آموزش محیط زیست
ثریا کرمی؛ محمدرضا بهرامیان؛ طیبه بساکی؛ صدیقه غنائی؛ محمد علی نجات
چکیده
هدف از این مطالعه شناسایی و رتبهبندی روشهای ترویج فرهنگ صحیح استفاده از منابع طبیعی است. بدین منظور بر اساس نظر خبرگان در حوزه منابع طبیعی 8 معیار اصلی و 12 شاخص فرعی برای طراحی پرسشنامه انتخاب گردید. سپس بر اساس اطلاعات حاصل از پرسشنامه که توسط متخصصین حوزه منابع طبیعی تکمیل گردید، وزن دهی و رتبهبندی شاخصها با استفاده از نرمافزار ...
بیشتر
هدف از این مطالعه شناسایی و رتبهبندی روشهای ترویج فرهنگ صحیح استفاده از منابع طبیعی است. بدین منظور بر اساس نظر خبرگان در حوزه منابع طبیعی 8 معیار اصلی و 12 شاخص فرعی برای طراحی پرسشنامه انتخاب گردید. سپس بر اساس اطلاعات حاصل از پرسشنامه که توسط متخصصین حوزه منابع طبیعی تکمیل گردید، وزن دهی و رتبهبندی شاخصها با استفاده از نرمافزار اکسپرت چویز و روش تحلیل سلسهمراتبی که یکی از تکنیکهای معتبر در حوزه تصمیمگیری چند معیاره است انجام گردید. یافتههای تحقیق حاضر حاکی از آن است که از بین 8 معیار، معیارهای «تسهیل یادگیری مشارکتی»، «رشد تفکر انتقادی» و «وجود تعامل» به ترتیب از اهمیت بیشتری برخوردارند. تجزیهوتحلیل نهایی نشان داد سه معیار اشارهشده در بستر روشهای مشارکتی، کارآمدترین شیوه جهت ترویج فرهنگ استفاده از منابع و محیطزیست میباشد.