مقاله پژوهشی
آموزش محیط زیست
محمد اکبری؛ افسانه شهنازی؛ حسین شکوهی فرد
چکیده
هدف این پژوهش ارزیابی همخوانی برنامه درسی قصدشده، اجراشده و کسبشده در درس انسان و محیطزیست پایه یازدهم بوده است. روش پژوهش ترکیبی از نوع همزمان است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پایه یازدهم در سال تحصیلی 1400- 1399 شهر قائن که تعداد آنها 896 نفر است. در بخش کیفی قلمرو پژوهش کلیه دانشآموزان پایه یازدهم و دبیران آنها ...
بیشتر
هدف این پژوهش ارزیابی همخوانی برنامه درسی قصدشده، اجراشده و کسبشده در درس انسان و محیطزیست پایه یازدهم بوده است. روش پژوهش ترکیبی از نوع همزمان است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پایه یازدهم در سال تحصیلی 1400- 1399 شهر قائن که تعداد آنها 896 نفر است. در بخش کیفی قلمرو پژوهش کلیه دانشآموزان پایه یازدهم و دبیران آنها را شامل شد. در بخش کمی بر اساس جدول مورگان تعداد 265 نفر بهعنوان نمونه، با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب و موردبررسی قرار گرفتند. نمونه در بخش کیفی به شیوه هدفمند مبتنی بر معیار (پایه یازدهم، سابقه بیش از پنج سال) و حجم آن بر اساس اشباع نظری تعیین گردید. ابزار گردآوری داده در بخش کمی پرسشنامۀ محقق ساخته و در بخش کیفی مصاحبۀ نیمهساختاریافته بود. دادههای گردآوریشده در بخش کمی با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی به کمک نرمافزار SPSS نسخه 18 و در بخش کیفی با استفاده از کدگذاری باز، انتخابی و محوری انجام شد. نتایج نشان داد که بین برنامه درسی قصد شده و اجراشده انطباق وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که بین برنامه درسی قصد شده و کسبشده نیز انطباق وجود دارد. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان اینگونه بیان داشت که علیرغم تغییر رویکرد آموزشی از حضوری به مجازی و عدمتغییر در برنامه درسی، معلمان بهعنوان مجریان برنامه درسی توانسته بودند با تلاش و کوشش در جهت انطباق برنامه درسی اجراشده و کسبشده با برنامه درسی قصد شده گام برداشته و در این مهم موفق عمل نمایند.
مقاله پژوهشی
آموزش محیط زیست
حمدالله سجاسی قیداری؛ مجید پریشان؛ احمد رومیانی؛ شهرزاد نادرزاده:
چکیده
توسعه آگاهانه طبیعتگردی، راهبردی مناسبی جهت حفظ محیطزیست است. هدف این پژوهش شناسایی و ارزیابی عوامل پیشبینی کننده دانش و آگاهی طبیعتگردهای منطقه حفاظتشده بینالود است. نوع تحقیق کاربردی، روش مورداستفاده توصیفی- تحلیلی و گردآوری دادهها و اطلاعات از روشهای کتابخانهای و میدانی (پرسشنامه) استفادهشده است. جامعه آماری ...
بیشتر
توسعه آگاهانه طبیعتگردی، راهبردی مناسبی جهت حفظ محیطزیست است. هدف این پژوهش شناسایی و ارزیابی عوامل پیشبینی کننده دانش و آگاهی طبیعتگردهای منطقه حفاظتشده بینالود است. نوع تحقیق کاربردی، روش مورداستفاده توصیفی- تحلیلی و گردآوری دادهها و اطلاعات از روشهای کتابخانهای و میدانی (پرسشنامه) استفادهشده است. جامعه آماری تحقیق تعداد طبیعتگردهای ورودی به منطقه، بر اساس آمار میدانی بهدستآمده از دهیاران (شهریور 1398)، 12900 برآورد شده است. درنهایت، 210 نمونه بهعنوان حجم نمونه مبنای تکمیل پرسشنامه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای تحقیق نشان داد که بر اساس آزمون t تک نمونهای میانگین واقعی دو شاخص برخورداری از دانش زیست محیط و بهکارگیری فناوری پاک و آگاهی نسبت به قوانین و محیط طبیعی از کمتر از میانه (3) است. یافتههای آزمون t دو نمونه نشان داد که طبیعتگردها ازلحاظ نگرش و رفتار محیطزیستی و بعد اجتماعی و اقتصادی محیطزیستی در وضعیت مناسبی قرار دارند، اما ازلحاظ میزان دانش محیطزیستی در وضعیت مناسبی قرار ندارند و نیاز به افزایش آگاهی آنها در زمینههای دانش محیطزیستی است. میانگین نظر مردان در شاخصهای دانش محیطزیستی (3) بیشتر از زنان (65/2) است ولی در شاخصهای نگرش محیطزیستی و رفتار محیطزیستی به ترتیب زنان (30/4 و 94/3) بیشتر از مردان با میانگین (15/4 و 72/3) است و تفاوت معناداری در دو گروه وجود دارد. بر اساس آزمون رگرسیون ضریب تعیین تعدیلشده 54/0 میباشد که آشکار نمود که 54 درصد از تغییرات رفتار محیطزیستی طبیعتگردها وابسته به عوامل فردی و اقتصادی- اجتماعی است. نتایج آزمون همبستگی پیرسون بیانگر رابطه معنیدار و قوی رفتار و نگرش محیطزیستی طبیعتگردها وجود دارد. جهت ارتقای دانش محیطزیستی طبیعتگردها، ایجاد مراکز بازدیدکنندگان، برگزاری دورههای آموزشی، سمینارها و غیره بر مبنای ویژگیهای سنی و جنسی پیشنهاد میگردد. روش مناسب انتقـال آموزهها استفاده از وسایل و مواد نشر آگاهی ماننـد تهیه بروشور، فیلم کوتاه و آگاهی رساندن از طریق شبکههای پرطرفدار اجتماعی و تشویق سازمانهای مردمنهاد برای ترویج فرهنگ طبیعتگردی است.
مقاله پژوهشی
آموزش محیط زیست
نسرین رضاوند زائری؛ ابوالفضل قاسم زاده علیشاهی؛ پیمان یارمحمدزاده
چکیده
هدف پژوهش حاضر طراحی و تدوین الگوی مفهومی مدیریت سبز مدارس متوسطه ایران با رویکرد توسعه پایدار بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف توسعهای است و برای طراحی الگو از روش داده بنیاد استفاده شد. مشارکتکنندگان شامل 26 نفر از صاحبنظران حوزه محیطزیست، مدیران باتجربه مدارس متوسطه، خبرگان توسعه پایدار آموزشوپرورش استان آذربایجان شرقی و ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر طراحی و تدوین الگوی مفهومی مدیریت سبز مدارس متوسطه ایران با رویکرد توسعه پایدار بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف توسعهای است و برای طراحی الگو از روش داده بنیاد استفاده شد. مشارکتکنندگان شامل 26 نفر از صاحبنظران حوزه محیطزیست، مدیران باتجربه مدارس متوسطه، خبرگان توسعه پایدار آموزشوپرورش استان آذربایجان شرقی و اعضای هیئتعلمی مطلع حوزه مدیریت سبز دانشگاههای آزاد و سراسری تبریز بودند که بهصورت هدفمند و به شیوه متوالی از نوع گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری برای مصاحبه نیمه ساختاریافته انتخاب شدند. برای تائید کیفیت و اعتبار دادهها از چهار معیار مقبولیت، انتقالپذیری، تائیدپذیری، قابلیت اطمینان استفاده شد. برای تحلیل دادهها از روش کدگذاری سه مرحلهای استراوس و کوربین (باز، محوری، انتخابی) به کمک نرمافزار MAXQDA استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که عوامل علی مؤثر بر مدیریت سبز مدارس متوسط شامل آیندهپژوهی سبز، استقرار سیستم مدیریت محیطزیستی و تحولات استراتژیک است. عامل انزوای عملکردی، محدودیت، موانع بهداشت حرفهای و عدم تعهد بهعنوان عوامل مداخلهگر هستند. حملونقل پایدار، استفاده از فناوری پاک، صرفهجویی در مصرف انرژی و مدیریت مصرف آب و پسماند بهعنوان اقدامات شناسایی شد. پیادهسازی مدیریت کیفیت جامع، تأثیرات اجتماعی و بهبود عملکرد بهعنوان عامل پیامد استخراج شد. درنهایت نتایج حاصل از کدگذاری انتخابی نشان داد عامل آموزش حفاظت از منابع پایه و محیطزیست، توسعه استفاده از فناوری سبز و فرهنگسازی پایدار اصلاح الگوی مصرف بهعنوان مقوله محوری است.
مقاله پژوهشی
آموزش محیط زیست
هومن غلامپور ارباستان؛ سعید گیتی پور؛ مجید بغدادی؛ مسعود رضایی
چکیده
سنجش آگاهی و شناخت ترجیحات عمومی گام نخست در پایش و آسیبشناسی برنامههای آموزشی اجراشده و همچنین طراحی محتوای جدید آموزشی در جهت ارتقای سطح دانش و رفع نواقص موجود است. در این راستا این مطالعه با طراحی و سنجش پایایی و روایی پرسشنامه، نسبت به ارزیابی سطح آگاهی و نظرسنجی در خصوص ترجیحات عمومی در زمینه مدیریت پسماندهای خطرناک خانگی ...
بیشتر
سنجش آگاهی و شناخت ترجیحات عمومی گام نخست در پایش و آسیبشناسی برنامههای آموزشی اجراشده و همچنین طراحی محتوای جدید آموزشی در جهت ارتقای سطح دانش و رفع نواقص موجود است. در این راستا این مطالعه با طراحی و سنجش پایایی و روایی پرسشنامه، نسبت به ارزیابی سطح آگاهی و نظرسنجی در خصوص ترجیحات عمومی در زمینه مدیریت پسماندهای خطرناک خانگی در شهر تهران اقدام گردید. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که بیش از نیمی از 971 شهروند تهرانی شرکتکننده در این پژوهش، از خطرناک بودن 6 دسته از پسماندهای خطرناک خانگی اطلاع درستی ندارد. همچنین کمتر از 5 درصد پاسخدهندگان از سرانه تولید و سهم بخش خطرناک خانگی از جریان پسماند مسکونی آگاه هستند. بااینوجود، اطلاع شهروندان در زمینه نحوه مدیریت و همچنین آثار سوء مدیریت نادرست پسماندهای خطرناک خانگی، در حد قابل قبولی ارزیابی گردیده است. در نظرسنجی صورت گرفته از شهروندان روش جمعآوری توسط اپلیکیشنها بهعنوان روش برتر انتخابی برای جمعآوری و فضای مجازی، بهعنوان پراستفادهترین منبع برای دریافت محتوای آموزشی در خصوص پسماندهای خطرناک خانگی تعیین گردید. نتایج بهدستآمده نشانگر آن است که 8/67 درصد از شهروندان حاضر به پرداخت اضافه بها بهمنظور مدیریت بهینه بخش خطرناک خانگی بوده و 9/92 درصد از آنها خواستار وضع جریمه برای متخلفین مدیریت اصولی این دسته از پسماندها هستند. جمعبندی نتایج پژوهش حاضر از نقصان آگاهی عمومی در خصوص شناخت کمیت و کیفیت بخش خطرناک خانگی حکایت داشته که میتوان این کمبود را با تولید محتوای آموزشی و ارائه آن در فضای مجازی مرتفع ساخت.
مقاله پژوهشی
آموزش محیط زیست
نادر نادری؛ احسان خسروی؛ فرانک کرمیان
چکیده
هدف کلی از انجام این پژوهش، ارائه مدل توسعه بازار محصولات سالم و ارگانیک واحدهای صنایع غذایی استان کرمانشاه بوده است. رویکرد حاکم بر پژوهش حاضر کیفی و با استفاده از روش نظریه بنیانی انجام پذیرفت. جامعه موردمطالعه این پژوهش شامل کلیه مطلعان کلیدی در زمینه موضوع موردپژوهش در استان کرمانشاه بودهاند. برای انتخاب مشارکتکنندگان از ...
بیشتر
هدف کلی از انجام این پژوهش، ارائه مدل توسعه بازار محصولات سالم و ارگانیک واحدهای صنایع غذایی استان کرمانشاه بوده است. رویکرد حاکم بر پژوهش حاضر کیفی و با استفاده از روش نظریه بنیانی انجام پذیرفت. جامعه موردمطالعه این پژوهش شامل کلیه مطلعان کلیدی در زمینه موضوع موردپژوهش در استان کرمانشاه بودهاند. برای انتخاب مشارکتکنندگان از نمونهگیری هدفمند از نوع گلوله برفی استفاده شد. نمونهگیری تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. در این تحقیق با بررسی 12 نمونه از جامعه مذکور، اشباع نظری حاصل شد. ابزار جمعآوری دادهها شامل مصاحبههای عمیق و نیمه ساختارمند، یادداشتبرداری میدانی و در مواردی بحث گروهی بود. بهمنظور پردازش دادهها، در بخش کیفی از روش کدگذاری سه مرحلهای استفاده شد. نتایج مطالعه نشان دادند در توسعه بازار محصولات سالم و ارگانیک واحدهای صنایع غذایی استان کرمانشاه سه دسته شرایط علی (شامل عوامل شناختی، عوامل رفتاری- انگیزشی، عوامل مدیریتی)، عوامل زمینهای (شامل عوامل زیرساختی- فناورانه، فرهنگی و وضعیت اقتصادی جامعه هدف) و عوامل مداخلهگر (شامل عوامل سیاستی- قانونی و عوامل نظارتی) دخیل هستند. همچنین طبق نتایج، راهبردهای اتخاذشده در سه دسته (شامل عوامل بازاریابی، نحوه تبلیغات و اطلاعرسانی و عوامل اعتمادسازی و پاسخگویی) دستهبندی شدند که دارای پیامدهایی (از قبیل اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی) بودند. در پایان بر اساس یافتهها پیشنهادهای کاربردی ارائه گردید.
مقاله پژوهشی
آموزش محیط زیست
محمد تقی حیدری؛ داریوش جهانی؛ پرستو قاسمی؛ یعقوب حقی؛ پروین رحمتی
چکیده
افزایش شمار جمعیت انسانی و نیاز به توسعه فضاهای فرهنگی و اجتماعی انسانی از یکسو و لزوم ایجاد فضاهایی عمومی با هویت برای این جمعیت از دیگر سو باعث توجه به مبحث هویت فرهنگی در قالب فضاهای عمومی، طی دهههای اخیر شده است. دراینبین پاتوقهای فرهنگی (باغ –کتاب) بهعنوان نهادی عمومی و فضایی حیاتی در فرآیند توسعه فرهنگی و اجتماعی در ...
بیشتر
افزایش شمار جمعیت انسانی و نیاز به توسعه فضاهای فرهنگی و اجتماعی انسانی از یکسو و لزوم ایجاد فضاهایی عمومی با هویت برای این جمعیت از دیگر سو باعث توجه به مبحث هویت فرهنگی در قالب فضاهای عمومی، طی دهههای اخیر شده است. دراینبین پاتوقهای فرهنگی (باغ –کتاب) بهعنوان نهادی عمومی و فضایی حیاتی در فرآیند توسعه فرهنگی و اجتماعی در عرصه فضای شهری ایفای نقش مینمایند و امر کتاب و کتابخوانی و میزان گرایش به مطالعه، امروزه یکی از شاخصههای توسعه و ارتقا شهر به شمار رفته و در سایه کتابخوانی پیشبرد اهداف فرهنگی و اجتماعی جامعه میسرتر میشود. با این رهیافت نوشتار حاضر میکوشد به امکانسنجی خلق باغ- کتاب (پاتوق فرهنگی) در فضاهای عمومی شهر با رویکرد ترویج فرهنگ کتابخوانی در سبزهمیدان شهر زنجان بپردازد. روششناسی این تحقیق توصیفی- پیمایشی و به لحاظ هدف کاربردی بوده است. جهت بررسی ارجحیت شاخصها در خلق باغ کتاب در سبزهمیدان شهر زنجان، تعیین وزن هریک از آنها و درنهایت مقدار سازگاری از مدل بهترین-بدترین استفادهشده است، سپس جهت بررسی چگونگی پیادهسازی شاخصهای ازلحاظ اهمیت /عملکرد و مقدار تطابق آنها از روش (اهمیت/عملکرد) استفادهشده است. نتایج نشان داد که طراحی خلاقانه عناصر طبیعی با اختلاف زیاد نسبت به دیگر فاکتورها با مقدار 14/0 رتبه اول را به خود اختصاص داده است و برای خلق این فضا نسبت به دیگر شاخصها دارای وضعیت ارجحیت بوده است. محیطی که همچون کیفیت دلنشین باغ ایرانی با تأثیرات روانی خود، اما با خوانشی متفاوت، حس مکان را غنی سازد و بتواند با بهکارگیری فضاهای باز و انعطافپذیری فضاهای خلاق جمعی که زمینهساز پویایی اجتماعی و آموزش ناخودآگاه هستند، مکمل فضاهای بسته کتابخانه در طرح باشد و در افقی دورتر با استفاده از فرصتهای تفریحی، فرهنگی و توریستی با توجه به اهداف و چشمانداز طرح سبزهمیدان، به سیاستی جهت تبلیغ فرهنگ کتابخوانی و نمایش اهمیت فرهنگ غنی ایرانی، به گردشگران نیز تبدیل شود. انتظار میرود از نظرات و دیدگاههای کاربران و مشارکت آنها استفاده شـود تا بتوان مکانی برای بروز فعالیتهای اجتماعی، شـکلگیـری خاطرات جمعی و هویت بخشی به ساکنان ایجاد کرد.
مقاله پژوهشی
آموزش محیط زیست
رضا سپهوند؛ جعفر عباسپور؛ ایوب شیخی زاده
چکیده
فرهنگسازمانی سبز میتواند با درک استراتژیهای محیطی بهعنوان منبعی برای مزیت رقابتی تلقی گردد و ویژگیهایی داشته باشد که از فرهنگ رقبایش متفاوت بوده و بهعنوان یک دارایی نامرئی، تقلید از آن برای رقبا دشوار باشد؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر فرهنگسازمانی سبز بر مزیت رقابتی با تأکید بر نقش میانجی نوآوری سبز در کارخانه ...
بیشتر
فرهنگسازمانی سبز میتواند با درک استراتژیهای محیطی بهعنوان منبعی برای مزیت رقابتی تلقی گردد و ویژگیهایی داشته باشد که از فرهنگ رقبایش متفاوت بوده و بهعنوان یک دارایی نامرئی، تقلید از آن برای رقبا دشوار باشد؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر فرهنگسازمانی سبز بر مزیت رقابتی با تأکید بر نقش میانجی نوآوری سبز در کارخانه سیمان ایلام انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران و کارکنان کارخانه سیمان ایلام میباشد که نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران تعداد 224 نفر انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد فرهنگسازمانی سبز، سنجش نوآوری سبز و مزیت رقابتی استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از فن مدلیابی معادلات ساختاری و از طریق نرمافزارهای SPSS25 و Smart PLS3 صورت گرفته است. نتایج پژوهش بیان میکند فرهنگسازمانی هم بهصورت مستقیم تأثیر مثبت و معناداری بر مزیت رقابتی دارد و هم اینکه از طریق متغیر میانجی نوآوری سبز بر مزیت رقابتی تأثیرگذار است. همچنین نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که متغیر نوآوری سبز نیز تأثیر مثبت و معناداری بر مزیت رقابتی دارد.
مقاله پژوهشی
آموزش محیط زیست
فاطمه رضائی؛ مجتبی طبری؛ علی فرهادی محلی؛ تورج مجیبی
چکیده
ازجمله اقدامات جهت دستیابی به توسعه پایدار، خطمشی گذاری زیربنایی دولتمردان کشورها، برای بهبود مسائل زیستمحیطی است. هدف این پژوهش، تبیین مدل اقتضایی تحلیل شکاف خطمشیهای عمومی دولت در حوزه محیطزیست میباشد. پژوهش حاضر، بر اساس هدف یک پژوهش کاربردی است و برحسب ماهیت موضوع، از نوع پیمایشی است. جامعه آماری در این مطالعه، شامل ...
بیشتر
ازجمله اقدامات جهت دستیابی به توسعه پایدار، خطمشی گذاری زیربنایی دولتمردان کشورها، برای بهبود مسائل زیستمحیطی است. هدف این پژوهش، تبیین مدل اقتضایی تحلیل شکاف خطمشیهای عمومی دولت در حوزه محیطزیست میباشد. پژوهش حاضر، بر اساس هدف یک پژوهش کاربردی است و برحسب ماهیت موضوع، از نوع پیمایشی است. جامعه آماری در این مطالعه، شامل کلیه متخصصان رشتههای محیطزیست دارای مدارک کارشناسی ارشد و دکتری میباشند که مطابق آمار موجود، تعداد آنها در حدود 121456 نفر است؛ که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر تعیین شد و نمونهها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب و موردمطالعه قرار گرفتند. اعتبار ابزار سنجش با استفاده از اعتبار محتوایی از نوع اعتبار صوری و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (α ≥ 0.75) مورد تأیید قرار گرفت. جهت تجزیهوتحلیل دادهها و برای بررسی سؤالهای پژوهش از آزمون معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج حاکی از آن است که بعد ارتباط سیاستها با اهداف سازمان، بعد انتظارات و احساسات جامعه و بعد تأمین نظر ذینفعان میتواند در مدل تحلیل شکاف مناسب باشد و مدل اقتضایی تحلیل شکاف خطمشیهای دولت در حوزه محیطزیست از اعتبار لازم برخوردار است. مدل پیشنهادی این پژوهش که با نظرات خبرگان حوزه محیطزیستی بهبود یافت، میتواند مدلی کاربردی برای سیاستگذاران، مدیران و مجریان حوزه خطمشی گذاری محیطزیستی و بهطور خاص، سازمان حفاظت محیطزیست قرار گیرد.
مقاله پژوهشی
آموزش محیط زیست
هانیه خدادادی تیرکلایی؛ عصمت رسولی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، اعتباریابی الگوی برنامه درسی اخلاق محیطزیستی مبتنی بر برساختگرایی اجتماعی در دوره متوسطه دوم است. این پژوهش، کاربردی از نوع توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش کلیه دبیران دوره متوسطه دوم استان مازندران به تعداد 11024 نفر (5692 مرد و 5332 زن) است. نمونه پژوهش شامل 360 نفر از دبیران دوره متوسطه دوم است که به ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، اعتباریابی الگوی برنامه درسی اخلاق محیطزیستی مبتنی بر برساختگرایی اجتماعی در دوره متوسطه دوم است. این پژوهش، کاربردی از نوع توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش کلیه دبیران دوره متوسطه دوم استان مازندران به تعداد 11024 نفر (5692 مرد و 5332 زن) است. نمونه پژوهش شامل 360 نفر از دبیران دوره متوسطه دوم است که به روش نمونهگیری خوشهای نسبی چندمرحلهای با فرمول کوکران انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته برساختگرایی اجتماعی دارای 23 گویه با مقیاس پنجدرجهای لیکرت تنظیمشده است. جهت تعیین روایی پرسشنامهها از روایی محتوایی و جهت بررسی پایایی پرسشنامهها از پایایی مرکب استفاده شد که دارای وضعیت مناسب و قابل قبولی بود. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، با استفاده از نرمافزارهای SPSS و PLS استفاده شد. نتایج نشان داد مؤلفههای هدف، محتوا، راهبردهای یاددهی-یادگیری و ارزشیابی در تبیین الگوی برنامه درسی اخلاق محیطزیستی مبتنی بر برساختگرایی اجتماعی مؤثر هستند و مدل از برازش مطلوبی برخوردار بود. برنامه درسی اخلاق محیطزیستی مبتنی بر برساختگرایی اجتماعی موجب میشود تا دانشآموزان بهگونهای فعال درگیر شوند؛ همچنین روی تفکر و درک بهجای به خاطر سپاری صرف متمرکزشده و عملکرد بهتری داشته باشند. درواقع با استفاده از این رویکرد، فعالیتهای یادگیری اساسی در بستر دنیای واقعی در طبیعت رخداده و سازندهگرایی دانشآموزان برانگیخته میشود.
مقاله پژوهشی
آموزش محیط زیست
سورنا زندی؛ مهران فرج الهی
چکیده
آموزش محیطزیست یکی از اقدامات جدی و ضروری کشورها برای افرایش دانش، مهارت شهروندان و راهی مؤثر برای بهبود و ارتقای رابطه انسان با محیط زندگی پیرامون است.با توجه به سودمندی و ضرورت بهرهمندی از تجارب موفق کشورها بهعنوان یکی از عناصر اصلی آموزش محیطزیست هدف مقاله حاضر مطالعه موردی آموزش محیطزیست در استرالیا است. روش مورداستفاده ...
بیشتر
آموزش محیطزیست یکی از اقدامات جدی و ضروری کشورها برای افرایش دانش، مهارت شهروندان و راهی مؤثر برای بهبود و ارتقای رابطه انسان با محیط زندگی پیرامون است.با توجه به سودمندی و ضرورت بهرهمندی از تجارب موفق کشورها بهعنوان یکی از عناصر اصلی آموزش محیطزیست هدف مقاله حاضر مطالعه موردی آموزش محیطزیست در استرالیا است. روش مورداستفاده پژوهـش توصیفـی - تحلیلـی و شیوه گردآوری دادهها مطالعه اسـنادی اسـت. یافتههای پژوهش بیانگر اولویتهای استراتژیک و اهداف منتخب زیستمحیطی و توسعه پایدار کشور استرالیا با تأکید بر زندگی پایدار و نقش آموزش برای آینده پایدار شامل رهبری، ترویج، حمایت و پیشبرد آموزش محیطزیستی و پایدار در استرالیا و بهصورت خاص فعالیتهای انجمن آموزش محیطزیست استرالیا تا سال 2025 و پروژههای انجامشده این کشور، تا سال 2022 است. این اهداف بر اهمیت تأمین نیازهای مالی برای پروژههای محیطزیست از یکسو و همچنین حمایت از مربیان و معلمان حوزه محیطزیست و گسترش ارتباطات در سطح ملی و منطقهای و ارتباط با دیگر کشورهای جهان از سوی دیگر متمرکز است. نتایج پژوهش حاضر بر اساس الگو و مدلهای مستخرج، همسانسازی و اجرا بر اساس ویژگیهای اجتماعی، اقتصادی، روانشناختی و محیطی ایران را امکانپذیر میسازد.