آموزش محیط زیست
پروانه صفری الموتی؛ اسماعیل کرمی دهکردی؛ جابر اعظمی
چکیده
دانش ذینفعان یکی از عناصر اساسی در مدیریت تنوعزیستی است. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی دانش جامعه محلی و تأثیر آن بر وضعیت تخریب تنوعزیستی ادراکشده در منطقه حفاظتشده سرخآباد استان زنجان با استفاده از روششناسی کمی (توصیفی-همبستگی) انجام شد. با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونهای برابر با 250 نفر از خانوارهای روستایی که وابسته ...
بیشتر
دانش ذینفعان یکی از عناصر اساسی در مدیریت تنوعزیستی است. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی دانش جامعه محلی و تأثیر آن بر وضعیت تخریب تنوعزیستی ادراکشده در منطقه حفاظتشده سرخآباد استان زنجان با استفاده از روششناسی کمی (توصیفی-همبستگی) انجام شد. با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونهای برابر با 250 نفر از خانوارهای روستایی که وابسته به منطقه حفاظتشده بودند (5095N=) مشخص شد و از طریق روش نمونهگیری چندمرحلهای تصادفی انتخاب شدند. نتایج نشان داد، دانش پاسخگویان در مورد خدمات اکوسیستمی در سطح زیاد و در زمینه چالشهای تنوعزیستی در حد متوسط ارزیابی گردید. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد، متغیرهای دانش در خصوص خدمات تأمینی اکوسیستم، دانش در خصوص تأثیر محرکهای انسانی مربوط به فعالیتهای ناپایدار جامعه محلی بر کاهش تنوع زیستی، دانش در خصوص تأثیر شرایط زمینهای (نگرش و معیشت) ضعیف جامعه محلی بر کاهش تنوعزیستی، دانش در خصوص تأثیر محرکهای انسانی ناپایدار سازمانهای بیرونی بر کاهش تنوع زیستی، دانش در خصوص تأثیر محرکهای مربوط به شرایط مداخلهگری غیراثربخش بر کاهش تنوعزیستی و دانش در خصوص تأثیر فشارها یا مخاطرات طبیعی وارده به تنوعزیستی، 52 درصد از واریانس ادراک جامعه محلی در مورد وضعیت تخریب تنوعزیستی را تبیین کردند.
آموزش محیط زیست
حلیمه رزمی؛ علی شمس؛ محمدحسین شهیر
چکیده
امنیت زیستی نقش مهمی در بهرهوری اقتصادی پرورش طیور محلی بهعنوان یکی از ارکان معیشت خانوارهای روستایی و همچنین کنترل و انتقال بیماریهای مشترک بین انسان و دام و یا اشاعه عوامل آلودگی سایر بیماریها دارد. دانش یکی از مهمترین عوامل اثرگذار در رعایت موارد امنیت زیستی است. هدف مقاله حاضر، سنجش سطح امنیت زیستی پرورش طیور محلی ...
بیشتر
امنیت زیستی نقش مهمی در بهرهوری اقتصادی پرورش طیور محلی بهعنوان یکی از ارکان معیشت خانوارهای روستایی و همچنین کنترل و انتقال بیماریهای مشترک بین انسان و دام و یا اشاعه عوامل آلودگی سایر بیماریها دارد. دانش یکی از مهمترین عوامل اثرگذار در رعایت موارد امنیت زیستی است. هدف مقاله حاضر، سنجش سطح امنیت زیستی پرورش طیور محلی در شهرستان مراغه و عوامل مرتبط با آن است. پارادایم تحقیق ترکیبی (کمی و کیفی توأمان) بود. دادههای مورد نیاز از طریق مصاحبه و پرسشنامهای که روایی آن توسط اعضای هیأت علمی گروه علوم دامی دانشگاه زنجان تأیید شده بود، گردآوری شد. جامعه آماری تحقیق پرورشدهندگان طیور محلی (خانوارهای روستایی) در روستاهای شهرستان مراغه بودند که از بین آنها، 224 خانوار به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای و نمونه آماری بخش کیفی هم به روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی انتخابشده و مورد مطالعه واقع شدند. یافتهها نشان داد که دانش 8/80 درصد زنان روستایی در ارتباط با پرورش طیور محلی در حد متوسط بوده و سطح امنیت زیستی در 1/78 درصد واحدهای پرورشی در حد ضعیف است. اکثریت پرورشدهندگان از واکسن و داروهای دامی استفاده نمیکردند و جایگاه طیور بهگونهای بود که امکان شستوشو و ضدعفونی وجود نداشت. دانش پرورش طیور و تحصیلات دارای رابطه مثبت و معنیدار ولی درآمد سالانه و سن رابطه منفی و معنیداری با سطح امنیت زیستی داشتند. بخشی از پایین بودن سطح امنیت زیستی در واحدهای تولیدی به دانش و آگاهی پایین پرورشدهندگان و بخشی نیز به دلیل سیستم پرورشی فضای باز این واحدها برمیگردد. دلایل و انگیزههای رعایت و عدم رعایت هر یک از اصول مورد مطالعه به روش کیفی مورد بررسی قرار گرفت.
آموزش محیط زیست
جواد قاسمی؛ حسامالدین غلامی؛ امیر افضلی گروه؛ امیر علم بیگی
چکیده
با توجه گسترش اکوتوریسم، بررسی اثرات آن بر توانمندسازی جوامع محلی از اهمیت بالایی برخوردار است. از همین رو، این پژوهش به دنبال اندازهگیری میزان توانمندسازی جوامع محلی در اثر اکوتوریسم بود. در این راستا با بهرهگیری از چارچوب مفهومی چرخ توانمندسازی مندوزا راموس (2013)، پیمایشی در شهرستان سوادکوه اجرا شد. بر این اساس، با استفاده از ...
بیشتر
با توجه گسترش اکوتوریسم، بررسی اثرات آن بر توانمندسازی جوامع محلی از اهمیت بالایی برخوردار است. از همین رو، این پژوهش به دنبال اندازهگیری میزان توانمندسازی جوامع محلی در اثر اکوتوریسم بود. در این راستا با بهرهگیری از چارچوب مفهومی چرخ توانمندسازی مندوزا راموس (2013)، پیمایشی در شهرستان سوادکوه اجرا شد. بر این اساس، با استفاده از فرمول دانیل، حجم نمونه برابر 240 نفر برآورد شد که این تعداد با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دادهها از طریق یک پرسشنامه گردآوری شد که برای تعیین روایی آن علاوه بر نظرخواهی از متخصصان (روایی صوری)، از روایی همگرا استفاده شد. بهمنظور محاسبه پایایی آن نیز دو روش آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی بهره گرفته شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS نسخه 22 و Smart PLS انجام شد. یافتههای حاصل آمار استنباطی که با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی انجام پذیرفت، نشان داد که توانمندسازی جامعه محلی دارای پنج مؤلفه اصلی (روانشناختی، محیطزیستی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی) است و همگنی و پایایی معرفها مورد تأیید بود. همچنین، نتایج نشان داد که میانگین توانمندسازی کل در شهرستان سوادکوه برابر 1/3 از 5 بود. بیشترین میزان توانمندسازی مربوط به مؤلفههای توانمندسازی روانشناختی (35/3) و محیطزیستی (22/3) بود و کمترین میزان توانمندسازی مربوط به مؤلفههای سیاسی (89/2) و اقتصادی (96/2) بود. مؤلفه توانمندسازی اجتماعی (10/3) در وضعیت متوسط قرار داشت. بر این اساس توصیه میشود؛ با رویکرد مشارکتی و با بهرهگیری از اصول و فنون تسهیلگری نسبت به بهبود توانمندسازی سیاسی و اقتصادی در شهرستان سوادکوه اقدام شود.
آموزش محیط زیست
عباسعلی خندانی؛ علی ایمان زاده؛ شهرام رنجدوست
چکیده
شهروند بومشناختی بهعنوان یک نوع شهروندی نوظهور، به معنای مسئولیتهای خاص انسان برای محافظت از بوم و محیطزیست است به طریقی که فرد به فراتر از منافع محدود خود بیندیشد. هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای میزان توجه به مؤلفههای تربیت شهروند بومشناختی در کتب مطالعات اجتماعی دوره متوسطه اول است. برای رسیدن به این هدف روش تحلیل محتوا بهکاربرده ...
بیشتر
شهروند بومشناختی بهعنوان یک نوع شهروندی نوظهور، به معنای مسئولیتهای خاص انسان برای محافظت از بوم و محیطزیست است به طریقی که فرد به فراتر از منافع محدود خود بیندیشد. هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای میزان توجه به مؤلفههای تربیت شهروند بومشناختی در کتب مطالعات اجتماعی دوره متوسطه اول است. برای رسیدن به این هدف روش تحلیل محتوا بهکاربرده شده است. برای تجزیهوتحلیل اطلاعات از روشهای آمار توصیفی مانند فراوانی و درصدگیری و برای ارائه دادهها از جداول فراوانی بهره گرفته شده است. یافتههای پژوهش نشان دادند که در کتب تعلیمات اجتماعی دوره متوسطه اول جمعاً 63 مورد به تربیت شهروند بومشناختی توجه شده است که از این تعداد 21 مورد (33/33%) به معرفت و دانش بومشناختی، 19 مورد به (15.30%) به باور و نگرش بومشناختی و 23 مورد (50/36%) به رفتار بومشناختی پرداخته شده است. کمترین فراوانی به تسهیم دانش بومشناختی در پایههای هفتم و هشتم دوره اول متوسطه (0.00) بود و بیشترین درصد فراوانی به رفتارهای محیطزیستی شخصی در پایه هفتم متوسطه اول (44/44%) و احساس مسئولیت در برابر طبیعت و عناصر آن در پایه نهم متوسطه اول (44/44%) بود. با تأمّل در باب این یافتهها میتوان گفت که مؤلفههای بسیاری در همه ابعاد تربیت شهروند بومشناختی مورد کمتوجهی قرارگرفته شده است. پیشنهاد میشود با توجه به بحرانهای موجود در حیطه بوم زیست انسان و نقش برنامههای درسی در رفع این بحرانها، توجه به تربیت بومشناختی بیشازپیش موردتوجه مسئولین و سیاستگذاران آموزشی واقع شود.
آموزش محیط زیست
فروزان فرخیان؛ محمد حسین پور؛ آتوسا سلیمانی
دوره 2، شماره 5 ، آبان 1392، ، صفحه 31-38
چکیده
آموزش محیط زیست به عنوان فرایندی مادامالعمر که بخش مهمی از آن در محیط مدرسه صورت میپذیرد در بهبود مشکلات زیستمحیطی نقشی انکار ناپذیر دارد. از اینرو سرمایهگذاری در محیط مدرسه جهت پرورش کودکانی آگاه نسبت به مسائل زیست محیطی، حضور معلمانی حساس و دارای نگرشی مثبت در این زمینه را میطلبد. این پژوهش با هدف بررسی نگرش زیست محیطی ...
بیشتر
آموزش محیط زیست به عنوان فرایندی مادامالعمر که بخش مهمی از آن در محیط مدرسه صورت میپذیرد در بهبود مشکلات زیستمحیطی نقشی انکار ناپذیر دارد. از اینرو سرمایهگذاری در محیط مدرسه جهت پرورش کودکانی آگاه نسبت به مسائل زیست محیطی، حضور معلمانی حساس و دارای نگرشی مثبت در این زمینه را میطلبد. این پژوهش با هدف بررسی نگرش زیست محیطی معلمان مقطع راهنمایی شهر اهواز، به بررسی معیارهای چهارگانه نگرش زیستمحیطی با توجه به متغیر میزان تحصیلات پرداخته است. روش این پژوهش توصیفی است و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه سنجش نگرش زیست محیطی فرناندز منزانال و همکاران (2007) بوده است. این پرسشنامه دارای چهار معیار نیاز به آموزش درباره مسائل زیست محیطی، اهمیت فعالیت و کار میدانی جهت آموزش محیط زیست، آلودگی محیط زیست و نیاز به حفاظت، و نیز اقدامات حفاظت زیست محیطی است که میان 331 نفر از دبیران مقطع راهنمایی توزیع شده است. نتایج حاصل از تحلیل توصیفی دادهها و آزمون (ANOVA) گویای این است که اختلاف معنادار میان میزان تحصیلات دبیران و معیارهای «نیاز به آموزش درباره مسائل زیست محیطی» و اهمیت فعالیت و کار میدانی برای آموزش محیط زیست» وجود دارد.
آموزش محیط زیست
مصطفی ویسی؛ مریم لاریجانی؛ الهه جهاندیده
دوره 2، شماره 5 ، آبان 1392، ، صفحه 73-81
چکیده
سالانه بخش زیادی از منابع انرژی کشور به دلایلی چون مناسب نبودن فناوری، ارزان بودن انرژی و عدم دقت در مصرف از بین میرود. زنان میتوانند مسیر بسیاری ازفتارهای پرخطر بر ضد محیط زیست را تغییر دهند. این مطالعه نیمه آزمایشی بوده است. نمونهگیری به عمل نیامد و تمامی زنان بالای 13 سال روستای چشمهسفید شهرستان کرمانشاه که تعداد آنها ...
بیشتر
سالانه بخش زیادی از منابع انرژی کشور به دلایلی چون مناسب نبودن فناوری، ارزان بودن انرژی و عدم دقت در مصرف از بین میرود. زنان میتوانند مسیر بسیاری ازفتارهای پرخطر بر ضد محیط زیست را تغییر دهند. این مطالعه نیمه آزمایشی بوده است. نمونهگیری به عمل نیامد و تمامی زنان بالای 13 سال روستای چشمهسفید شهرستان کرمانشاه که تعداد آنها 68نفر بود، مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گرد آوری دادهها پرسشنامهای شامل23سوال زمینهای، آگاهی سنجی و عملکردی بوده است. نمونهها به صورت تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه مساوی برای آزمون تأثیر دو مشوق مادی و غیرمادی قرار داده شدند آموزش در افزایش آگاهی زنان روستایی دارای تأثیر مثبت بوده است. در زمینه افزایش آگاهی تفاوتی بین میزان یادگیری و نوع مشوق تعیین شده وجود نداشت. هر دو گروه عملکرد خود را در مورد حاملهای انرژی پس از مداخله بهبود بخشیدند اما به نظر میرسد تاثیر مشوق مادی بیشتر از مشوق غیرمادی بوده است.
آموزش محیط زیست
صادق صالحی؛ جمال محمدی؛ سید احمد میرمحمد تبار دیو کلایی؛ عادله سرادیپور
دوره 1، شماره 4 ، تیر 1392، ، صفحه 41-57
چکیده
هدف مقاله حاضر بررسی اثرات اجتماعی احداث و توسعه بندر فریدونکنار بر شهر فریدونکنار (استان مازندران) است. چارچوب نظری این تحقیق مبتنی بر شاخصهای فینستر بوش در زمینه کاربرد تحلیل تاثیر اجتماعی و زیست محیطی است. جامعه آماری تحقیق، شهرستان فریدونکنار و بخش های اطراف آن است. روش تحقیق آن کیفی است و جمع آوری اطلاعات با استفاده از روش مصاحبه ...
بیشتر
هدف مقاله حاضر بررسی اثرات اجتماعی احداث و توسعه بندر فریدونکنار بر شهر فریدونکنار (استان مازندران) است. چارچوب نظری این تحقیق مبتنی بر شاخصهای فینستر بوش در زمینه کاربرد تحلیل تاثیر اجتماعی و زیست محیطی است. جامعه آماری تحقیق، شهرستان فریدونکنار و بخش های اطراف آن است. روش تحقیق آن کیفی است و جمع آوری اطلاعات با استفاده از روش مصاحبه صورت پذیرفته است. واحد تحلیل در این تحقیق فرد می باشد. زمان انجام تحقیق، پاییز سال 1389 بود. یافته های این تحقیق نشان میدهد که با توجه به اینکه احداث و توسعه بندر فریدونکنار در گامهای اولیه توسعه قرار دارد، در حال حاضر نقش اندکی در توسعه اقتصاد محلی داشته است، ولی به نظر میرسد این تأثیرگذاری در آینده فزونی یابد.