مقاله پژوهشی
طیبه محمدی نیا؛ منصوره دسترنج؛ سمیه نگهداری؛ نیلوفر سلیمی شورباخورلو
دوره 1، شماره 1 ، آذر 1391، صفحه 1-8
چکیده
در اسلام هر گونه رفتاری که منجر به فساد در عرصه محیط زیست شود نهی شده است، چرا که خداوند بارها در قرآن کریم درباره ایجاد فساد در روی زمین هشدار داده است. از این روست که حکومت اسلامی، کردار انسان را در مواجهه با محیط زیست، نظارت و کنترل کرده و علاوه بر تنبیه افرادی که به محیط زیست آسیب می رسانند، به آنهایی که از نتیجه سوء کردارشان بر محیط ...
بیشتر
در اسلام هر گونه رفتاری که منجر به فساد در عرصه محیط زیست شود نهی شده است، چرا که خداوند بارها در قرآن کریم درباره ایجاد فساد در روی زمین هشدار داده است. از این روست که حکومت اسلامی، کردار انسان را در مواجهه با محیط زیست، نظارت و کنترل کرده و علاوه بر تنبیه افرادی که به محیط زیست آسیب می رسانند، به آنهایی که از نتیجه سوء کردارشان بر محیط زیست بی خبرند هشدار می دهد. اسلام بین انسان و محیط زیست، جدایی قائل نیست و آنها را مکمل یکدیگر می داند، از این رو دین اسلام کامل ترین سفارشات را برای حفاظت از محیط زیست دارد و تمامی جنبه های انسانی را در ارتباطی هماهنگ و موزون با مسیر الهی، در قرآن کریم به تصویر کشیده است؛ لذا اجرای مبانی ارزشی نظام اقتصادی اسلام در جامعه می تواند با کاهش اثرات خارجی منفی زیست محیطی و تحقق توسعه پایدار و استیفای حقوق انسانی بستر مناسبی را برای محافظت از منابع طبیعی و محیط زیست فراهم کند. در این مطالعه، آیاتی که به منابع طبیعی و حفاظت و استفاده از آنها اشاره داشته اند؛ استخراج و سپس با استفاده تفسیر آنها مورد نقد و بررسی قرار گرفته و در موضوعات مختلف دسته بندی شده اند.
مقاله پژوهشی
عظیمه السادات عبداللهی؛ حمیدرضا صادقی
دوره 1، شماره 1 ، آذر 1391، صفحه 9-16
چکیده
این پژوهش با هدف نیازسنجی آموزش زیست محیطی دانشآموزان و بررسی میزان آگاهی، نگرش و عملکرد زیست محیطی آنان میپردازد. مطالعه به روش پیمایشی و از طریق پرسشنامه انجام شده و در آن آگاهی، نگرش و رفتار زیست محیطی 150 نفر از دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی شهر اصفهان که به روش خوشهای چندمرحلهای نمونهگیری شدند سنجیده شده است. ...
بیشتر
این پژوهش با هدف نیازسنجی آموزش زیست محیطی دانشآموزان و بررسی میزان آگاهی، نگرش و عملکرد زیست محیطی آنان میپردازد. مطالعه به روش پیمایشی و از طریق پرسشنامه انجام شده و در آن آگاهی، نگرش و رفتار زیست محیطی 150 نفر از دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی شهر اصفهان که به روش خوشهای چندمرحلهای نمونهگیری شدند سنجیده شده است. نتایج نشان داد دانش آموزان در مورد ضرورت وجود گونههای گیاهی، خطرات آلودگی صوتی و خطرات دفع زباله ناصحیح، آگاهی نسبتاً خوبی دارند ولی در مورد کمبود منابع، ضرورت تنوع زیستی و فواید درختان در کاهش آلودگی صوتی اطلاعات کافی ندارند. 80 درصد آنها علامت بازیافت را نمیشناسند و در مورد مواد قابل بازیافت شناخت خوبی ندارند. هیچگونه شناختی در مورد علامت دوستدار لایه ازن بر روی محصولات و ضرورت توجه به آن نیز ندارند. به نقش خودشان و همه مردم در کاهش آلودگی زیست محیطی نگرش مثبتی دارند. به دلیل مشکلات زیستمحیطی نگران سلامت خود هستند ولی هنوز به این مسئله که انسانها از محیط زیست اطرافشان بد استفاده میکنند اعتقادی ندارند؛ هر چند معتقدند که انسانها حق ندارند هر گونه بخواهند در محیط طبیعی تغییر ایجاد کنند.
مقاله پژوهشی
علیرضا عراقیه؛ نرگس برزآبادی فراهانی؛ علی پاشایی ارزنه
دوره 1، شماره 1 ، آذر 1391، صفحه 17-22
چکیده
هدف از این پژوهش فراهم نمودن فرصتی برای کشف روشهای آموزش محیطزیست از دیدگاه دانشآموزان دوره ابتدایی میباشد. بر اساس پیش فرض این تحقیق، دانشآموز فردی است که قادر است در برخورد با مسئله علمی- اجتماعی مانند محیط زیست، عاقلانه مسائل عمومی را تحلیل و مواضع خود را تعیین کند. روش نمونهگیری، تصادفی ساده و نمونه ...
بیشتر
هدف از این پژوهش فراهم نمودن فرصتی برای کشف روشهای آموزش محیطزیست از دیدگاه دانشآموزان دوره ابتدایی میباشد. بر اساس پیش فرض این تحقیق، دانشآموز فردی است که قادر است در برخورد با مسئله علمی- اجتماعی مانند محیط زیست، عاقلانه مسائل عمومی را تحلیل و مواضع خود را تعیین کند. روش نمونهگیری، تصادفی ساده و نمونه آماری این تحقیق تعداد 150نفر از دانشآموزان دوره ابتدایی مناطق 11و 18 آموزش و پرورش شهر تهران بودهاست. روش پژوهش استفاده از تکنیک دلفی و بر اساس آن به ترتیب ابتدا از فراگیران خواسته شد تا فهرستی از روشهای آموزش محیطزیست را تهیه نمایند و سپس از مجموعه فهرستهای گردآوری شده فهرست مقدماتی تهیه و در اختیار آنان گذاشتهشد. تا هر یک اصلاحاتی را که لازم میدانند منعکس نمایند. نهایتاً فهرست جدیدی بر مبنای نظرهای ابراز شده و اصلاحات وارد شده تهیه و مجدداً به نظرخواهی گذاشته شد. در پایان یافتههای تحقیق مبتنی بر روشهای آموزش محیطزیست از دیدگاه دانشآموزان محاسبه و ارائه شده است.
مقاله پژوهشی
صادق صالحی؛ زهرا همتی گویمی
دوره 1، شماره 1 ، آذر 1391، صفحه 23-34
چکیده
مشکل زبالههای الکترونیکی در سالهای اخیر، توجه زیادی را به خود جلب کرده است. این قبیل زبالهها حاوی انواع مواد گرانبها و همچنین مواد سمی خطرناکی هستند که برای انسان و همچنین محیطزیست بسیار زیانآور میباشند. متاسفانه در کشور ما، زبالههای الکترونیکی و مسائل مربوط به آن مورد توجه قرار نگرفته است. علاوه بر این، ...
بیشتر
مشکل زبالههای الکترونیکی در سالهای اخیر، توجه زیادی را به خود جلب کرده است. این قبیل زبالهها حاوی انواع مواد گرانبها و همچنین مواد سمی خطرناکی هستند که برای انسان و همچنین محیطزیست بسیار زیانآور میباشند. متاسفانه در کشور ما، زبالههای الکترونیکی و مسائل مربوط به آن مورد توجه قرار نگرفته است. علاوه بر این، در کشورهای توسعهیافته، به موازات تأمین امکانات لازم، تأکید بسیاری بر نقش آموزش و دانش محیطزیستی شده است. تحقیق حاضر درصدد بررسی نقش آموزش محیطزیستی در مدیریت زبالههای الکترونیکی و ارائه راهکارهایی برای تحقق این هدف میباشد. جامعه آماری تحقیق حاضر را دانشجویان دانشگاه مازندران تشکیل میدهد. برای جمعآوری اطلاعات از تکنیک مصاحبه استفاده شده است. در بررسی حاضر مشخص گردید که برنامههای دولت و شهرداریها برای جمعآوری، تفکیک و بازیافت اینگونه زبالهها، میتواند نقش مؤثری در کاهش این زبالهها و رفتار مناسب با آنها داشته باشد.
مقاله پژوهشی
هادی ویسی؛ اردوان زرندیان
دوره 1، شماره 1 ، آذر 1391، صفحه 35-42
چکیده
دانش و اگاهی اساس نگرش و رفتار افراد برای تعاملی دوستانه با طبیعت و محیط زیست می باشند. لذا بهبود محیط زیست نیازمند مشارکت افرادی آگاه از جایگاه محیط زیست در زندگی بشر است. یکی از گروه های هدف در این زمینه بازاریان و تجار هستند که در این رابطه به منظور ارتقای رفتار دوستانه و مسئولانه اصناف و مدیران تجاری در قبال محیط زیست، تحقیق حاضر ...
بیشتر
دانش و اگاهی اساس نگرش و رفتار افراد برای تعاملی دوستانه با طبیعت و محیط زیست می باشند. لذا بهبود محیط زیست نیازمند مشارکت افرادی آگاه از جایگاه محیط زیست در زندگی بشر است. یکی از گروه های هدف در این زمینه بازاریان و تجار هستند که در این رابطه به منظور ارتقای رفتار دوستانه و مسئولانه اصناف و مدیران تجاری در قبال محیط زیست، تحقیق حاضر با هدف ارزیابی و تبیین سطح دانش محیط زیستی اصناف و مدیران تجاری طراحی و در منطقه 12، بازار مرکزی تهران اجرا شد. پاسخگویان 384 نفر از اصناف بودندکه اطلاعات توسط پرسشنامه طی مصاحبه های حضوری جمع آوری گردید. نتایج تحقیق نشان داد که اصناف محیط زیست را تنها محیط طبیعی پیرامون می دانند و با سایر مولفه ها شامل محیط مصنوع و همچنین انسان ها و سایر موجودات آشنایی چندانی نداشتند. نتایج نشان داد که آنها همچنین با مدیریت مشارکتی پسماند ناآشنا هستند. و مهمترین مشکلات محیط زیستی در بازار را ترافیک و سر و صدا معرفی کردند و معتقد بودند که دانش محیط زیستی از طریق رسانه های گروهی نظیر تلویزیون و رادیو و همچنین تابلوهای تبلیغاتی و متخصصان محیط زیست و دوستان از سایر روش ها برای انتقال اطلاعات و اطلاع رسانی مسائل و موضوعات محیط زیستی اثربخشی بیشتری دارند. که این موضوع به احتمال زیاد ناشی از دسترسی راحت¬تر پاسخگویان به این رسانه ها می باشد.
مقاله پژوهشی
محمد یزدی؛ محمد رسول سوداگر؛ یلدا دلگشائی؛ رکسانا نصیری
دوره 1، شماره 1 ، آذر 1391، صفحه 43-58
چکیده
پژوهش حاضر به منظور بررسی عوامل بازدارنده و پیشبرنده آموزش و مشارکت مردمی در فعالیتهای شهرداری تهران انجام شدهاست. روش تحقیق از نظر شیوه گردآوری اطلاعات توصیفی (پیمایشی) و از نظر هدف کاربردی بوده است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای محقق ساخته مشتمل بر 40 گویه در مقیاس 5 درجهای لیکرت بوده است که روایی آن از نظر صوری، ...
بیشتر
پژوهش حاضر به منظور بررسی عوامل بازدارنده و پیشبرنده آموزش و مشارکت مردمی در فعالیتهای شهرداری تهران انجام شدهاست. روش تحقیق از نظر شیوه گردآوری اطلاعات توصیفی (پیمایشی) و از نظر هدف کاربردی بوده است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای محقق ساخته مشتمل بر 40 گویه در مقیاس 5 درجهای لیکرت بوده است که روایی آن از نظر صوری، محتوایی و سازه بررسی شده است و پایایی آن با اجرای آزمایشی بر روی نمونهای 30 نفره و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (82/0) بدست آمده است. دادههای گردآوری شده به کمک روشهای آمار توصیفی و استنباطی همچون تحلیل عاملی، آزمون t برای دو گروه مستقل، تحلیل واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج بدست آمده نشان داد که به ترتیب هفت عامل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، فناوری، انگیزشی، مدیریتی و آموزشی از جمله عوامل بازدارنده و پیش برنده آموزش و مشارکت مردمی در فعالیتهای شهرداری تهران هستند.
مقاله پژوهشی
آموزش محیط زیست
داریوش کریمی؛ اشرف السادات عنایتی
دوره 1، شماره 1 ، آذر 1391، صفحه 59-74
چکیده
به دنبال برگزاری کنفرانس زمین در سال 1992 و تهیه دستور کار 21 و فصل 36 آن که به مقوله برنامه آموزش محیطزیست و آموزش برای توسعه پایدار، پرداخته است. با توجه به 4 مؤلفه اصلی این فصل که همگی دلالت بر پایداری آموزش دارد و نیز به منظور اینکه هم اکنون در دهه آموزش برای توسعه پایدار قرار داریم، تمامی کشورها سعی در طراحی و پیشنهاد روشهایی در خصوص ...
بیشتر
به دنبال برگزاری کنفرانس زمین در سال 1992 و تهیه دستور کار 21 و فصل 36 آن که به مقوله برنامه آموزش محیطزیست و آموزش برای توسعه پایدار، پرداخته است. با توجه به 4 مؤلفه اصلی این فصل که همگی دلالت بر پایداری آموزش دارد و نیز به منظور اینکه هم اکنون در دهه آموزش برای توسعه پایدار قرار داریم، تمامی کشورها سعی در طراحی و پیشنهاد روشهایی در خصوص پایداری آموزش نمودهاند و در نهایت همه بالاتفاق به موضوع "آموزش توسعه پایدار در مدرسه بعنوان یک کل" رسیدهاند که این رهیافت دلالت بر اجرای آموختهها به منظور کاهش شکاف بین ارزشها در عمل و واقعیت از طریق تلفیق برنامههای آموزشی رسمی و غیررسمی دارد. در رهیافت "مدرسه به عنوان یک کل" که در عمل مدرسه پایدار میباشد، میبایست چارچوبی برای مدرسه پایدار با تأکید بر ابعاد و شاخصهای آن در نظر گرفت که در این مقاله بطور کامل این موارد شرح داده شده است. در انتها نتیجه گرفته شد که آموزش برای توسعه پایدار در مدارس در مرحله آگاه سازی است به طوری که مدیران ضرورت آن را درک کردهاند اما برای اجرای آن چارچوبی مشخصی وجود ندارند.