آموزش محیط زیست
رامش مهربان؛ روح اله رضائی
چکیده
اهمیت محیطزیست و حفاظت از آن از جمله مسائل مهم در تمام نقاط جهان بهحساب میآید. با آشکار شدن نتایج مخرب مصرفگرایی بر محیطزیست، مقوله پایداری مطرح شد. مصرف سبز ابزار مهمی برای تغییر به سمت تولید و مصرف پایدار محیطزیستی به شمار میرود. بر همین اساس، هدف اصلی این پژوهش، بررسی عوامل مرتبط با رفتار مصرف محیطزیستی پایدار ...
بیشتر
اهمیت محیطزیست و حفاظت از آن از جمله مسائل مهم در تمام نقاط جهان بهحساب میآید. با آشکار شدن نتایج مخرب مصرفگرایی بر محیطزیست، مقوله پایداری مطرح شد. مصرف سبز ابزار مهمی برای تغییر به سمت تولید و مصرف پایدار محیطزیستی به شمار میرود. بر همین اساس، هدف اصلی این پژوهش، بررسی عوامل مرتبط با رفتار مصرف محیطزیستی پایدار روستاییان میباشد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل تمامی سرپرستان خانوارهای روستایی در بخش ماهیدشت در شهرستان کرمانشاه بود که بر اساس سرشماری آمار و نفوس مسکن (2016)، تعداد آنها 4637 نفر است. بر اساس فرمول بارتلت و همکاران (2001)، 310 نفر از خانوارهای روستایی منطقه مورد مطالعه با استفاده از روش نمونهگیری دومرحلهای انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود که روایی محتوایی آن با نظرات پانلی از کارشناسان تأیید شد. برای تعیین پایایی ابزار تحقیق پیشآزمون انجام گرفت که مقدار آلفای کرونباخ محاسبهشده برای مقیاسهای اصلی پرسشنامه در حد مناسب (در دامنه بین 85/0 تا 91/0) بود. یافتههای بخش توصیفی حاکی از آن بود که 6/82 درصد از پاسخگویان اقدامات مرتبط با رفتارهای مصرف محیطزیستی پایدار را در حد متوسط و 1/17 درصد نیز در سطح پایین انجام میدادند. نتایج تحلیل همبستگی نشان داد که بین متغیرهای نگرش، سطح تحصیلات، میزان مالکیت اراضی، میزان درآمد سالیانه و میزان شرکت در دورههای آموزشی مرتبط با مسائل محیطزیستی با رفتار مصرف محیطزیستی پایدار روستاییان رابطه مثبت و معنیداری وجود داشت. همچنین، نتایج تحقیق نشان داد که بین انجام رفتار مصرف محیطزیستی پایدار از سوی روستاییان برحسب جنس آنها تفاوت معنی دار وجود داشت.
حسن فراتی؛ امید خلج؛ مهدی نور موسوی
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی رفتار مصرف سبز بر اساس نظریه رفتار برنامهریزیشده میباشد. پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر جمعآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش مدیران، مربیان و والدین کودکان مهدکودکهای شهر قزوین میباشد که با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری، نمونه آماری 384 نفر بوده است. ابراز پژوهش پرسشنامه ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی رفتار مصرف سبز بر اساس نظریه رفتار برنامهریزیشده میباشد. پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر جمعآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش مدیران، مربیان و والدین کودکان مهدکودکهای شهر قزوین میباشد که با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری، نمونه آماری 384 نفر بوده است. ابراز پژوهش پرسشنامه بوده که روایی آن از نوع محتوایی و صوری است که توسط متخصصان در این زمینه و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به تأیید رسید. دادههای بهدستآمده با استفاده از معادلات ساختاری مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که سودمندی ادراکشده بر نگرش مصرفکننده تأثیر مثبت و معنادار و ریسک ادراکشده بر نگرش مصرفکننده تأثیر منفی و معناداری دارد. همچنین تعهد اخلاقی بر هنجار ذهنی مصرفکننده، قدرت کنترل بر کنترل رفتاری مصرفکننده، باور کنترل بر کنترل رفتاری مصرفکننده، نگرش مصرفکننده بر نیات مصرفکننده، هنجار ذهنی بر نیات مصرفکننده، کنترل رفتاری بر نیات مصرفکننده و نیات رفتاری بر رفتار واقعی مصرفکننده تأثیر معناداری دارد.