احمد رستگار؛ نرجس زرگریان
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل علی روابط ادراک از حمایت اجتماعی و مسئولیتپذیری محیط زیستی با توجه به نقش واسطهای سرمایههای روانشناختی در میان دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان لارستان به روش تحلیل مسیر انجام شد. روش: برای این منظور 341 نفر (181 نفر دختر و 160 نفر پسر) از دانش آموزان مقطع متوسطه دوم به روش نمونهگیری طبقهای نسبی انتخاب ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل علی روابط ادراک از حمایت اجتماعی و مسئولیتپذیری محیط زیستی با توجه به نقش واسطهای سرمایههای روانشناختی در میان دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان لارستان به روش تحلیل مسیر انجام شد. روش: برای این منظور 341 نفر (181 نفر دختر و 160 نفر پسر) از دانش آموزان مقطع متوسطه دوم به روش نمونهگیری طبقهای نسبی انتخاب و به پرسشنامهای خود گزارشی متشکل از مقیاسهای حمایت اجتماعی واکس (1999)، سرمایههای روانشناختی لوتانز (2007)، مسئولیتپذیری محیط زیستی هوی سائوس (2005) پاسخ دادند. جهت اطمینان از پایایی خرده مقیاسها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. بهطورکلی نتایج پژوهش نشان داد که حمایت اجتماعی (حمایت خانواده، معلمان، همسالان) از طریق واسطهگری سرمایههای روانشناختی (تابآوری، امیدواری، خودکارآمدی، خوشبینی) بر مسئولیتپذیری محیط زیستی دارای اثر غیرمستقیم و مثبت میباشد. از میان مؤلفههای سرمایه روانشناختی، خوشبینی و امیدواری دارای بیشترین اثر مستقیم بر مسئولیتپذیری محیط زیستی میباشد. در بین ابعاد حمایت اجتماعی، حمایت خانواده بیشترین اثر غیرمستقیم را بر مسئولیتپذیری محیط زیستی دارد.
محمدحسن صیف؛ سعید مظلومیان؛ احمد رستگار؛ مهناز امراللهی جلال آبادی
دوره 4، شماره 2 ، اسفند 1394، ، صفحه 19-29
چکیده
با توجه به مشکلات عدیده زیست محیطی مانند: افزایش آلودگیها و نگرانیهای زیست محیطی به نظر میرسد شناسایی عواملی که به حفاظت از محیط زیست کمک کرده و انجام کارهای محیط زیست دوستانه ضروری باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل زیست محیطی و روانشناختی مؤثر بر تمایل به خرید سبز انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کارکنان مجتمع ...
بیشتر
با توجه به مشکلات عدیده زیست محیطی مانند: افزایش آلودگیها و نگرانیهای زیست محیطی به نظر میرسد شناسایی عواملی که به حفاظت از محیط زیست کمک کرده و انجام کارهای محیط زیست دوستانه ضروری باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل زیست محیطی و روانشناختی مؤثر بر تمایل به خرید سبز انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کارکنان مجتمع مس سرچشمه تشکیل میدهند که حجم نمونه از طریق فرمول کوکران برابر با 258 نفر می باشد که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شده است. ابزار گردآوری دادهها در پژوهش حاضر پرسشنامه میباشد که به ترتیب شامل پرسشنامه دانش زیست محیطی هو، کوانگ و کیم (2013 )، مسئولیت پذیری اجتماعی زیست محیطی هو، کوانگ و کیم( 2013 )، کنترل رفتاری ادراک شده چو و هو ( 2001) و تمایل به خرید سبز هو، کوانک و کیم( 2013)، می باشد. نتایج نشان داد که متغیرهای دانش زیست محیطی و مسئولیتپذیری اجتماعی به صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق متغیر واسطهای کنترل رفتاری ادراک شده بر تمایل به خرید سبز اثر معنا دار دارند.