آموزش محیط زیست
معصومه صمدی
چکیده
هدف از این مطالعه واکاوی تربیت محیطزیستی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و اعتبار یابی آن از نگاه متخصصان است. روش پژوهش بخش اول، کیفی از نوع تحلیل محتوای استقرایی است. جامعه تحلیلی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مبانی نظری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که بهطور هدفمند، بر اساس اهداف پژوهش گزارههای ناظر بر ارتباط ...
بیشتر
هدف از این مطالعه واکاوی تربیت محیطزیستی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و اعتبار یابی آن از نگاه متخصصان است. روش پژوهش بخش اول، کیفی از نوع تحلیل محتوای استقرایی است. جامعه تحلیلی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مبانی نظری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که بهطور هدفمند، بر اساس اهداف پژوهش گزارههای ناظر بر ارتباط تربیت محیطزیستی استخراج، دستهبندی، کدگذاری و با استفاده از روش تحلیل مضمون مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. روش پژوهش در بخش دوم روش دلفی است. جامعه موردمطالعه این بخش، اعضاء هیات علمی دانشگاههای علوم تربیتی بودند که نهایتاً ده نفر بهطور هدفمند با توجه به آثارشان در دو حوزه تربیت محیطزیستی و سند تحول بنیادین و علاقهمندیشان به شرکت در مطالعه انتخاب شدند. بر اساس یافتههای حاصل از تحلیل مضمون، تربیت محیطزیستی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از دو زاویه نظری و عملی موردتوجه قرارگرفته است. در حوزه نظری مضمون فراگیر احصاء شده، احیاء معرفتشناختی متافیزیک محیطزیستی است که با سه مضمون پیش سازمان دهنده توحید محوری (با 9 مضمون پایه)، معاد محوری با (با 3 مضمون پایه) و انسانمحوری (با 5 مضمون پایه) موردتوجه قرارگرفته است. در حوزه عملی مضمون فراگیر احصاء شده، شایستگیهای محیطزیستی است که با سه مضمون پیش سازمان دهنده بعد شناختی (با 6 مضمون پایه)، عاطفی (با سه مضمون پایه) و رفتاری (با 13 مضمون پایه) موردتوجه قرار گرفت. تحلیل دادههای حاصل از قضاوت متخصصان حاکی از این است که متخصصان مضامین احصاء شده در دو بعد نظری و عملی را مورد تأیید قرار دادند. در بخش نظری بیشترین توافق متخصصان بر روی مضامین بعد انسانمحوری و در بخش عملی بیشترین توافق متخصصان بر روی مضامین بعد شناختی است.