با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی ایران
آموزش محیط زیست
تحلیل رفتار حفاظتی باغداران شهرستان زنجان: توسعه‌ای بر مدل اعتقاد بهداشتی

رویا کرمی؛ سحر طبیبیان؛ نسرین احمدی؛ طاهره شرقی

دوره 12، شماره 2 ، اسفند 1402، ، صفحه 145-164

https://doi.org/10.30473/ee.2023.61558.2436

چکیده
  حفظ و توسعه منابع انسانی در محیط کشاورزی پرخطر، مستلزم رعایت اصول ایمنی کشاورزی است. در این راستا رفتار حفاظتی باغداران شهرستان زنجان با تأکید بر نقش میانجی مؤلفه‌های مدل اعتقاد بهداشتی و تبیین مسیر شکل‌گیری رفتار حفاظتی از طریق تأثیر دانش بر نگرش به‌عنوان هدف این مطالعه انتخاب شده است. مطالعه ازنظر هدف کاربردی و به روش توصیفی همبستگی ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
An Investigation of Factors Influencing the Pro-Environmental Behavior of Orchardists in Dena Kooh District, Semirom County

Zabihollah Aziz Habibabad؛ Maryam Sharifzadeh

دوره 11، شماره 4 ، شهریور 1402، ، صفحه 75-88

https://doi.org/10.30473/ee.2023.66076.2580

چکیده
  At present, environmental crises caused by irresponsible agricultural activities are known to increase environmental vulnerability around the world. So, it is important to know how people think about the environment, what they know, and how concerned they are with nature and the environment. This survey research was aimed at understanding the pro-environmental behavior and its influencing factors among the apple orchardists of the Dena Kooh area of Semirom County. The population consists of 4019 horticultural producers in 28 villages in the Dena Kooh district, and the sample size was determined ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
Investigating Awareness, Attitudes, and Behaviors of Geography Student's toward Sustainable Development

Khadijeh Javan

دوره 10، شماره 4 ، مرداد 1401، ، صفحه 96-85

https://doi.org/10.30473/ee.2022.62447.2465

چکیده
  To gain sustainable development, balanced development with maintaining environmental values, should be think about the evolution of the biological culture of societies so that people adapt to the sustainability. The purpose of this research was to study Geography students' awareness, attitudes, and behaviors toward sustainable development at Urmia University. This study is survey research, and the statistical population is Geography students at Urmia University. Among them, 149 students were selected using random sampling method, and the required information was collected by a questionnaire. The ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
عوامل مرتبط با رفتار مصرف محیط‌زیستی پایدار روستاییان (مطالعه‌ای در بخش ماهیدشت کرمانشاه)

رامش مهربان؛ روح اله رضائی

دوره 10، شماره 2 ، اسفند 1400، ، صفحه 153-168

https://doi.org/10.30473/ee.2022.57210.2305

چکیده
  اهمیت محیط­زیست و حفاظت از آن از جمله مسائل مهم در تمام نقاط جهان به‌حساب می­آید. با آشکار شدن نتایج مخرب مصرف­گرایی بر محیط­زیست، مقوله پایداری مطرح شد. مصرف سبز ابزار مهمی برای تغییر به سمت تولید و مصرف پایدار محیط­زیستی به شمار می­رود. بر همین اساس، هدف اصلی این پژوهش، بررسی عوامل مرتبط با رفتار مصرف محیط­زیستی پایدار ...  بیشتر

تأثیر برنامه آموزش سواد محیط‌زیستی مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده بر دانش، نگرش و رفتار محیط‌زیستی دانش آموزان دوره متوسطه

خدیجه علی‌آبادی؛ فاطمه جنیدی جعفری؛ سعید پور روستایی اردکانی

دوره 9، شماره 2 ، اسفند 1399، ، صفحه 9-22

https://doi.org/10.30473/ee.2021.7534

چکیده
  پژوهش حاضر، با هدف بررسی تأثیر برنامه آموزش سواد محیط‌زیستی مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده بر دانش، نگرش و رفتار محیط‌زیستی دانش آموزان دوره متوسطه انجام شده است. جامعۀ آماری این پژوهش را کلیۀ دانش‌آموزان دورۀ متوسطه شهر تهران که در سال تحصیلی 1396-1397 مشغول به تحصیل بوده‌اند، تشکیل می‌دهند. نمونۀ موردمطالعه با استفاده از روش نمونه‌گیری ...  بیشتر

تحلیل رفتار محیط‌زیستی کشاورزان و عوامل مؤثر بر آن در شهرستان قروه

کامبیز کریمی؛ رضا موحدی

دوره 8، شماره 2 ، اسفند 1398، ، صفحه 137-152

https://doi.org/10.30473/ee.2020.6568

چکیده
  هدف اصلی این تحقیق کاربردی، تبیین رفتار محیط‌زیستی کشاورزان شهرستان قروه در استان کردستان و عوامل مؤثر بر آن می‌باشد. اطلاعات موردنیاز پژوهش، با روش پیمایشی و با استفاده از ابزار پرسش‌نامه گردآوری شدند. داده‌های گردآوری‌شده به‌وسیله نرم‌افزارهای SPSS و PLS و با رویکرد مدل‌سازی معادلات ساختاری مورد تجزیه تحلیل قرار گرفتند. جامعه ...  بیشتر

واکاوی نگرش نسبت به کشت پایدار توت‌فرنگی در بین کشاورزان توت‌فرنگی‌کار شهرستان سنندج

محمد جلالی؛ حمیده ملک‌سعیدی؛ فرزاد اسکندری؛ سکینه رنجبر

دوره 8، شماره 1 ، آذر 1398، ، صفحه 87-104

https://doi.org/10.30473/ee.2019.6327

چکیده
  تحقیق حاضر با هدف واکاوی نگرش کشاورزان توت‌فرنگی‌کار شهرستان سنندج نسبت به کشت پایدار این محصول انجام شد. تحقیق از نوع توصیفی ـ همبستگی بوده است که به روش پیمایشی انجام شد. با بهر‌ه‌گیری از فرمول کوکران و نمونه‌گیری تصادفی ساده، 150 نفر از توت‌فرنگی‌کاران به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها در این پژوهش پرسش‌نامه ...  بیشتر

بررسی رابطه متغیرهای اجتماعی- اقتصادی و رسانه‌های جمعی با نگرش محیط‌زیستی(مطالعه موردی: کارکنان مترو تهران)

فاطمه رادان

دوره 7، شماره 1 ، مهر 1397، ، صفحه 103-114

https://doi.org/10.30473/ee.2018.5062

چکیده
  در چند دهه اخیر، محیط‌زیست همواره با تهدیدات و آسیب­های فراوانی مواجه شده که امنیت و سلامت انسان­ها را با مخاطره­ روبه­رو کرده و بسیاری از این آسیب­ها، ﭘﻴﺎﻣﺪ رﻓﺘﺎرهای نادرست اﻧﺴﺎن­ ﺑﺎ ﻃﺒﻴﻌﺖ است که ریشه در ارزش‌ها و باورهای اعضای جامعه دارد. مترو تهران بخش مهم و مؤثری در سیستم حمل‌ونقل شهری محسوب می‌شود که افراد ...  بیشتر

Assessment of teachers' attitude toward environmental education and its relevance to their readiness to educating students (Case (study: Teachers of primary school in Tehran city

شاهو کرمی؛ مهدی اسماعیلی بیدهندی؛ مصطفی نادری

دوره 6، شماره 4 ، شهریور 1397، ، صفحه 9-18

چکیده
  The purpose of this study was to investigate the relationship between "Tehran Teachers' Attitude toward Environmental Education" and their "Readiness for Environmental Education to Students." This descriptive-sectional study was implemented on 127 primary school teachers in Tehran who were selected by stratified sampling and appropriate allocation and randomly selected in each class. Thus, among the primary schools of education, ten schools were selected and in each school, the samples randomly assigned among teachers of the first, second, third, fourth, fifth and sixth grades. To determine the ...  بیشتر

ارزیابی میزان دستیابی به اهداف آموزشی مدیریت بحران (محیط‌زیست) در مناطق زلزله‌خیز با تأکید بر زلزله استان کرمانشاه

فرهود حمیدی فراهانی؛ سید محمد شبیری؛ محمد علی ابراهیمی؛ مریم لاریجانی؛ مهدیه رضائی

دوره 6، شماره 3 ، خرداد 1397، ، صفحه 157-167

چکیده
  هدف این پژوهش، ارزیابی میزان دستیابی به اهداف آموزشی مدیریت بحران (محیط‌زیست) در منطقه زلزله‌زده استان کرمانشاه است. روش تحقیق این مقاله پیمایشی و جامعه آماری، شهروندان ساکن در شهر سرپل ذهاب، سازمان‌های مردم‌نهاد درگیر در زلزله کرمانشاه و متخصصین محیط‌زیست است که حجم نمونه ۵۲۵ نفر محاسبه گردید. ابزار نظرسنجی، پرسشنامه بسته و ...  بیشتر

نگرش عشایر به پیامدهای اجتماعی خشکسالی و عوامل مؤثر بر آن: مورد مطالعه عشایر منطقه دریلا در شهرستان گچساران

خداعفو راشد نسب؛ مصطفی احمدوند؛ مریم شریف‌زاده

دوره 6، شماره 2 ، اسفند 1396، ، صفحه 55-68

چکیده
  مرور مطالعات خشکسالی در جامعه­ عشایری نشان می­دهد رفتار عشایر در مواجهه با خشکسالی تحت تأثیر نگرش آنها به این پدیده است. از این­رو، پژوهش حاضر به دنبال بررسی نگرش عشایر به پیامدهای اجتماعی خشکسالی و شناسایی سازه­های مؤثر بر آن بود که از روش کمّی پیمایش استفاده شد. ابزار گردآوری داده­ها، پرسش­نامه­ای محقق ساخته بود که جامعه ...  بیشتر

عوامل تأثیرگذار بر رفتار حفاظت محیط‌زیستی روستاییان در شهرستان خدابنده بر مبنای تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده

لیلا صفا؛ نسرین منگلی؛ محمدمهدی گنج‌خانلو

دوره 6، شماره 2 ، اسفند 1396، ، صفحه 69-81

چکیده
  امروزه، مسائل محیط­زیستی تهدیدی جدی برای پایداری محیط­زیست جوامع روستایی ایجاد کرده­اند. در این راستا، بسیاری از صاحب­نظران بر این باورند که رفتارهای انسانی ریشه اصلی مشکلات محیط­زیستی می­باشند که ضروری است به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد. با توجه به اهمیت موضوع، این تحقیق توصیفی- پیمایشی با هدف بررسی عوامل تأثیرگذار ...  بیشتر

تحلیلی بر نقش برنامه راهبرد ملی تغییر اقلیم بر گسترش دانش، نگرش و عملکرد جامعه در راستای کاهش و سازگاری با تغییر اقلیم در ایران

سمیه عریان؛ سید محمد شبیری؛ مهران فرج اللهی

دوره 6، شماره 1 ، آذر 1396، ، صفحه 115-129

چکیده
  هدف از این پژوهش، ‌تحلیل برنامه راهبرد ملی تغییر اقلیم ایران در پنج بخش کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، مدیریت منابع آب، کشاورزی و امنیت غذایی، منابع زیستی و سلامت بر اساس تأکید بر ارتقاء دانش، نگرش و عملکرد جامعه در راستای ظرفیت‌سازی در مواجهه با تغییر اقلیم در کشور است. تحقیق بر مبنای هدف از نوع کاربردی و از نظر ماهیت روش تحقیق، ...  بیشتر

ارزیابی وضعیت سواد کشاورزی پایدار کارشناسان کشاورزی: مطالعه موردی استان‌های تهران و البرز

هادی ویسی؛ شیوا قربانی؛ شهروز عسکری فرد؛ هومان لیاقتی؛ پیمان فلسفی

دوره 5، شماره 3 ، خرداد 1396، ، صفحه 23-37

چکیده
  این مطالعه با هدف ارزشیابی سطح سواد کشاورزی پایدار کارشناسان (دانش، نگرش، حساسیت و نگرانی) و ارزیابی اثرات متغیرهای اقتصادی- اجتماعی (جنسیت، سطح سواد، تجربه و منبع اطلاعاتی) بر آن انجام شد. 180 نفر از کارشناسان کشاورزی در استان تهران و البرز با استفاده از پرسشنامه‌ای شامل چهار بخش: دانش (17 گزینه)، نگرش (10 گزینه)، حساسیت (18 گزینه) و نگرانی ...  بیشتر

توسعه پایدار، واکاوی نگرش و دیدگاه های کشاورزان گندم کار

حشمت اله سعدی؛ سارا جلیلیان

دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1395، ، صفحه 9-23

چکیده
  هدف اصلی پژوهش حاضر، واکاوی نگرش کشاورزان گندم‌کار به توسعه پایدار و عوامل مؤثر بر آن در شهرستان اسلام‌آباد غرب بود. ابزار جمع­آوری داده­ها، پرسش­نامه‌ای بود که روایی و پایایی آن توسط صاحب‌نظران توسعه پایدار مورد تائید قرار گرفت و الفای کرونباخ برای بخش‌های مختلف پرسشنامه بین 65 تا 77 صدم محاسبه گردید. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
تحلیل نگرش دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه شهر همدان نسبت به حفاظت از محیط‌زیست

وحید عزیزی؛ مسلم سواری؛ معین صادقی؛ غلامرضا یاوری

دوره 1، شماره 4 ، تیر 1392، ، صفحه 20-28

چکیده
    پژوهش حاضر­ به­ تحلیل نگرش دانش­آموزان دوره­متوسطه شهرهمدان پیرامون حفاظت از محیط­زیست­ پرداخته است. جامعه­ آماری تحقیق ­شامل 4104 نفر از دانش­­آموزان پسر دبیرستان­­های شهر­ همدان ­که با استفاده از آماره کوکران 240 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای افزایش اعتبار یافته‏ها 270پرسشنامه با روش نمونه‏‏گیری ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
تأثیر آموزش محیط زیست بر اساس نظریه هوش‌های چندگانه گاردنر در ایجاد نگرش و اصلاح ‌فهم دانش‌آموزان

محمد نیرو؛ غلامرضا حاجی حسین نژاد

دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1391، ، صفحه 1-12

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش محیط زیست بر اساس نظریه هوش‌های چندگانه گاردنر در ایجاد نگرش و علاقمندی و اصلاح کج‌فهمی دانش‌آموزان در مقایسه‌ با الگوی تدریس سنتی انجام گرفت. شیوه‌ی تحقیق از نوع نیمه آزمایشی به روش طرح چهارگروهی سولومون می‌باشد. نتایج نهایی پژوهش نشان می‌دهد که شیوه‌ی تدریس بر اساس نظریه هوش‌های ...  بیشتر