آموزش محیط زیست
حمزه حاجی؛ لطیف حاجی
چکیده
علیرغم علاقه روزافزون به بررسی نقش باورهای دینی نسبت به حفاظت از محیطزیست، هنوز تحقیقات کافی در رابطه با تحلیل پیامهای الهی انجام نشده است. لذا پژوهش حاضر سعی دارد این شکاف را با شناسایی و اعتباریابی مفاهیم اخلاق محیطزیستی از منظر قرآن پر کند. در این تحقیق از رویکرد ترکیبی (طرح متوالی اکتشافی) استفاده شد. در بخش کیفی بهمنظور ...
بیشتر
علیرغم علاقه روزافزون به بررسی نقش باورهای دینی نسبت به حفاظت از محیطزیست، هنوز تحقیقات کافی در رابطه با تحلیل پیامهای الهی انجام نشده است. لذا پژوهش حاضر سعی دارد این شکاف را با شناسایی و اعتباریابی مفاهیم اخلاق محیطزیستی از منظر قرآن پر کند. در این تحقیق از رویکرد ترکیبی (طرح متوالی اکتشافی) استفاده شد. در بخش کیفی بهمنظور شناسایی مفاهیم اخلاق محیطزیستی از منظر قرآنی از تحلیل محتوا بر اساس رهیافت تفسیری استفاده شد. فرآیند اجرایی پژوهش در بخش کیفی، مصاحبه با هفت نفر از متخصصان الهیات و معارف اسلامی بود که بهصورت نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند. سپس در بخش کمی، بر اساس مفاهیم بخش کیفی، پرسشنامهای طراحی و در بین جامعه موردمطالعه توزیع شد. جامعه موردمطالعه روستاییان شهرستان نقده بودند (36760 =N) که با استفاده از نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد 379 نفر انتخاب شدند. روایی محتوایی ابزار تحقیق توسط پانلی از متخصصان تأیید شد. برای تعیین روایی از نسبت روایی محتوایی و شاخص روایی محتوایی استفاده شد که مقدار هر دو آنها قابلقبول (بالای 7/0) بود. همچنین پایایی ابزار تحقیق با استفاده از آلفای کرونباخ (83/0) تعیین شد. در بخش کمی جهت تلخیص مفاهیم از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. طبق نتایج، مفاهیم اخلاق محیطزیستی از منظر قرآن تحت عنوان شش مفهوم کلی «امانتداری»، «شکرگزاری»، «آبادانی»، «عدالت»، «کمالگرایی» و «احترام» دستهبندی شدند. همچنین، بهمنظور اعتباریابی هر یک از مفاهیم از تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم استفاده شد. در پایان پیشنهادهایی جهت تقویت ارزشها و اصول اخلاقی قرآن نسبت به حفظ محیطزیست ارائه گردید.
آموزش محیط زیست
سیده زهرا شمسی پاپکیاده؛ محمدرضا سرمدی؛ الهه امینی فر
چکیده
مسئله اصلی در این پژوهش، طراحی و اعتباریابی مدل آموزش پایداری در صلاحیتهای دروس ریاضی دوره ابتدایی میباشد، آموزشی که با ظرفیتسازی و ایجاد برنامهای جامع بهمنظور تعادل بخشی ابعاد پایداری در دروس ریاضی بهعنوان یک زمینه تربیتی بهمنظور پرورش و نظم فکری و بالا بردن قدرت اندیشه و استدلال منطقی همراه با رشد قوه خلاقیت ذهنی برای ...
بیشتر
مسئله اصلی در این پژوهش، طراحی و اعتباریابی مدل آموزش پایداری در صلاحیتهای دروس ریاضی دوره ابتدایی میباشد، آموزشی که با ظرفیتسازی و ایجاد برنامهای جامع بهمنظور تعادل بخشی ابعاد پایداری در دروس ریاضی بهعنوان یک زمینه تربیتی بهمنظور پرورش و نظم فکری و بالا بردن قدرت اندیشه و استدلال منطقی همراه با رشد قوه خلاقیت ذهنی برای رسیدن به جامعه پایدار طرح و حل مسئله است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نوع تحقیقات کیفی- کمی (آمیخته) با رویکرد اکتشافی است. ابتدا به روش مطالعه اسنادی مهمترین مؤلفههای آموزش پایداری دروس ریاضی شناسایی و استخراج گردید. مقولههای شناختی، ارزیابی و عملکردی با 26 مقوله فرعی در صلاحیتهای ریاضی در آموزش پایداری انتخاب و مدل پیشنهادی ارائه گردید. برای اعتباریابی عناصر اصلی مدل پرسشنامهای با 112 گویه طراحی شد. روایی محتوایی (CVR) و پایایی آن با آلفای کرونباخ تأیید شد و در اختیار 38 نفر از متخصصان و خبرگان قرار گرفت. اعتباریابی مدل پیشنهادی از طریق مدل معادلات ساختاری PLS انجام شد. بر اساس یافتههای بهدستآمده بعد عملکردی بالاترین سهم را در تبیین مدل برخوردار شد. «توسعه دانش و مهارت در رابطه با جوامع و محیط» در تبیین بعد شناختی، «توسعه مهارتهای حل مسئله» در بعد ارزیابی و «طراحی روشهایی کارآمد برای رفع نیازهای شخصی و رفع نابرابریها» در بعد عملکردی، بالاترین سهم را در بین دیگر مؤلفههای هر بعد دارند. همچنین نشان داده شد مدل ساختاری آموزش پایداری صلاحیتهای دروس ریاضی دوره ابتدایی از برازش مناسبی برخوردار است؛ بنابراین میتوان نتیجهگیری کرد گنجاندن مفاهیم پایداری در برنامههای درسی در دروس ریاضی با رویکردی میانرشتهای میتواند در بهکارگیری راهبردهایی نوآورانه در فرایند یادگیری و توجه به حل مسئله و طرح مسئله در دنیای واقعی مؤثر باشد.
Nahid Sarlak؛ Faeze Nateghi؛ Mahnaz Jalalvani
چکیده
The purpose of this study was to design and validate the environmental curriculum framework based on the upstream documents in the middle school, which was carried out using a qualitative-quantitative method with exploratory design in two sections. The research population in the first section of the research was upstream documents. The sampling method from this population was criterion-based. The data collection tool comprised a checklist and taking notes whose validity was assessed and approved by experts, masters, and professors. The output of this section was the environmental curriculum framework ...
بیشتر
The purpose of this study was to design and validate the environmental curriculum framework based on the upstream documents in the middle school, which was carried out using a qualitative-quantitative method with exploratory design in two sections. The research population in the first section of the research was upstream documents. The sampling method from this population was criterion-based. The data collection tool comprised a checklist and taking notes whose validity was assessed and approved by experts, masters, and professors. The output of this section was the environmental curriculum framework in the format of four elements of the curriculum (purpose, content, method, evaluation), which was used to validate the 42-item questionnaire. The validity of the questionnaire approved from the experts' point of view and reliability by Cronbach's alpha coefficient. The statistical population of the study in the validation section comprised 2259 people of the experts and masters of the social sciences, experimental sciences, and Farsi literature from six districts of education in Isfahan in the academic year of 2018-19, of which, 329 people were selected by categorized relative random sampling. The data obtained from this section were analyzed using confirmatory factor analysis method using Lisrel software. The results showed that the fitness was appropriate for the proposed model based on the indexes (X2/df=1.947), (GFI = 0.95), (AGFI = 0.90), (RMR = 0.81).
مریم محمدی استادکلایه؛ بهمن زندی؛ جواد حاتمی؛ سید محمد شبیری
چکیده
هدف از انجام این تحقیق، طراحی برنامه درسی تلفیقی آموزش محیطزیست برای کودکان پیش از دبستان و اعتبارسنجی آن از دیدگاه متخصصان و مربیان است. برنامه درسی آموزش محیطزیست دوره پیشدبستان در این پژوهش، شامل اهداف برنامه درسی، محتوای برنامه درسی، روشهای تدریس برنامه درسی و شیوه های ارزشیابی برنامه درسی میباشد و اندیشه تلفیق ...
بیشتر
هدف از انجام این تحقیق، طراحی برنامه درسی تلفیقی آموزش محیطزیست برای کودکان پیش از دبستان و اعتبارسنجی آن از دیدگاه متخصصان و مربیان است. برنامه درسی آموزش محیطزیست دوره پیشدبستان در این پژوهش، شامل اهداف برنامه درسی، محتوای برنامه درسی، روشهای تدریس برنامه درسی و شیوه های ارزشیابی برنامه درسی میباشد و اندیشه تلفیق از کتاب زبانآموزی بهمن زندی (1394) اقتباس گردید. این تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی؛ به لحاظ ابزار از نوع ارزشیابی و روش انجام آن، زمینه ای است. برای تعیین حجم نمونه موردنیاز جهت طراحی برنامه درسی از نمونهگیری هدفدار- قضاوتی از جامعه آماری خبرگان استفاده شده است. خبرگان این تحقیق شامل برخی از متخصصان برنامهریزی درسی و آموزش محیطزیست و نیز مربیان مهدکودک بود. همچنین ارزیابی و اعتبارسنجی برنامه درسی طراحیشده بر اساس دریافت نظرات مربیان و مدیران مهدکودک های منتخب شهر رشت صورت گرفت. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته است که بر اساس الگوی برنامه درسی تلفیقی آموزش محیطزیست طراحی و برای تجزیهوتحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده است. در این پژوهش چهار بخش طراحی برنامه درسی، اجرای برنامه درسی طراحیشده، تعیین اثربخشی مداخله آموزش، ارزیابی و اعتبارسنجی برنامه درسی طراحیشده به تفکیک بررسی گردید. پس از رواییسنجی کلیه گویه ها، 25 گویه در بخش اهداف برنامه درسی، 26 گویه در بخش محتوای برنامه درسی، 7 گویه در بخش روشهای تدریس برنامه درسی و 6 گویه در بخش شیوه های ارزشیابی برنامه درسی حاصل شد که درمجموع شامل 64 گویه میباشد.