آموزش محیط زیست
آیدا اسماعیلزاده سیلابی؛ امیر سمیاری؛ مهدی مالمیر
چکیده
مفهوم تنوعزیستی از ریشهایترین مفاهیم دانش بومشناسی است. این پژوهش با هدف سنجش ادراک مفهومی جامعه دانشگاهی ایران از مفهوم تنوعزیستی و مقایسه یافتههای حاصل از نمونه موردمطالعه با تعریفهای ارایه شده از سوی نهادهای بینالمللی و ملی انجام شده است. روش پژوهش مبتنی بر تحلیل زمینهیابی و پرسشنامهای ساختاریافته با محوریت ...
بیشتر
مفهوم تنوعزیستی از ریشهایترین مفاهیم دانش بومشناسی است. این پژوهش با هدف سنجش ادراک مفهومی جامعه دانشگاهی ایران از مفهوم تنوعزیستی و مقایسه یافتههای حاصل از نمونه موردمطالعه با تعریفهای ارایه شده از سوی نهادهای بینالمللی و ملی انجام شده است. روش پژوهش مبتنی بر تحلیل زمینهیابی و پرسشنامهای ساختاریافته با محوریت این پرسش «باز» است که؛ تعریف شما از مفهوم تنوعزیستی چیست؟ نتایج حاصل از تحلیل محتوای 137 پاسخ دریافتی کامل و معنیدار بر مبنای گروه تحصیلی پاسخگوها در چهار دسته؛ فنی و مهندسی، علوم طبیعی و زیستی، علوم انسانی و اجتماعی و معماری و هنر، بیانگر این واقعیت است که پاسخهای نمونه موردمطالعه را میتوان در دو سطح دانش نظری (دیدگاههای کلنگر و جزءنگر) و دانش عملی (رویکردهای حفاظتگرا، تعاملی و توسعهگرا) طبقهبندی کرد. نتایج نشان داد که در سطح دانش نظری، پاسخدهندهها به مضامین عمیقتر از مفهوم تنوعزیستی نسبت به سایت نهادهای مسئول اشاره داشتهاند که دلالت بر آگاهی بالا از سطح نظری مفهوم تنوعزیستی در میان نمونه موردمطالعه دارد. درعینحال در سطح دانش عملی، کدهای پاسخ، مضامین روشن و قابلتوجهی را در باب مفهوم تنوعزیستی ارائه نمیدهند و این موضوع دلالت بر عدم شناخت کافی نمونه موردمطالعه از ابعاد تنوعزیستی در حوزه عمل و تجربه دارد.