آموزش محیط زیست
حدیث اسماعیلی؛ لاله صالحی؛ فیض الله منوری فرد
چکیده
تلفیق ابعاد مدیریت سبز در ساختار دانشگاه تبدیل به موضوعی کلیدی در هدایت جامعه و دانشگاه بهسوی دستیابی به اهداف توسعهی پایدار شده است. ازاینرو، تعیین وضعیت کنونی مدیریت سبز در دانشگاه و شناسایی پیشرانهای آن میتواند به دانشگاهها در توسعهی فعالیتهای مرتبط با مدیریت سبز یاری رساند؛ بنابراین، هدف این پژوهش در گام اول تعیین ...
بیشتر
تلفیق ابعاد مدیریت سبز در ساختار دانشگاه تبدیل به موضوعی کلیدی در هدایت جامعه و دانشگاه بهسوی دستیابی به اهداف توسعهی پایدار شده است. ازاینرو، تعیین وضعیت کنونی مدیریت سبز در دانشگاه و شناسایی پیشرانهای آن میتواند به دانشگاهها در توسعهی فعالیتهای مرتبط با مدیریت سبز یاری رساند؛ بنابراین، هدف این پژوهش در گام اول تعیین وضعیت شاخصهای مدیریت سبز در دانشگاه رازی و سپس، شناسایی عاملهای اثرگذار بر توسعهی آن از دیدگاه کارکنان و اعضای هیأت علمی این دانشگاه بود (965 = N). بدین منظور، با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای انتساب متناسب (بر اساس جنسیت و سطح تحصیلات) تعداد 250 تن بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن از طریق محاسبهی «نسبت روایی محتوا»، میانگین واریانس استخراجی (AVE)، آلفای کرونباخ و ضریب پایایی ترکیبی (CR) تأیید شد. دادهها در محیط نرمافزارهای Smart-PLS و SPSS Win20 و با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی به روش تحلیل مؤلفههای اصلی و چرخش واریماکس تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها نشان داد که تمرکز دانشگاه رازی بر ابعاد کاربری و ساختمان، زباله و بازیافت و آب و انرژی است. در مقابل، به ابعاد آموزشی و پژوهشی مدیریت سبز توجه کمتری داشته است. یافتههای حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که درمجموع هشت عامل بر توسعهی فعالیتهای مدیریت سبز در دانشگاه اثرگذارند و درمجموع 717/54 درصد از واریانس متغیرهای اثرگذار بر مدیریت سبز در دانشگاه رازی را تبیین میکنند. این عاملها به ترتیب عبارت بودند از: 1. استراتژی و فرهنگ حاکم بر دانشگاه، 2. فشارهای محیطی (فشار قانونی، تقلیدی و اجتماع)، 3. آموزش و توانمندیهای کنشگران دانشگاهی، 4. ارزشهای کنشگران، 5. نگرش بهرهبرداران نسبت به مدیریت سبز، 6. همکاریهای نهادی، 7. ارزیابی و گزارشدهی و 8. فرهنگسازی.