آموزش محیط زیست
قاسم مطلبی؛ اسماعیل ضرغامی؛ حسین باقری
چکیده
بر اساس شاخصههای نیازسنجی انسانی، کودکان دارای طیف محدودتری از نیازها نسبت به بزرگسالان هستند. حال این فرضیه مطرح شده است که با ایجاد محیطهای دوستدار کودکان، علاوه برافزایش رضایتمندی آنها، میزان رضایتمندی کلی از فضاهای شهری و در نتیجه پایداری شهری را نیز میتوان افزایش داد. ابتدا مؤلفههای رضایتمندی بزرگسالان از فضاهای شهری، ...
بیشتر
بر اساس شاخصههای نیازسنجی انسانی، کودکان دارای طیف محدودتری از نیازها نسبت به بزرگسالان هستند. حال این فرضیه مطرح شده است که با ایجاد محیطهای دوستدار کودکان، علاوه برافزایش رضایتمندی آنها، میزان رضایتمندی کلی از فضاهای شهری و در نتیجه پایداری شهری را نیز میتوان افزایش داد. ابتدا مؤلفههای رضایتمندی بزرگسالان از فضاهای شهری، با استناد به مؤلفههای تحقیق «زنکر»، به روش تأییدی و بهرهگیری از ابزار «ترجمه معکوس» با ضریب آلفای کرونباخ 736/0 به دست آمدند. سپس مؤلفههای رضایتمندی کودکان، حاصل از مطالعه اسنادی به روش تحلیل عاملی بررسیشده و بهمنظور ساخت پرسشنامه مورداستفاده قرار گرفتند. پرسشنامههای محقق ساخته در دو پارک قیطریه و نیاوران از منطقه یک شهر تهران به شیوه تصادفی از 90 نفر در دو محوطه بازی کودکان و فضای بدون حضور کودکان هر پارک مورد پرسش قرار گرفتند. تحلیلها با استفاده از تکنیک رگرسیون چندبعدی و ضریب همبستگی پیرسون انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که میزان رضایتمندی کلی در محوطه بازی کودکان سه برابر محدوده بدون حضور کودکان است. نقش معنادار و مثبت سه مؤلفه حضور پذیری، نشاط و امنیت بر رضایتمندی شهروندان که در تحقیقات پیشین نیز به اثبات رسیده بود، حاصل شد. با گسترش محیطهای دوستدار کودک، برای دستیابی به نسلی از کودکان دوستدار محیط تلاش کردهایم. این مهم در تحقیقات آتی میتواند بهعنوان راهکاری نوین در تبیین مؤلفههای آموزش حفاظت از محیطزیست و توسعه پایدار شهری مطرح گردد.
رویا کرمی؛ گیتی صلاحی اصفهانی
چکیده
کشاورزی شهری با اهداف کلانی چون حفظ و استفاده بهینه از منابع طبیعی، تولید محصولات سالم و ارگانیک و غنیسازی اوقات فراغت، در صورت اجرای صحیح بهعنوان یکی از راهکارهای توسعه پایدار شهری است. این مطالعه ابتدا، نشانگرهای نوع شناسی کشاورزی شهری را شامل مکانهای مستعد، مجریان و شرکای مستعد، نیازهای آموزشی، کانالهای ارتباطی و گیاهان ...
بیشتر
کشاورزی شهری با اهداف کلانی چون حفظ و استفاده بهینه از منابع طبیعی، تولید محصولات سالم و ارگانیک و غنیسازی اوقات فراغت، در صورت اجرای صحیح بهعنوان یکی از راهکارهای توسعه پایدار شهری است. این مطالعه ابتدا، نشانگرهای نوع شناسی کشاورزی شهری را شامل مکانهای مستعد، مجریان و شرکای مستعد، نیازهای آموزشی، کانالهای ارتباطی و گیاهان مستعد توصیف مینماید. سپس نقش آموزش در توسعه کشاورزی شهری و اثر آن بر توسعه پایدار شهری به روش علی-ارتباطی تحلیل میشود. پژوهش حاضر با استفاده از روش پیمایش در استان زنجان اجرا شده است. جامعه هدف شامل 367 نفر از کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان است. تعداد نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و نمونهگیری با روش خوشهای انجام شد و از مجموع هشت شهرستان بهصورت کاملاً تصادفی سه شهرستان بهعلاوه ستاد استانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان انتخاب شد. ابزار پژوهش پرسشنامه بود که روایی ظاهری، محتوایی و همگرایی آن بررسی و مورد تأیید قرار گرفت. پایایی ابزار با استفاده از آزمون کرونباخ آلفا و پایایی ترکیبی با مقادیر بالای 7/0 مورد تأیید قرار گرفت. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS24 و AMOS24 انجام گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش تأثیر معنیداری بر توسعه کشاورزی شهری دارد و توسعه کشاورزی شهری نقش قابلتوجهی در توسعه پایدار شهری ایفا میکند. همچنین آموزش و توسعه کشاورزی شهری 30% از تغییرات توسعه پایدار شهری را تبیین نمودند؛ بنابراین فرهنگسازی و آموزش جهت توسعه کشاورزی شهری مورد پیشنهاد است.