آموزش محیط زیست
سهیلا کوشا؛ حسین آل کجباف؛ پانیذ طاهری
چکیده
حق بر آموزش و حفاظت از محیطزیست، از مصادیق نسل سوم حقوق بشر است که در بهرهمندی از توسعه پایدار مؤثر میباشد و آلودگی محیطزیست، حیات همه موجودات زنده را به خطر میاندازد. هدف پژوهش، بررسی راهکارهای تحقق این حق با آموزش حفاظت از محیطزیست به دانشآموزان مقطع ششم ابتدایی است. این پژوهش، با بهرهمندی از روش تحقیق توصیفی-تحلیلی-میدانی ...
بیشتر
حق بر آموزش و حفاظت از محیطزیست، از مصادیق نسل سوم حقوق بشر است که در بهرهمندی از توسعه پایدار مؤثر میباشد و آلودگی محیطزیست، حیات همه موجودات زنده را به خطر میاندازد. هدف پژوهش، بررسی راهکارهای تحقق این حق با آموزش حفاظت از محیطزیست به دانشآموزان مقطع ششم ابتدایی است. این پژوهش، با بهرهمندی از روش تحقیق توصیفی-تحلیلی-میدانی درصدد پاسخگویی به این سؤال است که چالشها و ضرورت آموزش محیطزیست بهعنوان یک حق بشری، به دانشآموزان مقطع ششم ابتدایی چیست؟ طبق نتایج بهدستآمده، آموزش محیطزیست در نظام آموزشی کنونی، هدفمند و باعث تحقق فرهنگ محیطزیست محور نمیگردد. دادههای این پژوهش با بررسی اسناد محیطزیستی و حقوق بشری در حقوق بینالملل و حقوق ایران، ارائه پرسشنامه به 400 نفر، از دانشآموزان تهرانی، در سال 1398 به دست آمده است. جهت روایی و اعتبار دادهها، روش اعتبار صوری و آلفای کرونباخ و برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزارهای اس.پی.اس.اس و اکسل استفاده شد که نشان میدهد برخورداری از شهروندان مسئول، تحقق توسعه پایدار با آموزش این موارد از سنین 11 تا 12 سال میتواند محقق گردد. چون دانشآموزان از این سن، توانایی درک، یادگیری و راهکاریابی را پیدا کردهاند و در ابتدای مسیر مسئولیتپذیری و قانونمداری هستند، از همین رو آموزشِ ایشان، نسلی آگاه با تفکری نقاد و مؤثر جهت تحققِ تغییری سازنده پدید میآورد که با برنامهریزی دقیق، تألیف کتب و ترغیب دانشآموزان به تفکر انتقادی، کسب آگاهی، گفتوگو و مشارکت فعال بهتر میسر میگردد.