آموزش محیط زیست
زینب طولابی؛ مرجان آروانه؛ پری شجاعیان
چکیده
افزایش نگرانی و توجه روز افزون به سلامت عمومی و مسایل محیطزیست منجر به پیدایش و اهمیت مفهوم محصولات سبز شده است. با توجه به اهمیت مسایل زیست محیطی در بین مصرفکنندگان، بررسی عوامل موثر بر نگرش و قصد خرید آنها به محصولات سبز ضروری است. قصد مصرفکنندگان به خرید سبز به نگرش نسبت به محصولات سبز برای رفع نیازهای محیطزیستی ...
بیشتر
افزایش نگرانی و توجه روز افزون به سلامت عمومی و مسایل محیطزیست منجر به پیدایش و اهمیت مفهوم محصولات سبز شده است. با توجه به اهمیت مسایل زیست محیطی در بین مصرفکنندگان، بررسی عوامل موثر بر نگرش و قصد خرید آنها به محصولات سبز ضروری است. قصد مصرفکنندگان به خرید سبز به نگرش نسبت به محصولات سبز برای رفع نیازهای محیطزیستی اشاره دارد؛ تحت تاثیر مولفههای ارزش ادراک شده سبز مصرفکنندگان است. پژوهش حاضر اقدام به تعیین میزان اثر مولفه های ارزش ادراک شده سبز بر نگرش نسبت به محصولات سبز و تبیین شکلگیری قصدخرید مصرفکنندگان سبز نموده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش و بازه زمانی جمعآوری دادهها در زمره تحقیقات پیمایش مقطعی قرار دارد. مصرفکنندگان محصولات سبز فروشگاه های زنجیرهای شهر خرمآباد ( افقکوروش، اتکا، شهروند، رفاه، هفت) به عنوان جامعه آماری انتخاب شدند. نمونهگیری به روش خوشهای چند مرحلهای در 4 نقطه اصلی شهر خرمآباد انجام گرفت که در نهایت 360 پرسشنامه تکمیل گردید. روایی پرسشنامه با نظر خبرگان و بارهای عاملی تاییدی، سنجیده شد و مقدار آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تمامی ابعاد پرسشنامه بزرگتر از 7/0 بدست آمد، که مورد تایید واقع گردید. تجزیه و تحلیل دادهها در این پژوهش با نرم افزار آماری spss22 و smart pls3 انجام گرفت. یافتههای پژوهش بیانگر تاثیر مثبت و معنادار مولفه های ارزش ادراک شده سبز شامل ارزش عملکردی، ارزش شرطی، ارزش اجتماعی و ارزش عاطفی بر نگرش نسبت به خرید محصولات سبز و قصد خرید مصرف کنندگان سبز میباشد.
مجید احمدی؛ الهام فریدچهر؛ محمد احمدی
چکیده
The present study was carried out aimed to investigate the role of self efficacy and social tendencies in green purchase intention and behavior. This study is considered as an applied research in terms of purpose and descriptive-survey research in terms of data collection method. In this study, the statistical population includes all consumers of organic products supplied at Ofogh Koorosh chain stores (OKCS), including Talavang eggs and organic disposable tableware. Therefore, 384 questionnaires were collected. These questionnaires were distributed by stratified probability sampling ...
بیشتر
The present study was carried out aimed to investigate the role of self efficacy and social tendencies in green purchase intention and behavior. This study is considered as an applied research in terms of purpose and descriptive-survey research in terms of data collection method. In this study, the statistical population includes all consumers of organic products supplied at Ofogh Koorosh chain stores (OKCS), including Talavang eggs and organic disposable tableware. Therefore, 384 questionnaires were collected. These questionnaires were distributed by stratified probability sampling method. Cronbach's alpha coefficient was used in order to evaluate the reliability of the questionnaire and confirmatory factor analysis technique was used to evaluate the validity of the questionnaire. Then, using structural equation modeling using Lisrel software was used to analyze data. According to the results of investigating the research hypotheses, social tendencies, self-efficacy and consumer attitude play a role in green purchase intention, and the role of environmental knowledge in consumer attitudes has been shown. And, finally, green purchase intention has played a role in green purchase behavior. Therefore, environmental knowledge has a significant effect on green purchase behavior through consumer attitudes and purchase intention.
حسن فراتی؛ امید خلج؛ مهدی نور موسوی
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی رفتار مصرف سبز بر اساس نظریه رفتار برنامهریزیشده میباشد. پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر جمعآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش مدیران، مربیان و والدین کودکان مهدکودکهای شهر قزوین میباشد که با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری، نمونه آماری 384 نفر بوده است. ابراز پژوهش پرسشنامه ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی رفتار مصرف سبز بر اساس نظریه رفتار برنامهریزیشده میباشد. پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر جمعآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش مدیران، مربیان و والدین کودکان مهدکودکهای شهر قزوین میباشد که با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری، نمونه آماری 384 نفر بوده است. ابراز پژوهش پرسشنامه بوده که روایی آن از نوع محتوایی و صوری است که توسط متخصصان در این زمینه و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به تأیید رسید. دادههای بهدستآمده با استفاده از معادلات ساختاری مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که سودمندی ادراکشده بر نگرش مصرفکننده تأثیر مثبت و معنادار و ریسک ادراکشده بر نگرش مصرفکننده تأثیر منفی و معناداری دارد. همچنین تعهد اخلاقی بر هنجار ذهنی مصرفکننده، قدرت کنترل بر کنترل رفتاری مصرفکننده، باور کنترل بر کنترل رفتاری مصرفکننده، نگرش مصرفکننده بر نیات مصرفکننده، هنجار ذهنی بر نیات مصرفکننده، کنترل رفتاری بر نیات مصرفکننده و نیات رفتاری بر رفتار واقعی مصرفکننده تأثیر معناداری دارد.