آموزش محیط زیست
زینب طولابی؛ مرجان آروانه؛ پری شجاعیان
چکیده
افزایش نگرانی و توجه روز افزون به سلامت عمومی و مسایل محیطزیست منجر به پیدایش و اهمیت مفهوم محصولات سبز شده است. با توجه به اهمیت مسایل زیست محیطی در بین مصرفکنندگان، بررسی عوامل موثر بر نگرش و قصد خرید آنها به محصولات سبز ضروری است. قصد مصرفکنندگان به خرید سبز به نگرش نسبت به محصولات سبز برای رفع نیازهای محیطزیستی ...
بیشتر
افزایش نگرانی و توجه روز افزون به سلامت عمومی و مسایل محیطزیست منجر به پیدایش و اهمیت مفهوم محصولات سبز شده است. با توجه به اهمیت مسایل زیست محیطی در بین مصرفکنندگان، بررسی عوامل موثر بر نگرش و قصد خرید آنها به محصولات سبز ضروری است. قصد مصرفکنندگان به خرید سبز به نگرش نسبت به محصولات سبز برای رفع نیازهای محیطزیستی اشاره دارد؛ تحت تاثیر مولفههای ارزش ادراک شده سبز مصرفکنندگان است. پژوهش حاضر اقدام به تعیین میزان اثر مولفه های ارزش ادراک شده سبز بر نگرش نسبت به محصولات سبز و تبیین شکلگیری قصدخرید مصرفکنندگان سبز نموده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش و بازه زمانی جمعآوری دادهها در زمره تحقیقات پیمایش مقطعی قرار دارد. مصرفکنندگان محصولات سبز فروشگاه های زنجیرهای شهر خرمآباد ( افقکوروش، اتکا، شهروند، رفاه، هفت) به عنوان جامعه آماری انتخاب شدند. نمونهگیری به روش خوشهای چند مرحلهای در 4 نقطه اصلی شهر خرمآباد انجام گرفت که در نهایت 360 پرسشنامه تکمیل گردید. روایی پرسشنامه با نظر خبرگان و بارهای عاملی تاییدی، سنجیده شد و مقدار آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تمامی ابعاد پرسشنامه بزرگتر از 7/0 بدست آمد، که مورد تایید واقع گردید. تجزیه و تحلیل دادهها در این پژوهش با نرم افزار آماری spss22 و smart pls3 انجام گرفت. یافتههای پژوهش بیانگر تاثیر مثبت و معنادار مولفه های ارزش ادراک شده سبز شامل ارزش عملکردی، ارزش شرطی، ارزش اجتماعی و ارزش عاطفی بر نگرش نسبت به خرید محصولات سبز و قصد خرید مصرف کنندگان سبز میباشد.
Farideh Talebpour؛ Elnaz Goshtasb؛ Yasaman Farhangpour
چکیده
Consumerism is a new phenomenon created in the 21st century that can play a substantial role in the destruction of national resources of any country. Nowadays, concerning the ever-increasing improvement of fashion in the world, consumerism in the field of textiles and clothing is raised more than ever. Considering the wasteful consumption of products may bring about remarkable damages to the environment, presently certain methods such as no waste clothes production with a sustainability approach are under attention and survey. Researches accomplished in this regard resulted in the initiation of ...
بیشتر
Consumerism is a new phenomenon created in the 21st century that can play a substantial role in the destruction of national resources of any country. Nowadays, concerning the ever-increasing improvement of fashion in the world, consumerism in the field of textiles and clothing is raised more than ever. Considering the wasteful consumption of products may bring about remarkable damages to the environment, presently certain methods such as no waste clothes production with a sustainability approach are under attention and survey. Researches accomplished in this regard resulted in the initiation of methods that are used by designers around the world as leading methods. Since this approach is an unprecedented opinion that is still in the route of extension and expansion, just a few studies have been conducted regarding the results obtained so far from designing zero-waste clothes and the experiences of consumers' awareness of this approach. The present research, regarding its objective, is of applied type based on descriptive-analytical method and procedure. Data collection is achieved by library method, relying on documents, written sources, and the internet. It challenges the discovery of the roots in this being formed field using the point of view proposed by Keith Fletcher. By explaining the experiences of this researcher in holding workshops related to this opinion, the out comings are surveyed. The obtained results confirm the application of various techniques such as digital printing patterns and the use of updated universal technology for the elimination of wastes.