دانشگاه پیام نورفصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار2322-30575420170823Designing the Environmental Education Curriculum for Elementary Schools in Iranطراحی برنامه درسی آموزش محیطزیست برای دوره تحصیلی ابتدایی ایران9234024FAبهنامکریمیدانشگاه یزدمریمکیانگروه علوم تربیتی، دانشگاه یزدمجیدعلی عسگریگروه مطالعات برنامه درسی، دانشگاه خوارزمیJournal Article20161220The purpose of this research was to design the Environmental education curriculum for Elementary education in Iran. The research method was a qualitative one, whereas in the second part of the research, a quantitative analysis was used. First, the theoretical foundations, documents and experiences of the pioneering countries were analysed for the Initial draft of the curriculum. Then, the designed curriculum was validated by 30 experts who were selected through purposeful sampling. The results showed the five elements of the curriculum, which were the basics, the goals, the content, the instruction and the evaluation method. In addition, the validation of the design was obtained 0/99. At the end, some practical suggestions were offered based on the findings.هدف پژوهش حاضر طراحی برنامه درسی آموزش محیطزیست برای دوره تحصیلی ابتدایی ایران بود. روش غالب پژوهش، کیفی بود اما در بخش دوم پژوهش، به منظور اعتباریابی از روش کمی نیز استفاده شد. ابتدا مبانی نظری، پیشینه های پژوهشی، تجارب کشورهای پیشگام و همچنین اسناد بالادستی در ایران مطالعه شد و برنامه درسی آموزش محیط زیست به صورت پیش نویس اولیه طراحی گردید. سپس طرح مورد نظر، از طریق دریافت نظر 30 نفر از کارشناسان (متخصصان برنامه درسی، کارشناسان آموزش محیط زیست و معلمان دوره ابتدایی) که به شیوه نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند، اعتبار یابی شد. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن تایید شد. نتایج پژوهش، مولفه های اساسی برنامه درسی آموزش محیط زیست را در پنج بخش مبانی، اهداف، محتوا، روش تدریس و روش ارزشیابی مشخص کرد. همچنین، اعتبار طرح مورد نظر در سطح معناداری (100/0)، با عدد 99% تایید شد. در پایان، بر اساس یافته های پژوهش پیشنهادهای کاربردی ارائه شد.https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_4024_f98a96a2f5520c3d06dd2c5095446bcd.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار2322-30575420170823Evaluation of the contents of environmental health and nursing course based on the criteria for selecting curriculum contentارزشیابی محتوای درس پرستاری و بهداشت محیطزیست بر اساس معیارهای انتخاب محتوای برنامه درسی25344025FAسعیدطالبیگروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نوراحمدرضااکبریدانشگاه پیام نورJournal Article20170312<span>The aim of the present research is to evaluate environmental health and nursing course content based on the criteria for selecting curriculum content. The research is descriptive and statistical population includes all nurse students of Darab Islamic Azad University. By using Morgan table and stratified random sampling and deleting incomplete questionnaires, 302 questioners were analyzed. Regarding the experts emphasis on triple indexes, an 18-items questionnaire with five Likert scale was designed.In evaluating of cultural and social scales, the results showed that the scales of students familiarity with community regulations for protecting environment (t=-2.315) and the scales of increasing students general awareness and seriously accepting the words of authorities for protecting the environment (t=-2.174) are in undesirable situation.Moreover by assessing the scales of psychosocial principle it was found out that the lowest average (3.247) is relating to providing the practical activities for protecting environment by studentsand in evaluating the scale of content appropriateness to nursing knowledge and environmental health, the results showed that the highest average(3.352) belongs to the scale of teaching all sorts of pollutions and its criteria (t=5.152), and that the lowest average (3.147) belongs to the scale of teaching chemical damages on the environment(t=2.209).In general,among the seven scales of cultural factors in environmental health and nurse course content, three scales are in undesirable situation (state) and four scales are in relatively desirable situation. All the scales of psychological principle are in relatively desirable situation. Finally, the presented content in nursing and environmental health course in the light of content appropriateness to knowledge structure is in a relatively desirable state.</span>هدف پژوهش، ارزشیابی محتوای درس پرستاری و بهداشت محیطزیست بر اساس معیارهای انتخاب محتوای برنامه درسی است. روش اجرای این پژوهش توصیفی و جامعه آماری آن، تمامی دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد داراب میباشد. با استفاده از جدول مورگان و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و حذف پرسشنامههای ناقص، تعداد 302 پرسشنامه بررسی شد. با توجه به تأکید اکثر صاحبنظران بر مؤلفههای سهگانه، پرسشنامهای 18 سؤالی با طیف 5 درجهای لیکرت طراحی شد. در ارزشیابی نشانگرهای فرهنگی و اجتماعی، نتایج نشان دادند که نشانگرهای آشنایی دانشجویان با مقررات جامعه برای حفاظت از محیطزیست (315/2-=t) و نشانگر افزایش آگاهی عمومی دانشجویان و جدی گرفتن پیام مسئولان برای حفاظت از محیطزیست (174/2-=t) در وضعیت نامطلوب قرار دارند. همچنین در ارزشیابی نشانگرهای مبانی روانشناختی کمترین میانگین (247/3) مربوط به فراهم کردن زمینه فعالیت عملی حفاظت از محیطزیست توسط دانشجویان (196/4=t) است و در ارزشیابی نشانگرهای تناسب محتوا با ساخت دانش پرستاری و بهداشت محیطزیست، نتایج نشان داد که بیشترین میانگین (352/3) مربوط به نشانگر آموزش انواع آلودگی و معیارهای مربوط به آن (152/5=t) و کمترین میانگین (147/3) مربوط به آموزش آسیبهای شیمیایی بر محیطزیست (209/2=t) است. بهطورکلی از 7 نشانگر مربوط به عوامل فرهنگی در محتوای درس پرستاری و بهداشت محیطزیست، 3 نشانگر در وضعیت نامطلوب و 4 نشانگر در وضعیت نسبتاً مطلوب قرار دارد. همه نشانگرهای مبانی روانشناختی در وضعیت نسبتاً مطلوب قرار دارد. در نهایت محتوای ارائهشده در درس پرستاری و بهداشت محیطزیست از حیث تناسب محتوا با ساخت دانش در وضعیت نسبتاً مطلوب قرار دارد.https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_4025_a96aaeebc75abc36f5a240c7ca07d43a.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار2322-30575420170823Educational Needs Assessment Survey of Farmers on Issues Related to Soil and Agriculture Sciences in Ahvaz Townshipنیاز سنجی آموزشی کشاورزان به مسائل مربوط به علوم خاک و زراعت در شهرستان اهواز35444026FAزهراهیبتاللهپوردانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهوازابراهیمپناهپورگروه خاکشناسی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهوازمحمدحسینپورگروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهوازJournal Article20161003As far as agricultural education works as a tool for the acception of new technologies and applying scientific agricultural methods by producers and beneficiaries, this study was conducted in order to investigate farmers<sup>, </sup>information in Ahvaz city, regarding their awareness from soil and agriculture sciences to determine their educational priorities. The research population was determined to be 500 subjects using the Cocharane formula. The field study method was selected and a researcher-made questionnaire consisted of 42 questions in 8 pedagogical areas including “general agriculture”, “agronomy”, “soil”, “water”, “fertilizers”, “plant nutrition” and “primary and secondary luxury education” was used in which 10,6,4,5,4,7,3,3 items were available respectively. The questionnaire was developed based on Likert five degree spectrum. Descriptive and independent t-test methods were used to compare respondents<sup>, </sup>viewpoints. Finally, data analysis was done for each area by using LSD follow-up test by SPSS software. The results showed that the greatest educational need for farmers was in the area of aquatic issues in order to get familiar with affective parameters in irrigation quality. The mean was 1.79±1.341 and this type of education was in the first priority. The results also indicated that the lower score rate was in the area of agronomic with an average of 4.38±0.756, and this education was in the last priority. Accordingly, the educational needs for farmers in the region were recommended.با توجه به اینکه آموزش کشاورزی عاملی برای پذیرش فناوریهای نوین و به کارگیری روشهای علمی کشاورزی توسط تولیدکنندگان و بهره برداران است، این تحقیق با هدف بررسی اطلاعات کشاورزان منطقه اهواز از مسائل مربوط به علوم خاک و زراعت جهت تعیین اولویتهای آموزشی آنان انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق با استفاده از فرمول کوکران 500 نفر تعیین شد که بهصورت میدانی توسط پرسشنامه محقق ساخته با 42 سوال در 8 حیطه آموزشی شامل: آموزش عمومی کشاورزی، زراعی، خاکی، آبی، کودی، تغذیه گیاه، آموزش لوکس<sup>1</sup> اول و لوکس دوم به ترتیب شامل 10، 6، 4، 5، 4، 7، 3 و 3 گویه مورد بررسی قرار گرفت. پرسشنامه بر اساس طیف 5 درجهای لیکرت تنظیم گردید. از روشهای توصیفی و آزمون آماری t گروههای مستقل برای مقایسه دیدگاه پاسخدهندگان استفاده شد. در نهایت تجزیه و تحلیل دادههای هر حیطه توسط آزمون تعقیبی LSD با کمک نرم افزار SPSSانجام گردید. نتایج نشان داد که بیشترین نیاز آموزشی کشاورزان در حیطه آموزش مسائل آبی، جهت آشنایی با پارامترهای موثر در کیفیت آب آبیاری با میانگین 341/1±79/1 بوده و این نوع آموزش در اولویت اول قرار گرفت. همچنین یافتههای تحقیق حاکی از کمترین نیاز آموزشی پاسخ دهندگان در حیطه آموزش زراعی به منظور آگاهی از روشهای مختلف خاکورزی با میانگین 756/0±38/4 بود که این مسئله در اولویت آخر آموزشی قرار گرفت و بر این اساس نیاز آموزشی کشاورزان منطقه توصیه گردید.https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_4026_cd94e031a442ccf75eb6b5093ff38351.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار2322-30575420170823Analysis of Effective Factors in Source Separation of Solid Wastes
on the Urban Environment District 3 of Region 1,Tehranتحلیل عوامل مؤثر در تفکیک از مبدأ پسماندهای جامد محیطزیست شهری ناحیه3 منطقه 1 تهران45624027FAاردشیرزابلی زادهدانشگاه صدا و سیماابوالفضلمشکینیدانشگاه تربیت مدرسزهرهیوسف زادهدانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزناصرفتاحیدانشگاه آزاد اسلامی، واحد چالوسJournal Article20160911The separating waste from source production, in addtion to principles of hygiene, is leading to the health commodities produced from recycled materials, it is also removed many costs of collecting and organizing waste. The purpose of this research is analaysis of effective factors in source separation of solid waste on urban environment in district 3 of Tehran region 1 municipality. The research type is practical. The method has been applied for research has descripttive and analytical approach. Research data is collected by the field-documental studies, and the hybrid model (AHP)(SWOT) has been taken for analyzing the findings. Statistical society is 95000 citizen of district 3 of Tehran region 1 and 60 questionnaires as a sample size have been completed by cooperation with environmental and region recycling experts and municipal authorities. The results show that the average of concessions between internal factors for strengths points (0.08875) and for weakness points (0.03211) which the average score of weaknesses points is less than the average score of strengths points. Also, among external factors the score of opportunities points are equal (0.08562) and for threat points (0.03675),that the average score of threat points is less than the average opportunities points scores.Thus,efficacious coefficient of strengths and opportunities points facing municipal solid waste in studied area are more than the weaknesses and threat points.Of course the dominant strategy in this research is an aggressive type. By adopting this strategy and applying the facing strength and opportunity points in the studied area desirable and sustainable development can be obtained.انجام عمل تفکیک زباله از مبدأ تولید علاوه بر رعایت اصول بهداشتی، که منجر به سلامت کالاهای تولید شده از مواد بازیافتی میگردد، بخش زیادی از هزینههای جمعآوری و ساماندهی زباله نیز حذف میشود. هدف این پژوهش تحلیل عوامل مؤثر در تفکیک از مبدأ پسماند جامد محیطزیست شهری ناحیه 3 منطقه یک شهرداری تهران میباشد. نوع تحقیق کاربردی روش تحقیق دارای رویکرد توصیفیـ تحلیلی جهت جمعآوری اطلاعات تحقیق از روش مطالعات میدانی ـ اسنادی و برای تجزیه و تحلیل یافتهها از مدل ترکیبی (AHP)،(SWOT) بهره گرفته شده است. جامعه آماری 95000 نفر شهروند ناحیه 3 منطقه یک تهران و حجم نمونه 60 عدد پرسشنامه با همکاری کارشناسان زیست محیطی و بازیافت منطقه، مسئولان و دست اندرکاران شهرداری منطقه تکمیل گردیده است. نتایج پژوهش نشان میدهد میانگین امتیازات کسب شده در بین عوامل درونی برای نقاط قوت برابر(08875/0) و جهت نقاط ضعف برابر (03211/0) که میانگین امتیازات نقاط ضعفکمتر از میانگین امتیازات نقاط قوت است. میانگین امتیازات کسب شده در بین عوامل بیرونی برای نقاط فرصت برابر (08562/0) و جهت نقاط تهدید برابر(03675/0)که میانگین امتیازات نقاط تهدید کمتر از میانگین امتیازات نقاط فرصت است. در نتیجه ضریب تاثیرگذاری نقاط قوت و فرصت فرا روی پسماند جامد شهری در محدوده مورد مطالعه بیشتر از نقاط ضعف و تهدید میباشد. البته راهبرد غالب در این پژوهش از نوع تهاجمی است. با اتخاذ این راهبرد و با بهکارگیری از نقاط قوت و فرصت پیش روی در محدوده مورد مطالعه میتوان به یک توسعه مطلوب و پایدار دست پیدا نمود.https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_4027_573ccbedce6d5218e2824c3942e29db1.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار2322-30575420170823Analytical Investigation of Environmental Higher Education Status in Iranبررسی تحلیلی جایگاه آموزش عالی محیطزیست در ایران63754028FAهومانلیاقتیپژوهشکده علوم محیطی، دانشگاه شهید بهشتیمحمدیزدیدانشکده علوم زمین، دانشگاه شهید بهشتینغمهمبرقعی دینانپژوهشکده علوم محیطی، دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20170103This research aims to review the recent situation of environmental higher education courses in Iran and introducing the requirements for fulfilling the best status. Studies show that there are 43 environmental courses in four educational degrees in Iran. The number of students in the environmental sciences fields that have been accepted in 2016, were about 14444. Statistics illustrate that in 2016, Islamic Azad University has accepted the highest number of students in environmental field (8997). Also PNU stands on the next step of 3587 accepted students and the third comes for the MCHE with 1869 students in this year. Also about the distribution of environmental student, around 74 percent are in bachelor degree and below, 23 percent in master degree and around 3 percent in PhD level. The results show during a ten year period from 2000 to 2010 about 11842 students have been graduated in different fields of environmental sciences in Iran. Also it shows that in recent years the number of PhD student have been increased remarkably. Furthermore among the most important diagnosis in environmental higher education in Iran is miss match between the numbers of graduated and the need to expert in this field that cause a high level of jobless. At the end, some suggestion have been offered to improve the situation. پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت آموزش عالی محیط زیست در کشور و ارائه الزامات مورد نظر برای برنامه ریزی در راستای تحقق وضعیت مطلوب تهیه شده است. بررسی ها حاکی از آن است که در سالهای اخیر علوم محیطزیست در43 رشته، چهار مقطع تحصیلی و 7 زیر نظام آموزشی در ایران ارائه میشود. طبق بررسی های انجام شده از میان دانشجویان جذب شده در رشته های مختلف در سال تحصیلی 1395 تعداد دانشجویان محیط زیست کشور 14444 نفر بوده است. از نظر جذب دانشجویان محیط زیست در میان زیر نظام های آموزشی، بیشترین تعداد جذب یعنی 8997 نفر معادل 62 درصد، متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی بوده است. رتبه بعدی متعلق به دانشگاه پیام نور با 3578 نفر و 25 درصد است و سایر زیر نظام ها با جذب 1869 دانشجو معادل 13 درصد در این سال در رتبه سوم قرار دارند. از نظر توزیع دانشجویان محیطزیست در مقاطع مختلف تحصیلی در سال 95 حدود 6/73 درصد در مقاطع کاردانی و کارشناسی، 23 درصد در مقطع کارشناسی ارشد و 4/3 درصد نیز در مقطع دکترا جذب شده اند. مقایسه این ارقام با آمار مشابه در سال 1390 حاکی از رشد چشم گیر سهم دانشجویان دکترا است که به تبع آن رشد کلیه امکانات مورد نیاز را میطلبد. بررسی وضعیت دانش آموختگان در رشته های مختلف محیط زیست نیز نشان میدهد که در طی دهه80 تعداد 11842 نفر از رشتههای مختلف محیط زیست در کشور فارغ التحصیل شدهاند. از جمله مهمترین آسیب های شناسایی شده در این زمینه میتوان به آمار بالای بیکاری و عدم تطابق نیاز بازار کار با تعداد و دانش فارغ التحصیلان این رشته نام برد. در ادامه راهکارهایی به منظور افزایش کارایی دانش آموختگان و توزیع متناسب رشته های محیط زیست در کشور ارائه گردیده است .https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_4028_4ec0f740eda11676840f311d2801c661.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار2322-30575420170823Income Inequality and Environmental Degradation: Challenge in the Equality Hypothesis with Emphasis on Education Levelنابرابری درآمد و خسارتهای محیطزیستی: چالش در فرضیه برابری با تأکید بر سطح تحصیلات77844029FAزهرافتوره چیدانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20161212Given the increasing importance of environmental degradation and the lack of these types of studies in developing countries, this research attempts by using various hypotheses and theories have been explained in the framework of income/power inequality and environmental degradation and challenging the equality hypothesis theoretically and rejecting this hypothesis empirically with emphasis on education role, In addition to finding real answer for the following two questions, helping to the extension of research literature and adapting appropriate environmental protection policies according to income/education level and the level of environmental degradation in developing countries. The first question is that which income group will prevail in the pollution war? And the second question is, what measures politicians should take? This research has been done based on an unbalanced panel data with fixed and random effects models during the period 2000-2013 in developing countries. The research findings indicate that Environmental Kuznets hypothesis is not rejected and the equality hypothesis is rejected. This finding can be considered as the reducing final preferences of environmental degradation of high-income countries/individuals relative to low-income. In the other words, it can be regarded as less demand of environmental degradation of the rich relative to the poor and stronger willingness to pay of environmental quality of the rich. In this case, no matter how income is distributed. Moreover, findings show that the education level decreases environmental degradation through the strengthening environmental public pressure and awareness.باتوجه به اهمیت روز افزون خسارتهای محیطزیستی و کمبود این نوع مطالعات در کشورهای در حال توسعه، این تحقیق، با به کارگیری فرضیهها و تئوری های مختلف ارائه شده در چارچوب نابرابری قدرت/درآمد و خسارتهای محیطزیستی و به چالش کشیدن فرضیه برابری به طور نظری و رد کردن این فرضیه به طور تجربی با تأکید بر نقش تحصیلات تلاش دارد. علاوه بر این، پیدا نمودن پاسخ واقعی برای دو سؤال زیر، درگسترش ادبیات تحقیق و اتخاذ سیاستهای مناسب حمایتی محیطزیستی با توجه به سطح درآمد/تحصیلات و سطح خسارتهای محیطزیستی کشورهای در حال توسعه میتواند یاری نماید. سؤال اول اینکه در جنگ آلودگی محیطزیستی کدام گروه درآمدی غالب خواهد بود؟ و سؤال دوم: سیاست مداران دولتی چه راه کارهایی را باید در پیش بگیرند؟ این بررسی بر اساس دادههای تابلویی نامتعادل و با مدل اثرات ثابت و تصادفی طی دوره زمانی 2013 - 2000 در کشورهای در حال توسعه انجام شده است یافته های تحقیق، نشانگر عدم رد فرضیه منحنی محیطزیست کوزنتس و رد فرضیه برابری میباشد. که این یافته را میتوان به عنوان ترجیحات نهایی کاهنده خسارتهای محیطزیستی افراد و یا کشورهای پردرآمد نسبت به کم درآمد یا به عبارت دیگر تقاضای کمتر خسارتهای محیطزیستی ثروتمندان نسبت به فقیران و تمایل به پرداخت قویتر کیفیت محیطزیستی ثروتمندان قلمداد نمود و در این حالت هیچ فرقی نمیکند که چگونه درآمد توزیع یابد. همچنین، یافته ها حاکی از آن است که سطح تحصیلات از طریق تشدید بیداریها و فشارهای عمومی محیطزیستی منجر به کاهش خسارتهای محیطزیستی میگردد.https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_4029_297c406bb0b7e8c46b08b8e135e52a33.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار2322-30575420170823The Areas of Effective Participation of Non-Governmental Organizations in
Environmental policy-making process: Structural Equation Modelingزمینههای مشارکتی مؤثر جهت مشارکت سازمانهای غیردولتی در فرایند خطمشیگذاری محیطزیستی: مدلسازی معادلات ساختاری85974030FAعلیرضاکفاش زادهدانشگاه پیام نورحسندرویشگروه مدیریت دولتی،دانشگاه پیام نوررضارسولیگروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نورمحمدابراهیمسنجقیگروه مدیریت استراتژیک،دانشگاه صنعتی مالک اشترJournal Article20170120The main aim of this study is to evaluate the areas influencing the optimal NGOs participation in governmental policy-making process (Environmental Protection Agency in Tehran). In this study, 13 organizations were selected as the statistical population. The sample size was determined using Cochran's formula of 378 people.The sampling method of the study is also using available sampling. After collecting the data by using a structured questionnaire, structural equation modeling and hypothesis testing was conducted based on Partial Least Squares approach. The results showed that in general, the construct in the model affecting areas on the participation of non-governmental organizations in policy-making of the Environmental Protection Agency explain almost 61 percent of the variance.Also from the viewpoint of members,environmental NGOs can participate in the creation of environmental decisions and monitor and evaluate the implementation of environmental decisions and have an important role in environmental policy-making process.<span lang="FA">هدف اصلی این مطالعه، بررسی زمینههای مشارکتی مؤثر جهت مشارکت بهینه سمنها در فرایند خطمشی گذاری محیطزیستی در سازمان محیطزیست استان تهران است. در مطالعه حاضر، تعداد 13 سازمان به عنوان جامعه آماری برگزیده شدند. حجم نمونه تحقیق با استفاده از فرمول کوکران 378 نفر تعیین شد. روش نمونهگیری این تحقیق نیز روش نمونهگیری در دسترس است، پس از جمعآوری دادهها با استفاده از پرسشنامهای ساختارمند، مدلسازی معادلات ساختاری و آزمون فرضیات بر اساس رهیافت حداقل مربعات جزئی، انجام گرفت. یافتهها حاکی از آن بود که بهطورکلی سازههای موجود در مدل زمینههای مشارکتی مؤثر بر مشارکت عمومی سازمانهای غیردولتی در خطمشی گذاری محیطزیستی حدود 61 درصد از واریانس را تبیین میکنند. همچنین از دیدگاه اعضا، سازمانهای غیردولتی محیطزیستی میتوانند با مشارکت در ایجاد تصمیمات محیطزیستی و نظارت و ارزیابی تصمیمات محیطزیستی پس از اجرا، نقش مؤثری در فرایند خطمشی گذاری محیطزیستی داشته باشند.</span> <br /><span lang="FA"> </span>https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_4030_c75d5bb0604443271cce014e30c5a926.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار2322-30575420170823Study the Role of the Learners of Persian as a Foreign Language in Environmental Education and Sustainable Development through Tourismبررسی نقش زبان آموزان غیرفارسیزبان در توسعه آموزش محیطزیست و توسعه پایدار از طریق گردشگری991124031FAابوالقاسمغیاثی زارچدانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) قزوینفاطمهجعفریدانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) قزوینJournal Article20170502Focusing on the role of Persian as a Foreign Language in environmental education and sustainable development through tourism, this article views the foreign learners of Persian in Iran as potential resources for expanding tourism and sustainable development. The article argues that through co-planning and joint investment, different institutions such as tourism organizations, the Department for Environment, and the Ministry of Science, Research, and Technology can efficiently deploy such resources toward boosting incoming foreign tourism to the country. The core of the argument is that via its verbal and non-verbal features, and as a powerful means of communication between individuals, language plays a significant role in connecting tourists and the local people in host communities. More specifically, it is argued that incorporating the literary and historical riches of the Iranian culture into tourism programs and teaching Persian can help develop tourism. This can be achieved through leveraging the way the environment and nature are represented in the Iranian myths, literature, popular culture, rituals, and traditions. To reflect such capacities, the article employed a phenomenological qualitative method using interviews with 40 foreign students of the Persian Language about their experiences of tourism in Iran. The results of the study show that by more efficient management and planning, related organizations can play a significant role in exploring the capacity of the centers for teaching Persian as a Foreign Language in contributing to the national programs for tourism, the environment, and sustainable development.این مقاله به نقش زبان فارسی به عنوان زبان خارجی در توسعه پایدار گردشگری میپردازد. زبان آموزان خارجی که در ایران دورههای آموزش زبان فارسی را میگذرانند منابع بالقوهای هستند که با برنامهریزی، سرمایهگذاری و سازماندهی از طرف سازمانهای گردشگری، محیطزیست و وزارت علوم میتوانند در توسعه گردشگری در ایران و توسعه پایدار تأثیرگذار باشند. استفاده از زبان و جنبههای ارتباطی کلامی و غیرکلامی آن به عنوان قویترین ابزار ارتباطی انسانها و نیز به عنوان تسهیلکننده ارتباطات این گردشگران و جامعه میزبان تأثیر قابلتوجهی دارد. از این دیدگاه، آموزش جامعه میزبان و آگاهی بخشی به بازدیدکنندگان از طریق آموزش زبان و فرهنگ و برجسته کردن پیشینههای ادبی و تاریخی گردشگری ایران میتواند به گسترش گردشگری کمک قابلتوجهی بنماید. برجسته کردن و گنجاندن مفاهیم موجود در متون ادبی، اسطورهها، ادبیات عامه و شفاهی، ادبیات معاصر و مراسم آئینی ایران در ارتباط با طبیعت و محیطزیست در ایران از موضوعاتی است که این مقاله آنها را موردتوجه قرار داده است. با استفاده از روش کیفی رویکرد پدیدارشناسی و بهکارگیری تکنیک مصاحبه با 40 نفر از زبان آموزان خارجی درباره دیدگاههایشان در مورد گردشگری در ایران، این پژوهش انجام شد و نتیجه تحقیق نشان داد که با مدیریت و برنامهریزیهای بیشتر از طرف سازمانهای مربوطه، در صورت استفاده بیشتر از پتانسیلهای موجود در مراکز آموزش زبان فارسی، میتوان توجه به گردشگری، محیطزیست و توسعه پایدار را گسترش داد. https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_4031_eba5f0dbfb88b3a3ab91b3370c9fc193.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار2322-30575420170823The Study of Relationship of Social Activity with Environmental Behavior(the Case Study: Tehran Residents)بررسی رابطه فعالیت اجتماعی با رفتار محیطزیستی (موردمطالعه: ساکنان شهر تهران)1131254032FAفریدونوحیدادانشگاه آزاد اسلامی، واحد دهاقانغلامرضاجعفری نیادانشگاه آزاد اسلامی، واحد بوشهرصدیقهافروز، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دهاقانJournal Article20161024The intangible appetite of humans and the productivity of natural resources, and the sense of profligacy and addiction of capitalists and large producers, are a growing threat to natural resources.Therefore, the environmental issue is considered by many scholars.This article examines the relationship between social activity, relationship with nature and environmental behavior of citizens living in Tehran. The residents of Tehran were the statistical population , using a Lin table, 384 people were selected as sample size and selected by simple random sampling method.The survey instrument was a questionnaire and its analysis is conducted through Amos software. The findings of this study showed that there is a significant relationship between the social activity variable and the relationship with nature with the environmental behavior variable.Structural equation modeling results indicated that the index root mean is 0.07, the square to degrees of freedom is 2.95, Parsimonious fit indices is also 0.92. According to indicators of structural equation, the presented models had a good fit. As a result, social activity and relationshipswith nature play an important role in environmental behavior.اشتهای سیری ناپذیر انسانها و بهره وری از منابع طبیعی و حس سودجویی و افزون طلبی سرمایه داران و تولیدکنندگان بزرگ تهدیدی روزافزون برای منابع طبیعی محسوب میگردد. بنابراین مسأله محیطزیست مورد توجه بسیاری از اندیشمندان قرار گرفته است. این مقاله به بررسی رابطة فعالیت اجتماعی، ارتباط با طبیعت با رفتار محیطزیستی شهروندان ساکن تهران پرداخته است. جامعه آماری افراد ساکن شهر تهران بوده که با استفاده از جدول لین تعداد 384 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین و با استفاده از شیوة نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه بوده که تحلیل آن از طریق نرم افزارآموس صورت گرفته است. یافتههای پژوهش نشان داد که میان متغیر فعالیت اجتماعی و ارتباط باطبیعت با متغیررفتارمحیطزیستی رابطه معنادار وجود دارد. نتایج معادلات ساختاری نشان داد که شاخص ریشه میانگین برابر 07/0، نسبت کای اسکوئر به درجه آزادی برابر 95/2، برازش مقتصد نیز برابر 92/0 است. با توجه به شاخص های معادلات ساختاری مدل های ارائه شده از برازش خوبی برخوردار بوده. نتیجه اینکه فعالیت اجتماعی و رابطه با طبیعت نقش مهمی در رفتارهای محیطزیستی دارند.https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_4032_123ba67dc88af17dfba5f5e2cb9c610d.pdf