آموزش محیط زیست
علی احمدی فیروزجائی؛ مهناز غفوری؛ مهسا صفری پور؛ طاهره شرقی
چکیده
مطالعه حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی چالشها و راهکارهای رفتار محیطزیستی 120 گلخانهدار خیار دهستان طارند با بهرهگیری از تکنیک دلفی در طی دو مرحله به اجرا درآمده است. یافتهها نشان داده است که استفاده بیرویه از نهادههای شیمیایی بهعنوان مهمترین چالش رفتار محیطزیستی گلخانهداران شناخته ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی چالشها و راهکارهای رفتار محیطزیستی 120 گلخانهدار خیار دهستان طارند با بهرهگیری از تکنیک دلفی در طی دو مرحله به اجرا درآمده است. یافتهها نشان داده است که استفاده بیرویه از نهادههای شیمیایی بهعنوان مهمترین چالش رفتار محیطزیستی گلخانهداران شناخته شده است و مواردی چون استفاده از پوششهای پلاستیکی یکبارمصرف؛ دفع غیربهداشتی و بازیافت نامناسب پسماند؛ و استفاده از گازوئیل برای گرمایش گلخانه به ترتیب در جایگاههای بعدی از این نظر قرار گرفتند. بهعلاوه نتایج نشان داده است که برای مقابله با این چالشها، در ابتدا بایستی در جهت تبیین خطرات کاربرد نهادههای شیمیایی؛ معرفی نهادههای جایگزین سازگار با محیطزیست؛ آموزش و ترغیب به تفکیک، بازیافت و دفع بهداشتی پسماند؛ و آموزش و تشویق به استفاده از انرژی خورشیدی و دیگر انرژیهای پاک گام برداشت. در گام بعدی، یعنی بعد از ارتقای سطح آگاهی محیطزیستی گلخانهداران، برای اجرایی شدن آموزشهای ارائهشده بایستی مواردی چون حمایتهای مالی و اعتباری؛ تسهیل دسترسی به نهادهها، تجهیزات و فناوریهای سازگار با محیطزیست؛ و وضع قوانین محیطزیستی در کانون توجه سیاستمداران و متولیان امر قرار گیرد.