محمد سینا سرمدی؛ غلامرضا اسدالله فردی
چکیده
در طول سالیان اخیر نگرانیهای بسیاری در رابطه با آلودگی خاکها درنتیجه فعالیتهای انسانی در ارتباط با محیطزیست شکلگرفته است. فلزات سنگین و آلایندههای آلی، از آلایندههای مهم منتشرشده در محیط هستند که دستیابی به روشی مقرونبهصرفه و پایدار برای پاکسازی آنها ضروری میباشد. پاکسازی الکتروکینتیک در راستای توسعه و کاربرد ...
بیشتر
در طول سالیان اخیر نگرانیهای بسیاری در رابطه با آلودگی خاکها درنتیجه فعالیتهای انسانی در ارتباط با محیطزیست شکلگرفته است. فلزات سنگین و آلایندههای آلی، از آلایندههای مهم منتشرشده در محیط هستند که دستیابی به روشی مقرونبهصرفه و پایدار برای پاکسازی آنها ضروری میباشد. پاکسازی الکتروکینتیک در راستای توسعه و کاربرد فناوریهای سبز، قادر است محدوده وسیعی از آلایندهها را پاکسازی کرده و یا آنها را به ترکیباتی با سمیت کمتر تبدیل کند. از سوی دیگر رسانه های ارتباطی، بهعنوان ابزاری آموزشدهنده میتوانند تأثیرات فراوانی بر روی تغییرات اجتماعی داشته باشند این پژوهش ازنظر هدف کاربردی است و با بهرهگیری از ابزار رسانه و در چارچوب ارتباطات محیطزیستی با روش توصیفی- تحلیلی از نوع اسنادی، مفاهیم بنیادین پاکسازی الکتروکینتیک را بررسی کرده است. همچنین با توجه به چالشهای پیش روی این فرایند که منجر به کاهش راندمان حذف آلایندهها میشود، انواع روشها و فناوریهای کاربردی در تصفیه الکتروکینتیک را بهمنظور ارتقاء عملکرد و راندمان پاکسازی مورد تحلیل قرار داده و در پایان زمینههای تحقیقاتی آتی برای بهبود الکتروکینتیک را ارائه کرده است. یافتههای این پژوهش نشان داد که ترکیب تصفیه الکتروکینتیک با انواع شویندهها با تنظیم pH خاک به جلوگیری از رسوب آلایندهها در حین فرایند کمک شایانی کرده و ضمن افزایش راندمان حذف آلاینده، امکان کاهش انرژی مصرفی را نیز فراهم میکند. استفاده از مواد ژئوسنتتیک، خوردگی الکترودها را به شکل چشمگیری کاهش داده و روشهای زیستی ضمن افزایش زیست دسترسپذیری آلایندهها با استفاده از انواع مخلوطهای جاذب سازگاربامحیطزیست امکان تبدیل پاکسازی الکتروشیمیایی به یک فناوری سبز را به ارمغان میآورد.
محمد آزادنیا؛ شمس السادات زاهدی؛ عبدالرضا مجدالدین؛ محمد رضا پورعابدی
دوره 6، شماره 4 ، شهریور 1397، ، صفحه 19-36
چکیده
This study seeks to recognize the impact of ICT development and its role in improving sustainable development indices for Iran. The role of sustainable development and ICT in various fields has been initially undertaken. Then, validated models of ICT impacts were introduced. Subsequently, the related studies in these areas were reviewed and analyzed. Next, the ICT impacts on the main dimensions of sustainable development were explained. In this study, the mixed approach with the sequential exploratory strategy has been used. To identify the main factors of research, the experts' interviews were ...
بیشتر
This study seeks to recognize the impact of ICT development and its role in improving sustainable development indices for Iran. The role of sustainable development and ICT in various fields has been initially undertaken. Then, validated models of ICT impacts were introduced. Subsequently, the related studies in these areas were reviewed and analyzed. Next, the ICT impacts on the main dimensions of sustainable development were explained. In this study, the mixed approach with the sequential exploratory strategy has been used. To identify the main factors of research, the experts' interviews were used. Using the interview results, the analytical model and the research questionnaire were prepared. The statistical population includes experts from the universities and industry. The quantitative information obtained through the implementation of the questionnaire. Validation of research model was examined by analytical tools (Smart PLS and SPSS). The results of this study indicates significant effects of ICT on the social dimension of sustainable development in Iran.
سیدابراهیم راد؛ علیرضا فقیهی؛ فائزه ناطقی؛ مهدی معینی کیا
دوره 6، شماره 1 ، آذر 1396، ، صفحه 29-40
چکیده
کشور عزیزمان ایران در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و محیط زیست توسعه پایدار با بحران ها و چالش های اساسی و عدیده ای در حال و آینده مواجه هست. لذا تلفیق شاخصههای پایداری در برنامه های راهبردی دانشگاهها، در پاسخگویی اجتماعی به نیازهای جامعه و دستیابی کشور به توسعه پایدار ضروری به نظر میرسد. هدف از پژوهش حاضر، ...
بیشتر
کشور عزیزمان ایران در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و محیط زیست توسعه پایدار با بحران ها و چالش های اساسی و عدیده ای در حال و آینده مواجه هست. لذا تلفیق شاخصههای پایداری در برنامه های راهبردی دانشگاهها، در پاسخگویی اجتماعی به نیازهای جامعه و دستیابی کشور به توسعه پایدار ضروری به نظر میرسد. هدف از پژوهش حاضر، مطالعه و جمعبندی نتایج پژوهشهای انجام شده در زمینه آموزش عالی پایدار است، بنابراین با استفاده از روش کیفی فرا ترکیب، تعداد 15 مقاله مورد بررسی قرار گرفت و جمع آوری و تحلیل داده ها نیز به روش تحلیل چارچوبی مبتنی بر کدگذاری باز، محوری و انتخابی، به وسیله نرم افزار Nvivo-10 صورت گرفت. در نهایت، 203 مورد از شاخصهای پایداری دانشگاهها در 25 مولفه و 8 بعد سازماندهی شد. ابعاد به لحاظ تعداد ارجاع و تعداد منابع به ترتیب نزولی عبارت است از: مدیریت زیست محیطی پردیس؛ آموزش پایدار؛ مشارکت کنندگان؛ مدیریتی پایدار؛ سرمایه اجتماعی؛ پژوهش پایدار؛ نظارت، ارزیابی و گزارش دهی؛ اداری و مالی. نتایج یافته ها نشان داد که: پژوهش های کمتری با رویکرد بومی و جامع به آموزش عالی پایدار انجام شده؛ به بعد زیست محیطی توسعه پایدار بیشتر از بعد اجتماعی و اقتصادی توجه شده و نیز به بعد فرهنگی که کلید و زیربنای، دیگر ابعاد توسعه پایدار می باشد، توجه نشده است. لذا طراحی و تبیین الگویی جامع و کل نگر در خصوص پایداری دانشگاه ها، مطابق با فرهنگ غنی ایران اسلامی و الگوی ایرانی- اسلامی پیشرفت برای پژوهش های آتی پیشنهاد می شود.
ابوالقاسم غیاثی زارچ؛ فاطمه جعفری
دوره 5، شماره 4 ، شهریور 1396، ، صفحه 99-112
چکیده
این مقاله به نقش زبان فارسی به عنوان زبان خارجی در توسعه پایدار گردشگری میپردازد. زبان آموزان خارجی که در ایران دورههای آموزش زبان فارسی را میگذرانند منابع بالقوهای هستند که با برنامهریزی، سرمایهگذاری و سازماندهی از طرف سازمانهای گردشگری، محیطزیست و وزارت علوم میتوانند در توسعه گردشگری در ایران و توسعه پایدار تأثیرگذار ...
بیشتر
این مقاله به نقش زبان فارسی به عنوان زبان خارجی در توسعه پایدار گردشگری میپردازد. زبان آموزان خارجی که در ایران دورههای آموزش زبان فارسی را میگذرانند منابع بالقوهای هستند که با برنامهریزی، سرمایهگذاری و سازماندهی از طرف سازمانهای گردشگری، محیطزیست و وزارت علوم میتوانند در توسعه گردشگری در ایران و توسعه پایدار تأثیرگذار باشند. استفاده از زبان و جنبههای ارتباطی کلامی و غیرکلامی آن به عنوان قویترین ابزار ارتباطی انسانها و نیز به عنوان تسهیلکننده ارتباطات این گردشگران و جامعه میزبان تأثیر قابلتوجهی دارد. از این دیدگاه، آموزش جامعه میزبان و آگاهی بخشی به بازدیدکنندگان از طریق آموزش زبان و فرهنگ و برجسته کردن پیشینههای ادبی و تاریخی گردشگری ایران میتواند به گسترش گردشگری کمک قابلتوجهی بنماید. برجسته کردن و گنجاندن مفاهیم موجود در متون ادبی، اسطورهها، ادبیات عامه و شفاهی، ادبیات معاصر و مراسم آئینی ایران در ارتباط با طبیعت و محیطزیست در ایران از موضوعاتی است که این مقاله آنها را موردتوجه قرار داده است. با استفاده از روش کیفی رویکرد پدیدارشناسی و بهکارگیری تکنیک مصاحبه با 40 نفر از زبان آموزان خارجی درباره دیدگاههایشان در مورد گردشگری در ایران، این پژوهش انجام شد و نتیجه تحقیق نشان داد که با مدیریت و برنامهریزیهای بیشتر از طرف سازمانهای مربوطه، در صورت استفاده بیشتر از پتانسیلهای موجود در مراکز آموزش زبان فارسی، میتوان توجه به گردشگری، محیطزیست و توسعه پایدار را گسترش داد.
مهدی نوروزی؛ محمدهاشم رضایی؛ محمد سیفی
دوره 5، شماره 3 ، خرداد 1396، ، صفحه 75-86
چکیده
توسعه پایدار، عرصه نوینی است که همزمان، سیاست، فرهنگ، اقتصاد، تجارت و صنعت را موردتوجه قرار داده و همچنین از محیطزیست، همزیستی با طبیعت و حقوق برابر انسان حمایت کرده و به مسائل داخلی و بینالمللی کشورها میپردازد. ازآنجاییکه در حوزه محیطزیست پاک، رشد مهارتهای اجتماعی، عنصر مهمی در ایجاد یک توسعه پایدار است، در این مقاله، ...
بیشتر
توسعه پایدار، عرصه نوینی است که همزمان، سیاست، فرهنگ، اقتصاد، تجارت و صنعت را موردتوجه قرار داده و همچنین از محیطزیست، همزیستی با طبیعت و حقوق برابر انسان حمایت کرده و به مسائل داخلی و بینالمللی کشورها میپردازد. ازآنجاییکه در حوزه محیطزیست پاک، رشد مهارتهای اجتماعی، عنصر مهمی در ایجاد یک توسعه پایدار است، در این مقاله، مقایسه اثربخشی آموزش الکترونیکی پروژه محور و غیر پروژه محور بر رشد مهارتهای اجتماعی در راستای توسعه پایدار دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز اراک بررسی شد. تعداد 750 نفر از دانشجویان آموزش الکترونیکی دانشگاه پیام نور مرکز اراک، جامعه آماری پژوهش بودهاند. تعداد 30 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. پرسشنامه استاندارد ماتسون و همکاران برای گردآوری دادهها استفادهشده که اعتبار پرسشنامه استاندارد ماتسون و همکاران در تحقیقات گذشته مورد تأیید قرارگرفته است. ضریب پایایی با روش آلفای کرونباخ محاسبه شد. در این روش ضریب پایایی برابر با 0.86 محاسبه شد. در این مقاله، دانشجویان آموزش الکترونیکی پروژه محور و غیر پروژه محور در دو گروه جداگانه موردمطالعه قرار گرفتند. میانگین دو گروه با استفاده از آزمون t نمونههای زوجی (وابسته) مقایسه شده است. نتایج تحقیق نشان داد که بین مهارتهای اجتماعی در راستای توسعه پایدار دانشجویان الکترونیکی پروژه محور و غیر پروژه محور، تفاوت معنیداری وجود دارد.
محمد دلنواز؛ محمدسینا سرمدی؛ مهدیه یزدانی؛ امیرحسین صادقی
دوره 5، شماره 3 ، خرداد 1396، ، صفحه 101-114
چکیده
این پژوهش که با هدف آشناسازی نیروی انسانی شاغل در صنعت آب و فاضلاب کشور با ویژگیها و مزایای استفاده از هوادههای عمقی به عنوان جایگزین هوادههای سطحی و نیز امکانسنجی استفاده از آن در فرآیندهای لاگون هوادهی، صورت پذیرفته با استفاده از روش توصیفی از نوع تحلیل اسنادی، گزارششده است. پژوهش حاضر در وهله اول، به منظور ارتقای کیفیت ...
بیشتر
این پژوهش که با هدف آشناسازی نیروی انسانی شاغل در صنعت آب و فاضلاب کشور با ویژگیها و مزایای استفاده از هوادههای عمقی به عنوان جایگزین هوادههای سطحی و نیز امکانسنجی استفاده از آن در فرآیندهای لاگون هوادهی، صورت پذیرفته با استفاده از روش توصیفی از نوع تحلیل اسنادی، گزارششده است. پژوهش حاضر در وهله اول، به منظور ارتقای کیفیت و توانمندی نیروی انسانی، فرایندهای هوادهی در لاگونها را بررسی، انواع روشهای مربوط به هر یک را بیان و سپس انواع هوادهها اعم از هوادههای عمقی، مکانیکی سطحی، زیرسطحی و همچنین هوادههای پمپی، نحوه عملکرد و عوامل تأثیرگذار بر این هوادهها را موردبررسی قرار داده است که آگاهی از این امور میتواند موجب بهبود سطح علمی، آشنایی با پیشرفتهای روز دنیا و درنتیجه بقا و حیات بیشتر سازمانهای مربوطه شود. در انتها نیز با بهره گرفتن از نتایج حاصل از سایر پژوهشها، مقایسهای بین دو روش صورت گرفته است که نتیجه حاصلشده نشان میدهد استفاده از هوادههای عمقی به جای هوادههای سطحی، کاهش حدود 78/ 19 درصد در انرژی مصرفی و درنتیجه صرفه اقتصادی و افزایش راندمان شاخصهای گوناگون سنجش آلودگی پساب را به همراه خواهد داشت که میتوان آن را گامی مؤثر در راستای مدیریت درست و صحیح منابع و ایجاد توسعهی پایدار در صنعت آب و فاضلاب کشور دانست.
حشمت اله سعدی؛ سارا جلیلیان
دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1395، ، صفحه 9-23
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر، واکاوی نگرش کشاورزان گندمکار به توسعه پایدار و عوامل مؤثر بر آن در شهرستان اسلامآباد غرب بود. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهای بود که روایی و پایایی آن توسط صاحبنظران توسعه پایدار مورد تائید قرار گرفت و الفای کرونباخ برای بخشهای مختلف پرسشنامه بین 65 تا 77 صدم محاسبه گردید. بهمنظور تجزیهوتحلیل ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش حاضر، واکاوی نگرش کشاورزان گندمکار به توسعه پایدار و عوامل مؤثر بر آن در شهرستان اسلامآباد غرب بود. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهای بود که روایی و پایایی آن توسط صاحبنظران توسعه پایدار مورد تائید قرار گرفت و الفای کرونباخ برای بخشهای مختلف پرسشنامه بین 65 تا 77 صدم محاسبه گردید. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی از نرمافزارهای SPSS20و Lisrel8.8 استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نگرش به توسعه پایدار نشان داد که از میان سه عامل نگرشی، عامل "عاطفی" با ضریب تأثیر 60/0λ= بیشترین میزان واریانس بهعنوان قویترین شاخص مرتبط با نگرش پایدار کشاورزان موردمطالعه، شناساییشده است. همچنین نتایج حاصل از رگرسیون چند متغیره، بیانگر این است که از بین متغیرهای مختلف تنها متغیر سطح زیر کشت، اثر مثبت و سن، اثر منفی در پیشبینی نگرش افراد در زمینه پایداری کشاورزی دارد. با افزایش سطح زیر کشت، نگرش افراد، مثبت و با افزایش سن، نگرش آنها، منفی میشود. با توجه به نتایج بدست آمده؛ جهت بهبود نگرش کشاورزان به توسعه کشاورزی پایدار پیشنهادهایی ارائه گردید.
حسین یوسفی؛ مرضیه مومنی
دوره 5، شماره 1 ، آذر 1395، ، صفحه 67-77
چکیده
منابع آب زیرزمینی، جزو منابع استراتژیک بهحساب میآیند و در کشور ما که با کاهش منابع آب جهت بهرهبرداری مواجه شدهاست، اهمیت حفاظت از منابع آب زیرزمینی که در برابر خشکسالی و آلودگی، نسبت به منابع آب سطحی، از مصونیت بیشتری برخوردار است، دوچندان گشته است. در شرایط حال حاضر که اکثر آبخوانهای کشور با افت شدید سطح آب مواجهند، ...
بیشتر
منابع آب زیرزمینی، جزو منابع استراتژیک بهحساب میآیند و در کشور ما که با کاهش منابع آب جهت بهرهبرداری مواجه شدهاست، اهمیت حفاظت از منابع آب زیرزمینی که در برابر خشکسالی و آلودگی، نسبت به منابع آب سطحی، از مصونیت بیشتری برخوردار است، دوچندان گشته است. در شرایط حال حاضر که اکثر آبخوانهای کشور با افت شدید سطح آب مواجهند، باید توجه ویژهای به این مسأله بشود. حفاظت از منابع آب گامی مهم در راستای نیل به چشمانداز توسعهپایدار میباشد و از سویی دیگر، توسعه پایدار بدون مشارکت کارآمد مردم و ذینفعان میسر نمیشود؛ بنابراین هدف تحقیق حاضر، بررسی چندمعیاره راهکارهای افزایش آگاهی عمومی ذی نفعان در زمینه حضور فعال در فرایند اجرای راهکارهای بهینه مدیریت منابع آب زیرزمینی در محدوده آبخوان کرمان-باغین میباشد. معیارهای ارزیابی، مبتنی بر مفاهیم توسعه پایدار استخراج شدهاند و گزینهها به روش تصمیمگیری چندمعیاره برنامهریزی توافقی اولویتبندی میشوند. شاخصهای استفاده در این تحقیق شامل گسترش نقش بخش خصوصی برای سرمایهگذاری در بخش تبلیغات و برنامههای آموزشی، میزان صرفه جویی در مصرف آب، کارآفرینی، تطابق روش آموزش با آداب و رسوم و طرز فکر نسبت به حفاظت از منابع، دوره اجرای راهکار، ارتقای نقش زنان در فرآیند محافظت از منابع آب و انعطافپذیری میباشند. پس از بهکاربردن شاخصها، راهبردهای برتر تحقیق از میان ده گزینه، سرمایهگذاری در تولید فیلم و انیمیشن با محوریت منابع آب و اهمیت محیط زیست، ایجاد یک گروه هدف شامل افراد تأثیرگذار و بانفوذ در جامعه محلی و در آخرتقویت فعالیتهای سازمانهای مردم نهاد، برترین گزینههای هم راستا با هدف پژوهش بودند.
هادی غفاری؛ علی یونسی؛ مجتبی رفیعی
دوره 5، شماره 1 ، آذر 1395، ، صفحه 79-104
چکیده
ایده توسعه پایدار از دل نگرانیهای محیطزیستی و نقد توسعه اقتصادی و صنعتی پدید آمد و آرمان آن حفظ منابع برای همه نسلها در کنار رفع نیازهای نسل کنونی است. توسعه پایدار نیازمند تغییرات وسیعی در زندگی جوامع در همه سطوح است. این تغییر نیازمند مشارکت مردم و جامعه مدنی است و لازمه آن نیز آگاهی و آموزش مردم درباره توسعه پایدار است. آموزش، ...
بیشتر
ایده توسعه پایدار از دل نگرانیهای محیطزیستی و نقد توسعه اقتصادی و صنعتی پدید آمد و آرمان آن حفظ منابع برای همه نسلها در کنار رفع نیازهای نسل کنونی است. توسعه پایدار نیازمند تغییرات وسیعی در زندگی جوامع در همه سطوح است. این تغییر نیازمند مشارکت مردم و جامعه مدنی است و لازمه آن نیز آگاهی و آموزش مردم درباره توسعه پایدار است. آموزش، زیربنای توسعه جهان نوین است و بدون دستیابی به آموزش و ایجاد آگاهی همگانی در انسانها توسعه پایدار از شعاری سطحی و عوامانه فراتر نخواهد رفت. هدف این پژوهش که با استفاده از روش توصیفی از نوع تحلیل اسنادی به انجام رسیده، تبیین و تحلیل اثر آموزش و به ویژه آموزش محیط زیست بر توسعه پایدار است. یافتهها حاکی از آن است که توسعه پایدار و همه جانبه، از بستر نیروی انسانی میگذرد و پیش شرط رخداد و تداوم هر توسعه و تحولی، سرمایهگذاری در نیروی انسانی از طریق آموزش و به ویژه آموزش محیط زیست است که به منزله رکن و هسته اصلی و محوری هر جامعهای می_باشد؛ پس با توجه به اینکه آموزش یکی از مؤثرترین مؤلفهها تأثیرگذار بر توسعه پایدار هر کشور است، انجام اقداماتی وسیع، همه جانبه، مستمر و فراگیر در جهت افزایش آگاهیها محیطزیستی جامعه امری ضروری به نظر میرسد. نگاه اقتصادی به مقوله آموزش از منظر سرمایهگذاری بر اساس استانداردهای بانک جهانی و تبیین نقش آن در توسعه پایدار، نوآوری این مقاله می باشد.
حدیث پورجمشیدی؛ حسین مهدی زاده؛ سعید غلامرضایی؛ نعمت اله شیری
دوره 4، شماره 4 ، شهریور 1395، ، صفحه 64-55
چکیده
امروزه رشد روز افزون جمعیت و ترویج الگوهای مصرفی نامناسب به استفاده نابهنجار از ظرفیت های زمین منجر شده که عواقب آن سبب نابودی سرمایه های طبیعی، افزایش بیماریها، تولید زباله و افزایش مواد زائد گردیده است که بی توجهی به این امر مهم در آینده ای نه چندان دور زمین را با مشکلات جدی مواجه خواهد ساخت. در این راستا تحقیق حاضر ...
بیشتر
امروزه رشد روز افزون جمعیت و ترویج الگوهای مصرفی نامناسب به استفاده نابهنجار از ظرفیت های زمین منجر شده که عواقب آن سبب نابودی سرمایه های طبیعی، افزایش بیماریها، تولید زباله و افزایش مواد زائد گردیده است که بی توجهی به این امر مهم در آینده ای نه چندان دور زمین را با مشکلات جدی مواجه خواهد ساخت. در این راستا تحقیق حاضر با هدف تعیین میزان تأثیر متغیرهای نگرش زیست محیطی، دانش و اطلاعات زیست محیطی، دغدغه زیست محیطی، دغدغه سلامت، مسئولیت پذیری اجتماعی، زمینه اجتماعی، تحصیلات، جهان شهری بودن، استفاده از اینترنت، سابقه بیماری و حساسیت غذایی بر گرایش به رفتار مصرف پایدار شهروندان خرم آباد انجام شد. جامعه آماری این پژوهش ساکنان شهر خرم آبادند که نمونه ای به حجم 386 نفر از آنان با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای برای مطالعه انتخاب شده اند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و تحلیل مسیر رگرسیونی استفاده گردیده است. یافته ها نشان میدهد که متغیرهای نگرش زیست محیطی، دانش و اطلاعات زیست محیطی، دغدغه زیست محیطی، دغدغه سلامت و مسئولیت پذیری اجتماعی به طور مستقیم و متغیرهای تحصیلات، جهان شهری بودن، استفاده از اینترنت، سابقه بیماری به همراه حساسیت غذایی به طور غیر مستقیم در مجموع 30 درصد از واریانس رفتار مصرف پایدار ساکنان شهر خرم آباد را تبیین نمودند. در این بین متغیرهای دغدغه سلامت و نگرش زیست محیطی بیشترین میزان تأثیر بر رفتار مصرف پایدار را داشتند بنابراین توصیه می گردد که ارگان های ذیربط در راستای تغییر نگرش و ارتقای سطح دغدغه سلامت افراد اقدامات لازم را انجام دهند.
زهرا اطهری؛ حسن صدیقی
دوره 4، شماره 3 ، خرداد 1395، ، صفحه 21-32
چکیده
رشد جمعیت جهان و رشد اقتصادی از یک طرف و منابع طبیعی محدود به ویژه در بسیاری از کشورهای در حال توسعه از طرف دیگر، باعث توجه جدی به مسأله پایداری محیط زیست شده است. در این راستا، تخریب و بهره برداری بیش از حدِ منابع طبیعی از مهمترین محدویتهای توسعه پایدار در بسیاری از کشورهای در حال توسعه است. هدف کلی این تحقیق توصیفی ...
بیشتر
رشد جمعیت جهان و رشد اقتصادی از یک طرف و منابع طبیعی محدود به ویژه در بسیاری از کشورهای در حال توسعه از طرف دیگر، باعث توجه جدی به مسأله پایداری محیط زیست شده است. در این راستا، تخریب و بهره برداری بیش از حدِ منابع طبیعی از مهمترین محدویتهای توسعه پایدار در بسیاری از کشورهای در حال توسعه است. هدف کلی این تحقیق توصیفی ـ همبستگی، تعیین ادراک کشاورزان از مدیریت خاک زراعی و عوامل تأثیرگذار بر آن بود. جامعه آماری تحقیق، کشاورزان سرپرست خانوار روستاهای شهرستان کرمانشاه بودند (24391N=) که تعداد 350 نفر از آنان با روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود که برای سنجش پایایی و روایی آن، به ترتیب از آلفای کرونباخ و پانل متخصصان استفاده شد. بر اساس یافته ها، ادراک کشاورزان از مدیریت خاک زراعی در حد متوسط بود.از سوی دیگر، وضعیت تماس های ترویجی کشاورزان و میزان استفاده آنان از منابع اطلاعاتی درباره مدیریت خاک زراعی پایینتر از حد متوسط بود. نتایج مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که متغیرهای میزان تحصیلات، تماس های ترویجی، سابقه کشاورزی، منابع اطلاعاتی و اندازه زمین زراعی کشاورزان بر ادراک آنان از مدیریت خاک زراعی تأثیر معناداری دارند و در کل 51 درصد از تغییرات ادراک کشاورزان از مدیریت خاک زراعی را تبیین میکنند.
فاطمه قربانی پیرعلیدهی؛ حسین آگهی؛ کیومرث زرافشانی؛ محمد کریم معتمد
دوره 4، شماره 3 ، خرداد 1395، ، صفحه 45-55
چکیده
صنعت آبزی پروری به عنوان یک فعالیت کشاورزی بسیار مهم در شرایط کنونی تحت تأثیر مفهوم پایداری قرار دارد که میتواند با کمترین آسیب به محیطزیست، متضمن امنیت و سلامت غذایی جامعه روستایی باشد. از آنجایی که استان گیلان از قطبهای مهم آبزی پروری کشور است بنابراین محتوای مناسب برای ترویج آبزی پروری پایدار یکی از اقدامات ...
بیشتر
صنعت آبزی پروری به عنوان یک فعالیت کشاورزی بسیار مهم در شرایط کنونی تحت تأثیر مفهوم پایداری قرار دارد که میتواند با کمترین آسیب به محیطزیست، متضمن امنیت و سلامت غذایی جامعه روستایی باشد. از آنجایی که استان گیلان از قطبهای مهم آبزی پروری کشور است بنابراین محتوای مناسب برای ترویج آبزی پروری پایدار یکی از اقدامات اساسی در راستای حفظ محیطزیست و توسعه پایدار در این استان است. در نتیجه پژوهش حاضر با هدف بررسی محتوای آموزشی مورد نیاز جهت ترویج آبزی پروری پایدار در استان گیلان با استفاده از روش دلفی به انجام رسید. تیم متخصص دلفی متشکل از 6 نفر محقق، 12 نفر کارشناس و 32 نفر از آبزی پروران معروف استان بودند که به پرسشنامه ها در سه مرحله پاسخ دادند. برای انتخاب نمونه ها، در بین روش های مختلف نمونه گیری هدفمند از نمونه گیری موارد شناخته شده یا معروف استفاده شد. متخصصان موضوعات مختلفی را در قالب محتوای آموزشی مورد نیاز جهت دستیابی به آبزی پروری پایدار مطرح کرده اند اما تأکید بیشتر آنها بر موارد کاربردی تر همچون آشنایی با ابزارهای جدید برای کاهش اثرات سوء محیط زیستی، مفهوم جامع از آبزی پروری پایدار و استراتژی های اجرای آن، آشنایی با سیستم های جدید کشت و کنترل و اهمیت پساب فعالیتهای آبزی پروری و آشنایی با انواع فیلترها و روشهای کنترل پساب است. به مسئولان و کارشناسان شیلات استان توصیه می شود که در تهیه و تدوین برنامه های آموزشی مربوط به آبزی پروری، محتوای اشاره شده توسط متخصصان را مد نظر قرار دهند تا بتوانند آموزشی متناسب با نیازها و نظرات واقعی آبزی پروران، کارشناسان و محققان آبزی پروری استان داشته باشند.
محمدرضا دهشیری
دوره 4، شماره 2 ، اسفند 1394، ، صفحه 64-75
چکیده
این مقاله به تبیین ظرفیت جهانی شدن برای تضمین توسعه پایدار میپردازد. نویسنده ضمن بررسی دیدگاههای بدبینانه درباره تأثیرات سلبی جهانی شدن بر توسعه پایدار که این دو متغیر را به مثابه پارادایمهای رقیب و متقابل قلمداد میکنند، در چارچوب رویکرد تحولگرایانه معتقد است که جهانیشدن و توسعه پایدار دو پارادایم مکمل و متعامل ...
بیشتر
این مقاله به تبیین ظرفیت جهانی شدن برای تضمین توسعه پایدار میپردازد. نویسنده ضمن بررسی دیدگاههای بدبینانه درباره تأثیرات سلبی جهانی شدن بر توسعه پایدار که این دو متغیر را به مثابه پارادایمهای رقیب و متقابل قلمداد میکنند، در چارچوب رویکرد تحولگرایانه معتقد است که جهانیشدن و توسعه پایدار دو پارادایم مکمل و متعامل با یکدیگر هستند و جهانی شدن به عنوان "فرایند همپیوندی جهان بدون مرز" میتواند در چارچوب پذیرفته شدۀ پایداری به گونهای مؤثر عمل کند و منجر به تأثیراتی ایجابی بر توسعه پایدار در عرصههای عدالت اجتماعی، حفاظت محیط زیست و امنیت انسانی شود تا راه را برای تحقق "جهانی شدن پایدار" و "جهانی شدن موفقیت آمیز" هموار سازد. جهانی شدن در صورتی پایدار و موفقیت آمیز به شمار میآید که توانایی نسلهای آینده را برای تأمین نیازهای اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی خود مورد مصالحه و سازش قرار ندهد بلکه در عوض باید اقتصادی دانش بنیان را رقم بزند و به ارتقای سطح آگاهیهای عمومی و تخصصی از طریق اهتمام ویژه به نقش عمده آموزش در دستور کارهای توسعه پایدار کمک کند. سپس مقاله به تجزیه و تحلیل چالشها و فرصتهای جهانی شدن برای توسعه پایدار میپردازد و سرانجام راهکارهای ممکن برای دستیابی به جهانی شدن پایدار و موفقیتآمیز را با تأکید بر رشد اقتصادی توأم با برابری و صلح اجتماعی، تعهد سازنده در قبال اقتصاد جهانی، رعایت مقررات زیست محیطی و تحقق نظام موفق آموزشی تبیین میکند.
آموزش محیط زیست
الهام کوهی؛ حسین میبودی؛ مصطفی طالشی؛ الهه کوهی
دوره 2، شماره 5 ، آبان 1392، ، صفحه 19-30
چکیده
پژوهش حاضر، با هدف بررسی نقش رسانههای ارتباط جمعی در توسعه و پیشرفت صنعت گردشگری پایدار در شهرستان آمل انجام گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن توسط کارشناسان و متخصصین مربوطه مورد ﺗﺄیید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه بر اساس آزمون کرونباخ با ضریب 74/0تعیین اعتبار گردید. تجزیه و تحلیل داده ...
بیشتر
پژوهش حاضر، با هدف بررسی نقش رسانههای ارتباط جمعی در توسعه و پیشرفت صنعت گردشگری پایدار در شهرستان آمل انجام گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن توسط کارشناسان و متخصصین مربوطه مورد ﺗﺄیید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه بر اساس آزمون کرونباخ با ضریب 74/0تعیین اعتبار گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آماره توصیفی (فراوانی،درصد خالص و..)، آماره استنباطی (آزمون t تک نمونهای) و نیز نرمافزار SPSS انجام شد. یافته ها حاکی از آن بودکه (بین میزان دسترسی به رسانه های جمعی، اثرگذاری فرهنگی ،تبلیغات رسانه ای و دسترسی به امکانات رفاهی (سمعی وبصری) رابطه وجود دارد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در منطقه مورد مطالعه با توجه به برداشتهای میدانی توزیع شده بین گردشگران، رسانههای جمعی نقش اثرگذاری را در معرفی، توسعه و پیشرفت گردشگری پایدار آن منطقه داشتند.
آموزش محیط زیست
صادق صالحی؛ جمال محمدی؛ سید احمد میرمحمد تبار دیو کلایی؛ عادله سرادیپور
دوره 1، شماره 4 ، تیر 1392، ، صفحه 41-57
چکیده
هدف مقاله حاضر بررسی اثرات اجتماعی احداث و توسعه بندر فریدونکنار بر شهر فریدونکنار (استان مازندران) است. چارچوب نظری این تحقیق مبتنی بر شاخصهای فینستر بوش در زمینه کاربرد تحلیل تاثیر اجتماعی و زیست محیطی است. جامعه آماری تحقیق، شهرستان فریدونکنار و بخش های اطراف آن است. روش تحقیق آن کیفی است و جمع آوری اطلاعات با استفاده از روش مصاحبه ...
بیشتر
هدف مقاله حاضر بررسی اثرات اجتماعی احداث و توسعه بندر فریدونکنار بر شهر فریدونکنار (استان مازندران) است. چارچوب نظری این تحقیق مبتنی بر شاخصهای فینستر بوش در زمینه کاربرد تحلیل تاثیر اجتماعی و زیست محیطی است. جامعه آماری تحقیق، شهرستان فریدونکنار و بخش های اطراف آن است. روش تحقیق آن کیفی است و جمع آوری اطلاعات با استفاده از روش مصاحبه صورت پذیرفته است. واحد تحلیل در این تحقیق فرد می باشد. زمان انجام تحقیق، پاییز سال 1389 بود. یافته های این تحقیق نشان میدهد که با توجه به اینکه احداث و توسعه بندر فریدونکنار در گامهای اولیه توسعه قرار دارد، در حال حاضر نقش اندکی در توسعه اقتصاد محلی داشته است، ولی به نظر میرسد این تأثیرگذاری در آینده فزونی یابد.
فاطمه سیگارچیان تقی زاده؛ سید محمد شبیری؛ مریم لاریجانی
دوره 1، شماره 3 ، خرداد 1392، ، صفحه 11-18
چکیده
دستیابی انسان به فناوری نانو تأثیرات فراوان در زندگی بشر دارد و صنعت خودروسازی به طور بالقوه یکی از ذینفعان اصلی توسعه فناوری نانو است. که بهبود و مزایای موجود در سطوح مختلف را فراهم مینماید. برخی از کاربردهای زیست محیطی فناوری نانو، میتواند از طریق آموزش محیط زیست انجام پذیرد. البته زمانی میتوان از این آموزشها ...
بیشتر
دستیابی انسان به فناوری نانو تأثیرات فراوان در زندگی بشر دارد و صنعت خودروسازی به طور بالقوه یکی از ذینفعان اصلی توسعه فناوری نانو است. که بهبود و مزایای موجود در سطوح مختلف را فراهم مینماید. برخی از کاربردهای زیست محیطی فناوری نانو، میتواند از طریق آموزش محیط زیست انجام پذیرد. البته زمانی میتوان از این آموزشها بهره برد که نگرش مثبتی در این زمینه وجود داشته باشد. هدف این پژوهش بررسی نگرش مدیران صنعت خودروسازی از بکارگیری آموزشهای زیستمحیطی در استفاده از فناوری نانو است. تحقیق حاضر از نوع کاربردی و از نظر روش تحقیق، توصیفی با رویکرد پیمایشی است. جامعه آماری شامل 63 نفر از مدیران تولید صنعت خودروسازی میباشد و ابزار گردآوری، پرسشنامه محقق ساخته بوده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که نگرش مدیران نسبت به آموزشهای زیست محیطی در کاربرد فناوری نانو مثبت ارزیابی میگردد. بین نگرش مدیران در ارتباط با کاربرد آموزش محیط زیست در استفاده از فناوری نانو و سنوات خدمت و مقطع تحصیلی تفاوت معنی داری وجود ندارد در حالیکه بین نگرش و رشته تحصیلی تفاوت معنی دار است.
آموزش محیط زیست
محمدصالح علی طالشی؛ حمید سودائی زاده؛ فرهاد نژاد کورکی
دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1391، ، صفحه 45-53
چکیده
یکی از اهداف تعیین شده در سند توسعه منابع طبیعی و آبخیزداری در افق 1404 ارتقای آگاهیهای زیست محیطی و منابع طبیعی است لذا یکی از راهبردهای تعیین شده جهت تحقق این رویکرد آموزش و فرهنگ سازی محیطزیستی در سطح آموزش عالی است بطوری که بتوان به توسعهای پایدار دست یافت. در این راستا در این پژوهش به بررسی سطوح آگاهی دانشجویان مقطع کارشناسی ...
بیشتر
یکی از اهداف تعیین شده در سند توسعه منابع طبیعی و آبخیزداری در افق 1404 ارتقای آگاهیهای زیست محیطی و منابع طبیعی است لذا یکی از راهبردهای تعیین شده جهت تحقق این رویکرد آموزش و فرهنگ سازی محیطزیستی در سطح آموزش عالی است بطوری که بتوان به توسعهای پایدار دست یافت. در این راستا در این پژوهش به بررسی سطوح آگاهی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد مهندسی منابع طبیعی- محیط زیست در رابطه با سری استانداردهای محیط زیستی علی الخصوص 14000در نظام مدیریت محیطزیستی و همچنین میزان اهمیت این سری استانداردها از دیدگاه دانشجویان در توسعه پایدار پرداخته شد. نمونهها به صورت تصادفی طبقه بندی شده از 5 دانشگاه از 12 دانشگاه ارائه دهنده مقطع کارشناسی ارشد این رشته انتخاب گردید. 104 پرسشنامه در بین دانشجویان توزیع و پس از تکمیل جمع آوری گردید. دادههای بدست آمده با نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. یافتههای آماری این پژوهش نشان داد که میانگین آگاهی دانشجویان در رابطه با مبانی استاندارد کم تا متوسط و در رابطه با اهمیت کاربردها و اهداف کلی سری استانداردهای ISO 14000 متوسط تا زیاد است. اختلاف معنیداری بین دو جنس در رابطه با آگاهی در بخشهای مختلف مشاهده نشد. همچنین نتایج این پژوهش اختلاف معنیداری را در میزان آگاهی دانشجویان دانشگاههای مختلف از این سری استانداردها نشان نداد. لازم به ذکر است که با توجه به آگاهی دانشجویان ثابت شد که وجود استانداردهای سری ISO 14000 تا حد زیادی میتواند مدیریت یک سازمان را به سوی توسعه پایدار هدایت نماید.
آموزش محیط زیست
داریوش کریمی؛ اشرف السادات عنایتی
دوره 1، شماره 1 ، آذر 1391، ، صفحه 59-74
چکیده
به دنبال برگزاری کنفرانس زمین در سال 1992 و تهیه دستور کار 21 و فصل 36 آن که به مقوله برنامه آموزش محیطزیست و آموزش برای توسعه پایدار، پرداخته است. با توجه به 4 مؤلفه اصلی این فصل که همگی دلالت بر پایداری آموزش دارد و نیز به منظور اینکه هم اکنون در دهه آموزش برای توسعه پایدار قرار داریم، تمامی کشورها سعی در طراحی و پیشنهاد روشهایی در خصوص ...
بیشتر
به دنبال برگزاری کنفرانس زمین در سال 1992 و تهیه دستور کار 21 و فصل 36 آن که به مقوله برنامه آموزش محیطزیست و آموزش برای توسعه پایدار، پرداخته است. با توجه به 4 مؤلفه اصلی این فصل که همگی دلالت بر پایداری آموزش دارد و نیز به منظور اینکه هم اکنون در دهه آموزش برای توسعه پایدار قرار داریم، تمامی کشورها سعی در طراحی و پیشنهاد روشهایی در خصوص پایداری آموزش نمودهاند و در نهایت همه بالاتفاق به موضوع "آموزش توسعه پایدار در مدرسه بعنوان یک کل" رسیدهاند که این رهیافت دلالت بر اجرای آموختهها به منظور کاهش شکاف بین ارزشها در عمل و واقعیت از طریق تلفیق برنامههای آموزشی رسمی و غیررسمی دارد. در رهیافت "مدرسه به عنوان یک کل" که در عمل مدرسه پایدار میباشد، میبایست چارچوبی برای مدرسه پایدار با تأکید بر ابعاد و شاخصهای آن در نظر گرفت که در این مقاله بطور کامل این موارد شرح داده شده است. در انتها نتیجه گرفته شد که آموزش برای توسعه پایدار در مدارس در مرحله آگاه سازی است به طوری که مدیران ضرورت آن را درک کردهاند اما برای اجرای آن چارچوبی مشخصی وجود ندارند.