آموزش محیط زیست
مهناز جدیدی؛ احمد نوحه گر
چکیده
افزایش جمعیت موجب استفاده ناپایدار بشر از اکوسیستمها از جمله تالابها گردیده و مشکلات زیستمحیطی متعددی را به وجود آورده است. تالاب بینالمللی شور، شیرین و میناب در استان هرمزگان واقعشده که معیشت جوامع محلی بهطور مستقیم بدان وابسته است. این تالاب ساحلی در سالهای اخیر دچار آسیبهایی شده که با توجه به اهمیت ...
بیشتر
افزایش جمعیت موجب استفاده ناپایدار بشر از اکوسیستمها از جمله تالابها گردیده و مشکلات زیستمحیطی متعددی را به وجود آورده است. تالاب بینالمللی شور، شیرین و میناب در استان هرمزگان واقعشده که معیشت جوامع محلی بهطور مستقیم بدان وابسته است. این تالاب ساحلی در سالهای اخیر دچار آسیبهایی شده که با توجه به اهمیت اکولوژیکی، اقتصادی- اجتماعی و فرهنگی تالاب، لزوم حفاظت از آن احساس میگردد. به دلیل اینکه بهترین روش جلوگیری از تخریب محیطزیست، آموزش و مشارکت افراد جامعه هست و دانشآموزان یکی از مهمترین گروههای اجتماعی هر جامعهای میباشند، دانشآموزان بهعنوان گروه هدف انتخاب شدند. هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزشهای محیطزیستی بر سطح دانش محیطزیستی دانشآموزان مقاطع تحصیلی مختلف در زمینه تالابها بوده است. این مطالعه در مدارس روستای تیاب از روستاهای حاشیه تالاب صورت گرفت و از میان مدارس دخترانه این روستا که درمجموع 313 نفر دانشآموز داشتند، 72 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری، از نوع هدفمند و روش تحقیق نیز پیمایشی- مقطعی میباشد. گردآوری اطلاعات بهوسیله پرسشنامه صورت پذیرفت که روایی محتوایی آن توسط متخصصان این حوزه تأیید گردیده بود. پایایی پرسشنامه نیز با نرمافزار SPSS22 سنجیده شد و ضریب آلفای کرونباخ 8/0 به دست آمد. جهت تحلیل دادههای پژوهش از آزمونهای آماری مناسب استفاده گردید. نتایج نشان میدهند که آموزشهای ارائهشده در هر سه مقطع تأثیر مثبت داشته و موجب ارتقاء سطح دانش زیستمحیطی دانشآموزان شده است؛ بنابراین میتوان با آموزش محیطزیست به در جهت حفظ اکوسیستمهای تالابی کشور گامی مثبت برداشت.
سیما عباسی؛ زهرا رضایی
چکیده
تأثیرپذیری انسان و طبیعت از یکدیگر از دیرباز اجتنابناپذیر بوده است. با رشد نهادهای مدنی و ابزار فناوری، انسان در سطح گستردهای در طبیعت تغییراتی ایجاد کرده که گاه سبب تهدیدهای محیط زیستی و اکولوژیکی شده است همین امر سبب گردید که بررسی مسائل محیطزیستی در ادبیات یکی از ضرورتهای پژوهشی ادبیات تطبیقی گردد و گفتمانی در جهت فرهنگسازی ...
بیشتر
تأثیرپذیری انسان و طبیعت از یکدیگر از دیرباز اجتنابناپذیر بوده است. با رشد نهادهای مدنی و ابزار فناوری، انسان در سطح گستردهای در طبیعت تغییراتی ایجاد کرده که گاه سبب تهدیدهای محیط زیستی و اکولوژیکی شده است همین امر سبب گردید که بررسی مسائل محیطزیستی در ادبیات یکی از ضرورتهای پژوهشی ادبیات تطبیقی گردد و گفتمانی در جهت فرهنگسازی محیطزیستی برای حفاظت از آن شکل گیرد. ادبیات و بهویژه شعر بهعنوان رسانهای فرهنگی، تأثیرگذاری ویژهای در حوزههای رفتاری و انگیزشی مخاطبان و بالا بردن سطح آگاهی و هوشیاری جامعه نسبت به محیطزیست دارد. در شعر معاصر نگاه متفاوت نیما و متأثران او، طرز برخورد با طبیعت را نسبت به شعر سنتی تغییر داد و دغدغههای محیطزیستی برخی شاعران معاصر بهویژه سهراب را واداشت تا با آثارشان به آگاهی بخشی و آموزش محیطزیست بپردازند. در این پژوهش که از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی- تحلیلی از نوع اسنادی است، سعی شد نگاه شعر معاصر نسبت به محیطزیست و جایگاه و چگونگی آموزش محیطزیست در آن با محوریت اشعار سهراب سپهری، بهعنوان آغازگر این جریان، مشخص گردد و این نتیجه به دست آمد که در شعر معاصر لزوم توجه به طبیعت و آگاهی بخشی برای حفاظت از آن سبب شد که از شعر بهعنوان رسانهای برای آموزش دهی ضمنی برای محیطزیست و رفتار صحیح با آن استفاده شود و این جریان با سهراب سپهری در شعر معاصر مطرح گردید.