نرگس قادری؛ سکینه جعفری؛ مجید محمدی
چکیده
هدف پژوهش حاضر نقش مدیریت منابع انسانی سبز بر رفتار شهروند سازمانی حامی محیطزیست و عملکرد محیطزیستی کارکنان دانشگاه سمنان بود. این پژوهش از جنبه هدف، کاربردی و از جنبه روش توصیفی ـ همبستگی مقطعی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمام کارکنان دانشگاه سمنان (۵۵۰ نفر) در سال تحصیلی ۰۰-۱۳۹۹ بودند. با استفاده از دستورالعمل تعیین حجم نمونه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر نقش مدیریت منابع انسانی سبز بر رفتار شهروند سازمانی حامی محیطزیست و عملکرد محیطزیستی کارکنان دانشگاه سمنان بود. این پژوهش از جنبه هدف، کاربردی و از جنبه روش توصیفی ـ همبستگی مقطعی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمام کارکنان دانشگاه سمنان (۵۵۰ نفر) در سال تحصیلی ۰۰-۱۳۹۹ بودند. با استفاده از دستورالعمل تعیین حجم نمونه مولر (1996) و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای ۲۳۴ نفر بهعنوان نمونه پژوهش (165 نفر زن و 69 نفر مرد) انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای استاندارد مدیریت منابع انسانی سبز، رفتار شهروند سازمانی حامی محیطزیست و عملکرد محیطزیستی دانشگاه بود که روایی محتوایی آن توسط متخصصان این حوزه تأیید شد. برای تعیین پایایی مقیاسها از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار آن برای اقدامات ایجاد شایستگی سبز برابر با 80/0، برای شیوههای تقویت انگیزه سبز برابر با 72/0، برای شیوههای مشارکت کارکنان سبز برابر با 78/0، برای شهروند سازمانی نسبت به محیطزیست برابر با 85/0 و برای عملکرد محیطزیستی دانشگاه برابر با 91/0 بوده است. دادهها با استفاده از روشهای آماری همبستگی و تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزارهای SPSS و LISREL تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که: بین عملکرد محیطزیستی با ابعاد مدیریت منابع انسانی سبز (ایجاد شایستگی، تقویت انگیزه، مشارکت کارکنان) و رفتار شهروند سازمانی حامی محیطزیست رابطه وجود دارد. ایجاد شایستگی، افزایش انگیزه کارکنان سبز و افزایش مشارکت کارکنان بر عملکرد زیستمحیطی دانشگاه اثر مستقیم دارد. ایجاد شایستگی، افزایش انگیزه کارکنان سبز و افزایش مشارکت کارکنان با میانجیگری رفتار شهروند سازمانی حامی محیطزیست بر عملکرد زیستمحیطی دانشگاه اثر غیرمستقیم ایفا میکند. نتایج این پژوهش حاکی از اهمیت نقش مدیریت منابع انسانی سبز در افزایش رفتارهای شهروند سازمانی حامی محیطزیست و بهتبع آن افزایش عملکرد محیطزیستی دانشگاه دارد.
آموزش محیط زیست
داود تارویردی زاده؛ شهرام میرزایی دریانی؛ محمد رضا ناهیدی امیر خیز؛ محمد پاسبانی؛ مرتضی هنرمند عظیمی
چکیده
مسائل مربوط به حفاظت از محیطزیست و پایداری در بخش مواد غذایی در طی سالهای اخیر موجب نگرانیهای جهانی شده است. همچنین شرایط نهچندان مطلوب کشورمان از منظر نگهداشت محیطزیست و لزوم توجه به مفاهیم سبز در سطوح مدیریت سازمانها، موجب شد پژوهش نوآورانهای باهدف طراحی مدل مدیریت کیفیت سبز در صنعت مواد غذایی با تأکید بر ارتقای عملکرد ...
بیشتر
مسائل مربوط به حفاظت از محیطزیست و پایداری در بخش مواد غذایی در طی سالهای اخیر موجب نگرانیهای جهانی شده است. همچنین شرایط نهچندان مطلوب کشورمان از منظر نگهداشت محیطزیست و لزوم توجه به مفاهیم سبز در سطوح مدیریت سازمانها، موجب شد پژوهش نوآورانهای باهدف طراحی مدل مدیریت کیفیت سبز در صنعت مواد غذایی با تأکید بر ارتقای عملکرد محیطزیستی ارائه گردد. این پژوهش برحسب هدف، کاربردی و ازلحاظ نوع روش، توصیفی- پیمایشی و دارای رویکرد کیفی بوده که با استفاده از روش نظریهپردازی داده بنیاد انجامگرفته است. برای گردآوری دادهها از روش مطالعات کتابخانهای در حوزه ادبیات نظری موضوع و همچنین با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و اصل اشباع نظری با 16 نفر از مسئولین و کارشناسان شرکتهای فعال در صنعت مواد غذایی استان اردبیل، مصاحبه عمیق و نیمه ساختارمند انجام شده است. اطلاعات حاصل از دو فاز باهم تلفیقشده و تحلیل دادهها در فرآیند سه مرحلهای کدگذاری باز، محوری و انتخابی با کمک نرمافزار مکسکیودا انجام گرفت. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که الگوی پارادایمی مدیریت کیفیت سبز در صنعت مواد غذایی دارای 5 مؤلفه است: مدیریت سبز منابع انسانی (شرایط علی)، تفکر مدیریتی سبز (شرایط زمینهای)، مدیریت فناوری و سیستم مدیریت محیطزیستی (شرایط مداخلهگر)، نوآوری مدیریتی سبز (راهبردها)، زنجیره تأمین سبز (پیامدها) که موفقیت صنعت مواد غذایی در جهت ارتقای عملکرد محیطزیستی درگرو استقرار و اجرای صحیح مدل طراحیشده و مدیریت برتر این مؤلفهها خواهد بود.
زهرا فتورهچی؛ زهرا پورامینی؛ لیلا سلمانزاده
چکیده
بروز مسائل و مشکلات زیستمحیطی در میان شرکتهای تولیدی ازجمله شرکت آرتاویل تایر اردبیل، ضرورت توجه به مسئولیت اجتماعی سازمانها را فراتر از ارائه خدمات و تهیه کالا میداند. ازاینرو این مقاله با هدف بررسی ادبیات مربوط به مسئولیت اجتماعی شرکتی و بازاریابی سبز و تجزیه و تحلیل نقش این دو عامل در عملکرد محیطزیستی انجام شده است ...
بیشتر
بروز مسائل و مشکلات زیستمحیطی در میان شرکتهای تولیدی ازجمله شرکت آرتاویل تایر اردبیل، ضرورت توجه به مسئولیت اجتماعی سازمانها را فراتر از ارائه خدمات و تهیه کالا میداند. ازاینرو این مقاله با هدف بررسی ادبیات مربوط به مسئولیت اجتماعی شرکتی و بازاریابی سبز و تجزیه و تحلیل نقش این دو عامل در عملکرد محیطزیستی انجام شده است که به تبیین روابط بین مسئولیت اجتماعی شرکتی و بازاریابی سبز با عملکرد محیطزیستی میپردازد. این تحقیق با استفاده از روش معادلسازی ساختاری و اطلاعات بهدستآمده از پرسشنامه توزیعشده میان 39 نفر از کارکنان آرتاویل تایر اردبیل، اجرا شده است. یافتههای پژوهش نشان داد، رابطه مثبت و معناداری بین تعهد به مسئولیت اجتماعی شرکت و عملکرد محیطزیستی شرکت آرتاویل وجود دارد (531/0=β). بر مبنای بخش دیگر یافتهها، بازاریابی سبز تأثیر مثبت و معنیداری بر عملکرد محیطزیستی دارد (128/0=β) و با افزایش توجه به بازاریابی سبز، عملکرد محیطزیستی نیز بیشتر می شود. ازاینرو، ارتباط بین تعهد به مسئولیت اجتماعی، بازاریابی سبز و عملکرد محیطزیستی شرکتها مثبت و معنادار بوده و قدرت اثرگذاری تعهد به مسئولیت اجتماعی بر عملکرد محیطزیستی بیشتر از بازاریابی سبز است.
علی پورعلی؛ محمدعلی فلاحی؛ علی اکبر ناجی میدانی
چکیده
تلاش کشورها برای افزایش درآمد ملی و رفاه اگر همراه با ملاحظات محیط-زیستی نباشد، زیانهای جبرانناپذیری ازجمله تغییرات سریع آب و هوایی و تخریب محیط زیست را به همراه خواهد داشت. ازاینرو در سالهای اخیر توجه زیادی به کیفیت و پایداری محیط زیست در سطوح ملی و فراملی شده است. بسیاری از دولتها متوجه شدهاند که نمیتوانند عملکرد محیطزیستی ...
بیشتر
تلاش کشورها برای افزایش درآمد ملی و رفاه اگر همراه با ملاحظات محیط-زیستی نباشد، زیانهای جبرانناپذیری ازجمله تغییرات سریع آب و هوایی و تخریب محیط زیست را به همراه خواهد داشت. ازاینرو در سالهای اخیر توجه زیادی به کیفیت و پایداری محیط زیست در سطوح ملی و فراملی شده است. بسیاری از دولتها متوجه شدهاند که نمیتوانند عملکرد محیطزیستی را صرفاً مرتبط با توسعه اقتصادی ببینند و به سایر ابعاد توسعه بهخصوص توسعه اجتماعی توجه نکنند. در سطح جهانی نیز ضرورت بهبود ابعاد محیطزیستی و توسعه انسانی یکی از مهمترین موضوعات موردبحث در کنفرانس ریو 20 ملل متحد در سال 2012 بهعنوان بخشی از اهداف توسعه هزاره بوده است. ازآنجاییکه شاخص توسعه انسانی توانایی توصیف همزمان توسعه اجتماعی و توسعه اقتصادی را در درون خود دارد، هدف اصلی این مطالعه بررسی تأثیر ابعاد شاخص توسعه انسانی خصوصاً آموزش بر شاخص عملکرد محیطزیستی است. نتایج حاصل از برآورد الگوی دادههای تابلویی از نوع اثرات ثابت با روش حداقل مربعات تعمیمیافته EGLS در گروه کشورهای منتخب، 101 کشوری که در رتبهبندی عملکرد محیطزیستی در دوره موردبررسی میانگین نمره بالای 50 را کسب کردند، طی دوره زمانی 2005-2015 نشان میدهد که ابعاد سهگانه شاخص توسعه انسانی یعنی شاخصهای سلامت، آموزش و رفاه رابطه مثبت و معنیداری با عملکرد محیطزیستی دارند.