اکبر حسنپور؛ سید امیر رضا ابطحی؛ فرشید خمویی
دوره 6، شماره 2 ، اسفند 1396، ، صفحه 9-24
چکیده
مدیریت منابع انسانی با تمرکز بر سرمایه انسانی و برنامههای مدیریت محیطزیست و ادغام آنها در فعالیتهای خود، اثرات قابل توجهی را در ارتقای توجه به محیط زیست خواهد داشت. از آنجا که آموزش و توسعه تسهیلگر مدیریت منابع انسانی سبز است، لذا این تحقیق در راستای ارتقای رفتار سبز کارکنان به دنبال شناسایی و اولویتبندی نیازهای (دورههای) ...
بیشتر
مدیریت منابع انسانی با تمرکز بر سرمایه انسانی و برنامههای مدیریت محیطزیست و ادغام آنها در فعالیتهای خود، اثرات قابل توجهی را در ارتقای توجه به محیط زیست خواهد داشت. از آنجا که آموزش و توسعه تسهیلگر مدیریت منابع انسانی سبز است، لذا این تحقیق در راستای ارتقای رفتار سبز کارکنان به دنبال شناسایی و اولویتبندی نیازهای (دورههای) آموزشی سبز سازمانها مبتنی بر رویکرد مدیریت منابع انسانی سبز میباشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و بر مبنای ماهیت و روش در گروه پیمایشی است. در این پژوهش 14نیاز (دوره) آموزشی بر اساس ادبیات تحقیق شناسایی شدند. جامعه آماری این پژوهش10 نفر از کارشناسان صنعت آموزشی کشور بوده که به روش گلولهبرفی انتخاب شدند و با استفاده از مقیاس پنج نقطهای لیکرت نظرات آنها برای تعیین اهمیت این نیازهای (دورههای) آموزشی گردآوری شد. در واقع، با بهرهگیری از تکنیکهای تصمیمگیری چندمعیاره در ابتدا به کمک تحلیل سلسلهمراتبی دلفی فازی 8 نیاز (دوره) آموزشی به عنوان مهمترین نیاز مشخص شد. علاوه بر این با استفاده از روش فرایند تحلیل شبکهای ((ANP نیازهای (دورههای) آموزشی مؤثر در ارتقای رفتار سبز کارکنان به لحاظ عملکرد رتبهبندی شدند که بر اساس آن به ترتیب توسعه پایدار، 14001ISO و خرید سبز به عنوان مهمترین و مؤثرترین نیازها یا دورههای آموزشی شناسایی شدند. بر این اساس مدیران مؤسسات آموزشی میتوانند در جهت پیادهسازی مدیریت منابع انسانی سبز، طبق نتایج این پژوهش به آموزش سبز کارکنان اقدام نمایند.