آموزش محیط زیست
جواد قاسمی؛ حسامالدین غلامی؛ امیر افضلی گروه؛ امیر علم بیگی
چکیده
با توجه گسترش اکوتوریسم، بررسی اثرات آن بر توانمندسازی جوامع محلی از اهمیت بالایی برخوردار است. از همین رو، این پژوهش به دنبال اندازهگیری میزان توانمندسازی جوامع محلی در اثر اکوتوریسم بود. در این راستا با بهرهگیری از چارچوب مفهومی چرخ توانمندسازی مندوزا راموس (2013)، پیمایشی در شهرستان سوادکوه اجرا شد. بر این اساس، با استفاده از ...
بیشتر
با توجه گسترش اکوتوریسم، بررسی اثرات آن بر توانمندسازی جوامع محلی از اهمیت بالایی برخوردار است. از همین رو، این پژوهش به دنبال اندازهگیری میزان توانمندسازی جوامع محلی در اثر اکوتوریسم بود. در این راستا با بهرهگیری از چارچوب مفهومی چرخ توانمندسازی مندوزا راموس (2013)، پیمایشی در شهرستان سوادکوه اجرا شد. بر این اساس، با استفاده از فرمول دانیل، حجم نمونه برابر 240 نفر برآورد شد که این تعداد با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دادهها از طریق یک پرسشنامه گردآوری شد که برای تعیین روایی آن علاوه بر نظرخواهی از متخصصان (روایی صوری)، از روایی همگرا استفاده شد. بهمنظور محاسبه پایایی آن نیز دو روش آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی بهره گرفته شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS نسخه 22 و Smart PLS انجام شد. یافتههای حاصل آمار استنباطی که با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی انجام پذیرفت، نشان داد که توانمندسازی جامعه محلی دارای پنج مؤلفه اصلی (روانشناختی، محیطزیستی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی) است و همگنی و پایایی معرفها مورد تأیید بود. همچنین، نتایج نشان داد که میانگین توانمندسازی کل در شهرستان سوادکوه برابر 1/3 از 5 بود. بیشترین میزان توانمندسازی مربوط به مؤلفههای توانمندسازی روانشناختی (35/3) و محیطزیستی (22/3) بود و کمترین میزان توانمندسازی مربوط به مؤلفههای سیاسی (89/2) و اقتصادی (96/2) بود. مؤلفه توانمندسازی اجتماعی (10/3) در وضعیت متوسط قرار داشت. بر این اساس توصیه میشود؛ با رویکرد مشارکتی و با بهرهگیری از اصول و فنون تسهیلگری نسبت به بهبود توانمندسازی سیاسی و اقتصادی در شهرستان سوادکوه اقدام شود.
امیر نعیمی؛ روح الله رضائی؛ سیده کوثر موسی پور
دوره 6، شماره 3 ، خرداد 1397، ، صفحه 9-22
چکیده
هدف اصلی این تحقیق تحلیل رابطه بین میراث کشاورزی و پایداری محیطزیستی گردشگری بود. روش این تحقیق، توصیفی و پیمایشی میباشد. جامعه آماری تحقیق، سرپرستان خانوارهای روستایی شهرستان باغملک و ایذه استان خوزستان بودند (484N=). حجم نمونه با استفاده از جدول بارتلت و همکاران (2001) 218 نفر تعیین شد. برای مطالعه افراد نمونه از روش نمونهگیری طبقهای ...
بیشتر
هدف اصلی این تحقیق تحلیل رابطه بین میراث کشاورزی و پایداری محیطزیستی گردشگری بود. روش این تحقیق، توصیفی و پیمایشی میباشد. جامعه آماری تحقیق، سرپرستان خانوارهای روستایی شهرستان باغملک و ایذه استان خوزستان بودند (484N=). حجم نمونه با استفاده از جدول بارتلت و همکاران (2001) 218 نفر تعیین شد. برای مطالعه افراد نمونه از روش نمونهگیری طبقهای تناسبی استفاده شد. ابزار تحقیق، پرسشنامه بود. روایی محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظرات جمعی از متخصصان مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. همچنین مقادیر محاسبهشده روایی تشخیصی (AVE)، آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی (CR) برای قسمتهای مختلف پرسشنامه در حد مطلوب بود. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان میدهد میراث کشاورزی تأثیر مثبت و معنیداری در سطح خطای یک درصد بر روی پایداری محیطزیستی گردشگری دارد. بهطوریکه میراث کشاورزی و مؤلفههای آن (میراث مادی و معنوی) 3/21 درصد از واریانس پایداری محیطزیستی را تبیین کردند؛ بنابراین ضروری به نظر میرسد مسئولان، برنامهریزان و همه ذینفعان تأثیرات توسعه گردشگری روستایی بر روی میراث فرهنگی و جوامع محلی در شهرهای تاریخی و نواحی اطراف پایگاههای میراث کشاورزی را همواره مدنظر قرار دهند.
آموزش محیط زیست
الهام کوهی؛ حسین میبودی؛ مصطفی طالشی؛ الهه کوهی
دوره 2، شماره 5 ، آبان 1392، ، صفحه 19-30
چکیده
پژوهش حاضر، با هدف بررسی نقش رسانههای ارتباط جمعی در توسعه و پیشرفت صنعت گردشگری پایدار در شهرستان آمل انجام گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن توسط کارشناسان و متخصصین مربوطه مورد ﺗﺄیید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه بر اساس آزمون کرونباخ با ضریب 74/0تعیین اعتبار گردید. تجزیه و تحلیل داده ...
بیشتر
پژوهش حاضر، با هدف بررسی نقش رسانههای ارتباط جمعی در توسعه و پیشرفت صنعت گردشگری پایدار در شهرستان آمل انجام گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن توسط کارشناسان و متخصصین مربوطه مورد ﺗﺄیید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه بر اساس آزمون کرونباخ با ضریب 74/0تعیین اعتبار گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آماره توصیفی (فراوانی،درصد خالص و..)، آماره استنباطی (آزمون t تک نمونهای) و نیز نرمافزار SPSS انجام شد. یافته ها حاکی از آن بودکه (بین میزان دسترسی به رسانه های جمعی، اثرگذاری فرهنگی ،تبلیغات رسانه ای و دسترسی به امکانات رفاهی (سمعی وبصری) رابطه وجود دارد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در منطقه مورد مطالعه با توجه به برداشتهای میدانی توزیع شده بین گردشگران، رسانههای جمعی نقش اثرگذاری را در معرفی، توسعه و پیشرفت گردشگری پایدار آن منطقه داشتند.