آموزش محیط زیست
علی محمدی بلبان آباد؛ محمد سیفی؛ فایزه ناطقی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تدوین ملاکها و نشانگرهای ضروری تربیت زیستمحیطی در نظام آموزشی دوره ابتدایی ایران در افق1404 و اولویتبندی آن، با استفاده از پژوهش کیفی جهت تدوین، ملاکها و نشانگرها و پژوهش کمی جهت اولویتبندی ملاک و نشانگرها با جامعه آماری در بخش تحلیل اسنادی شامل محتواهای حوزه زیستمحیطی، تربیت زیستی، ابلاغیه ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تدوین ملاکها و نشانگرهای ضروری تربیت زیستمحیطی در نظام آموزشی دوره ابتدایی ایران در افق1404 و اولویتبندی آن، با استفاده از پژوهش کیفی جهت تدوین، ملاکها و نشانگرها و پژوهش کمی جهت اولویتبندی ملاک و نشانگرها با جامعه آماری در بخش تحلیل اسنادی شامل محتواهای حوزه زیستمحیطی، تربیت زیستی، ابلاغیه مقام معظم رهبری در خصوص سیاستهای کلی محیطزیست کشور، اصل 50 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، سند چشمانداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران 1404، سند ملی تحول بنیادین آموزشوپرورش (اهداف و راهبردهای کلان)، سند ملی برنامه درسی که بر اساس قاعده اشباع نظری انتخاب گردیدند و کلیه اساتید و متخصصین حوزه تعلیم و تربیت و متخصصین حوزه محیطزیست که با استفاده از قاعده اشباع نمونه تعداد 30 نفر به شیوه نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند و روش تحلیل در مطالعه اسناد، روش تحلیل محتوا و در مصاحبه با اساتید و متخصصان، بهوسیله روش تحلیل تم انجام پذیرفت. بر اساس نتایج بهدستآمده؛ فلسفه زیر بنایی تربیت زیستی در آموزشوپرورش ایران در قالب 9 محور، اهداف کلان تربیت زیستی در قالب 14 هدف کلان، ملاکها و نشانگرهای ضروری تربیت زیستی در حوزههای دانشی (21 ملاک)، درک و فهم (5 ملاک)، مسئولیتهای فردی و مدنی (5 ملاک) و پرسشگری، تجزیه - تحلیل و تفسیر (7 ملاک) در دوره ابتدایی تدوین گردید.