد کرده و تعهد آنها را نسبت به طبیعت و محیطزیست افزایش داد. این پژوهش تلاش دارد تأثیر اجرای برنامههای آموزشی محیطزیستی با محور طبیعتگردی ...
بیشتر
آموزش محیطزیستی مناسب از ضروریات مهم جهت حفاظت محیطزیست است. یکی از مهمترین مسائل آموزش محیطزیست این است که چگونه با راهکارهای مؤثر تغییر رفتار مشهودی را در افراد نسبت به محیطزیست ایجاد کرده و تعهد آنها را نسبت به طبیعت و محیطزیست افزایش داد. این پژوهش تلاش دارد تأثیر اجرای برنامههای آموزشی محیطزیستی با محور طبیعتگردی را در رفتار و پیوند دانشآموزان با طبیعت در شهر تهران بررسی نماید. روش پژوهش در این مقاله نیمه تجربی با استفاده از طرح تک گروهی است که بخش عمده آن به شکل میدانی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش دانشآموزان مقطع متوسطه دبیرستان دخترانه شهید مدنی منطقه 18 تهران هستند که با روش تمام شماری، نمونه آماری در این پژوهش تمامی 74 نفر دانشآموز دوره دوم متوسطه این مرکز آموزشی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات علاوه بر مشاهده و پرسشگری برگرفته از پرسشنامهای است محقق ساخته که روایی آن با استفاده از نظر متخصصان و پایایی آن با استفاده از روش کرونباخ (مقدار آلفا برابر با 837/0) موردبررسی قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای t دو نمونه وابسته جهت مقایسه رفتارها و نگرشهای قبل و بعد از آزمون، ضریب همبستگی و تحلیل عاملی در محیط نرمافزار SPSS استفاده گردید. نتایج نشان داد هر ۲۶ گویه که در 9 نماگر اصلی طراحی شده بود، پس از آموزشهای محیطزیستی همراه با بازدید طبیعتگردی، تغییر نگرش و رفتار دانشآموزان را در پی داشته است؛ بنابراین تأکید بر روی این شیوه آموزش محیطزیستی مبتنی بر طبیعتگردی، سبب ایجاد تحول در ارتباط دانشآموزان با محیط طبیعی خواهد شد و تعهد آنها را جهت حفظ طبیعت افزایش خواهد داد.
مقاله پژوهشی
حسن مجیدی؛ سید مهدی موسوی نیا
دوره 6، شماره 3 ، خرداد 1397، صفحه 79-90
چکیده
هدف مقاله حاضر شناخت اندیشههای محیط زیستی آیتالله خامنهای است. این مقاله با استفاده از نظریات مطرح در حوزه ارزشگذاری به محیطزیست به این پرسش اساسی پاسخ میدهد که: مؤلفههای گفتمانی حاکم بر اندیشههای محیطزیستی آیتالله خامنهای چیست؟ روش این پژوهش تحلیل گفتمان به روایت لاکلاو و موفه است. یافتههای مقاله نشان میدهد ...
بیشتر
هدف مقاله حاضر شناخت اندیشههای محیط زیستی آیتالله خامنهای است. این مقاله با استفاده از نظریات مطرح در حوزه ارزشگذاری به محیطزیست به این پرسش اساسی پاسخ میدهد که: مؤلفههای گفتمانی حاکم بر اندیشههای محیطزیستی آیتالله خامنهای چیست؟ روش این پژوهش تحلیل گفتمان به روایت لاکلاو و موفه است. یافتههای مقاله نشان میدهد آیتالله خامنهای ازدو جنبه معنوی و سیاسی به موضوع محیطزیست مینگرد. در صورتبندی گفتمانی آیتالله خامنهای در حوزه محیطزیست گرایی، عنصر دینی به منزله دال مرکزی و مردمی بودن آن، روحیه انقلابی و عقلانیت بهمثابه دیگر نشانهها و مؤلفهها با آن مفصلبندی شدهاند. این دالها از طریق آگاهیبخشی عمومی، ایجاد رویههای قانونی و نظارتی، الگوسازی مناسب، تقویت و ایجاد همگرایی در قوه اجرایی، بهرهگیری از مطالعات علمی و تقویت دیپلماسی محیطزیست، به معنایی تثبیت شده در جامعه تبدیل میشوند. گفتمان غرب به سبب فقدان نگاه الهی در استفاده از محیطزیست، در حوزه میدان گفتمانی و رقیب دیدگاه آیتالله خامنهای قرار میگیرد.
مقاله پژوهشی
مریم لاریجانی
دوره 6، شماره 3 ، خرداد 1397، صفحه 91-104
چکیده
عدم آگاهی کافی کارکنان از دستورالعملهای بهداشت، ایمنی و محیطزیست در محیطهای کاری و متعاقباً انجام رفتارهای غیراصولی آنان باعث خسارت به خود، محیطزیست و کارفرمایان آنان میگردد. ازآنجاییکه آموزش میتواند نقش مؤثری در ارتقا آگاهی و تغییر رفتار افراد داشته باشد، مطالعهای با هدف تعیین «تأثیر آموزش مباحث ایمنی، بهداشت ...
بیشتر
عدم آگاهی کافی کارکنان از دستورالعملهای بهداشت، ایمنی و محیطزیست در محیطهای کاری و متعاقباً انجام رفتارهای غیراصولی آنان باعث خسارت به خود، محیطزیست و کارفرمایان آنان میگردد. ازآنجاییکه آموزش میتواند نقش مؤثری در ارتقا آگاهی و تغییر رفتار افراد داشته باشد، مطالعهای با هدف تعیین «تأثیر آموزش مباحث ایمنی، بهداشت و محیطزیست بر میزان آگاهی و تغییر رفتار کارکنان یک کارخانه صنعت روی» انجام پذیرفت. این پژوهش به روش شبه آزمایشی با یک گروه آزمایش انجام گرفت. 26 نفر از کارگران واحد تولید شمش روی یک کارخانه کشور که از طریق نمونهگیری تصادفی به عنوان گروه نمونه انتخاب شده بودند، مورد مداخله آموزشی در زمینه مباحث ایمنی، بهداشت و محیطزیست قرار گرفتند. ابزار گرداوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته در زمینه آگاهی و رفتار سنجی کارگران بود که روایی و پایایی آنها قبل از مطالعه به دست آمد و همچنین فرم OSHA آمریکا جهت جمعآوری سوابق حوادث قابل ثبت برای تعیین میزان عملکرد ایمنی آنها بود. دادههای پرسشنامهها توسط نرمافزار SPSS از طریق آزمونهای اسمیرنف -کولموگروف، t وابسته و ویلکاکسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج آزمونها با سطح اطمینان 95/0 نشان دادند، نمرات آگاهی، رفتارسنجی و میزان عملکرد ایمنی کارگران بعد از آموزش ارتقا یافته و آموزش تأثیرگذار بوده است.
مقاله پژوهشی
مجتبی سوختانلو؛ نجات واحدی
دوره 6، شماره 3 ، خرداد 1397، صفحه 105-120
چکیده
هدف اصلی این تحقیق، تحلیل مدل رفتار محیطزیستی و بررسی روابط بین متغیرهای اثرگذار در آن، میان بازدیدکنندگان منطقه گردشگری شورابیل در استان اردبیل بود. روش این تحقیق، توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری، شامل کلیه بازدیدکنندگان مراجعهکننده به منطقه گردشگری شورابیل بودند. به منظور تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران در شرایط با ...
بیشتر
هدف اصلی این تحقیق، تحلیل مدل رفتار محیطزیستی و بررسی روابط بین متغیرهای اثرگذار در آن، میان بازدیدکنندگان منطقه گردشگری شورابیل در استان اردبیل بود. روش این تحقیق، توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری، شامل کلیه بازدیدکنندگان مراجعهکننده به منطقه گردشگری شورابیل بودند. به منظور تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران در شرایط با حجم جامعه نامعلوم استفاده شد که حجم نمونه به تعداد 320 نفر تعیین شد (n= 320). با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده جمعآوری دادهها در سه مقطع زمانی مختلف (به روش چندمرحلهای)، طی ماههای تیر، مرداد و شهریور (سال 1396) انجام گرفت. روایی محتوایی ابزار تحقیق (پرسشنامه) با استفاده از نظرات متخصصان و محاسبه شاخص AVE مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. همچنین مقادیر محاسبهشده روایی تشخیصی و پایایی ابزار پژوهش نیز با استفاده از مقادیر آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی (CR) انجام گرفت که از مقادیر قابل قبولی برخوردار بود. تحلیل دادهها توسط نرمافزارهای SPSS و AMOS انجام شد. یافتهها نشان داد که غالب بازدیدکنندگان (8/32 درصد) دارای رفتار نسبتاً مطلوب محیطزیستی بودند. مطابق نتایج تحلیل معادلات ساختاری، متغیرهای دانش، نگرش، نیت و ادراک محیطزیستی به همراه متغیرهای سطح تحصیلات و رضایت از امکانات و فرصتها، 59 درصد از تغییرات واریانس متغیر رفتار محیطزیستی را تبیین میکنند. همچنین مهمترین متغیرهای تبیینکننده رفتار محیطزیستی به ترتیب اهمیت، شامل نیت محیطزیستی (ضریب مسیر: 7/55 درصد) در نقش متغیر میانجی، تحصیلات (ضریب مسیر: 1/38 درصد) و رضایت از امکانات و فرصتها (ضریب مسیر: 8/30 درصد) بود.
مقاله پژوهشی
صادق صالحی؛ لیلا ابراهیمی؛ ناصر فتاحی
دوره 6، شماره 3 ، خرداد 1397، صفحه 121-136
چکیده
هدف از تحقیق حاضر دستیابی به پاسخ سؤالات زیر است: 1. نگرش جامعه محلی نسبت به طرح توسعه بومگردی چیست؟ 2. اثرات و پیامدهای اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی بومگردی برای جامعه محلی چیست؟ 3. میزان حمایت جامعه محلی از توسعه بومگردی چه میزان است؟ 4. آیا امکان بومگردی در منطقه جنت رودبار وجود دارد؟ چارچوب نظری مطالعه حاضر مبتنی بر مدل توسعه ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر دستیابی به پاسخ سؤالات زیر است: 1. نگرش جامعه محلی نسبت به طرح توسعه بومگردی چیست؟ 2. اثرات و پیامدهای اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی بومگردی برای جامعه محلی چیست؟ 3. میزان حمایت جامعه محلی از توسعه بومگردی چه میزان است؟ 4. آیا امکان بومگردی در منطقه جنت رودبار وجود دارد؟ چارچوب نظری مطالعه حاضر مبتنی بر مدل توسعه بومگردی داس میباشد. برای انجام تحقیق حاضر از روش پیمایش و نیز روش مطالعه اسنادی استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه ساکنان روستای جنت رودبار (شهرستان رامسر)، تشکیل دادند. دادههای این تحقیق در بهار سال 1395 گردآوری شده است. نتایج تحقیق حاضر نشان داد: اولاً، نگرش جامعه محلی نسبت به بومگردی کاملاً مثبت است؛ ثانیاً، جامعه محلی نسبت به اثرات و پیامدهای اجتماعی- فرهنگی، اقتصادی و محیط زیستی طرح بومگردی آگاه است و به خوبی نسبت به اثرات و پیامدهای مثبت و منفی شناخت دارد؛ ثالثاً، میزان حمایت جامعه محلی از طرح توسعه بومگردی بسیار بالاست و نهایتاً، امکان توسعه بومگردی بر اساس مدل داس در منطقه جنت رودبار وجود دارد که البته شکنندگی این مقصد گردشگری نیز قابلتوجه است.
مقاله پژوهشی
مسلم سواری؛ حسین شعبانعلی فمی؛ هوشنگ ایروانی؛ علی اسدی
دوره 6، شماره 3 ، خرداد 1397، صفحه 137-156
چکیده
این تحقیق با هدف کلی تدوین راهبردهای پایدارسازی معیشت کشاورزان کوچک مقیاس در شرایط خشکسالی انجام شد. بر پایه نتایج تحقیق مهمترین نقاط قوت و ضعف پایدارسازی معیشت در شرایط خشکسالی به ترتیب «وجود زیرساختهای مناسب، تنوعبخشی به تولید و گسترش فعالیتهای مکمل و غیر زراعی در استان» و «کاهش توان اقتصادی و تولیدی خانوارهای ...
بیشتر
این تحقیق با هدف کلی تدوین راهبردهای پایدارسازی معیشت کشاورزان کوچک مقیاس در شرایط خشکسالی انجام شد. بر پایه نتایج تحقیق مهمترین نقاط قوت و ضعف پایدارسازی معیشت در شرایط خشکسالی به ترتیب «وجود زیرساختهای مناسب، تنوعبخشی به تولید و گسترش فعالیتهای مکمل و غیر زراعی در استان» و «کاهش توان اقتصادی و تولیدی خانوارهای کشاورزی به دلیل خشکسالیهای مکرر» بود. همچنین عمدهترین نقاط فرصت و تهدیدها در این زمینه «توسعه و ترویج انواع بیمه خشکسالی در کشور (دام، مرتع و محصولات)» و «نبودن ساختار سازمانی برای رصد نمودن اثرات تغییرات اقلیمی بر معیشت روستاییان» میباشد. بعد از تعیین راهبردهای مناسب با استفاده از ماتریس کمی مدیریت (QSPM) میزان جذابیت هر کدام از راهبردها مشخص شد در این زمینه نتایج تحقیق نشان داد که مهمترین راهبردها به ترتیب «متنوع سازی منابع معیشتی و فعالیتهای غیر زراعی همراه با گسترش کشتهای گلخانهای با استفاده از زیرساختهای مناسب در استان» و «تدوین طرحهای مناسب ظرفیتسازی جوامع کشاورزی در مقابله با مخاطرات با تشکیل خوشههای دانش روستایی و توسعه زیرساختهای موردنیاز جهت حفظ معیشت» میباشد. همچنین نتایج نشان داد که وضعیت استقرارپذیری فضای استراتژیک سازمان جهاد کشاورزی به ترتیب، ناحیه تغییر جهت، عقبنشینی یا کاهشی، توسعه و تنوع میباشد. علاوه بر این، نتایج درخت تصمیم نشان داد که دو متغیر پایداری و آسیبپذیری قادرند با صحت پیشبینی 7/69 درصد راهبردهای کشاورزان را از هم تفکیک کند.
مقاله پژوهشی
فرهود حمیدی فراهانی؛ سید محمد شبیری؛ محمد علی ابراهیمی؛ مریم لاریجانی؛ مهدیه رضائی
دوره 6، شماره 3 ، خرداد 1397، صفحه 157-167
چکیده
هدف این پژوهش، ارزیابی میزان دستیابی به اهداف آموزشی مدیریت بحران (محیطزیست) در منطقه زلزلهزده استان کرمانشاه است. روش تحقیق این مقاله پیمایشی و جامعه آماری، شهروندان ساکن در شهر سرپل ذهاب، سازمانهای مردمنهاد درگیر در زلزله کرمانشاه و متخصصین محیطزیست است که حجم نمونه ۵۲۵ نفر محاسبه گردید. ابزار نظرسنجی، پرسشنامه بسته و ...
بیشتر
هدف این پژوهش، ارزیابی میزان دستیابی به اهداف آموزشی مدیریت بحران (محیطزیست) در منطقه زلزلهزده استان کرمانشاه است. روش تحقیق این مقاله پیمایشی و جامعه آماری، شهروندان ساکن در شهر سرپل ذهاب، سازمانهای مردمنهاد درگیر در زلزله کرمانشاه و متخصصین محیطزیست است که حجم نمونه ۵۲۵ نفر محاسبه گردید. ابزار نظرسنجی، پرسشنامه بسته و با سطح مقیاس لیکرت و فاصلهای است. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS، صورت گرفته و پایایی پرسشنامه از طریق همسازی درونی گویه ها (آلفای کرونباخ) تعیین شده است. یافتهها نشان داد که در حدود ۶۳ درصد از پاسخگویان معتقدند که افزایش آگاهی در حوزه محیطزیستی از اهمیت بالای برخوردار است؛ اما ۹۷ درصد پاسخگویان معتقدند که عملکرد سهگانه (دولت، سازمان مردمنهاد و مردم) در مناطق زلزلهزده در حوزه افزایش آگاهی قابلقبول نیست. همچنین در حدود ۶۷ درصد معتقدند که ارتقاء دانش در مسائل محیطزیستی از اهمیت ویژهای برخوردار است که ۸۰ درصد پاسخگویان اذعان داشتند که عملکرد این مقوله در مناطق زلزلهزده ضعیف بوده است. در حدود ۶۸ درصد از پاسخگویان معتقدند که نگرش مثبت به مسائل محیطزیستی مهم است و ۷۲ درصد معتقدند عملکرد این مهم در مناطق زلزلهزده ضعیف و بسیار ضعیف بوده است. در حدود ۷۰ درصد از پاسخگویان داشتن مهارت را بااهمیت دانستند؛ اما ۷۹ درصد معتقدند عملکرد این حوزه ضعیف بوده است. درمجموع میزان دستیابی به اهداف آموزشی محیطزیست در شرایط بحرانی و واقعی (زلزله سرپل ذهاب) که در این مقاله موردبررسی قرارگرفته در وضعیت بسیار ضعیف قرار دارد.