آموزش محیط زیست
علی سعیدی؛ حامد میبودی
چکیده
کسب آگاهیهای محیطزیستی، اولین گام در راه پایداری محیط است و اساساً شرط بقای آینده بشریت آگاهیهای محیطزیستی، توانایی فهم اصول شناخت محیطزیست و زندگی کردن بر اساس آنها است. استانداردهای مدارس سبز که شامل فضای فیزیکی، فرهنگسازمانی و اهداف آموزشی هستند، نمودی کلی از یک مدرسه سبز را فراهم میکنند. یکی از وظایف مهم مدارس سبز، ...
بیشتر
کسب آگاهیهای محیطزیستی، اولین گام در راه پایداری محیط است و اساساً شرط بقای آینده بشریت آگاهیهای محیطزیستی، توانایی فهم اصول شناخت محیطزیست و زندگی کردن بر اساس آنها است. استانداردهای مدارس سبز که شامل فضای فیزیکی، فرهنگسازمانی و اهداف آموزشی هستند، نمودی کلی از یک مدرسه سبز را فراهم میکنند. یکی از وظایف مهم مدارس سبز، فراهم آوردن بستر مناسب برای آموزش محیطزیست به دانشآموزان است. هدف پژوهش حاضر، شناسایی چالشهای ارزشیابی آموزش محیطزیست در مدارس سبز کشور است. در این پژوهش با بهرهگیری از روش پژوهش پیمایشی، چالشهای مشخصشده موردبررسی و با استفاده از نرمافزار SPSS مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. در بررسی فرضیهها پس از محاسبه ضریب همبستگی پیرسون بین متغیرها و ضریب تعیین، با استفاده از آزمون معناداری ضریب همبستگی به بررسی فرضیههای پژوهش پرداخته شده است. نتایج نشان میدهد تنها تنوع محتوای آموزشی و ابهام در منابع اطلاعاتی بهعنوان چالشهای ارزشیابی آموزش محیطزیست در مدارس سبز مطرح میباشند و این دو متغیر با یکدیگر میتوانند تا 1/18 درصد از واریانس چالشها را پیشبینی نمایند.