نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور
2 کارشناس ارشد، آموزش محیطزیست، دانشگاه پیام نور
چکیده
با توجه به کاهش شدید منابع انرژی و مواد مصرفی در جوامع امروزی، علیرغم افزایش جمعیت که نتیجه آن نیاز بیشتر افراد جامعه به منابع انرژی و مواد برای تأمین مایحتاج اینهمه انسان میباشد، بنابراین جوامع امروزه به دنبال چارهاندیشی بوده و راهکاری با عنوان توسعه پایدار را همگی پذیرفتهاند. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین عوامل اجتماعی و روانشناختی با رفتار صرفهجویی انرژی انجام گرفته است. جامعه آماری این تحقیق از بین دانش آموزان دوره اول متوسطه شهر شیراز با تعداد 36000 نفر با روش تصادفی ساده با استفاده از فرمول کوکران با حجم نمونه به تعداد 267 نفر انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری دادهها در پژوهش حاضر پرسشنامه با 41 سؤال در مقیاس لیکرت بوده که به ترتیب بر مبنای پرسشنامه دانش محیطزیستی هو، کوانگ و کیم (2013)، هنجارهای ذهنی محیطزیستی ریورا (2004)، مسئولیتپذیری اجتماعی محیطزیستی کو، هوانگ وکیم (2013)، تجربیات پیشین ریورا (2004)، کنترل رفتاری ادراکشده، چو و هوا (2001)، سودمندی ادراکشده، مون وکیم (2001)، نگرش محیطزیستی کو، هوانگ وکیم (2013) و تمایل به رفتار صرفهجویانه انرژی کوانگ وکیم (2013) تهیه شده است. نتایج نشان داد که متغیرهای برونزا، دانش محیطزیستی، هنجارهای ذهنی محیطزیستی، مسئولیتپذیری اجتماعی محیطزیستی، تجربیات پیشین محیطزیستی بهصورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق متغیرهای واسطهای کنترل رفتار ادراکشده، سودمندی ادراکشده و نگرش محیطزیستی بر تمایل به رفتار صرفهجویی انرژی معنادار بوده و بیشترین اثر کل مربوط به سودمندی ادراکشده و کمترین اثر کل مربوط به هنجارهای ذهنی محیطزیستی بر تمایل به رفتار صرفهجویی انرژی میباشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Relation Between Social and Psychological Factors with Energy Saving Behavior of Students
نویسندگان [English]
- Mohammad Hasan Seif 1
- Saeid Mazloumian 1
- Mohammad Reza Javanmardi 2
1 Associate Professor of Educational Sciences, Payame Noor University
2 M.A in Environmental Education, Payame Noor University
چکیده [English]
Given the sharp decline in energy resources and consumables in today's societies, despite population growth, which results in the need for more people to supply energy and materials to meet the needs of all human beings, societies today are looking for a solution, with a strategy called sustainable development All are accepted. The purpose of this study was to investigate the relationship between social and psychological factors with energy saving behavior. The statistical population of this study was selected from among 36000 primary school students of Shiraz with a random sample of 36000 people using the Cochran formula with a sample size of 267 people. The data gathering tool in the present study was a questionnaire with 41 questions in Likert scale, which was based on Environmental Knowledge Questionnaire Ho, Quang and Kim (2013), Environmental Meteorological Norms of Rivera (2004), Environmental Environmental Responsibility Ko, Huang and Kim (2013) The previous experiences of Rivera (2004), perceived behavioral control, chow and air (2001), Perceived Utility, Mon and Kim (2001), Environmental Attitudes of Ko, Huang and Kim (2013), and the Desire of Quang and Kim's Quantum Energy Efficiency (2013) . The results showed that exogenous variables, environmental knowledge, environmental norms, environmental responsibility, past environmental experiences, directly and indirectly, through intermediate variables of perceived behavior control, perceived usefulness and environmental perception were significant on the tendency to energy saving behavior and the highest total effect Refers to perceived usefulness and the lowest total effect related to environmental norms on the tendency to energy saving behavior.
کلیدواژهها [English]
- environmental knowledge
- Environmental responsibility
- Past Environmental Experiences
- students
- Energy Saving Behavior
behavior". Psychology & Marketing, 18(4), 389-413.
motivation to use computer in the workplace". J App SocPsychol, 22 (14), 1109- 1130.
activities protecting the environment: A focus on donating, recycling, and
conservationbehaviors". Journal of piblic policy & marketing , 10, 1-27.
Consumer Marketing, 16(5), 441-60.
and trust in customers’ acceptance of airline B2C ecommerce websites".
Tourism Management, 30, 266-277.
anticipated emotions during an international crisis". International MarketingReview, 27, P. 630.
instrumental to future goalattainment: Effects on graded performance".
Contemporary Educational Psychology, 30(1), 60-80.
purchase behavior: the effects of environmental knowledge, concern and
attitude". International Journal of Consumer Studies, 31(3), 220-229.
and McLean model of IS success: J.I. DeGross, S.L. Huff, M.C. Munro
(Eds.) In:Proceedings of the 15thInternational conference on Information Systems". Vancouver, British Columbia, Canada: 99- 110.