مقاله پژوهشی
ندا پریشانی؛ سید ابراهیم میر شاه جعفری؛ فریدون شریفیان؛ مهرداد فرهادیان
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی نحوه گنجاندن عناوین آموزش محیطزیست در کتابهای درسی دوره متوسطه دوم ایران و اولویتبندی عناوین مغفول در برنامه درسی آموزش محیطزیست دوره دوم متوسطه ایران بود در بخش کیفی برای یافتن پاسخ در رابطه با نحوه گنجاندن عناوین آموزش محیطزیست در برنامه درسی دوره دوم متوسطه، با متخصصان برنامه درسی و محیطزیست ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی نحوه گنجاندن عناوین آموزش محیطزیست در کتابهای درسی دوره متوسطه دوم ایران و اولویتبندی عناوین مغفول در برنامه درسی آموزش محیطزیست دوره دوم متوسطه ایران بود در بخش کیفی برای یافتن پاسخ در رابطه با نحوه گنجاندن عناوین آموزش محیطزیست در برنامه درسی دوره دوم متوسطه، با متخصصان برنامه درسی و محیطزیست مصاحبه نیمه ساختاریافته صورت گرفت. جامعه پژوهشی شامل کلیه متخصصان برنامه درسی دانشگاههای اصفهان و متخصصان محیطزیست استان تهران و اصفهان بود. روش نمونهگیری، هدفمند و زنجیرهای بود در این پژوهش طی مصاحبه با 24 نفر از متخصصان غنای اطلاعات حاصل شد در بخش کمی، برای دسترسی به اولویتبندی عناوین مهم که در برنامه درسی آموزش محیطزیست دوره دوم متوسطه مغفول مانده پرسشنامهای بین معلمان توزیع گردید. جامعه آماری این قسمت پژوهش شامل کلیه معلمان زیستشناسی، زمینشناسی، شیمی و جغرافیا در استان اصفهان بود. با نمونهگیری بهصورت خوشهای چندمرحلهای تعداد 258 معلم انتخاب شدند. نتایج پژوهش نشان داد بیشتر متخصصان معتقد بودند عناوین آموزش محیطزیست باید بهصورت تلفیقی در همه دروس گنجانده شود. نتایج نظرسنجی از چهار گروه معلمان نشان داد معلمان عناوین سه گویه حفاظت از محیطزیست طبیعی کشور پیامدهای اجتماعی، اقتصادی و محیطزیستی حاصل از تولید انرژی الکتریکی از منابع تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر و ضرورت بهکارگیری انرژیهای تجدیدپذیر و عوارض محیطزیستی ناشی از مصرف سوختهای فسیلی در صدر اولویت عناوین مغفول آموزش محیطزیست ایران میدانند.
مقاله پژوهشی
مطهره حمزه رباطی؛ بهناز مهاجران؛ میر محمد سیدعباسزاده؛ حمید جاودانی؛ مجتبی بذرافشان مقدم
چکیده
این پژوهش با هدف شناسایی مؤلفههای آموزش پایدار انجام شد. روش پژوهش آمیخته اکتشافی است که به شیوه پیاپی در دو بخش کیفی و کمی انجام شده است. در بخش کیفی، با انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته با 11 نفر از متخصصان دانشگاهی که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بودند، مؤلفههای آموزش پایدار شناسایی شدند. برای اعتباربخشی یافتههای کیفی، ...
بیشتر
این پژوهش با هدف شناسایی مؤلفههای آموزش پایدار انجام شد. روش پژوهش آمیخته اکتشافی است که به شیوه پیاپی در دو بخش کیفی و کمی انجام شده است. در بخش کیفی، با انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته با 11 نفر از متخصصان دانشگاهی که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بودند، مؤلفههای آموزش پایدار شناسایی شدند. برای اعتباربخشی یافتههای کیفی، از راهبردهای: بازبینی مشارکتکنندگان و بازبینی همکاران استفاده شده است. در بخش کمی در چارچوب روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و با پرسشنامه پژوهشگر ساخته، دیدگاههای 262 نفر از اعضای هیئتعلمی دانشگاه فردوسی مشهد که به روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شده بودند، گردآوری شد. روایی ابزار بهوسیله متخصصان، و پایایی آن با محاسبۀ نرخ ناسازگاری تأیید شد. برای تحلیل دادهها، در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا و در بخش کمی از روش فرایند سلسله مراتبی استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد که از دیدگاه اعضای هیئتعلمی دانشگاه فردوسی، مؤلفههای آموزش پایدار از نظر اهمیت به ترتیب اولویت عبارتاند از: گنجاندن مفاهیم پایداری در فرایند یادگیری با وزن نسبی 075/0، یادگیریِ یادگیری و کاربست رویکرد میانرشتهای با وزن نسبی 046/0، بهکارگیری راهبردهای نوآورانه در فرایند یادگیری با وزن نسبی 034/0، اندیشهورزی نقادانه با وزن نسبی 0318/0، و بینالمللی شدن آموزش با وزن نسبی 0185/0.
مقاله پژوهشی
احمد عابدی سروستانی
چکیده
با توجه به کاستیهای نظام آموزش رسمی در پاسخ به نیازهای واقعی و بهنگام افراد، نظام آموزش غیررسمی بهعنوان یک ضرورت درآمده است. ازآنجاکه موفقیت سازمانهای ترویجی در دستیابی به توسعه پایدار به استفاده درست از آموزشهای غیررسمی بستگی دارد، پژوهش حاضر با روش توصیفی-همبستگی و با هدف بررسی دیدگاه مروجان کشاورزی استان گلستان نسبت به ...
بیشتر
با توجه به کاستیهای نظام آموزش رسمی در پاسخ به نیازهای واقعی و بهنگام افراد، نظام آموزش غیررسمی بهعنوان یک ضرورت درآمده است. ازآنجاکه موفقیت سازمانهای ترویجی در دستیابی به توسعه پایدار به استفاده درست از آموزشهای غیررسمی بستگی دارد، پژوهش حاضر با روش توصیفی-همبستگی و با هدف بررسی دیدگاه مروجان کشاورزی استان گلستان نسبت به اهمیت و کاربرد ویژگیهای آموزش غیررسمی انجام گردید. بدین منظور با استفاده از روش نمونه گیری ساده تصادفی، 71 نفر از مروجان کشاورزی موردمطالعه قرار گرفتند. نتایج نشان داد که مروجان کشاورزی اهمیت متوسطی برای ویژگیهای آموزش غیررسمی قائل هستند و اگرچه همبستگی مثبت و معنیدار بین میزان اهمیت و میزان کاربرد ویژگیهای آموزش غیررسمی وجود دارد، اما متناسب با اهمیت ویژگیهای آموزش غیررسمی، در عمل از آنها استفاده نمیشود. از بین محورهای پنجگانه آموزش غیررسمی، «تعاملمحوری» بیشترین وزن و «انعطافپذیری» کمترین وزن از نظر اهمیت دارد. از نظر کاربرد، «مهارتمحوری» بیشترین وزن و «تعاملمحوری» کمترین وزن را به خود اختصاص داده است. مهمترین ضعف مروجان کشاورزی مربوط به «نوشتن اهداف رفتاری»؛ «شناخت یادگیری بزرگسالان» و «شناخت تفاوت بین آموزشهای رسمی، غیررسمی و آزاد» میباشد. پیشنهاد میشود برای درک صحیح و کاربرد آموزشهای غیررسمی در توسعه پایدار، تجارب یادگیری مناسب درباره این نوع از آموزش برای مروجان کشاورزی تدارک دیده شود.
مقاله پژوهشی
سید محمدجواد سبحانی؛ امید جمشیدی؛ عباس نوروزی
چکیده
هدف این پژوهش توسعه مدلی نظاممند در جهت ارزیابی تمایل دانشجویان به خرید غذاهای ارگانیک از طریق رهیافت تئوری رفتار برنامهریزیشده بوده است. علاوه بر مؤلفههای تئوری رفتار برنامهریزیشده، این پژوهش مؤلفههایی مانند تگرش اخلاقی، انگیزه سلامت و نگرانی محیطزیستی را بر رفتار مصرف دانشجویان موردمطالعه قرار داده است. در این ...
بیشتر
هدف این پژوهش توسعه مدلی نظاممند در جهت ارزیابی تمایل دانشجویان به خرید غذاهای ارگانیک از طریق رهیافت تئوری رفتار برنامهریزیشده بوده است. علاوه بر مؤلفههای تئوری رفتار برنامهریزیشده، این پژوهش مؤلفههایی مانند تگرش اخلاقی، انگیزه سلامت و نگرانی محیطزیستی را بر رفتار مصرف دانشجویان موردمطالعه قرار داده است. در این پژوهش اطلاعات موردنیاز از میان 420 دانشجوی رشتههای کشاورزی به شیوهی نمونهگیری در دسترس جمعآوری شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامهای بود که روایی محتوای آن توسط گروهی از استادان دانشگاه تهران و تربیت مدرس تأیید گردید. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از شاخصهای مربوطه در حد مطلوب به دست آمد. دادههای بهدستآمده به روش مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شد تا میزان رابطه علی بین مؤلفههای پژوهش مشخص شود. نتایج نشان دادند که تئوری توسعهیافته رفتار برنامهریزیشده، تمایل به خرید غذای ارگانیک را در میان دانشجویان را در حد مطلوب تبیین میکند (629/0R2=). در میان مؤلفههای مدل توسعهیافته، دو مؤلفه اضافهشده شامل نگرش اخلاقی و انگیزه سلامت اثر مستقیم و معنیداری را بر تمایل به خرید غذای ارگانیک توسط دانشجویان داشتهاند. همچنین نگرانیهای محیطزیستی با اثر بر متغیر میانجی نگرش بهصورت غیرمستقیم بر تمایل به خرید دانشجویان اثر گذاشته است. بنابراین پژوهش حاضر با افزودن مؤلفهها و ساختارهای جدید در مدل رفتار برنامهریزیشده، قدرت پیشبینی چارچوب پیشنهادی را در تعیین تمایل دانشجویان برای رفتار خرید مواد غذایی ارگانیک بهبود داده است.
مقاله پژوهشی
آتوسا سلیمانی؛ احمد نوحهگر
چکیده
هدف از پژوهش حاضر مقایسه و پایش اثربخشی روش تدریس مشارکتی مبتنی بر الگوی تقسیمبندی دانشآموزان به گروههای پیشرفت (STAD) و آموزش سنتی در مباحث محیطزیست شهری است. این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با دو گروه آزمایشی مشارکتی و سنتی میباشد. جامعه آماری شامل دانشآموزان پسر مقطع چهارم ابتدایی شهر اهواز ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر مقایسه و پایش اثربخشی روش تدریس مشارکتی مبتنی بر الگوی تقسیمبندی دانشآموزان به گروههای پیشرفت (STAD) و آموزش سنتی در مباحث محیطزیست شهری است. این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با دو گروه آزمایشی مشارکتی و سنتی میباشد. جامعه آماری شامل دانشآموزان پسر مقطع چهارم ابتدایی شهر اهواز است که جهت نمونهگیری از روش خوشهای تصادفی استفاده شد. حجم نمونه شامل 58 نفر میباشد که 30 و 28 نفر آنها به ترتیب در گروه آزمایشی مشارکتی STAD و گروه آزمایشی سنتی قرار گرفتند. همسان بودن گروهها از طریق اجرای پیشآزمون سنجیده شد و پایایی آزمون از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 84/0 به دست آمد. روشهای یادگیری به مدت 3 هفته متوالی اجرا شد و یک هفته و سپس یک ماه پس از پایان مداخله پسآزمون به عمل آمد. نمرات با استفاده از آزمون t مستقل و همبسته مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که میزان آگاهی از مباحث محیطزیست شهری در میان دانشآموزانی که به روش مشارکتی STAD آموزش دیده بودند، در سطح معناداری بالاتر از دانشآموزان آموزشدیده به روش سنتی بود. همچنین نتایج حاصل از پایش اثربخشی، برتری روش مشارکتی STAD را نسبت به روش آموزش سنتی تأیید نمود. پیشنهاد میشـود، دستاندرکاران نظـام آموزشـی بـا برگزاری آموزش های ضمن خدمت بـرای آموزگـاران، آنها را با روشهای مختلف یـادگیری مـشارکتی بهویژه در مورد مسائل محیطزیستی آشنا سازند تا از این طریق، روحیه همفکری، تبادلنظر و نگرش مثبت نسبت به محیطزیست در میان دانشآموزان افزایش یابد.
مقاله پژوهشی
محمد سینا سرمدی؛ غلامرضا اسدالله فردی
چکیده
در طول سالیان اخیر نگرانیهای بسیاری در رابطه با آلودگی خاکها درنتیجه فعالیتهای انسانی در ارتباط با محیطزیست شکلگرفته است. فلزات سنگین و آلایندههای آلی، از آلایندههای مهم منتشرشده در محیط هستند که دستیابی به روشی مقرونبهصرفه و پایدار برای پاکسازی آنها ضروری میباشد. پاکسازی الکتروکینتیک در راستای توسعه و کاربرد ...
بیشتر
در طول سالیان اخیر نگرانیهای بسیاری در رابطه با آلودگی خاکها درنتیجه فعالیتهای انسانی در ارتباط با محیطزیست شکلگرفته است. فلزات سنگین و آلایندههای آلی، از آلایندههای مهم منتشرشده در محیط هستند که دستیابی به روشی مقرونبهصرفه و پایدار برای پاکسازی آنها ضروری میباشد. پاکسازی الکتروکینتیک در راستای توسعه و کاربرد فناوریهای سبز، قادر است محدوده وسیعی از آلایندهها را پاکسازی کرده و یا آنها را به ترکیباتی با سمیت کمتر تبدیل کند. از سوی دیگر رسانه های ارتباطی، بهعنوان ابزاری آموزشدهنده میتوانند تأثیرات فراوانی بر روی تغییرات اجتماعی داشته باشند این پژوهش ازنظر هدف کاربردی است و با بهرهگیری از ابزار رسانه و در چارچوب ارتباطات محیطزیستی با روش توصیفی- تحلیلی از نوع اسنادی، مفاهیم بنیادین پاکسازی الکتروکینتیک را بررسی کرده است. همچنین با توجه به چالشهای پیش روی این فرایند که منجر به کاهش راندمان حذف آلایندهها میشود، انواع روشها و فناوریهای کاربردی در تصفیه الکتروکینتیک را بهمنظور ارتقاء عملکرد و راندمان پاکسازی مورد تحلیل قرار داده و در پایان زمینههای تحقیقاتی آتی برای بهبود الکتروکینتیک را ارائه کرده است. یافتههای این پژوهش نشان داد که ترکیب تصفیه الکتروکینتیک با انواع شویندهها با تنظیم pH خاک به جلوگیری از رسوب آلایندهها در حین فرایند کمک شایانی کرده و ضمن افزایش راندمان حذف آلاینده، امکان کاهش انرژی مصرفی را نیز فراهم میکند. استفاده از مواد ژئوسنتتیک، خوردگی الکترودها را به شکل چشمگیری کاهش داده و روشهای زیستی ضمن افزایش زیست دسترسپذیری آلایندهها با استفاده از انواع مخلوطهای جاذب سازگاربامحیطزیست امکان تبدیل پاکسازی الکتروشیمیایی به یک فناوری سبز را به ارمغان میآورد.
مقاله پژوهشی
محسن رضایی؛ فرزام بابایی؛ هومن بهمنپور
چکیده
هدف از این تحقیق، ارزشیابی و اولویتبندی مؤلفه های مؤثر در جذب و ارتقای مشارکت سازمانهای مردمنهاد در مدیریت پسماند در تهران می باشد. این تحقیق از نوع کاربردی میباشد. بدین منظور، دو جامعه آماری شامل مدیران سازمانهای مردمنهاد و سازمان مدیریت پسماند شهرداری به ترتیب بهمنظور بررسی و تحلیل عوامل مؤثر بر مشارکت در مدیریت ...
بیشتر
هدف از این تحقیق، ارزشیابی و اولویتبندی مؤلفه های مؤثر در جذب و ارتقای مشارکت سازمانهای مردمنهاد در مدیریت پسماند در تهران می باشد. این تحقیق از نوع کاربردی میباشد. بدین منظور، دو جامعه آماری شامل مدیران سازمانهای مردمنهاد و سازمان مدیریت پسماند شهرداری به ترتیب بهمنظور بررسی و تحلیل عوامل مؤثر بر مشارکت در مدیریت پسماند و رتبه بندی گزینه ها از طریق پرسشنامه و ماتریس تصمیم، موردمطالعه قرار گرفتند. پرسشنامه در طیف پنج گزینهای لیکرت تهیه و روایی و پایایی آن تائید شد. دادهها از طریق تحلیل عاملی در نرمافزار SPSS 20.0 آنالیز شدند. نتایج بهعنوان گزینه ها در تصمیم گیری چندمتغیره شامل TOPSIS و ANP و در محیط نرمافزار Expert choice بکار گرفته شدند. نتایج نشان داد که بر اساس ملاک کیسر، تعداد 5 مؤلفه مناسب تشخیص داده شد که مقدار ویژه آنها بیش از 1 بوده است. مؤلفه اول بیشترین سهم (751/21%) و مؤلفه پنجم کمترین سهم (446/10%) را در تبیین واریانس کل متغیرها داشتند و درمجموع پنج مؤلفه مذکور توانسته اند 56/71 درصد از واریانس کل متغیرها را برآورد نمایند. بر اساس نتایج فرایند تحلیل شبکهای، گزینه «تسهیل مقررات و رفع موانع قانونی» (وزن نهایی 232/0) بیشترین اهمیت و تأثیر را در مشارکت سازمانهای مردمنهاد در مدیریت پسماند شهر تهران داشته است. فاصله گزینه ها با راهحل ایده آل و عکس راه حل ایده آل نشان داد که گزینه اول با کمترین فاصله (054/0) دارای بیشترین میزان اهمیت اثر محیطزیستی، بهداشتی و اقتصادی تحت تأثیر اجرای طرح مشارکت سازمانهای مردمنهاد در امر مدیریت پسماندهای شهر تهران خواهد بود.
مقاله پژوهشی
فاطمه رادان
چکیده
در چند دهه اخیر، محیطزیست همواره با تهدیدات و آسیبهای فراوانی مواجه شده که امنیت و سلامت انسانها را با مخاطره روبهرو کرده و بسیاری از این آسیبها، ﭘﻴﺎﻣﺪ رﻓﺘﺎرهای نادرست اﻧﺴﺎن ﺑﺎ ﻃﺒﻴﻌﺖ است که ریشه در ارزشها و باورهای اعضای جامعه دارد. مترو تهران بخش مهم و مؤثری در سیستم حملونقل شهری محسوب میشود که افراد ...
بیشتر
در چند دهه اخیر، محیطزیست همواره با تهدیدات و آسیبهای فراوانی مواجه شده که امنیت و سلامت انسانها را با مخاطره روبهرو کرده و بسیاری از این آسیبها، ﭘﻴﺎﻣﺪ رﻓﺘﺎرهای نادرست اﻧﺴﺎن ﺑﺎ ﻃﺒﻴﻌﺖ است که ریشه در ارزشها و باورهای اعضای جامعه دارد. مترو تهران بخش مهم و مؤثری در سیستم حملونقل شهری محسوب میشود که افراد زیادی در این بخش فعالاند. این تحقیق توصیفی باهدف بررسی شناسایی رابطه بین متغیرهای اجتماعی- اقتصادی و رسانههای جمعی با نگرش محیطزیستگرایانه کارکنان مترو تهران به شیوه پیمایشی صورت گرفته است. جامعه آماری 9000 نفر از کارکنان مترو تهران در تابستان 1395 بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 379 نفر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. روایی پرسشنامه از نوع محتوایی و صوری است که توسط متخصصان در این زمینه و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به تأیید رسید. نتایج نشان میدهد میان سن و نگرش محیطزیستی رابطه منفی معنادار و میان جنسیت و وضعیت تأهل افراد به نگرش محیطزیستی تفاوت معنادار وجود دارد و زنان و افراد مجرد از نگرش محیطزیستی بالاتری برخوردارند. همچنین میان استفاده از رسانه و نگرش محیطزیستی نیز رابطه مثبت معنادار وجود دارد و افرادی که از رسانههای جمعی، بیشتر استفاده میکنند از نگرش محیطزیستی بالاتری برخوردارند. نتایج رگرسیون چند متغیره بکار رفته، نشان میدهد که متغیرهای سن، تأهل و میزان استفاده از رسانهها به میزان 590/0 بر نگرش محیطزیستگرایانه کارکنان مترو تأثیرگذار است.
مقاله پژوهشی
مریم محمدی استادکلایه؛ بهمن زندی؛ جواد حاتمی؛ سید محمد شبیری
چکیده
هدف از انجام این تحقیق، طراحی برنامه درسی تلفیقی آموزش محیطزیست برای کودکان پیش از دبستان و اعتبارسنجی آن از دیدگاه متخصصان و مربیان است. برنامه درسی آموزش محیطزیست دوره پیشدبستان در این پژوهش، شامل اهداف برنامه درسی، محتوای برنامه درسی، روشهای تدریس برنامه درسی و شیوه های ارزشیابی برنامه درسی میباشد و اندیشه تلفیق ...
بیشتر
هدف از انجام این تحقیق، طراحی برنامه درسی تلفیقی آموزش محیطزیست برای کودکان پیش از دبستان و اعتبارسنجی آن از دیدگاه متخصصان و مربیان است. برنامه درسی آموزش محیطزیست دوره پیشدبستان در این پژوهش، شامل اهداف برنامه درسی، محتوای برنامه درسی، روشهای تدریس برنامه درسی و شیوه های ارزشیابی برنامه درسی میباشد و اندیشه تلفیق از کتاب زبانآموزی بهمن زندی (1394) اقتباس گردید. این تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی؛ به لحاظ ابزار از نوع ارزشیابی و روش انجام آن، زمینه ای است. برای تعیین حجم نمونه موردنیاز جهت طراحی برنامه درسی از نمونهگیری هدفدار- قضاوتی از جامعه آماری خبرگان استفاده شده است. خبرگان این تحقیق شامل برخی از متخصصان برنامهریزی درسی و آموزش محیطزیست و نیز مربیان مهدکودک بود. همچنین ارزیابی و اعتبارسنجی برنامه درسی طراحیشده بر اساس دریافت نظرات مربیان و مدیران مهدکودک های منتخب شهر رشت صورت گرفت. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته است که بر اساس الگوی برنامه درسی تلفیقی آموزش محیطزیست طراحی و برای تجزیهوتحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده است. در این پژوهش چهار بخش طراحی برنامه درسی، اجرای برنامه درسی طراحیشده، تعیین اثربخشی مداخله آموزش، ارزیابی و اعتبارسنجی برنامه درسی طراحیشده به تفکیک بررسی گردید. پس از رواییسنجی کلیه گویه ها، 25 گویه در بخش اهداف برنامه درسی، 26 گویه در بخش محتوای برنامه درسی، 7 گویه در بخش روشهای تدریس برنامه درسی و 6 گویه در بخش شیوه های ارزشیابی برنامه درسی حاصل شد که درمجموع شامل 64 گویه میباشد.
مقاله پژوهشی
محمد نجارزاده؛ سکینه جعفری؛ نرگس جعفری؛ نگار رجبی
چکیده
هدف این پژوهش، شناسایی رابطه ساختاری نگرش محیطزیستی و دانش محیطزیستی با تمایلات رفتاری گردشگر در حفاظت از محیطزیست با نقش میانجی رضایت گردشگر و فایده درک شده در پارک ملی خار توران بود. پژوهش حاضر با توجه به هدف، کاربردی و با توجه به نحوه گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری کلیه گردشگران پارک ملی ...
بیشتر
هدف این پژوهش، شناسایی رابطه ساختاری نگرش محیطزیستی و دانش محیطزیستی با تمایلات رفتاری گردشگر در حفاظت از محیطزیست با نقش میانجی رضایت گردشگر و فایده درک شده در پارک ملی خار توران بود. پژوهش حاضر با توجه به هدف، کاربردی و با توجه به نحوه گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری کلیه گردشگران پارک ملی خارتوران بود. شرکتکنندگان 200 نفر از گردشگران بودند که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. همه آنها مقیاسهای نگرش و دانش محیطزیستی، تمایلات رفتاری گردشگر در حفاظت از محیطزیست، رضایت گردشگر و فایده درکشده را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از مدل تحلیل مسیر، تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که دانش محیطزیستی اثر معناداری بر تمایلات رفتاری گردشگر در حفاظت از محیطزیست دارد. دانش محیطزیستی با میانجیگری فایده درک شده اثر غیرمستقیمی بر تمایلات رفتاری گردشگر در حفاظت از محیطزیست نداشت. دانش محیطزیستی با میانجیگری فایده درک شده و رضایت بر تمایلات رفتاری گردشگر در حفاظت از محیطزیست اثر غیرمستقیم داشت. نگرش محیطزیستی اثر معناداری بر تمایلات رفتاری گردشگر در حفاظت از محیطزیست داشت. نگرش محیطزیستی با میانجیگری رضایت گردشگر اثر غیرمستقیمی بر تمایلات رفتاری در حفاظت از محیطزیست داشت. درنتیجه دانش محیطزیستی و نگرش محیطزیستی میتوانستند بهصورت مستقیم و غیرمستقیم تمایلات رفتاری گردشگر در حفاظت از محیطزیست را تحت تأثیر قرار دهند.