آموزش محیط زیست
الهام اسراری؛ معصومه رهبری
دوره 1، شماره 4 ، تیر 1392، ، صفحه 1-10
چکیده
یکی از مهمترین آلایندههای محیط زیست، پسماندهای بیمارستانی هستند. جهت مدیریت آن باید جداسازی مواد زائد در محل تولید و به وسیلهی تولیدکننده انجام شود. مطالعه حاضر به بررسی تأثیر آموزش محیط زیست بر مدیریت پسماند پزشکی توسط کادر درمان میپردازد. روش تحقیق به صورت سرشماری وتک گروهی، روی 49 نفر از کادر درمان بیمارستان کتالم ...
بیشتر
یکی از مهمترین آلایندههای محیط زیست، پسماندهای بیمارستانی هستند. جهت مدیریت آن باید جداسازی مواد زائد در محل تولید و به وسیلهی تولیدکننده انجام شود. مطالعه حاضر به بررسی تأثیر آموزش محیط زیست بر مدیریت پسماند پزشکی توسط کادر درمان میپردازد. روش تحقیق به صورت سرشماری وتک گروهی، روی 49 نفر از کادر درمان بیمارستان کتالم ،در سال 1392 انجام گرفت. میزان تفکیک پسماندهای بیمارستان از طریق مشاهده، با کمک ابزار پرسشنامه استاندارد سازمان حفاظت محیط زیست، در چک لیست مربوطه تعیین گردید. اطلاعات دموگرافیک و میزان آگاهی و نگرش و عملکرد پرسنل درمان در مورد مدیریت زبالههای بیمارستانی از طریق پرسشنامه دیگری سنجیده شد، پس از آموزشی شش ساعته ،پرسشنامهها دوباره پر شدند. نتایج آزمون ویلکاکسون نشان داد، میزان آگاهی نگرش و عملکرد پرسنل درمان بعد از دورههای آموزشی، به سطح خوب افزایش و نتایج آزمون تی استیودنت نشان داد که میزان تفکیک زباله بعد از آموزش به 100 درصد ارتقاء یافت. با توجه به نتایج این مطالعه، آموزش محیط زیست با محوریت مدیریت پسماند پزشکی به کادر درمان بیمارستانها در بهبود میزان تفکیک زباله پیشنهاد میشود.
محمدمهدی خبیری؛ مهناز الهی زاده
دوره 1، شماره 3 ، خرداد 1392، ، صفحه 1-9
چکیده
کارخانجات آسفالت از جمله صنایع ایجاد کننده آلودگی هوا هستند که نقش مهمی را در انتشار آلایندههای هوا خصوصاً ذرات معلق ایفا میکنند. مطالعه حاضر با هدف مقایسه میزان تأثیر چهار روش آموزشی (بروشور، اینترنت، اسلاید، بازدید) بر سطح دانش و حس مسئولیتپذیری دانشجویان مهندسی عمران طراحی و اجرا گردید. دادههای مورد نیاز با استفاده ...
بیشتر
کارخانجات آسفالت از جمله صنایع ایجاد کننده آلودگی هوا هستند که نقش مهمی را در انتشار آلایندههای هوا خصوصاً ذرات معلق ایفا میکنند. مطالعه حاضر با هدف مقایسه میزان تأثیر چهار روش آموزشی (بروشور، اینترنت، اسلاید، بازدید) بر سطح دانش و حس مسئولیتپذیری دانشجویان مهندسی عمران طراحی و اجرا گردید. دادههای مورد نیاز با استفاده از یک پرسشنامه خودساخته جمعآوری و با استفاده از فرمولهای آزمون t و همچنین پس از ورود به نرم افزار SPSS با استفاده از آزمونهای t مستقل و ANOVA در سطح معنیدار 05/0 تجزیه و تحلیل شد. میانگین نمره کل دانش و مسئولیتپذیری قبل و بعد از آموزش با یکدیگر اختلاف آماری معنیداری را نشان داد، در این دو حیطه نمرات افزایش یافته بود. اما تغییرات نمرات بین گروههای مختلف آموزشی و همچنین بین دختران و پسران تفاوت معنیداری را نشان نداد.