سمیرا سرباز؛ احد ستوده؛ مهدی رحیمی
دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1395، ، صفحه 25-33
چکیده
پژوهش حاضر با هدف «بررسی تأثیر آموزش محیط زیست بر بر بهبود نگرش دانش آموزان ابتدایی نسبت به حقوق حیوانات » به روش نیمه تجربی انجام شد. جامعه آماری شامل دانش آموزان ابتدایی دختر و پسر یک مدرسه دولتی در شهرستان بردسکن بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده 60 نفر دختر و 60 نفر پسر از پایه های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی به ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف «بررسی تأثیر آموزش محیط زیست بر بر بهبود نگرش دانش آموزان ابتدایی نسبت به حقوق حیوانات » به روش نیمه تجربی انجام شد. جامعه آماری شامل دانش آموزان ابتدایی دختر و پسر یک مدرسه دولتی در شهرستان بردسکن بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده 60 نفر دختر و 60 نفر پسر از پایه های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی به صورت قرعه کشی انتخاب شدند، سپس این حجم نمونه انتخاب شده پسر و دختر به دو گروه 30 نفره آزمایش و کنترل تقسیم شد و ابتدا از هر دو گروه آزمایش و کنترل پیش آزمون گرفته شد. پس از دو هفته از اجرای پیش آزمون، در پایان جلسات آموزشی از هر دو گروه آزمایش و کنترل پس آزمون گرفته شد. برای گردآوری داده های مربوط به پیش آزمون و پس آزمون، از یک پرسشنامه نگرش نسبت به حقوق حیوانات استفاده گردید. ضریب پایایی این پرسشنامه، از طریق آلفای کرونباخ 64/0 محاسبه شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کواریانس (Ancova) استفاده شد. نتایج آزمون تحلیل کواریانس نشان داد که ارائه آموزشهای هدفمند و فعال به دانش آموزان تأثیر به سزایی در ارتقاء نگرش دانش آموزان نسبت به حقوق حیوانات دارد و همچنین اینکه اختلاف معنی داری بین پاسخ دانش آموزان دختر و پسر وجود ندارد (sig=0.38).
علیرضا عراقیه؛ نرگس برزآبادی فراهانی؛ علی پاشایی ارزنه
دوره 1، شماره 1 ، آذر 1391، ، صفحه 17-22
چکیده
هدف از این پژوهش فراهم نمودن فرصتی برای کشف روشهای آموزش محیطزیست از دیدگاه دانشآموزان دوره ابتدایی میباشد. بر اساس پیش فرض این تحقیق، دانشآموز فردی است که قادر است در برخورد با مسئله علمی- اجتماعی مانند محیط زیست، عاقلانه مسائل عمومی را تحلیل و مواضع خود را تعیین کند. روش نمونهگیری، تصادفی ساده و نمونه ...
بیشتر
هدف از این پژوهش فراهم نمودن فرصتی برای کشف روشهای آموزش محیطزیست از دیدگاه دانشآموزان دوره ابتدایی میباشد. بر اساس پیش فرض این تحقیق، دانشآموز فردی است که قادر است در برخورد با مسئله علمی- اجتماعی مانند محیط زیست، عاقلانه مسائل عمومی را تحلیل و مواضع خود را تعیین کند. روش نمونهگیری، تصادفی ساده و نمونه آماری این تحقیق تعداد 150نفر از دانشآموزان دوره ابتدایی مناطق 11و 18 آموزش و پرورش شهر تهران بودهاست. روش پژوهش استفاده از تکنیک دلفی و بر اساس آن به ترتیب ابتدا از فراگیران خواسته شد تا فهرستی از روشهای آموزش محیطزیست را تهیه نمایند و سپس از مجموعه فهرستهای گردآوری شده فهرست مقدماتی تهیه و در اختیار آنان گذاشتهشد. تا هر یک اصلاحاتی را که لازم میدانند منعکس نمایند. نهایتاً فهرست جدیدی بر مبنای نظرهای ابراز شده و اصلاحات وارد شده تهیه و مجدداً به نظرخواهی گذاشته شد. در پایان یافتههای تحقیق مبتنی بر روشهای آموزش محیطزیست از دیدگاه دانشآموزان محاسبه و ارائه شده است.