نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری گروه علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
3 دانشیار گروه علوم تربیتی واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 استاد گروه جغرافیا، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده
کم شدن منابع آبی کشور بهعنوان یکی از معضلاتی است که یک بخش مهم آن از تغییرات اقلیم نشات گرفته و دامنگیر کشور شده است. آگاهسازی دانشجویان از این مسئله یکی از وظایف دانشگاهها و مؤسسات آموزشی است که بهواسطه برنامه درسی سبز میسر میشود. از سویی دیگر تئوری جنوب یکی از نظریاتی است که خاستگاه اجتماعی داشته و در دهه اخیر در دنیا مطرحشده است. این مقاله به امکان استفاده برنامه درسی سبز در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی از منابع دانش مطرحشده در تئوری جنوب در جهت مقابله یا سازگاری با بحران آب میپردازد. این پژوهش از نوع هدف کاربردی و از نوع ماهیت کیفی است. ازلحاظ گردآوری دادهها، توصیفی - تحلیلی از نوع اسنادی است و از میان اسناد موردبحث در این خصوص، اسنادی که در زمان انجام پژوهش در دسترس بوده استفادهشده است. استفاده از منابع دانش تئوری جنوب در مواجهه با بحران آب یا تنش آبی سبب میشود دانش از انحصار گروه خاصی که در منطقه مشخصی زندگی میکنند خارجشده و تجارب مناطق مختلف کشور در حل مشکلات ملی آب به کار گرفته شود و دانشگاه بهعنوان محلی جهت آموزش نحوه صحیح استفاده از آب در زندگی امروزی در نظر گرفته شود. نتایج بهدستآمده از این پژوهش مشخص کرد که منابع تأمین دانش میتواند در محتوای برنامه درسی دانشگاهی با عنوان برنامه درسی سبز مورداستفاده قرار گیرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Green Curriculum in the Higher Education of Iran: Water Crisis, Climate Change, Sources of Knowledge
نویسندگان [English]
- Shahnaz Karami 1
- Kourosh Fathi Vajarghah 2
- Ali Akbar Khosravi Babadi 3
- Manuchehr Farajzadeh Asl 4
1 Ph.D. Student in Educational Sciences, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran.Iran
2 Professor, Department of Educational Sciences, Shahid Behshti University, Tehran, Iran
3 Associate Professor of Educational Sciences, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran.Iran
4 Professor, Department of Physical Geography, Tarbiat Modares, Tehran, Iran
چکیده [English]
Decreasing the water sources is one of the problems which have been originated from climate change which consist most of it and is one of our country problems. Giving awareness to our students about this problem is one of the duties of the universities and educational institutes which becomes possible by means of a green curriculum. This article has been pointed out in order to use the possibility of applying this green curriculum at the universities and higher education centers which has been based on the pointed sources in southern theory dealing with prevention or adaptation with the water crisis. This research is in terms of research purpose, applied in terms of method, descriptive, and documentary-analytics. For this purpose, various articles and websites have been surveyed through a method of documentary analysis of the related texts. Using the Southern theory in dealing with water crisis or water stress helps to break the monopoly of the knowledge that is under the exclusion of some group in special regions and to share the experience of different regions of country and universities can be considered as a place in order to training correct use of water in modern life. The results of this study revealed that the water crisis can be used in the academic curriculum.
کلیدواژهها [English]
- Green Curriculum
- Higher Education
- Sources of Knowledge
- Water Crisis