فوزیه دهزاد رستمی؛ ابراهیم صالحی عمران؛ صادق صالحی
چکیده
با توجه به نقش آموزش عالی در پرورش متخصصان، توجه به آموزش محیطزیست در رشته های تخصصی و بهویژه رشته های مرتبط با صنعت از جمله مسئولیت های این نهاد است. اما در آموزش عالی ایران توجه به اینگونه آموزش ها در حد مطلوب نیست و در برنامه درسی اکثر رشته ها توجهی به آن نمیشود. لذا هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی ...
بیشتر
با توجه به نقش آموزش عالی در پرورش متخصصان، توجه به آموزش محیطزیست در رشته های تخصصی و بهویژه رشته های مرتبط با صنعت از جمله مسئولیت های این نهاد است. اما در آموزش عالی ایران توجه به اینگونه آموزش ها در حد مطلوب نیست و در برنامه درسی اکثر رشته ها توجهی به آن نمیشود. لذا هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی نیازهای آموزش محیطزیست برای دانشجویان رشته های مهندسی صنایع و مدیریت صنعتی بود. روش پژوهش آمیخته از نوع اکتشافی- متوالی بوده و بهمنظور این بررسی ابتدا با روشهای کیفی به بررسی نیازها و مؤلفه های آموزش محیطزیست رشته های موردنظر از طریق مصاحبه با 9 نفر از اساتید و تحلیل محتوای سرفصل های رشته های موردنظر در 8 دانشگاه در کشورهای دیگر پرداخته شد. سپس مؤلفه های بهدستآمده از مرحله کیفی، تلخیص و تلفیقشده و بهمنظور اولویتبندی در اختیار 60 نفر از خبرگان قرار گرفت. داده های حاصل با استفاده از آزمون کای اسکوئر و آزمون فریدمن مورد تجزیه وتحلیل قرارگرفته و نیازها اولویتبندی شدند. نتایج حاکی از آن است که مؤلفه های دانش و مسائل کلی محیطزیست و صنایع و ملاحظات زیستمحیطی در زنجیره تأمین در اولویت بالاتری نسبت به سایر مؤلفه ها قرار دارند.
ابراهیم صالح عمران؛ لیلا پرهیزکار؛ خدیجه حاتمی فر
دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1395، ، صفحه 89-99
چکیده
یکی از علل ایجاد بحرانهای محیطزیستی، عدم ایجاد آگاهیهای محیطزیستی می باشد. به طور یقین یکی از راههای ایجاد آن، آموزش صحیح می باشد. از آنجایی که یکی از پرکاربردترین ابزار آموزشی در کشور، کتابهای درسی است بنابراین، پژوهش حاضر در زمینه این مبحث مهم و با هدف بررسی میزان توجه به مولفه های اصلی آموزش محیطزیست در محتوای ...
بیشتر
یکی از علل ایجاد بحرانهای محیطزیستی، عدم ایجاد آگاهیهای محیطزیستی می باشد. به طور یقین یکی از راههای ایجاد آن، آموزش صحیح می باشد. از آنجایی که یکی از پرکاربردترین ابزار آموزشی در کشور، کتابهای درسی است بنابراین، پژوهش حاضر در زمینه این مبحث مهم و با هدف بررسی میزان توجه به مولفه های اصلی آموزش محیطزیست در محتوای کتابهای درسی پایه ششم ابتدایی ایران انجام شده است. بدین منظور به تحلیل محتوای کتاب های درسی ششم ابتدایی پرداخته شد. روش پژوهش تحلیل محتوا با روش آنتروپی شانون بود که واحد تحلیل نیز کل صفحات( متن، پرسشها، تمرینها و تصاویر) است. براساس یافته ها، بالاترین ضریب اهمیت در کتاب مطالعات اجتماعی مربوط به مؤلفه نحوه بهره برداری از منابع فناپذیر و فناناپذیر(23./.) و کمترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفههای تالابها و جمعیت، آلودگیها، نقش تکنولوژی درمحیطزیست و فرسایش لایه ازن و نقش گرم شدن کره زمین می باشد، در کتاب فارسی(خوانداری) تنها به مولفه های خاک(13../.) و نقش انسان در حفاظت از محیطزیست(2../.)، در کتاب آموزش علوم تجربی ششم ابتدایی به مولفه های محیطزیست، جنگل و درختان(4../.) و نحوه بهره برداری از منابع فناپذیر و فنا ناپذیر(23./.) و در کتاب تفکر و پژوهش تنها به مؤلفه جنگل و درختان توجه شده و به دیگر مولفههای محیطزیست توجهی نشده است. در کتابهای قرآن، ریاضی، کار و فناوری، هدیههای آسمانی و فارسی (نوشتاری) ششم ابتدایی به مولفه های محیطزیست توجهی نشده است. نتایج نشان داد که توجه متعادل و جامعی به مولفه های آموزش محیطزیست در محتوای کتابها نشده است.