آموزش محیط زیست
گل بهار پورانجنار؛ حبیب الله سالارزهی؛ علی اصغر تباوار؛ نورمحمد یعقوبی
چکیده
این مطالعه با هدف کاوش پیشایندها و پسایندهای دانشگاه پایدار و دوستدار محیطزیست با بهرهگیری از رویکردی آمیخته انجام پذیرفت. این پژوهش، در زمره پژوهشهای اکتشافی، کاربردی و در رهیافت قیاسی استقرایی (آمیخته) قرار دارد. جامعه آماری پژوهش را پانزده نفر از صاحبنظران، خبرگان و اساتید آموزش عالی و کارشناسان محیطزیست فعال در دانشگاهها، ...
بیشتر
این مطالعه با هدف کاوش پیشایندها و پسایندهای دانشگاه پایدار و دوستدار محیطزیست با بهرهگیری از رویکردی آمیخته انجام پذیرفت. این پژوهش، در زمره پژوهشهای اکتشافی، کاربردی و در رهیافت قیاسی استقرایی (آمیخته) قرار دارد. جامعه آماری پژوهش را پانزده نفر از صاحبنظران، خبرگان و اساتید آموزش عالی و کارشناسان محیطزیست فعال در دانشگاهها، تشکیل میدهند. جهت گردآوری اطلاعات در بخش کیفی پژوهش از مصاحبه عمیق (نیمهساختاریافته) و در بخش کمی نیز از پرسشنامه محققساختهای استفاده شد که روایی و پایایی آن با استفاده از روایی محتوا و آزمون مجدد تأیید گردید. در بخش کیفی، دادههای بهدستآمده از مصاحبه با استفاده از نرمافزار اطلس تیآی و روش تحلیل مضمون تحلیل شد. همچنین، در بخش کمی پژوهش، با استفاده از فن دلفی فازی، پیشایندها و پسایندهای استخراجی تأیید و اولویتبندی شدند. یافتههای پژوهش حاکی از استخراج 7 پیشایند و 7 پسایند بود که از میان پیشایندها به ترتیب وجود بسترهای حمایتی، قانونی و سیاستگذاری پایدار؛ سازماندهی الزامات ایدئولوژیک، ساختاری، محیطی، کارکردی، مدیریتی و ارزیابی پایدار و وجود بستر حمایتی دولتی و نظام تأمین مالی پایدار و از میان پسایندها نیز نظام آموزشی پایدار؛ نظام پژوهشی پایدار و همراهی جامعه با دانشگاهها در حل مسائل محیطزیست دارای بالاترین اولویت بودند.