الناز سیاوشی؛ بهناز سیاوشی؛ مسعود عباسی؛ حسین نوروزی
چکیده
بررسی بهزیستی در افراد و عوامل تأثیرگذار بر آن از دیرباز ازجمله مسائل موردعلاقه محققان حوزههای علوم روانشناسی، علوم رفتاری و اجتماعی و به تازگی محققان مدیریت و نوآوری بوده و تئوریها، چارچوبها و مدلهای فراوانی در این زمینه ارائه شده است. در این میان استراتژی بازارگرایی و نوآوری محیطزیستی در شرکت از جمله عواملی است که تأثیر ...
بیشتر
بررسی بهزیستی در افراد و عوامل تأثیرگذار بر آن از دیرباز ازجمله مسائل موردعلاقه محققان حوزههای علوم روانشناسی، علوم رفتاری و اجتماعی و به تازگی محققان مدیریت و نوآوری بوده و تئوریها، چارچوبها و مدلهای فراوانی در این زمینه ارائه شده است. در این میان استراتژی بازارگرایی و نوآوری محیطزیستی در شرکت از جمله عواملی است که تأثیر آن بر بهزیستی کمتر مورد تحقیق و تفحص قرار گرفته است. این پژوهش با هدف بررسی اثر بازارگرایی بر بهزیستی در شرکتهای دانشبنیان انجام شده است که دراینارتباط بر نقش میانجیگری نوآوریهای محیطزیستی نیز تأکید شده است. جامعه هدف این پژوهش از دو گروه مشتریان و مدیران و کارکنان شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران که در حوزه نوآوریهای محیطزیستی فعالیت دارند، تشکیل شده است. روش نمونهگیری برای گروه اول، روش در دسترس و برای گروه دوم، روش تصادفی ساده بوده است. برای جمعآوری داده از پرسشنامه استفادهشده و روش تحلیل دادهها مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار Smart PLS 3.0 بوده است. مطابق نتایج پژوهش، مشتریگرایی و رقیبگرایی از طریق نقش میانجیگری نوآوری محیطزیستی بر بهزیستی تأثیر مثبت دارد و هماهنگی بینوظیفهای هیچ تأثیری بر نوآوری محیطزیستی و در نتیجه بر بهزیستی ندارد.