عمران رمضانی اردی؛ اسماعیل زارعی زوارکی؛ محمدرضا نیلی؛ خدیجه علی آبادی
چکیده
هدف این پژوهش طراحی الگوی آموزش الکترونیکی ضمن خدمت کارکنان دولت بهمنظور فراهم آوردن محیطهای یادگیری الکترونیکی برای کارکنان و تدارک فرصتهای یادگیری متناسب با شرایط فردی، شغلی و سازمانی و اعتباریابی الگو است. روش تحقیق تلفیقی (کمی و کیفی) میباشد و از طرح پژوهش تلفیقی اکتشافی و تبیینی بهمنظور تبیین جنبههای اصلی موضوع موردنظر ...
بیشتر
هدف این پژوهش طراحی الگوی آموزش الکترونیکی ضمن خدمت کارکنان دولت بهمنظور فراهم آوردن محیطهای یادگیری الکترونیکی برای کارکنان و تدارک فرصتهای یادگیری متناسب با شرایط فردی، شغلی و سازمانی و اعتباریابی الگو است. روش تحقیق تلفیقی (کمی و کیفی) میباشد و از طرح پژوهش تلفیقی اکتشافی و تبیینی بهمنظور تبیین جنبههای اصلی موضوع موردنظر استفاده شده است. مؤلفهها و ابعاد موضوع بهصورت مطالعات اسنادی و مصاحبه موردبررسی و در قالب الگوی آموزش الکترونیکی تدوین گردید. برای تحلیل دادههای کیفی از روش مقولهبندی و از روش تحلیل عاملی برای دادههای کمی استفاده شد. درنهایت، الگوی پیشنهادی آموزش الکترونیکی ضمن خدمت طراحی و اعتباریابی شد. این الگو مبتنی بر مؤلفههای سیاستگذاری و راهبری در آموزش الکترونیکی، طراحی آموزشی بر اساس اصول پداگوژیکی و آنداراگوژیکی آموزش الکترونیکی، اجرا و پشتیبانی در آموزش الکترونیکی است. هرکدام از مؤلفهها دربرگیرنده گویه های مشخصی هستند که در آموزش الکترونیکی ضمن خدمت کارکنان میتواند مبنای عمل قرار گیرد. الگوی پیشنهادی آموزش الکترونیکی با استفاده از روشهای تحلیل عاملی تأییدی مرحله اول و دوم و نهایی اعتباریابی شد و اعتبار درونی الگو مورد تأیید قرار گرفت. با اجرای یک دوره آموزش الکترونیکی مبتنی بر گویه های الگوی پیشنهادی و یک دوره حضوری بدون در نظر گرفتن گویه های الگوی پیشنهادی، اعتبار بیرونی مدل بررسی شد و مورد تأیید قرار گرفت. دورهای که به روش آموزش الکترونیکی مبتنی بر گویه های مدل پیشنهادی برگزار شده بود مؤثرتر و اثربخشتر بوده است.