آموزش محیط زیست
نازی آهنگرپرتوی؛ رسول یاراحمدی؛ سید محمد شبیری؛ هادی غفاری؛ علی امامی میبدی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، طراحی مدل کیفی آموزش اقتصاد چرخشی با رویکرد 3C (مبتنی بر شایستگی) در صنایع کوچک و متوسط است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، اکتشافی و از نظر ماهیت موضوعی، کاربردی و توسعهای است. روش بررسی آن نیز توصیفی تحلیلی است. این پژوهش با روش فراتحلیل انجام شد. جامعه آماری پژوهش کنونی شامل پژوهشهای مرتبط بود که در داخل و خارج از کشور ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، طراحی مدل کیفی آموزش اقتصاد چرخشی با رویکرد 3C (مبتنی بر شایستگی) در صنایع کوچک و متوسط است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، اکتشافی و از نظر ماهیت موضوعی، کاربردی و توسعهای است. روش بررسی آن نیز توصیفی تحلیلی است. این پژوهش با روش فراتحلیل انجام شد. جامعه آماری پژوهش کنونی شامل پژوهشهای مرتبط بود که در داخل و خارج از کشور بهصورت مقاله تمام متن، پایاننامه و طرحهای پژوهشی در پایگاههای اطلاعاتی و کتابخانههای دانشگاهها یا مراکز دولتی در دسترس بودند و متخصصانی که در این زمینه تحصیلات مرتبط یا تجربیات مرتبط داشتهاند. بر اساس ملاکهای ورود و خروج 182 پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج پژوهش منجر به تشکیل مدل جامع با سه بعد شناختی، نگرشی و مهارتی و در 11 مؤلفه و 60 گویه تشکیل گردید. پایایی از طریق ضریب کاپا با مقدار 95/0 محاسبه گردید که در سطح توافق عالی قرارگرفته است. این مدل اطلاعاتی در مورد شایستگیهای موردنیاز از ابعاد شناختی و مهارتی و نگرشی جهت اجرای آموزشهای اقتصادچرخشی در صنایع کوچک و متوسط ارائه میدهند و با هشدار دادن به تصمیم گیران زمینههای لازم توجه را روشن میسازد و با شناخت و بررسی آنها درک روشنتری از برنامه آموزشی برای توسعه مفاهیم اقتصاد چرخشی در سازمان ارائه میدهد؛ که این تشخیص به بهبود آموزشها کمک بسیاری مینماید همچنین به متخصصان کمک مینماید، برنامههای آموزشی کارآمدتری را در صنایع ایجاد سازند.