با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی ایران
تحلیل عوامل مؤثر در تفکیک از مبدأ پسماندهای جامد محیط‌زیست شهری ناحیه3 منطقه 1 ‌تهران

اردشیر زابلی زاده؛ ابوالفضل مشکینی؛ زهره‌ یوسف زاده؛ ناصر فتاحی

دوره 5، شماره 4 ، شهریور 1396، ، صفحه 45-62

چکیده
  انجام عمل تفکیک زباله از مبدأ تولید علاوه بر رعایت اصول بهداشتی، که منجر به سلامت کالاهای تولید‌ شده از مواد بازیافتی ‌میگردد، بخش زیادی از هزینه‌های جمع‌­آوری و ساماندهی زباله نیز حذف می‌شود. هدف این‌ پژوهش‌ تحلیل عوامل مؤثر در تفکیک از مبدأ پسماند جامد محیط‌زیست شهری ناحیه 3 منطقه یک شهرداری تهران می‌باشد. نوع تحقیق کاربردی ...  بیشتر

بررسی نقش زبان آموزان غیرفارسی‌زبان در توسعه آموزش محیط‌زیست و توسعه پایدار از طریق گردشگری

ابوالقاسم غیاثی زارچ؛ فاطمه جعفری

دوره 5، شماره 4 ، شهریور 1396، ، صفحه 99-112

چکیده
  این مقاله به نقش زبان فارسی به عنوان زبان خارجی در توسعه پایدار گردشگری می‌پردازد. زبان آموزان خارجی که در ایران دوره‌های آموزش زبان فارسی را می‌گذرانند منابع بالقوه‌ای هستند که با برنامه‌ریزی، سرمایه‌گذاری و سازمان‌دهی از طرف سازمان‌های گردشگری، محیط‌زیست و وزارت علوم می‌توانند در توسعه گردشگری در ایران و توسعه پایدار تأثیرگذار ...  بیشتر

شناسایی عوامل مؤثر بر ارتقاء انگیزه در افشاگری اطلاعات محیط‌زیستی

روح اله سهرابی؛ پوریا تدین

دوره 5، شماره 3 ، خرداد 1396، ، صفحه 9-21

چکیده
  توجه به بعد جهانی مسائل محیط زیستی از یک‌سو و آگاهی پیدا کردن در مورد این مسائل از سوی دیگر، تقاضا برای پاسخگویی سازمان‌ها در مورد مسائل محیط‌زیستی را افزایش داده است. ارائه افشای اطلاعات محیط‌زیستی، یک روش برای توضیح سیاست‌های مربوط به مسئولیت سازمان برای اعمال فعالیت‌های اخلاقی، اجتماعی و محیط‌زیستی است. پژوهش حاضر با هدف مطالعه ...  بیشتر

برآورد میزان دانش و نگرش محیط‌زیستی و رابطه آن با عوامل سیاسی- اجتماعی (مورد مطالعه: کارکنان شرکت‌های دانش‌بنیان کشاورزی استان‌های همدان و کرمانشاه)

رضا موحدی؛ نسیم ایزدی؛ وحید علی آبادی

دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1395، ، صفحه 101-115

چکیده
  رشد جمعیت و آلودگی حاصل از فعالیت­های آنها و تغییرات اقلیمی قرن اخیر، نگرانی­ ها را در مورد حفظ محیط زیست برای نسل آینده بیشتر کرده است. به طوری­که امروزه در بیشتر دنیا ترویج دانش و نگرش زیست ­محیطی یکی از گرایش­ های مهم فکری و راهبردهای سیاسی است. توسعه این تفکر در سازمانهای مردم نهاد مثل شرکت­های دانش ­بنیان نیز در صدر ...  بیشتر

بررسی رابطه بین آگاهی، نگرش و رفتار حامی محیط‌ زیست دانشجویان دختر دانشگاه قم

محمد تقی سبزه ای؛ سیاوش قلی‌پور؛ معصومه آدینه‌وند

دوره 4، شماره 4 ، شهریور 1395، ، صفحه 16-5

چکیده
  رفتار حامی محیط ­­زیست یکی از عوامل مؤثر حفظ محیط زیست است که به میزان زیادی به آگاهی محیط‌زیستی شهروندان بستگی دارد. این تحقیق بر اساس نظریه بامبرگ و موزر درباره عوامل تأثیرگذار بر رفتار محیط‌زیستی، تأثیر «آگاهی محیط‌زیستی» بر «نگرش» و «رفتار محیط‌زیستی» دانشجویان دختر دانشگاه قم را بررسی می‌کند. روش تحقیق ...  بیشتر

بررسی تأثیر آموزش محیط زیست مبتنی بر تئوری ارتباط‌گرایی بر میزان یادگیری و ارتباط با طبیعت دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی

اکرم کلانتری؛ بهمن سعیدی‌پور

دوره 4، شماره 3 ، خرداد 1395، ، صفحه 5-11

چکیده
  این مقاله به بررسی تأثیر آموزش محیط زیست مبتنی بر تئوری ارتباط­گرایی بر میزان یادگیری مفاهیم محیط زیستی و ارتباط با طبیعت دانش ­آموزان پایه ششم ابتدایی می ­پردازد. روش پژوهش در این مطالعه، شبه آزمایشی با پیش آزمون ـ پس آزمون و گروه کنترل می­باشد که با استفاده از نمونه­ گیری خوشه ­ای تصادفی، تعداد 55 نفر از دانش ­آموزان دختر ...  بیشتر

عوامل تأثیرگذار بر ادراک کشاورزان شهرستان کرمانشاه از مدیریت خاک زراعی

زهرا اطهری؛ حسن صدیقی

دوره 4، شماره 3 ، خرداد 1395، ، صفحه 21-32

چکیده
  رشد جمعیت جهان و رشد اقتصادی از یک‌ طرف و منابع طبیعی محدود به­ ویژه در بسیاری از کشورهای در حال توسعه از طرف دیگر، باعث توجه جدی به مسأله پایداری محیط زیست شده است. در این راستا، تخریب و بهره­­ برداری بیش از حدِ منابع طبیعی از مهم‌­ترین محدویت­‌های توسعه پایدار در بسیاری از کشورهای در حال توسعه است. هدف کلی این تحقیق توصیفی ...  بیشتر

مطالعه نقش آموزش مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در کاهش چالش های زیست محیطی (با تأکید بر محیط زیست شهری)

محمدرضا سرمدی؛ مرجان معصومی فرد

دوره 4، شماره 2 ، اسفند 1394، ، صفحه 38-50

چکیده
  گسترش جوامع انسانی و توسعه شهرنشینی موجب پیدایش پدیده­هایی چون تخریب و آلودگی محیط زیست شده است. این امر تنها به یک کشور و یا یک قلمرو خاص مربوط نیست، بلکه مشکل کل جهان است و در برگیرنده مسائل مختلفی نیز هست، از این رو متخصصان حوزه­های مختلف به ارائه راه حل­های متفاوتی پرداخته­اند. بر این اساس، هدف از نگارش مقاله حاضر مطالعه ...  بیشتر

جهانی‌شدن و توسعه پایدار

محمدرضا دهشیری

دوره 4، شماره 2 ، اسفند 1394، ، صفحه 64-75

چکیده
  این مقاله به تبیین ظرفیت جهانی شدن برای تضمین توسعه پایدار می­پردازد. نویسنده ضمن بررسی دیدگاه­های بدبینانه در­باره تأثیرات سلبی جهانی شدن بر توسعه پایدار که این دو متغیر را به مثابه پارادایم­های رقیب و متقابل قلمداد می­کنند، در چارچوب رویکرد تحول­گرایانه معتقد است که جهانی­شدن و توسعه پایدار دو پارادایم مکمل و متعامل ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
سیاست‌های راهبردی- زیست‌محیطی کاهش تولید زباله شهری

هانی حمزه کلکناری؛ محسن جمالی‌پور؛ محمد قربانی

دوره 2، شماره 5 ، آبان 1392، ، صفحه 11-18

چکیده
  با توجه به افزایش تولید زباله و کمیابی اراضی تخصیص یافته برای دفن زباله در حوزه شهری، دل نگرانی‌های حاصل از خسارات  اکولوژیکی ناشی از زباله‌های خطرناک و زیان وارده به محیط زیست، مدیریت زباله‌های شهری از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. گرایش افراد به بازیافت و مدیریت پسماند تحت تأثیر عوامل مختلف از جمله اقدامات تشویقی و آموزش ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
بررسی روند آموزش محیط زیست در برنامه‌های پنج‌ساله توسعه کشور و ارائه راهکارهای مناسب جهت اجرای آموزش محیط زیست

سیدمحمد شبیری؛ آلاله قائمی؛ پونه قائمی

دوره 1، شماره 4 ، تیر 1392، ، صفحه 29-40

چکیده
  هدف از این تحقیق، برررسی روند آموزش محیط زیست در برنامه‌های توسعه کشور می‌باشد. امروزه محیط زیست در معرض تهدیداتی از جمله تنزل کیفیت حوضه‌های آبخیز، کاهش عملکرد تنوع زیستی، پیدایش انواع آلودگی‌ها و تغییرات شدید اقلیمی می‌باشد. از آنجایی که بسیاری از این تغییرات و بروز مشکلات محیط زیستی منتج از فعالیت‌های انسانی، ناشی از عدم‌آگاهی ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
آموزش مجازی محیط زیست پیش‌بایست ارتقای کیفیت آموزش عمومی در قرن بیست و یکم

هدی طایی؛ نجیبه شاه حسینی؛ امیر ملکی

دوره 1، شماره 3 ، خرداد 1392، ، صفحه 31-42

چکیده
  بهره‌گیری از آموزش مجازی در توسعه آموزش محیط زیست در عصری که از یک سو سرعت انتقال اطلاعات توسط فناوری‌های نو به طرز شگفت آوری افزایش یافته است. پژوهش حاضر با هدف «بررسی آموزش مجازی محیط زیست به عنوان پیش بایست ارتقای کیفیت آموزش عمومی در قرن بیست و یکم» انجام شده است. بررسی برنامه درسی دوره عمومی کنونی نشان می‌دهد که کتب ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
بررسی تأثیر طرح شهردار مدرسه در ارتقای آگاهی زیست محیطی دانش آموزان دختر منطقه 10 تهران

مهناز حیدری؛ محمد رضوانی؛ احمد علی پور

دوره 1، شماره 3 ، خرداد 1392، ، صفحه 43-53

چکیده
  در این پژوهش ، محقق در نظر دارد اطلاعات، مسئولیت پذیری، مشارکت جویی دانش آموزان در مسایل محیط زیست شهری و غیر شهری را پس از اجرای یک طرح آموزش غیر مستقیم (طرح شهردار مدرسه) که در آن دانش آموزان مجری و مخاطب آموزش هستند، بررسی کند. تحقیق حاضر از نوع علمی و کاربردی بوده و جامعه آماری آن مدارس راهنمایی دولتی دخترانه سطح شهرداری منطقه 10 بوده ...  بیشتر

کاوش در روش های آموزش محیط زیست از دیدگاه دانش آموزان دوره ابتدایی

علیرضا عراقیه؛ نرگس برزآبادی فراهانی؛ علی پاشایی ارزنه

دوره 1، شماره 1 ، آذر 1391، ، صفحه 17-22

چکیده
  هدف از این پژوهش فراهم نمودن فرصتی برای کشف روش‌های آموزش محیط‌زیست از دیدگاه دانش‌آموزان دوره ابتدایی می‌باشد. بر اساس پیش فرض این تحقیق، دانش‌آموز فردی است که قادر است  در برخورد با مسئله  علمی‌- اجتماعی مانند محیط زیست، عاقلانه مسائل عمومی را تحلیل و مواضع خود را تعیین کند. روش نمونه‌گیری، تصادفی ساده و نمونه ...  بیشتر

نقش آموزش محیط‌زیستی در مدیریت زباله‌های الکترونیکی

صادق صالحی؛ زهرا همتی گویمی

دوره 1، شماره 1 ، آذر 1391، ، صفحه 23-34

چکیده
  مشکل زباله‌های الکترونیکی در سال‌های اخیر، توجه زیادی را به خود جلب کرده است. این قبیل زباله‌ها حاوی انواع مواد گرانبها و همچنین مواد سمی خطرناکی هستند که برای انسان و همچنین محیط‌زیست بسیار زیان‌آور می‌باشند. متاسفانه در کشور ما، زباله‌های الکترونیکی و مسائل مربوط به آن مورد توجه قرار نگرفته است. علاوه‌ بر این، ...  بیشتر

ارزیابی سطح آگاهی و دانش شهروندان از محیط زیست (مطالعه موردی اصناف و مدیران تجاری منطقه 12 شهرداری تهران)

هادی ویسی؛ اردوان زرندیان

دوره 1، شماره 1 ، آذر 1391، ، صفحه 35-42

چکیده
  دانش و اگاهی اساس نگرش و رفتار افراد برای تعاملی دوستانه با طبیعت و محیط زیست می باشند. لذا بهبود محیط زیست نیازمند مشارکت افرادی آگاه از جایگاه محیط زیست در زندگی بشر است. یکی از گروه های هدف در این زمینه بازاریان و تجار هستند که در این رابطه به منظور ارتقای رفتار دوستانه و مسئولانه اصناف و مدیران تجاری در قبال محیط زیست، تحقیق حاضر ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
آموزش برای توسعه پایدار، مدرسه پایدار

داریوش کریمی؛ اشرف السادات عنایتی

دوره 1، شماره 1 ، آذر 1391، ، صفحه 59-74

چکیده
  به دنبال برگزاری کنفرانس زمین در سال 1992 و تهیه دستور کار 21 و فصل 36 آن که به مقوله برنامه آموزش محیط‌زیست و آموزش برای توسعه پایدار، پرداخته است. با توجه به 4 مؤلفه اصلی این فصل که همگی دلالت بر پایداری آموزش دارد و نیز به منظور اینکه هم اکنون در دهه آموزش برای توسعه پایدار قرار داریم، تمامی کشورها سعی در طراحی و پیشنهاد روش‌هایی در خصوص ...  بیشتر