نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دانشیار ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
چکیده
با توجه به کاستیهای نظام آموزش رسمی در پاسخ به نیازهای واقعی و بهنگام افراد، نظام آموزش غیررسمی بهعنوان یک ضرورت درآمده است. ازآنجاکه موفقیت سازمانهای ترویجی در دستیابی به توسعه پایدار به استفاده درست از آموزشهای غیررسمی بستگی دارد، پژوهش حاضر با روش توصیفی-همبستگی و با هدف بررسی دیدگاه مروجان کشاورزی استان گلستان نسبت به اهمیت و کاربرد ویژگیهای آموزش غیررسمی انجام گردید. بدین منظور با استفاده از روش نمونه گیری ساده تصادفی، 71 نفر از مروجان کشاورزی موردمطالعه قرار گرفتند. نتایج نشان داد که مروجان کشاورزی اهمیت متوسطی برای ویژگیهای آموزش غیررسمی قائل هستند و اگرچه همبستگی مثبت و معنیدار بین میزان اهمیت و میزان کاربرد ویژگیهای آموزش غیررسمی وجود دارد، اما متناسب با اهمیت ویژگیهای آموزش غیررسمی، در عمل از آنها استفاده نمیشود. از بین محورهای پنجگانه آموزش غیررسمی، «تعاملمحوری» بیشترین وزن و «انعطافپذیری» کمترین وزن از نظر اهمیت دارد. از نظر کاربرد، «مهارتمحوری» بیشترین وزن و «تعاملمحوری» کمترین وزن را به خود اختصاص داده است. مهمترین ضعف مروجان کشاورزی مربوط به «نوشتن اهداف رفتاری»؛ «شناخت یادگیری بزرگسالان» و «شناخت تفاوت بین آموزشهای رسمی، غیررسمی و آزاد» میباشد. پیشنهاد میشود برای درک صحیح و کاربرد آموزشهای غیررسمی در توسعه پایدار، تجارب یادگیری مناسب درباره این نوع از آموزش برای مروجان کشاورزی تدارک دیده شود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Probing the Use of Non-Formal Education Characteristics in Extension Activities: Case Study of Agricultural Extension Agents in Golestan Province
نویسنده [English]
- Ahmad Abedi Sarvestani
Associate Professor of Agricultural Extension and Education, Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources
چکیده [English]
Regard to shortcomings of the formal education system in response to the real needs of people, the non-formal education system has become a necessity. Since the success of agricultural extension organization to receive sustainable development is associated with appropriate use of non-formal education, this study using descriptive-correlation research aimed to assess view of agricultural extension agents of Golestan province about the importance and application of characteristic of non-formal education. Using a simple random sampling method, 71 extension agents were studied. The results showed that agricultural extension agents advocate a medium importance for characteristics which are attributed to non-formal education. Although there was a significant positive correlation between the level of importance and the use of non-formal education characteristics, they were not used in accordance with the importance of non-formal education characteristics. Among the five pillars of non-formal education, “interaction orientation” has the greatest weight and “flexibility” has the minimum weight of importance. In terms of application, “skill orientation" has the highest weight and “interaction orientation” has a minimum weight. The main weaknesses of agricultural extension agents in non-formal education requirements were “writing behavioral objectives”, “knowing adult learning” and “learning to recognize the difference between formal, non-formal and informal education”. For better understanding and proper use of non-formal education, it is recommended that related learning experiences should be provided for agricultural extension agents.
کلیدواژهها [English]
- Non-Formal Education
- Extension Activities
- Golestan province