آموزش محیط زیست
مرمر خانمحمدی؛ محمد سیفی؛ فائزه ناطقی
چکیده
هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش فلسفه برای کودکان بر باورهای معرفتشناختی و یادگیری مفاهیم محیطزیست دانش آموزان پایه یازدهم بود. روش پژوهش این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی و طرح تحقیق پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه گواه بوده است. جامعه آماری شامل دانش آموزان پایه یازدهم شهر اراک بودند که تعداد 44 نفر از آنها بهعنوان نمونه در دسترس ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش فلسفه برای کودکان بر باورهای معرفتشناختی و یادگیری مفاهیم محیطزیست دانش آموزان پایه یازدهم بود. روش پژوهش این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی و طرح تحقیق پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه گواه بوده است. جامعه آماری شامل دانش آموزان پایه یازدهم شهر اراک بودند که تعداد 44 نفر از آنها بهعنوان نمونه در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه 22 نفره کنترل و آزمایش توزیع شدند. آزمودنیها در گروه آزمایش به مدت 12 جلسه مباحث درس انسان و محیطزیست را بر اساس اصول برنامه فلسفه برای کودکان آموختند. درحالیکه در گروه کنترل شیوه آموزش به شکل مرسوم بود. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه باورهای معرفتشناختی شومر (1990) و آزمون یادگیری مفاهیم محیطزیست محقق ساخته بود. برای تحلیل دادهها آزمون تحلیل کوواریانس بکار گرفته شد. نتایج مطالعه نشان داد بهکارگیری برنامه آموزش فلسفه برای کودکان بر باورهای معرفتشناختی و مؤلفههای آن و همچنین یادگیری مفاهیم محیطزیست دانش آموزان تأثیر مثبت و معناداری داشته است (0.001p=). با توجه به نتایج مطالعه پیشنهاد شد اصول موردتوجه در برنامههای فلسفه برای کودکان بهجای آنکه بهصورت مجزا اجرا گردد، در برنامه درسی تلفیق شود.