آموزش محیط زیست
داود تارویردی زاده؛ شهرام میرزایی دریانی؛ محمد رضا ناهیدی امیر خیز؛ محمد پاسبانی؛ مرتضی هنرمند عظیمی
چکیده
مسائل مربوط به حفاظت از محیطزیست و پایداری در بخش مواد غذایی در طی سالهای اخیر موجب نگرانیهای جهانی شده است. همچنین شرایط نهچندان مطلوب کشورمان از منظر نگهداشت محیطزیست و لزوم توجه به مفاهیم سبز در سطوح مدیریت سازمانها، موجب شد پژوهش نوآورانهای باهدف طراحی مدل مدیریت کیفیت سبز در صنعت مواد غذایی با تأکید بر ارتقای عملکرد ...
بیشتر
مسائل مربوط به حفاظت از محیطزیست و پایداری در بخش مواد غذایی در طی سالهای اخیر موجب نگرانیهای جهانی شده است. همچنین شرایط نهچندان مطلوب کشورمان از منظر نگهداشت محیطزیست و لزوم توجه به مفاهیم سبز در سطوح مدیریت سازمانها، موجب شد پژوهش نوآورانهای باهدف طراحی مدل مدیریت کیفیت سبز در صنعت مواد غذایی با تأکید بر ارتقای عملکرد محیطزیستی ارائه گردد. این پژوهش برحسب هدف، کاربردی و ازلحاظ نوع روش، توصیفی- پیمایشی و دارای رویکرد کیفی بوده که با استفاده از روش نظریهپردازی داده بنیاد انجامگرفته است. برای گردآوری دادهها از روش مطالعات کتابخانهای در حوزه ادبیات نظری موضوع و همچنین با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و اصل اشباع نظری با 16 نفر از مسئولین و کارشناسان شرکتهای فعال در صنعت مواد غذایی استان اردبیل، مصاحبه عمیق و نیمه ساختارمند انجام شده است. اطلاعات حاصل از دو فاز باهم تلفیقشده و تحلیل دادهها در فرآیند سه مرحلهای کدگذاری باز، محوری و انتخابی با کمک نرمافزار مکسکیودا انجام گرفت. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که الگوی پارادایمی مدیریت کیفیت سبز در صنعت مواد غذایی دارای 5 مؤلفه است: مدیریت سبز منابع انسانی (شرایط علی)، تفکر مدیریتی سبز (شرایط زمینهای)، مدیریت فناوری و سیستم مدیریت محیطزیستی (شرایط مداخلهگر)، نوآوری مدیریتی سبز (راهبردها)، زنجیره تأمین سبز (پیامدها) که موفقیت صنعت مواد غذایی در جهت ارتقای عملکرد محیطزیستی درگرو استقرار و اجرای صحیح مدل طراحیشده و مدیریت برتر این مؤلفهها خواهد بود.
آموزش محیط زیست
محمد منتظری؛ علی یعقوبی پور؛ غلامرضا جلالیان
چکیده
هدف از این پژوهش طراحی الگوی پیشرانهای بهرهوری پایدار مبتنی بر دانش و آگاهی محیطزیستی در کسبوکارهای کوچک و متوسط با استفاده از رویکرد مدلیابی ساختاری تفسیری است. رویکرد پژوهش، آمیخته و مبتنی بر طرح اکتشافی و شامل دو بخش کیفی و کمی بود. مشارکتکنندگان شامل 15 نفر از خبرگان دانشگاهی و مدیران کسبوکارهای کوچک و متوسط استان ...
بیشتر
هدف از این پژوهش طراحی الگوی پیشرانهای بهرهوری پایدار مبتنی بر دانش و آگاهی محیطزیستی در کسبوکارهای کوچک و متوسط با استفاده از رویکرد مدلیابی ساختاری تفسیری است. رویکرد پژوهش، آمیخته و مبتنی بر طرح اکتشافی و شامل دو بخش کیفی و کمی بود. مشارکتکنندگان شامل 15 نفر از خبرگان دانشگاهی و مدیران کسبوکارهای کوچک و متوسط استان کرمان به روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. بخش کیفی، با هدف شناسایی عوامل مرتبط با بهرهوری پایدار از طریق بررسی مبانی نظری و انجام کدگذاری مصاحبه با اعضای پانل انجام شد و بخش کمی نیز از طریق تشکیل ماتریس خودتعاملی ساختاری به مدلسازی ساختاری-تفسیری پرداخت. پس از تحلیل دادهها و ترسیم مدل، درمجموع 16 متغیر در قالب نه سطح بهعنوان پیشرانهای بهرهوری پایدار در کسبوکارهای کوچک و متوسط شناسایی شدند. در این میان، دو عامل مدیریت سبز و نوآوری سبز واجد بیشترین میزان نفوذ و هدایت تعیین شدند که باید بهعنوان سنگ زیربنای بهرهوری پایدار در کسبوکارهای کوچک و متوسط مدنظر مدیران قرار گیرند.
آموزش محیط زیست
فرناز کریمی؛ هادی ویسی؛ محمد رضا نظری
چکیده
در این پژوهش، عوامل مؤثر بر مدیریت کربن در مؤسسات آموزش عالی از دیدگاه مدیران دانشگاه رازی (ستادی و آموزشی) موردبررسی قرار گرفت. پژوهش کمی حاضر یک پژوهش توصیفی- همبستگی است که اطلاعات موردنیاز آن، با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته با طیف 5 گزینهای لیکرت جمعآوری شده است. جامعه این پژوهش، 175 نفر از مدیران دانشگاه رازی بودند که با ...
بیشتر
در این پژوهش، عوامل مؤثر بر مدیریت کربن در مؤسسات آموزش عالی از دیدگاه مدیران دانشگاه رازی (ستادی و آموزشی) موردبررسی قرار گرفت. پژوهش کمی حاضر یک پژوهش توصیفی- همبستگی است که اطلاعات موردنیاز آن، با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته با طیف 5 گزینهای لیکرت جمعآوری شده است. جامعه این پژوهش، 175 نفر از مدیران دانشگاه رازی بودند که با استفاده از روش سرشماری (تمامشماری) موردمطالعه قرار گرفتند. یافتهها نشان داد اقدامات شاخص دانشگاه رازی در مدیریت کربن، «افزایش فضای سبز و کاهش مصرف آب» با میانگین (05/4 و 47/3 از 5) بوده اما مسئولین دانشگاه مواردی مشابه «کاهش ردپای کربن در اجرای فعالیتهای تجاری و تصمیمگیریها» و «اصول مدیریت کمکربن در تهیه مواد و تدارکات» را کم مدنظر داشتهاند (میانگین 09/2 و 91/1 از 5) که نشان میدهد نیاز است نگرش مدیران نسبت به کاهش کربن بالابرده شود. روشهایی از مدیریت کربن که مشارکت دانشگاهیان و درنظرگرفتن اهداف کاهش کربن را لازم دارد میانگینهای پایین، (حدود 2 از 5) داشتند. همچنین، از نظر پاسخگویان موانع مدیریت کربن در دانشگاه بیشتر به بعد انسانی و نرمافزاری مرتبط بود تا مسائل فنی و سختافزاری. راهحلها نیز مؤید ضرورت برونیسازی برنامه مدیریت کربن در فرایندهای عملکردی بودند. مشخص شد دانشگاه رازی در زمینه مدیریت کربن دیدگاه بالا به پایین دارد که مؤید دستوری بودن این برنامهها میباشد. برای استقرار نظام مدیریتکربن، پیشنهادهایی ارائه گردید مانند مشارکت دانشگاهیان در امور مختلف، مدنظر قرارگرفتن کاهش ردپای کربن در تمامی فعالیتها، نظارت، ارزیابی و نیز بازنگری و اصلاح آنها.
آموزش محیط زیست
علی اکبر کریمی پور زارعی؛ فرزام بابایی؛ حسین یوسفی
دوره 1، شماره 4 ، تیر 1392، ، صفحه 58-68
چکیده
در این پژوهش نقش آموزش در کاهش دورریز مواد پلی اتیلنیمورد بررسی قرار گرفت. منطقه 9 شهرداری در غرب تهران واقع شده است این منطقه با وسعتی نزدیک به 6/19 کیلومترمربع جمعیتی بالغ بر 170000 نفر را در خود جای داده است. در این پژوهش ابتدا مطالعات کتابخانهای صورت گرفت سپس جامعه و نمونه تعین گردید و پس از تجزیه تحلیلهای پرسشنامه نتایج نشان میدهد ...
بیشتر
در این پژوهش نقش آموزش در کاهش دورریز مواد پلی اتیلنیمورد بررسی قرار گرفت. منطقه 9 شهرداری در غرب تهران واقع شده است این منطقه با وسعتی نزدیک به 6/19 کیلومترمربع جمعیتی بالغ بر 170000 نفر را در خود جای داده است. در این پژوهش ابتدا مطالعات کتابخانهای صورت گرفت سپس جامعه و نمونه تعین گردید و پس از تجزیه تحلیلهای پرسشنامه نتایج نشان میدهد میزان کاهش دورریز مواد پلاستیکی با میزان تحصیلات، شغل و فعالیتهای شهرداری در منطقه 9 ارتباط مستقیم داشته و جهت آنها نیز مثبت ارزیابی شده است نتایج آزمون t جفتی برای مقایسه میانگین مواد پلیاتیلنی در دو گروه آموزش دیده و شاهد نیز نشاندهنده این موضوع است که دورههای آموزشی باعث کاهش در استفاده از مواد پلی اتیلنی در سطح منطقه گردیده است. در نهایت راهکارهای مناسب برای منطقه 9 شهرداری تهران در جهت کاهش دورریز مواد پلی اتیلنی ارائه گردید.
آموزش محیط زیست
محمد رضوانی؛ سید مهدی موسی کاظمی؛ محمد عارفیان
دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1391، ، صفحه 13-23
چکیده
این پژوهش به بررسی نقش ویژگیهای جمعیت شناختی خانواده در شکل گیری اخلاق زیست محیطی دانش آموزان (فرزندان خانواده) می پردازد. هدف از این پژوهش آن است که اطلاعات مفیدی در خصوص شاخصهای زیست محیطی و به ویژه آموزش و فرهنگ سازی زیست محیطی به عنوان یکی از مهمترین شاخصهای مورد توجه در برنامه ریزی برای ساماندهی جمعیت کشور، به دست آید. این تحقیق ...
بیشتر
این پژوهش به بررسی نقش ویژگیهای جمعیت شناختی خانواده در شکل گیری اخلاق زیست محیطی دانش آموزان (فرزندان خانواده) می پردازد. هدف از این پژوهش آن است که اطلاعات مفیدی در خصوص شاخصهای زیست محیطی و به ویژه آموزش و فرهنگ سازی زیست محیطی به عنوان یکی از مهمترین شاخصهای مورد توجه در برنامه ریزی برای ساماندهی جمعیت کشور، به دست آید. این تحقیق از نوع توصیفی، پیمایشی بوده جامعه آماری آن شامل کلیه دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان ابهر در سال تحصیلی 92-91 می باشد. تعداد افراد جامعه 4467 نفر بوده که با توجه به جدول مورگان 360 نفر از آنان به عنوان نمونه به صورت تصادفی و با روش خوشه ای دو مرحله ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه پژوهشگر ساخته شامل دو بخش «ویژگی های جمعیت شناختی خانواده» و «اخلاق زیست محیطی دانش آموزان» بوده که روایی صوری آن با مشورت جمعی از استادان و کارشناسان علوم تربیتی و محیط زیست تأمین و پایایی آن پس از تکمیل توسط 30 نفر از دانش آموزان، با ضریب آلفای کرونباخ برابر 771/0 تأیید گردید. در تحلیل نتایج به دست آمده از پرسشنامه ها مشخص شد که هیچیک از متغیرهای مورد بررسی شامل: تعداد فرزندان خانواده، تحصیلات والدین، وضعیت شغلی والدین، وضعیت مالکیت منزل مسکونی و وضعیت مهاجرت خانواده، رابطه معنی داری با سطح اخلاق زیست محیطی دانش آموزان ندارد. لذا لازم است در رویکرد جدید ساماندهی جمعیت کشور، در کنار تلاش برای بهبود ویژگی های جمعیت شناختی جامعه، به ملاحظات و آموزش های زیست محیطی توجه بیشتری شود.