TY - JOUR ID - 8496 TI - رفتار محیط‌زیستی دانشجویان دانشگاه شیراز و ارتباط آن با نگرانی محیط‌زیستی و منابع اطلاعاتی آگاهی محیط‌زیستی JO - فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار JA - EE LA - fa SN - 2322-3057 AU - میرفردی, اصغر AU - سلامتیان, درنا AD - دانشیار بخش جامعه‌شناسی، دانشگاه شیراز AD - دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی، دانشگاه شیراز Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 10 IS - 2 SP - 135 EP - 151 KW - محیط‌زیست KW - رفتار محیط‌زیستی KW - نگرانی محیط‌زیستی KW - منابع اطلاعاتی آگاهی محیط‌زیستی KW - جنسِت KW - شیراز DO - 10.30473/ee.2022.46127.2017 N2 - این مقاله با بهره­گیری از روش پیمایشی به بررسی رفتار محیط‌زیستی دانشجویان دانشگاه شیراز و رابطه آن با نگرانی محیط‌زیستی، استفاده از منابع اطلاعاتی آگاهی محیط‌زیستی و برخی متغیرهای جمعیت­شناختی پرداخته است. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه شیراز بوده‌اند که تعداد 400 نفر به‌عنوان حجم نمونه تعیین و با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه‌ای متناسب با حجم نمونه‌ها انتخاب شدند. متغیر رفتار محیط‌زیستی با استفاده از مقیاس رفتار محیط‌زیستی بکار گرفته‌شده توسط میرفردی و همکاران (Mirfardi et al., 2017)، متغیر منابع اطلاعاتی آگاهی محیط‌زیستی با استفاده از مقیاس منابع اطلاعاتی آگاهی محیط‌زیستی بکار گرفته‌شده توسط پازوکی نژاد و صالحی (Pazokinejad & Salehi.,2014) و متغیر نگرانی محیط‌زیستی با استفاده از مقیاس محقق­ساخته سنجیده شدند. برای تعیین اعتبار پرسشنامه از اعتبار سازه و صوری استفاده شده است . برای تعیین پایایی مقیاس رفتار محیط‌زیستی و نگرانی محیط‌زیستی، از هماهنگی درونی ابزار به روش آلفای کرونباخ استفاده شده است که مقدار آن برای رفتار محیط‌زیستی برابر با 55/0، منابع اطلاعاتی آگاهی محیط‌زیستی برابر با 68/0 و برای نگرانی محیط‌زیستی برابر با 74/0 بوده است. داده‌های پرسشنامه به‌وسیله نرم‌افزار SPSS تجزیه‌وتحلیل شد. یافته‌های تحقیق نشان داد که متغیر وابسته (رفتار محیط‌زیستی) با متغیرهای نگرانی محیط‌زیستی، منابع اطلاعاتی آگاهی محیط‌زیستی و سن در سطح 99 درصد رابطه مستقیم و معناداری دارد. همچنین رفتار محیط‌زیستی زنان و مردان در سطح 95 درصد دارای تفاوت معناداری بود. نتیجه اینکه نگرانی محیط‌زیستی و سن افراد، نقش مهمی در رفتار محیط‌زیستی دارند. UR - https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_8496.html L1 - https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_8496_b915c738df0e4f21f5c21e60124b6df8.pdf ER -