آموزش محیط زیست
شهناز کرمی؛ کوروش فتحی واجارگاه؛ علی اکبر خسروی بابادی؛ منوچهر فرج زاده اصل
چکیده
نوبستر سازی یکی از رویکردهای نو در حوزه مطالعات برنامه درسی است. این رویکرد ورود برنامه درسی به مباحث و رشتههای دیگر را بررسی میکند. یکی از این مباحث، محیطزیست و بهویژه تغییرات اقلیمی است. پژوهش حاضر بر آن است تا نحوه سبز شدن برنامههای درسی را در دوران بعد از پاندومی بررسی نماید، این پژوهش با رویکرد کیفی و تحلیل محتوای قراردادی ...
بیشتر
نوبستر سازی یکی از رویکردهای نو در حوزه مطالعات برنامه درسی است. این رویکرد ورود برنامه درسی به مباحث و رشتههای دیگر را بررسی میکند. یکی از این مباحث، محیطزیست و بهویژه تغییرات اقلیمی است. پژوهش حاضر بر آن است تا نحوه سبز شدن برنامههای درسی را در دوران بعد از پاندومی بررسی نماید، این پژوهش با رویکرد کیفی و تحلیل محتوای قراردادی انجامشده است. تعداد 11 نفر از متخصصان تغییرات اقلیمی و برنامه درسی به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند دادهها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته جمعآوری گردید روش گرینهم و لاندمن جهت تحلیل دادهها بکار گرفته شد. جهت صحت و اعتبار دادهها از روش گوبا و لینکلن استفاده شد در ارتباط با هدف پژوهش 4 طبقه شامل آمادگی مقابله با بحران، احترام به قوانین، همبستگی ملی، حفاظت از ارزشهای زیستمحیطی و 9 زیر طبقه شامل شناسایی تهدیدها، درک فرصتها، حمایت از قوانین، تقویت حاکمیت قوانین، توسعه مشارکتهای مردمی، گسترش همدلی، حفاظت از آب، مقابله با آلودگی هوا، حفاظت از جنگل شناسایی گردیدند با توجه به دیدگاه مشارکتکنندگان جهت سبز شدن برنامههای درسی در دوران پساکرونا درونمایههای اصلی دانش زیستی و آگاهی زیستی در چارچوب برنامههای درسی میتواند استفاده شود.
شهناز کرمی؛ کوروش فتحی واجارگاه؛ علیاکبر خسروی بابادی؛ منوچهر فرج زاده اصل
چکیده
کم شدن منابع آبی کشور بهعنوان یکی از معضلاتی است که یک بخش مهم آن از تغییرات اقلیم نشات گرفته و دامنگیر کشور شده است. آگاهسازی دانشجویان از این مسئله یکی از وظایف دانشگاهها و مؤسسات آموزشی است که بهواسطه برنامه درسی سبز میسر میشود. از سویی دیگر تئوری جنوب یکی از نظریاتی است که خاستگاه اجتماعی داشته و در دهه اخیر در ...
بیشتر
کم شدن منابع آبی کشور بهعنوان یکی از معضلاتی است که یک بخش مهم آن از تغییرات اقلیم نشات گرفته و دامنگیر کشور شده است. آگاهسازی دانشجویان از این مسئله یکی از وظایف دانشگاهها و مؤسسات آموزشی است که بهواسطه برنامه درسی سبز میسر میشود. از سویی دیگر تئوری جنوب یکی از نظریاتی است که خاستگاه اجتماعی داشته و در دهه اخیر در دنیا مطرحشده است. این مقاله به امکان استفاده برنامه درسی سبز در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی از منابع دانش مطرحشده در تئوری جنوب در جهت مقابله یا سازگاری با بحران آب میپردازد. این پژوهش از نوع هدف کاربردی و از نوع ماهیت کیفی است. ازلحاظ گردآوری دادهها، توصیفی - تحلیلی از نوع اسنادی است و از میان اسناد موردبحث در این خصوص، اسنادی که در زمان انجام پژوهش در دسترس بوده استفادهشده است. استفاده از منابع دانش تئوری جنوب در مواجهه با بحران آب یا تنش آبی سبب میشود دانش از انحصار گروه خاصی که در منطقه مشخصی زندگی میکنند خارجشده و تجارب مناطق مختلف کشور در حل مشکلات ملی آب به کار گرفته شود و دانشگاه بهعنوان محلی جهت آموزش نحوه صحیح استفاده از آب در زندگی امروزی در نظر گرفته شود. نتایج بهدستآمده از این پژوهش مشخص کرد که منابع تأمین دانش میتواند در محتوای برنامه درسی دانشگاهی با عنوان برنامه درسی سبز مورداستفاده قرار گیرد.