آموزش محیط زیست
سحر طبیبیان؛ مهناز رنجبر
چکیده
مهمترین اثر فضای سبز در شهرها کارکردهای زیستمحیطی آنها است که با ایجاد تعادل بخشی در متابولیسم شهر از یکسو و بالا بردن سطح زیبایی از سوی دیگر سبب افزایش کیفیت زیستی شهرها بهویژه در جنوب کشور میشود. هدف این تحقیق، ارزیابیِ دیدگاه، آگاهی و مشارکت شهروندان، بهعنوان سه شاخص وابسته در مورد توسعه و تأثیر فضای سبز شهری در شهر اهواز ...
بیشتر
مهمترین اثر فضای سبز در شهرها کارکردهای زیستمحیطی آنها است که با ایجاد تعادل بخشی در متابولیسم شهر از یکسو و بالا بردن سطح زیبایی از سوی دیگر سبب افزایش کیفیت زیستی شهرها بهویژه در جنوب کشور میشود. هدف این تحقیق، ارزیابیِ دیدگاه، آگاهی و مشارکت شهروندان، بهعنوان سه شاخص وابسته در مورد توسعه و تأثیر فضای سبز شهری در شهر اهواز بوده است. روش تحقیق به شکل توزیع و تکمیل پرسشنامه با طرح سؤالات چندگزینهای، طی 4 هفته متوالی از طریق مصاحبه حضوری درب منازل صورت گرفت. حجم نمونه نیز بهصورت توافقی انتخاب، روش نمونهگیری، تصادفی خوشهای و جامعه آماری افراد بالای 18 سال از خانوادهها در نظر گرفته شد. پس از تکمیل پرسشنامه، اطلاعات موجود با استفاده از نرمافزار SPSS22 وارد کامپیوتر و برای تجزیهوتحلیل آماری نتایج تحقیق از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون، T-test، کای اسکوئر،Ftest، تجزیه واریانس و دانکن استفاده گردید. نتایج نشان داد که ارتباط بین متغیرهای مستقل در تحقیق شامل جنسیت، میزان تحصیلات، سن و شغل با دیدگاه پاسخگویان در سطح 1 درصد معنادار است. فرض برابری میانگینِ شاخص دیدگاه، بین زنان و مردان با اطمینان 95 درصد رد شد. از طرفی شاخص دیدگاه در ردههای تحصیلی و شغلی در سطح 5 درصد، معنادار بود. همچنین بین سن پاسخگویان و دیدگاه آنها رابطه معنیدار وجود داشت. بنابراین با افزایش سن، رده تحصیلی و شغلی، دیدگاه آنها، نسبت به اهمیت توسعه فضای سبز افزایش میابد. ارتباط بین سن، جنسیت، تحصیلات و شغلِ پاسخگویان با شاخص آگاهی در سطح 05/0 معنیدار بود. درحالیکه هیچیک از متغیرها ارتباط معنیداری با شاخص مشارکت نداشتند.
پونه قائمی؛ سید محمد شبیری؛ مریم لاریجانی؛ بهروز رکرک
دوره 4، شماره 3 ، خرداد 1395، ، صفحه 33-44
چکیده
هدف از پژوهش حاضر،ارزیابی شیوههای آموزشی به منظور انتخاب شیوه های مناسب آموزشی در جهت ارتقاء آگاهیهای محیط زیستی و نهایتاً تغییر رفتار فردی در حفظ محیط زیست میباشد. روش تحقیق، پژوهشی از نوع پیمایشی و جامعه آماری شامل 260 نفر از مدیران و کارشناسان دولتی شهر تهران بوده است. ابزار نظرسنجی، پرسشنامه با طرح یک ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر،ارزیابی شیوههای آموزشی به منظور انتخاب شیوه های مناسب آموزشی در جهت ارتقاء آگاهیهای محیط زیستی و نهایتاً تغییر رفتار فردی در حفظ محیط زیست میباشد. روش تحقیق، پژوهشی از نوع پیمایشی و جامعه آماری شامل 260 نفر از مدیران و کارشناسان دولتی شهر تهران بوده است. ابزار نظرسنجی، پرسشنامه با طرح یک سؤال در مقیاس چند گزینهای-تک جوابی بوده که جهت سنجش میزان علاقه کارکنان در خصوص انواع روشهای معمول آموزشی در ادارات صورت پذیرفته است. نتایج حاصل از نظرسنجی در فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) با در نظر گرفتن کلیه معیارهای تأثیرگذار در فرایند تصمیمگیری مورد ارزیابی قرارگرفت. در این مدل با روش دلفی و کسب نظر از افراد متخصص دانشگاهی در حوزه علوم تربیتی، پارامترهای زمان، هزینه، افزایش سطح دانش، تعداد فراگیران، تغییر رفتار و وجود تعامل بین فراگیران به عنوان معیارهای اصلی انتخاب و رتبه بندی صورت پذیرفته است. نتایج تحقیق نشان می دهد که کارگاه آموزشی دارای بالاترین امتیاز با وزن 515/0 بوده و گزینه های آموزش از راه دور با وزن 263/0 و سخنرانی با وزن 222/0 در اولویتهای بعدی قرار گرفتهاند. همچنین در این تحقیق با تغییر در ارجحیت هر یک از معیارها، اولویت روش های آموزشی نیز به صورت کمّی قابل محاسبه میباشد. به طوریکه با هدف افزایش تعداد فراگیران (تغییر درصد وزنی معیار فراگیران از 6/7 به 8/37) آموزش از راه دور نسبت به سایر گزینه ها دارای اولویت بالاتری میباشد. به همین ترتیب با هدف افزایش سطح دانش (تغییر درصد وزنی معیار دانش از 9/16 به 3/60)، سخنرانی دارای اولویت بالاتری خواهد گردید.
هادی ویسی؛ اردوان زرندیان
دوره 1، شماره 1 ، آذر 1391، ، صفحه 35-42
چکیده
دانش و اگاهی اساس نگرش و رفتار افراد برای تعاملی دوستانه با طبیعت و محیط زیست می باشند. لذا بهبود محیط زیست نیازمند مشارکت افرادی آگاه از جایگاه محیط زیست در زندگی بشر است. یکی از گروه های هدف در این زمینه بازاریان و تجار هستند که در این رابطه به منظور ارتقای رفتار دوستانه و مسئولانه اصناف و مدیران تجاری در قبال محیط زیست، تحقیق حاضر ...
بیشتر
دانش و اگاهی اساس نگرش و رفتار افراد برای تعاملی دوستانه با طبیعت و محیط زیست می باشند. لذا بهبود محیط زیست نیازمند مشارکت افرادی آگاه از جایگاه محیط زیست در زندگی بشر است. یکی از گروه های هدف در این زمینه بازاریان و تجار هستند که در این رابطه به منظور ارتقای رفتار دوستانه و مسئولانه اصناف و مدیران تجاری در قبال محیط زیست، تحقیق حاضر با هدف ارزیابی و تبیین سطح دانش محیط زیستی اصناف و مدیران تجاری طراحی و در منطقه 12، بازار مرکزی تهران اجرا شد. پاسخگویان 384 نفر از اصناف بودندکه اطلاعات توسط پرسشنامه طی مصاحبه های حضوری جمع آوری گردید. نتایج تحقیق نشان داد که اصناف محیط زیست را تنها محیط طبیعی پیرامون می دانند و با سایر مولفه ها شامل محیط مصنوع و همچنین انسان ها و سایر موجودات آشنایی چندانی نداشتند. نتایج نشان داد که آنها همچنین با مدیریت مشارکتی پسماند ناآشنا هستند. و مهمترین مشکلات محیط زیستی در بازار را ترافیک و سر و صدا معرفی کردند و معتقد بودند که دانش محیط زیستی از طریق رسانه های گروهی نظیر تلویزیون و رادیو و همچنین تابلوهای تبلیغاتی و متخصصان محیط زیست و دوستان از سایر روش ها برای انتقال اطلاعات و اطلاع رسانی مسائل و موضوعات محیط زیستی اثربخشی بیشتری دارند. که این موضوع به احتمال زیاد ناشی از دسترسی راحت¬تر پاسخگویان به این رسانه ها می باشد.