آموزش محیط زیست
داود تارویردی زاده؛ شهرام میرزایی دریانی؛ محمد رضا ناهیدی امیر خیز؛ محمد پاسبانی؛ مرتضی هنرمند عظیمی
چکیده
مسائل مربوط به حفاظت از محیطزیست و پایداری در بخش مواد غذایی در طی سالهای اخیر موجب نگرانیهای جهانی شده است. همچنین شرایط نهچندان مطلوب کشورمان از منظر نگهداشت محیطزیست و لزوم توجه به مفاهیم سبز در سطوح مدیریت سازمانها، موجب شد پژوهش نوآورانهای باهدف طراحی مدل مدیریت کیفیت سبز در صنعت مواد غذایی با تأکید بر ارتقای عملکرد ...
بیشتر
مسائل مربوط به حفاظت از محیطزیست و پایداری در بخش مواد غذایی در طی سالهای اخیر موجب نگرانیهای جهانی شده است. همچنین شرایط نهچندان مطلوب کشورمان از منظر نگهداشت محیطزیست و لزوم توجه به مفاهیم سبز در سطوح مدیریت سازمانها، موجب شد پژوهش نوآورانهای باهدف طراحی مدل مدیریت کیفیت سبز در صنعت مواد غذایی با تأکید بر ارتقای عملکرد محیطزیستی ارائه گردد. این پژوهش برحسب هدف، کاربردی و ازلحاظ نوع روش، توصیفی- پیمایشی و دارای رویکرد کیفی بوده که با استفاده از روش نظریهپردازی داده بنیاد انجامگرفته است. برای گردآوری دادهها از روش مطالعات کتابخانهای در حوزه ادبیات نظری موضوع و همچنین با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و اصل اشباع نظری با 16 نفر از مسئولین و کارشناسان شرکتهای فعال در صنعت مواد غذایی استان اردبیل، مصاحبه عمیق و نیمه ساختارمند انجام شده است. اطلاعات حاصل از دو فاز باهم تلفیقشده و تحلیل دادهها در فرآیند سه مرحلهای کدگذاری باز، محوری و انتخابی با کمک نرمافزار مکسکیودا انجام گرفت. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که الگوی پارادایمی مدیریت کیفیت سبز در صنعت مواد غذایی دارای 5 مؤلفه است: مدیریت سبز منابع انسانی (شرایط علی)، تفکر مدیریتی سبز (شرایط زمینهای)، مدیریت فناوری و سیستم مدیریت محیطزیستی (شرایط مداخلهگر)، نوآوری مدیریتی سبز (راهبردها)، زنجیره تأمین سبز (پیامدها) که موفقیت صنعت مواد غذایی در جهت ارتقای عملکرد محیطزیستی درگرو استقرار و اجرای صحیح مدل طراحیشده و مدیریت برتر این مؤلفهها خواهد بود.
آموزش محیط زیست
Seyedeh Fatemeh Alavi Foumani؛ Ali Gholipour Soleimani؛ Hamidreza Rezaee Kelidbari
چکیده
The state of the world's environment reveals the fact that in recent decades, due to human activities and increasing consumerism, Earth has suffered irreparable damage and the world is witnessing unprecedented growth in environmental degradation, just as consumers activities can lead to deteriorating environmental conditions. The environmentally conscious behaviors such as green purchase behavior, can be agents of change, motivation and attention to the environment. The purpose of this research is to develop a model for implementing green purchase behavior that recognizes the dimensions ...
بیشتر
The state of the world's environment reveals the fact that in recent decades, due to human activities and increasing consumerism, Earth has suffered irreparable damage and the world is witnessing unprecedented growth in environmental degradation, just as consumers activities can lead to deteriorating environmental conditions. The environmentally conscious behaviors such as green purchase behavior, can be agents of change, motivation and attention to the environment. The purpose of this research is to develop a model for implementing green purchase behavior that recognizes the dimensions of this behavior to determine the effective factors, operational strategies, and consequences of its implementation.The overall approach is qualitative and Grounded Theory has been done. Using purpose foul and snowball sampling methods, semi-structured interviews were conducted with 13 experts from the field of business researchers and environmental activists.The results of data coding led to the identification of 448 initial codes which finally cited the approach Systematic in the given data theory, paradigm model show that causal categories (environmental belief, health concern, green attitude, mental norm), causal categories (green purchase behavior), background categories (economic indicators, government support for capital Eco-friendly investments, the country's environmental policies, the impact of green consumption culture), interventionist category (distribution of green products, financial and economic constraints of households and promotion, encouragement to green purchase), strategies (Indian market strategies, prices, innovation), and the consequence (at the macro-level including increasing the level of health in society, development, and growth of organizational performance and promoting green lifestyle and at the micro-level including preference to buy environmentally friendly products and increase the repetition of purchases behavior) Impact on the implementation of green purchases behavior.
بیژن رضایی؛ نادر نادری؛ سحر رستمی
چکیده
امروزه کارآفرینی سبز بهعنوان راهبردی اثربخش برای توسعه اقتصادی- اجتماعی کشورها شناختهشده است و توسعه آن میتواند نقش مهمی در اشتغالزایی پایدار، کاهش مشکلات محیطزیستی، کاهش بیماریها و باروری بیشتر زمینهای کشاورزی داشته باشد. هدف اصلی پژوهش حاضر طراحی مدل توسعه کارآفرینی سبز در بخش کشاورزی شهرستان کرمانشاه بود. این ...
بیشتر
امروزه کارآفرینی سبز بهعنوان راهبردی اثربخش برای توسعه اقتصادی- اجتماعی کشورها شناختهشده است و توسعه آن میتواند نقش مهمی در اشتغالزایی پایدار، کاهش مشکلات محیطزیستی، کاهش بیماریها و باروری بیشتر زمینهای کشاورزی داشته باشد. هدف اصلی پژوهش حاضر طراحی مدل توسعه کارآفرینی سبز در بخش کشاورزی شهرستان کرمانشاه بود. این پژوهش برحسب هدف کاربردی و رویکرد کلی آن کیفی بوده و با استفاده از روش نظریه داده بنیاد انجامگرفته است. در این پژوهش، با استفاده از روشهای نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی، با 14 نفر از متخصصان حوزه کشاورزی و کارآفرینی سبز مصاحبه عمیق و نیمهساختارمند به عمل آمد. دادههای حاصل از مصاحبهها از طریق کدگذاری باز، محوری و انتخابی، تجزیهوتحلیل شد. الگوی پارادایمی توسعه کارآفرینی سبز از شرایط علی (ظرفیت علمی- پژوهشی دانشگاهها، موقعیت راهبردی شهرستان کرمانشاه، وجود عوامل محیطی و طبیعی، وجود نیروی انسانی، وجود تجهیزات کشاورزی و روشهای جایگزین، وجود کارشناسان خبره)، عوامل زمینه (وجود زمینههای صادرات، جهانیشدن)، متغیرهای مداخلهگر (گسترش مسائل حمایتی ازنظر فنی و اقتصادی، برنامهریزیها و سیاستگذاریها در جهت توسعه کارآفرینی سبز، توقف حمایت از تولیدکنندگان سموم شیمیایی)، راهبردها (ترویج و فرهنگسازی، آموزش کشاورزان، ایجاد توانایی در تمایز محصولات، ایجاد قوانین و مقررات تعریفشده، برنامهریزی در زمینه تأیید و فروش محصولات سبز، ایجاد تشکلها، یکپارچه کردن زمینهای کشاورزی) و پیامدها (ایجاد اشتغال، تضمین سلامتی انسان و محیطزیست، توسعه پایدار روستایی، نوآوری و ارزشآفرینی و بسترسازی برای پرورش نسل سالم کودکان و نوجوانان) برای شهرستان کرمانشاه تشکیلشده است.