مقاله پژوهشی
آموزش محیط زیست
محمد نیرو؛ غلامرضا حاجی حسین نژاد
دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1391، صفحه 1-12
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش محیط زیست بر اساس نظریه هوشهای چندگانه گاردنر در ایجاد نگرش و علاقمندی و اصلاح کجفهمی دانشآموزان در مقایسه با الگوی تدریس سنتی انجام گرفت. شیوهی تحقیق از نوع نیمه آزمایشی به روش طرح چهارگروهی سولومون میباشد. نتایج نهایی پژوهش نشان میدهد که شیوهی تدریس بر اساس نظریه هوشهای ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش محیط زیست بر اساس نظریه هوشهای چندگانه گاردنر در ایجاد نگرش و علاقمندی و اصلاح کجفهمی دانشآموزان در مقایسه با الگوی تدریس سنتی انجام گرفت. شیوهی تحقیق از نوع نیمه آزمایشی به روش طرح چهارگروهی سولومون میباشد. نتایج نهایی پژوهش نشان میدهد که شیوهی تدریس بر اساس نظریه هوشهای چندگانه گاردنر در ایجاد نگرش و علاقمندی دانشآموزان درباره محیط زیست همچنین در اصلاح کجفهمیها نسبت به شیوهی تدریس سنتی برتری دارد. از این روی با توجه به اینکه آموزش در رویکرد سنتی، تنها با هدف انتقال دانش به یادگیرندگان، با روش سخنرانی و اغلب بر مبنای هوش زبانی-کلامی و منطقی-ریاضی انجام میشود و از سوی دیگر نظریه هوشهای چندگانه، بستری را مهیا میکند تا بر اساس تفاوتهای فردی، یادگیری از طریق اصلیترین ابزارهای شناخت هریک از فراگیران صورت پذیرد و بر اساس نتایج این پژوهش، استفاده از این روش تدریس در آموزش مفاهیم محیط زیست و تجدید نظر در برنامه درسی آموزش محیط زیست، لازم و ضروری به نظر میرسد.
مقاله پژوهشی
آموزش محیط زیست
محمد رضوانی؛ سید مهدی موسی کاظمی؛ محمد عارفیان
دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1391، صفحه 13-23
چکیده
این پژوهش به بررسی نقش ویژگیهای جمعیت شناختی خانواده در شکل گیری اخلاق زیست محیطی دانش آموزان (فرزندان خانواده) می پردازد. هدف از این پژوهش آن است که اطلاعات مفیدی در خصوص شاخصهای زیست محیطی و به ویژه آموزش و فرهنگ سازی زیست محیطی به عنوان یکی از مهمترین شاخصهای مورد توجه در برنامه ریزی برای ساماندهی جمعیت کشور، به دست آید. این تحقیق ...
بیشتر
این پژوهش به بررسی نقش ویژگیهای جمعیت شناختی خانواده در شکل گیری اخلاق زیست محیطی دانش آموزان (فرزندان خانواده) می پردازد. هدف از این پژوهش آن است که اطلاعات مفیدی در خصوص شاخصهای زیست محیطی و به ویژه آموزش و فرهنگ سازی زیست محیطی به عنوان یکی از مهمترین شاخصهای مورد توجه در برنامه ریزی برای ساماندهی جمعیت کشور، به دست آید. این تحقیق از نوع توصیفی، پیمایشی بوده جامعه آماری آن شامل کلیه دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان ابهر در سال تحصیلی 92-91 می باشد. تعداد افراد جامعه 4467 نفر بوده که با توجه به جدول مورگان 360 نفر از آنان به عنوان نمونه به صورت تصادفی و با روش خوشه ای دو مرحله ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه پژوهشگر ساخته شامل دو بخش «ویژگی های جمعیت شناختی خانواده» و «اخلاق زیست محیطی دانش آموزان» بوده که روایی صوری آن با مشورت جمعی از استادان و کارشناسان علوم تربیتی و محیط زیست تأمین و پایایی آن پس از تکمیل توسط 30 نفر از دانش آموزان، با ضریب آلفای کرونباخ برابر 771/0 تأیید گردید. در تحلیل نتایج به دست آمده از پرسشنامه ها مشخص شد که هیچیک از متغیرهای مورد بررسی شامل: تعداد فرزندان خانواده، تحصیلات والدین، وضعیت شغلی والدین، وضعیت مالکیت منزل مسکونی و وضعیت مهاجرت خانواده، رابطه معنی داری با سطح اخلاق زیست محیطی دانش آموزان ندارد. لذا لازم است در رویکرد جدید ساماندهی جمعیت کشور، در کنار تلاش برای بهبود ویژگی های جمعیت شناختی جامعه، به ملاحظات و آموزش های زیست محیطی توجه بیشتری شود.
مقاله پژوهشی
آموزش محیط زیست
حسین میبودی؛ حسن کریم زادگان
دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1391، صفحه 25-33
چکیده
پیشرفت روزافزون جوامع، معنای مشارکت را به تمامی عرصههای زندگی اجتماعی بسط داده است. در این پژوهش سعی شده به شکل میدانی و با رویکرد توصیفی– تحلیلی و بر مبنای پرسشنامه، ضمن روشن ساختن اهمیت مشارکت سازمانهای غیردولتی زیست محیطی در عرصه آموزش محیط زیست کشور، میزان موفقیت این سازمانها را در تحقق این امر نمایان سازد. جامعه ...
بیشتر
پیشرفت روزافزون جوامع، معنای مشارکت را به تمامی عرصههای زندگی اجتماعی بسط داده است. در این پژوهش سعی شده به شکل میدانی و با رویکرد توصیفی– تحلیلی و بر مبنای پرسشنامه، ضمن روشن ساختن اهمیت مشارکت سازمانهای غیردولتی زیست محیطی در عرصه آموزش محیط زیست کشور، میزان موفقیت این سازمانها را در تحقق این امر نمایان سازد. جامعه آماری این پژوهش را اعضای سازمانهای غیردولتی زیست محیطی، مسئولان سازمانهای غیردولتی زیست محیطی و نیز افراد صاحب نظر شهر مشهد تشکیل میدهند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS استفاده شده است و دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شدند. در مجموع نتیجهگیری گردید که این سازمانها بخش مهمی از بدنه سازمان حفاظت محیط زیست در امر آموزش محیط زیست هستند و به منظور بهره گیری بهتر از توان سازمانهای غیردولتی به منظور پیش برد آموزش محیط زیست در سطح کشور، لازم است نگاه به آموزش محیط زیست همراه با برنامه ریزی صحیح در سطح کلان اجرایی و قانونی صورت گیرد.
مقاله پژوهشی
آموزش محیط زیست
لیلا پرهیزکار؛ سید محمد شبیری؛ محمدرضا سرمدی
دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1391، صفحه 35-43
چکیده
هدف این پژوهش بررسی دیدگاه آموزگاران شهر تهران نسبت به محتوای درسی آموزش محیط زیست دوره ابتدایی بود. مطالعه انجام شده یک پژوهش توصیفی تحلیلی بود.برای سنجش متغیرها، پرسشنامه¬ای مشتمل بر 30 گویه را طراحی کردیم .متغیرهای اصلی توجه به مفاهیم اصلی آموزش محیط زیست، شدت تاثیر اصول سازماندهی محتوا ، توالی، وحدت و مداومت بر تدوین این مفاهیم ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی دیدگاه آموزگاران شهر تهران نسبت به محتوای درسی آموزش محیط زیست دوره ابتدایی بود. مطالعه انجام شده یک پژوهش توصیفی تحلیلی بود.برای سنجش متغیرها، پرسشنامه¬ای مشتمل بر 30 گویه را طراحی کردیم .متغیرهای اصلی توجه به مفاهیم اصلی آموزش محیط زیست، شدت تاثیر اصول سازماندهی محتوا ، توالی، وحدت و مداومت بر تدوین این مفاهیم و ارتباط محتوای درسی مشتمل بر این مفاهیم با محتوای دوره پیش دبستانی بود .داده¬های جمع آوری شده بااستفاده از آزمون تی تک نمونه¬ای ، رگرسیون چندگانه و ضریب همبستگی کندال مورد تحلیل قرار گرفت. میانگین به دست آمده از تجزیه وتحلیل نظرات آموزگاران بیشتراز عدد 2 بود که نشان داد به مفاهیم اصلی در محتوای دوره دبستانی توجه شده است (0.05 p نتایج این پژوهش نشان داد از دیدگاه آموزگاران به مفاهیم اصلی محیط زیست در محتوای درسی دوره ابتدایی نه به طوریکسان توجه شده است.اصل وحدت بر این مفاهیم تاثیر گذار نمی¬باشد و اصول توالی و مداومت بر آنها تاثیر گذار می باشد. همچنین از نظر آموزگاران میان مفاهیم آموزش محیط زیست در دوره ابتدایی با دوره پیش دبستانی ارتباط وجود ندارد.
مقاله پژوهشی
آموزش محیط زیست
محمدصالح علی طالشی؛ حمید سودائی زاده؛ فرهاد نژاد کورکی
دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1391، صفحه 45-53
چکیده
یکی از اهداف تعیین شده در سند توسعه منابع طبیعی و آبخیزداری در افق 1404 ارتقای آگاهیهای زیست محیطی و منابع طبیعی است لذا یکی از راهبردهای تعیین شده جهت تحقق این رویکرد آموزش و فرهنگ سازی محیطزیستی در سطح آموزش عالی است بطوری که بتوان به توسعهای پایدار دست یافت. در این راستا در این پژوهش به بررسی سطوح آگاهی دانشجویان مقطع کارشناسی ...
بیشتر
یکی از اهداف تعیین شده در سند توسعه منابع طبیعی و آبخیزداری در افق 1404 ارتقای آگاهیهای زیست محیطی و منابع طبیعی است لذا یکی از راهبردهای تعیین شده جهت تحقق این رویکرد آموزش و فرهنگ سازی محیطزیستی در سطح آموزش عالی است بطوری که بتوان به توسعهای پایدار دست یافت. در این راستا در این پژوهش به بررسی سطوح آگاهی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد مهندسی منابع طبیعی- محیط زیست در رابطه با سری استانداردهای محیط زیستی علی الخصوص 14000در نظام مدیریت محیطزیستی و همچنین میزان اهمیت این سری استانداردها از دیدگاه دانشجویان در توسعه پایدار پرداخته شد. نمونهها به صورت تصادفی طبقه بندی شده از 5 دانشگاه از 12 دانشگاه ارائه دهنده مقطع کارشناسی ارشد این رشته انتخاب گردید. 104 پرسشنامه در بین دانشجویان توزیع و پس از تکمیل جمع آوری گردید. دادههای بدست آمده با نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. یافتههای آماری این پژوهش نشان داد که میانگین آگاهی دانشجویان در رابطه با مبانی استاندارد کم تا متوسط و در رابطه با اهمیت کاربردها و اهداف کلی سری استانداردهای ISO 14000 متوسط تا زیاد است. اختلاف معنیداری بین دو جنس در رابطه با آگاهی در بخشهای مختلف مشاهده نشد. همچنین نتایج این پژوهش اختلاف معنیداری را در میزان آگاهی دانشجویان دانشگاههای مختلف از این سری استانداردها نشان نداد. لازم به ذکر است که با توجه به آگاهی دانشجویان ثابت شد که وجود استانداردهای سری ISO 14000 تا حد زیادی میتواند مدیریت یک سازمان را به سوی توسعه پایدار هدایت نماید.
مقاله پژوهشی
آموزش محیط زیست
آرش ضیاءپور؛ ندا کیانی پور؛ محمد رضا نیکبخت
دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1391، صفحه 55-67
چکیده
عنوان مطالعه حاضر رفتارهای مسئولانه و غیر مسئولانه زیست محیطی بر حسب مناطق روستایی و شهری چگونه است؟ ثانیاً، چه رابطه ای بین دانش زیست محیطی و رفتارهای زیست محیطی وجود دارد؟ چه تفاوتی بین رفتارهای مسئولانه زیست محیطی بر حسب مناطق مورد مطالعه (روستا / شهر) وجود دارد؟ این تحقیق با روش پیمایشی انجام گرفت که نمونه آماری تحقیق شامل 385 ...
بیشتر
عنوان مطالعه حاضر رفتارهای مسئولانه و غیر مسئولانه زیست محیطی بر حسب مناطق روستایی و شهری چگونه است؟ ثانیاً، چه رابطه ای بین دانش زیست محیطی و رفتارهای زیست محیطی وجود دارد؟ چه تفاوتی بین رفتارهای مسئولانه زیست محیطی بر حسب مناطق مورد مطالعه (روستا / شهر) وجود دارد؟ این تحقیق با روش پیمایشی انجام گرفت که نمونه آماری تحقیق شامل 385 نفر از افراد 18 سال به بالای ساکن در مناطق شهری و روستایی استان کردستان می¬باشد، که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه¬ای از نوع انتساب متناسب با حجم انتخاب شده¬اند. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته متناسب با اهداف پژوهش است. یافتههای پژوهش نشان میدهد رفتارهای مردم در استان کرمانشاه نسبت به محیط زیست مسئولانه است و بین دانش زیست محیطی و رفتار نسبت به محیط زیست ارتباط معنی داری وجود ندارد. همچنین نتایج نشان داد که رفتارهای زیست محیطی در مناطق روستایی مسئولانه تر از مناطق شهری، در میان افراد مسن مسئولانه تر از افراد جوان، در میان متأهلان مسئولانه تر از مجردان و در میان زنان مسئولانه تر از مردان می باشد. یافته ها نشان می دهد که برای ترویج و توسعة رفتارهای مسؤولانه نسبت به محیط زیست در راستای حفاظت از محیط زیست، باید نحوه رفتار و روش زندگی انسانها در طبیعت تغییر یابد. از این رو، تنظیم مجموعه رفتارهای زیست محیطی به عنوان راهنمای تعامل انسان با طبیعت و آموزش رفتارها در مناطق شهری و روستایی از ضرورتهای انکار ناپذیر به ویژه در مناطق شهری و روستایی استان کردستان می باشد.
مقاله پژوهشی
آموزش محیط زیست
علی بابازاده؛ محمد قهرمانی؛ معصومه اکبری
دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1391، صفحه 69-78
چکیده
چکیده: با گستردگی و پیچیدگی مباحث زیست محیطی، خلق سواد زیستمحیطی در سطح اقشار مختلف اجتماعی، به ضرورتی اجتنابناپذیر بدل شده است. نیل به این هدف نیاز به استفاده از یافتههای نوین مدیریت و تعلیم و تربیت دارد. به زعم نظریهپردازان علوم اجتماعی، آموزش اثربخشترین راهکار مدیریت چالشهای اجتماعی است. از طرف دیگر با نامیده ...
بیشتر
چکیده: با گستردگی و پیچیدگی مباحث زیست محیطی، خلق سواد زیستمحیطی در سطح اقشار مختلف اجتماعی، به ضرورتی اجتنابناپذیر بدل شده است. نیل به این هدف نیاز به استفاده از یافتههای نوین مدیریت و تعلیم و تربیت دارد. به زعم نظریهپردازان علوم اجتماعی، آموزش اثربخشترین راهکار مدیریت چالشهای اجتماعی است. از طرف دیگر با نامیده شدن هزاره سوم به عنوان عصر دانایی، توجه همگان به سوی مفاهیم استراتژیکی چون آموزش و یادگیری مداوم سوق داده شده است، در ادبیات علمی امروز سازمانهای یادگیرنده یکی از نظریههایی است که با هدف مدیریت اثربخش آموزش و یادگیری در سیستمهای انسانی مطرح شده است. اساس سازمانهای یادگیرنده رویکرد سیستمی به مقوله آموزش و یادگیری است که در نهایت با رویکردی راهبردی افزایش میزان سازگاری یک سیستم را در پی داشته باشد. نظریهپردازان سازمانهای یادگیرنده معتقدند در هر سازمان اجتماعی میتوان با اتکاء به پنج اصل" قابلیت فردی، مدلهای ذهنی، آرمان مشترک، یادگیری تیمی و تفکر سیستمی" یادگیری را در همه عناصر و اجزاء سیستم به طور مستمر و مداوم نهادینه ساخت. خصوصیاتی مانند پیچیدگی، تنوع و فرابخشیبودن محیط زیست، نشان میدهد این نظریه میتواند در جهت توسعه آگاهیهای زیستمحیطی مؤثر باشد. با یک مطالعه اسنادی و بررسی ویژگیهای خاص و مشترک سازمانهای یاگیرنده و مباحث زیستمحیطی نشان داده شده است که اصول نظریه سازمان یادگیرنده میتواند بستر مناسبی برای توسعه آموزش محیط زیست فراهم سازد.کلمات کلیدی: آموزش محیط زیست، سواد زیست محیطی، سازمان یادگیرنده، آموزش توسعه پایدار، تفکر سیستمی