نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی
2 دانشگاه رازی
چکیده
رفتار حامی محیط زیست یکی از عوامل مؤثر حفظ محیط زیست است که به میزان زیادی به آگاهی محیطزیستی شهروندان بستگی دارد. این تحقیق بر اساس نظریه بامبرگ و موزر درباره عوامل تأثیرگذار بر رفتار محیطزیستی، تأثیر «آگاهی محیطزیستی» بر «نگرش» و «رفتار محیطزیستی» دانشجویان دختر دانشگاه قم را بررسی میکند. روش تحقیق پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 370 نفر و روش نمونه گیری طبقه ای است. نتایج توصیفی تحقیق نشان میدهد: آگاهی بیشتر پاسخگویان (9/57 درصد) درباره محیط زیست در حد متوسط است. نتایج استنباطی این تحقیق نشان میدهد بین متغیرهای «آگاهی محیطزیستی»، «نگرش محیطزیستی»، «تمایل به رفتار محیطزیستی» و «رفتارهای حامی محیط زیست» رابطه معنیدار وجود دارد؛ بین «منابع آگاهیبخش» و «آگاهی محیطزیستی» رابطه معنیدار نیست. «آگاهی محیطزیستی» بهصورت مستقیم، غیرمستقیم و کلی بر رفتار محیطزیستی تأثیر قابلقبولی دارد. نتایج تحلیل رگرسیونی نشان میدهد که سه متغیر مستقل باقی مانده در مجموع فقط 6/20 درصد از واریانس متغیر وابسته را تبیین می کنند. به طور کلی یافتههای این تحقیق چارچوب نظریای را که بر اساس آن مُدل تحقیق ترسیم شد تأیید میکنند. برای بهبود رفتارهای حامی محیطزیست لازم است منابع آگاهیبخش تقویت شوند؛ فرایند «جامعه پذیری محیطزیستی» به کمک همه سازمانها و نهادهای دولتی و غیردولتی و خانوادهها انجام شود و کیفیت آموزشها ارتقا یابند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Survey of the Relationship Between Environmental Awareness, Attitude and Pro-environmental Behavior of Female Students at Qom University
نویسندگان [English]
- M. T. Sabzehei 1
- S. Gholipoor 1
- M. Adinevand 2
1 Social Science Department of Razi University
2 Razi University
چکیده [English]
The pro-environmental behavior is one of the most effective factors for protecting the environment which is heavily depending on the environmental awareness of citizens. This study explored the effect of “environmental awareness” on “attitude” and “environmental behaviors” of Qom university female students based on Bamberg and Möser’s Theory about the factors affecting environmental behaviors. Survey research method was adopted and the data collection instrument was questionnaire. In the current study, 370 participants were selected using Cochrane formula for categorical sampling. The descriptive results showed most of the students’ (57.9 %) environmental awareness seem to be at medium level. The inferential results indicated that, there was a significant relationship between the “environmental awareness“, “environmental attitude“, “tendency for environmental behavior“ and “pro-environmental behaviors“ while no significant relationship between the awareness resources and environmental awareness was observed. “Environmental awareness” directly, indirectly and generally exerts remarkable influence on environmental behavior. The results of regression analysis showed that the three remaining independent variables explain only 20.6 % of the variance of the dependent variable. In total, the findings of the present study confirmed the theoretical framework based on which the research model was planned. For improving pro-environmental behaviors, awareness resources must be reinforced; all state and private organizations and institutes as well as families must help the process of “environmental socialization”, and education quality must be enhanced.
کلیدواژهها [English]
- Environment
- Environmental Awareness
- Environmental Behavior
- Environmental attitude
- Tendency for Environmental Behavior